2018-07-14, 01:38
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Du verkar ju osedvanligt slug som håller på och skriver en massa till folk som inte tillför något.

Självklart, SD brukar ju vara vidsynta och klarögda över sina uppfattningar. Tror de sig härleda i bevis att även vänster och muslimska organisationer är terrorister så absolut.

Tyvärr måste man mata troll emellanåt.

Du är väl ändå inte så korkad att du inte förstår vad SD har i kikaren? Deras mål är så klart att förbjuda vänsterns och muslimernas organisationer. Ett förbud mot NMR går de bara med på givet en slik konsekvent handläggning.

Bara för att understryka vilken stor demokrat jag är jämfört med dig så är jag motståndare till förbud även mot vänsterns och muslimernas organisationer. Medge att det är lite jobbigt för dig när en ”dödsknarkarnazist” är en större demokrat och yttrandefrihetskämpe än du?
Citera
2018-07-14, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Divination

Jo, eller vilken omskrivning man nu finner bäst.

Citat:
Du är väl ändå inte så korkad att du inte förstår vad SD har i kikaren? Deras mål är så klart att förbjuda vänsterns och muslimernas organisationer. Ett förbud mot NMR går de bara med på givet en slik konsekvent handläggning.

Bara för att understryka vilken stor demokrat jag är jämfört med dig så är jag motståndare till förbud även mot vänsterns och muslimernas organisationer. Medge att det är lite jobbigt för dig när en ”dödsknarkarnazist” är en större demokrat och yttrandefrihetskämpe än du?

Att en sådan "demokrat" inte kan inse skillnaden mellan att förstå våra grundlagar och att vara yttrandefrihetskämpe, vem kunde ana.
Citera
2018-07-14, 02:11
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Jo, eller vilken omskrivning man nu finner bäst.

Att en sådan "demokrat" inte kan inse skillnaden mellan att förstå våra grundlagar och att vara yttrandefrihetskämpe, vem kunde ana.

Nu handlar det iofs om en grav vantolkning av grundlagarna enligt högt uppsatta jurister och erkända yttrandefrihetsexperter. Men obeaktat det så hade ju DDR också grundlagar så ditt dravel betyder föga. Vi har i alla fall slagit fast att jag, en ”dödsknarkarnazist”, är en större förkämpe för yttrande-och åsiktsfrihet än du. Det hoppas jag att så många som möjligt tar fasta på.
Citera
2018-07-14, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lape
De som aktualiserat det här ska tydligen vara att många i Visby under Almedalsveckan känt sig obekväma med andra närvarande. Då framförallt NMR där det ska ha varit ett par incidenter kring banderoller också, vet inte kanske finns det fog för den obekvämligheten där.

Men att nu därför regeringen tagit det till intäkt att driva någonting kopplat till en paragraf i regeringsformen, något luddigt där öppnat för tolkning av makthavarna. En paragraf nyligen (2010) införd, lite i skymundan av vad jag vet. Något som regeringen nu tagit upp ljuset, påverkat av dem som regeringen och Morgan Johansson lyssnar på. Kan vara någonting positivt att det här dragits upp i ljuset innan valet.
Ja det har i Almedalen de senaste åren blivit allt mindre cosy för makten/etablissemanget och snöflingorna. De klarar inte av att nu även på hemmaplan behöva "utsättas för" andra, och lite obekväma, politiska åsikter än just sina egna enligt konsensus och "Värdegrunden".

Positivt för dem ja. Socialdemokraterna med Morgan Johansson i spetsen vill visa på ansvarstagande och regeringsduglighet inför det stundande valet vilket är extra viktigt med tanke på partiets dåliga opinionssiffror (och de övriga i 78-partiet är påpassligt nog också med i båten). Wollt ihr den totalen Nazihysterie? ska råda hos massan. Det är alla överrens om.
Citera
2018-07-14, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKlein
Vem är det som har sista ordet huruvida sagda organisation faktiskt är rasistisk?
Det är den som har tolkningsföreträde som avgör vem som är rasist.

Det är den som känner sig kränkt som har tolkningsföreträde.

Det finns gott om känsliga människor som känner sig kränkta så fort någon inte håller med.
Citera
2018-07-14, 06:42
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Men det finns definitivt fog för att förbjuda NMR. Det har varit min poäng hela tiden. Våldsbejakande extremism kan definitivt klassas som terrorism när det används för att skrämma, hota och tysta.
För femtioelfte gången: Nordiska Motståndsrörelsen är INTE våldsbejakande. Det enda våld de bejakar är sådant som sker i självförsvar och i enlighet med gällande lag.

Citat:
Ursprungligen postat av Brottsbalken
Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning, 3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458)
Senast redigerad av sherm 2018-07-14 kl. 06:49.
Citera
2018-07-14, 06:55
Medlem
Naturligtvis kan inte förslaget utformas så att det generellt förbjuder våldsbejakande organisationer.

Då skulle ju den egna vänsterrörelsen förbjudas och muslimers religionsfrihet avskaffas.
Citera
2018-07-14, 07:00
Medlem
Big Brother is watching You.
Citera
2018-07-14, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Våldsbejakande extremism kan definitivt klassas som terrorism när det används för att skrämma, hota och tysta.
Du har helt rätt, både vänsterrörelsen och samtliga islamistiska organisationer borde omedelbert åtalas för terrorbrott.

Här är bara ett av många färska exempel då det finns god grund för omfattande åtal om terrorbrott med din definition:
https://nyheteridag.se/svt-tog-bort-debattartikel-om-muslimers-judehat-efter-hot-mot-skribenten/
Citera
2018-07-14, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Divination

SD har haft det här förslaget sedan 2013, men vanliga SD-fans vet inte om detta.

Det är rätt komiskt att folk här inne klagar på att regeringen vill tysta föreningar som inte tycker som de, när SD går i val på den frågan; att förbjuda föreningar/organisationer som är "kriminella" (dvs. som inte tycker som regeringen).

Citat:
En sådan möjlighet är att ändra lagen så att man kan åtala och fälla en person, utan
att personen binds vid ett specifikt brott, genom att denne uppvisar ett mönster av deltagande i organiserad
kriminalitet.
Det blir således olagligt att vara medlem i en kriminell organisation såväl som vara en del av den kriminella
organisationens verksamhet.

Frågan om vilka föreningar som anses vara kriminella, och vem som bestämmer detta, är den samma som frågan om vilka föreningar som är rasistiska.
Citera
2018-07-14, 07:18
Medlem

Det är inte yttrandefirheten som begränsas här utan föreningsfriheten. Föreningsfriheten skall vara absolut för att kunna sköta en sund demokrati. Det vi ser nu är det jag varnade för när jag hittade exakt samma förbud hos SD;

Citat:
En sådan möjlighet är att ändra lagen så att man kan åtala och fälla en person, utan
att personen binds vid ett specifikt brott, genom att denne uppvisar ett mönster av deltagande i organiserad
kriminalitet.
Det blir således olagligt att vara medlem i en kriminell organisation såväl som vara en del av den kriminella
organisationens verksamhet.

Men SD-puckona i den här tråden tyckte att förslaget var bra. Samma puckon som nu klagar på att förslaget är dåligt.
Föreningsfriheten skall finnas för att garantera att nya partier kan bildas. Utan föreningsfriheten kan stollar i riksdagen förbjuda opposition (vilket håller på att hända nu).
Citera
2018-07-14, 07:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Du får dela upp citaten om du vill att jag ska svara fråga för fråga, jag tänker inte göra ditt jobb. Att förbjuda rasistiska, våldsbejakande och odemokratiska organisationer har diskuterats seriöst under lång tid och är inte det minsta anmärkningsvärt. Däremot har t.ex. NMR:s agressiva provokationer ställt saken i ett annat och mer akut läge.

Citaten var uppdelade. Men det blev väl för jobbigt att svara.

För normala människor är det givetvis enormt anmärkningsvärt att det förs diskussioner om att förbjuda "rasistiska" organisationer eftersom det handlar om åsiktsbrott. Det är något som är mycket främmande i länder som vill ses som demokratiska.
Senast redigerad av borskungen 2018-07-14 kl. 07:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in