2018-07-13, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Skönt att de äntligen får nationella stödet till utredningen. Jag har tyckt att det skulle sätta in direkt då hon hittades.

Det är inget litet jobb den halva (p g a semester) redan så ansträngda styrkan har att göra.

Jo, om inte förr så när dom va tvungna å släppa SD.

Jag tror att krutet kommer att läggas på skjutningarna, mer
politiskt gångbart.
Det ger sig.
Citera
2018-07-13, 15:58
Medlem
flixa81s avatar
För att förtydliga mitt inlägg angående vittnesiakttagelsen.
Min källa sa att SD:s setts ute och gå i det aktuella området den aktuella tidpunkten.

Aktuellt område borde då rimligtvis vara runt SD:s bostad, Lenas bostad eller planket.
Aktuell tidpunkt borde vara mellan 23-00
Annars hade väl vittnet inte varit aktuellt i utredningen.

Jag får inte tag i min källa nu och tror tyvärr inte källan vet närmare exakt vilket klockslag iakttagelsen har gjorts.
Men får jag ytterligare uppgifter så postar jag det.
Senast redigerad av flixa81 2018-07-13 kl. 15:59. Anledning: Stavfel
Citera
2018-07-13, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Nja, de "otäcka vildsvinen" hade nog inte gått oupptäckta av vare sig motorvägsbilister eller villaägare eller i området

Usch då! Finns de på bild!
Citera
2018-07-13, 16:02
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Har själv villa larm, så jag vet hur det fungerar

Tror att det är extremt svårt att få beviljat en övervakning med kamera i ett hem. Tänker bara hur enormt svårt det är att få till övervakningskameror till utsatta områden som vid t-banor, torg och liknande.

"I definitionen ”allmänheten har tillträde” tas ingen hänsyn till om det handlar om privat eller allmän mark, utan alla platser dit allmänheten någon gång har tillträde omfattas av Kameraövervakningslagen. Så fort det handlar om övervakning av personer krävs med vissa undantag tillstånd. Exempelvis är det svårt att få tillstånd för webbkameror som filmar någon pågående aktivitet och skickar ut kontinuerliga uppdateringar via nätet (oavsett om det är för privat bruk)."

https://www.larmkollen.se/a/regler-for-overvakningskameror/

Tror iaf inte att UW har sådant övervakningssystem som inte är larm. Om det nu skulle ha någon betydelse. Vilket jag inte tror heller.

Tack för att du skickar en länk men varför tar du inte med den text som säger vad som gäller:
"Men vad gäller då för vanliga övervakningskameror inomhus som kopplas till hemlarmet? För privata, enskilda utrymmen krävs inget tillstånd, eftersom Kameraövervakningslagen inte gäller där. Som privat utrymme räknas bostäder, villatomter och till viss del även gemensamma utrymmen som källare och tvättstugor i hyreshus."
"Det innebär att lagen normalt sett inte gäller för sådan övervakning som sker i privatbostäder och utförs av den som bor där. Även kameraövervakning som sker av garage, förråd, sjöbodar och på tomtmark utgör övervakning som faller utanför lagens tillämpningsområde."
Ovanstående är ett exakt citat från den sida du själv länkade till, men uppenbarligen inte läste.
Citera
2018-07-13, 16:02
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jo, om inte förr så när dom va tvungna å släppa SD.

Jag tror att krutet kommer att läggas på skjutningarna, mer
politiskt gångbart.
Det ger sig.

Skjutningarna kan vara den officiella förklaringen till den nationella förstärkningen. Gängmorden kom ju lägligt när det osar i korridorerna efter klantigheter med skötseln av LW-utredningen. Sen kan det ju faktiskt vara så att man vill säkra så att inte utredningen anklagas för att vara jävig åt endera håll. Tänker på att såväl BO som MGM kan ha/ft kopplingar till personal på myndigheten.
Citera
2018-07-13, 16:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Tack för att du skickar en länk men varför tar du inte med den text som säger vad som gäller:
"Men vad gäller då för vanliga övervakningskameror inomhus som kopplas till hemlarmet? För privata, enskilda utrymmen krävs inget tillstånd, eftersom Kameraövervakningslagen inte gäller där. Som privat utrymme räknas bostäder, villatomter och till viss del även gemensamma utrymmen som källare och tvättstugor i hyreshus."
"Det innebär att lagen normalt sett inte gäller för sådan övervakning som sker i privatbostäder och utförs av den som bor där. Även kameraövervakning som sker av garage, förråd, sjöbodar och på tomtmark utgör övervakning som faller utanför lagens tillämpningsområde."
Ovanstående är ett exakt citat från den sida du själv länkade till, men uppenbarligen inte läste.

Hm, tror jag läste första meningen "vanliga övervakningskameror inomhus som kopplas till hemlarmet". Alltså de som inte är på gång kontinuerligt, utan kopplade till larmet, dvs utlöses vid inbrott.

Så jag är inte säker på vad som gäller utifrån den texten.
Gjorde ingen djupdykning i ämnet, vilket man kanske måste göra isf. Nu har ju Orsa också svarat, så svaret verkar klart.
Citera
2018-07-13, 16:14
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
För några år sedan var det en förskräcklig misshandel i närheten av vårt jobb, förbi där gick det en cykelbana polisen misstänkte att förövaren kommit på. Dom kom in till oss och frågade om ev film men som tur var hade vi inte det eftersom kameran inte fick filma annat än vårt inhägnade område (ej utanför vårt staket som var allmänt).

"som tur var"?
Fick de någonsin fast förövaren? Varför tycker du att det var tur att polisen inte kunde se vem det var?
Citera
2018-07-13, 17:30
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Försöker följa tråden så gott det går.

De flesta verkar nästan säkra på att SD är skyldig. Jag undrar över offrets ex och tonårsbarn. Sen undrar jag om det blev klarhet i vilken typ av lås som satt på offrets dörr - om motorlås, så kanske någon klev in med "tagg" och då kan det ju vara någon väldigt närstående eller exman ?
Fy, vilka tankar, men har läst ynkande UW:s blogg och undrar om han var klar med Lena iom den uttalade oron för barnen och eget mående. Undrar om han var/är en som gärna överför saker till sina barn? Jag får inte bort känslan av att han och/eller nån av tonårsbarnen är inblandade (hemskt).

Häromdagen delade dottern ett inlägg på sig och sina syskon. Inlägget ser ut att vara taget av en 3:e person - pappan? Dotterns ansikte är blurrat, men taskigt nog inte brödernas. Konstigt, Vad är det de vill visa?

http://www.instagram.com/p/Bk68gYKBqKw/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=15p1z6qv1dir4

Undrar om inte den bilden egentligen är tagen tidigare?

För att vara i början på juli är de alla tre ganska "bleka" med tanke på det soliga vädret som varit så pass länge. Hon har ju lagt upp en bild senare samma kväll (en selfie från vad verkar vara från toaletten på något uteställe). Trots halvdålig belysning ser man att hon verkar vara mycket mer solbränd på den bilden.

Plus att NW på sitt IG har en bild (ej selfie) från 20 maj där han har exakt samma kläder, verkar sitta i samma vardagsrum, samma tid på dygnet av ljuset att döma, som EW's nyligen upplagda bild på henne och bröderna. Detta får mig att fundera på om både EW's brödrabild och NW's soffabild egentligen är tagna vid samma tillfälle, dvs. den 20 maj?

Iofs inget märkvärdigt. Mer än att 20 maj är datum för då LW hittats/identifierats som död.
Citera
2018-07-13, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Undrar om inte den bilden egentligen är tagen tidigare?

För att vara i början på juli är de alla tre ganska "bleka" med tanke på det soliga vädret som varit så pass länge. Hon har ju lagt upp en bild senare samma kväll (en selfie från vad verkar vara från toaletten på något uteställe). Trots halvdålig belysning ser man att hon verkar vara mycket mer solbränd på den bilden.

Plus att NW på sitt IG har en bild (ej selfie) från 20 maj där han har exakt samma kläder, verkar sitta i samma vardagsrum, samma tid på dygnet av ljuset att döma, som EW's nyligen upplagda bild på henne och bröderna. Detta får mig att fundera på om både EW's brödrabild och NW's soffabild egentligen är tagna vid samma tillfälle, dvs. den 20 maj?

Iofs inget märkvärdigt. Mer än att 20 maj är datum för då LW hittats/identifierats som död.

Lena hittas den 19:e och den 20:e poserar de för pappa Ulf eller vem? Jag tycker mycket osar skumt runt LW - som barnen, s k vänner, ex-män som SD, deras fruar m fl och inte minst UW.

Finns det några som ens visat antydan till sorg i verkliga livet? Nu menar jag alltså inte hjärtan och R. I. P. som ser nästan ut att vara pliktskyldigast på Sociala Media. Hur ser det ut därute i verkligheten?
Har alla glatt gått vidare utan problem som hennes geocachvänner tycks göra?
Var det inga som ville leta efter henne när hon var försvunnen?
(Sorry, om mina frågor ställts av andra och besvarats tidigare.)
Senast redigerad av Ulanna 2018-07-13 kl. 18:13. Anledning: Tillägg o red.
Citera
2018-07-13, 17:59
Medlem
Citat:
Lena hittas den 19:e och den 20:e poserar de för pappa Ulf eller vem? Jag tycker mycket osar skumt runt LW - som barnen, s k vänner, ex-män som SD, deras fruar m fl och inte minst UW.

Finns det några som ens visat antydan till sorg - om man bortser från hjärtan och R. I. P. som ser nästan ut att vara pliktskyldigast...

Nu tycker jag nog att det är rätt sunt att inte fläka ut sin sorg på sociala media, där vi skulle sett den, utan hålla sig mer privat.
Citera
2018-07-13, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Nu tycker jag nog att det är rätt sunt att inte fläka ut sin sorg på sociala media, där vi skulle sett den, utan hålla sig mer privat.

Jag menar irl och inte de pliktskyldiga på Sociala Media. Jag ska gå in och redigera för att förtydliga mitt inlägg.
Citera
2018-07-13, 18:15
Medlem
Citat:
Jag menar irl och inte de pliktskyldiga på Sociala Media. Jag ska gå in och redigera för att förtydliga mitt inlägg.
Aha, jag känner dem inte IRL, och jag måste säga att man nog får försöka ha respekt för att sorg kan se väldigt olika ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in