2018-07-13, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemma97322
Flera personer, tänker vi SD+HD eller tänker vi UW+NW, eller tänker vi i helt andra banor. Intressant tanke. Kan mycket väl vara så eftersom ingen blivit häktat anhållen. De håller varandra om ryggen och skyddas på så sätt.
För min del kan det vara både och... eller ensam GM... inget som jag känner är uteslutet. Tycker dock att SD ensam ligger sämre till även om HD borde veta något/misstänka något när brottet väl är gjort.
Citera
2018-07-13, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
För min del kan det vara både och... eller ensam GM... inget som jag känner är uteslutet. Tycker dock att SD ensam ligger sämre till även om HD borde veta något/misstänka något när brottet väl är gjort.
Om SD har bevis för att han är oskyldig förstår jag att HD fortsatt umgås med honom efter häktningen (för visst hade hon gjort det enligt cachloggning?). Om det finns minsta tvekan så förstår jag inte. Visst, hon kan ha blivit nyförälskad igen och blind för allt. Hon kan vara rädd. Hon kan inte se att den, spekulation, goa rara pappan till hennes barn gjort detta.
Citera
2018-07-13, 10:54
Medlem
Citat:
Om SD har bevis för att han är oskyldig förstår jag att HD fortsatt umgås med honom efter häktningen (för visst hade hon gjort det enligt cachloggning?). Om det finns minsta tvekan så förstår jag inte. Visst, hon kan ha blivit nyförälskad igen och blind för allt. Hon kan vara rädd. Hon kan inte se att den, spekulation, goa rara pappan till hennes barn gjort detta.
Det man kan utesluta är att SD har säkra bevis då skulle han inte fortsatt vara misstänkt. HD kan så klart tro på honom mer än polisen (och vill säkert göra det också). Hoppas bara att hon och barnen inte är i farozonen eftersom dom verkar umgås fortfarande.
Citera
2018-07-13, 10:59
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Flera personer, tänker vi SD+HD eller tänker vi UW+NW, eller tänker vi i helt andra banor. Intressant tanke. Kan mycket väl vara så eftersom ingen blivit häktat anhållen. De håller varandra om ryggen och skyddas på så sätt.

Bra och tänkvärt inlägg. Oavsett vilken konstellation, så kan skyddande ligga nära till hands.
Citera
2018-07-13, 11:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag tänker ju på kombinationen syra+skrik. Om någon får syra på sig så måste det ju göra vanvettigt ont, skriken lät i beskrivningen hemska.
Jag tror på Daalan och skriken.
Möjligen kan kniv också skapa skrik, men det kan också ge sådan chock att du blir helt tyst.
Jag spekulerar också, precis som alla andra.
Mina misstankar riktas också främst mot SD, men tycker att det harvtagit väldigt lång tid att sätta dit honom nu med tanke på att han varit häktad en gång redan. Han kan inte ha försagt sig allt för mycket under förhören, då skulle det ha använts i TR.

Vet inte vilken syra som skulle finnas på en vårdavdelning. De rengöringsmedel man idag använder är av annan komposition än de man använde tidigare (Gevisolmorden på Östra sjukhuset på 70-talet https://www.expressen.se/kvallsposten/han-ar-sveriges-varsta-seriemordare/

Vilka läkemedel som används i eller på människor skulle innehålla syra? Det skulle ju fräta sönder patienterna? Finns inga sådana läkemedel så vitt jag kan förstå.

Kan inte riktigt tänka ut var man skulle få tag på syra i Sverige eller i vilken användningsområde man använder syra till idag (möjligtvis citronsyra, haha, som används till konservering mm).

Idag används inte heller kausiksoda som propplösare i de moderna avloppen som är gjorda i plast till skillnad från de av äldre modell i metall som tålde lut. Visst kausiksoda finns i färghandeln ännu, många har det möjligen hemma. Kanske om man har ledningar av äldre modell eller lutat av möbler?

Tänker att om man tar med sig syra eller annat frätande medel har du planerat det hela. Då är säkert inte en mordplats bakom ett plank kl 23.30 i ett bostadsområde det optimala. Tvärtom, stor risk att någon hör dig, offret sliter sig medan du själv riskerar att få syra både på kläder, skor och hud.

Jag är ganska övertygad om att gm inte vågat sig tillbaka (tänk på mobilens slarviga placering i närheten, om det nu stämmer att det återfanns. Iaf hade man enligt pressen pejlat den till i närheten av LWs hem. Det antyder en gm som har bråttom, som inte har planerat. Annars skulle nog mobilen försvunnit på en mer avlägsen plats.

Om syran eller det frätande ämnet skulle ha hällts på efteråt borde det kanske synas tydligare också på brottsplatsen.På brottsplatsen syns inte heller några skarpa gränser efter uthälld frätande vätska, bara några gula tuvor av gräs. Kan ha fel där, men jag tycker att det mer ser ut som att gräset bleknad och dött av trycket och solbristen under hennes kropp.

Förutom det är jag ganska övertygad om att värmen bakom det skyddande planket de här 4-5 dagarna i gassande sol har stigit till en väldig värme, vilket måste ha fått kroppen att snabbt påverkas av den nedbrytning som alltid sker när någon dör. Lägg till eventuella skador med blod mm som drar till sig insekter, flugor, fåglar, råttor och andra djur som kan angripa en död kropp. Tror att jag länkade till en artikel tidigare om detta och har spekulerat om hur varmt det skulle kunna bli bakom skranklet.
Citera
2018-07-13, 11:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Kameraövervakning är tillåtet på privat mark men då måste man ha satt upp information om det.
Antagligen gäller dessa regler också om man har kameraövervakning hemma.
En del hemlarm aktiverar man när man lämnar huset. Om man har sovrummen på övervåningen kan man också aktivera larmet på bottenvåningen när man går och lägger sig på övervåningen.

Oavsett vad så kan larmen naturligtvis kopplas till kameraövervakning.

Har själv villa larm, så jag vet hur det fungerar

Tror att det är extremt svårt att få beviljat en övervakning med kamera i ett hem. Tänker bara hur enormt svårt det är att få till övervakningskameror till utsatta områden som vid t-banor, torg och liknande.

"I definitionen ”allmänheten har tillträde” tas ingen hänsyn till om det handlar om privat eller allmän mark, utan alla platser dit allmänheten någon gång har tillträde omfattas av Kameraövervakningslagen. Så fort det handlar om övervakning av personer krävs med vissa undantag tillstånd. Exempelvis är det svårt att få tillstånd för webbkameror som filmar någon pågående aktivitet och skickar ut kontinuerliga uppdateringar via nätet (oavsett om det är för privat bruk)."

https://www.larmkollen.se/a/regler-for-overvakningskameror/

Tror iaf inte att UW har sådant övervakningssystem som inte är larm. Om det nu skulle ha någon betydelse. Vilket jag inte tror heller.
Citera
2018-07-13, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Tror att det är extremt svårt att få beviljat en övervakning med kamera i ett hem. Tänker bara hur enormt svårt det är att få till övervakningskameror till utsatta områden som vid t-banor, torg och liknande.

"I definitionen ”allmänheten har tillträde” tas ingen hänsyn till om det handlar om privat eller allmän mark, utan alla platser dit allmänheten någon gång har tillträde omfattas av Kameraövervakningslagen. Så fort det handlar om övervakning av personer krävs med vissa undantag tillstånd. Exempelvis är det svårt att få tillstånd för webbkameror som filmar någon pågående aktivitet och skickar ut kontinuerliga uppdateringar via nätet (oavsett om det är för privat bruk)."

Tror iaf inte att UW har sådant övervakningssystem som inte är larm. Om det nu skulle ha någon betydelse. Vilket jag inte tror heller.
Har man inte tillåtelse att spela in i sitt eget hem... har för mig att det finns dom som har kameraövervakning där man kan från jobbet kolla hur tex husdjur beter sig hemma... inte säker dock.
Dessutom fick jag av bostadsrättsföreningen besked om att det var tillåtet att sätta upp kamera i mitt garage efter ett inbrott.
Senast redigerad av Tufsankatt 2018-07-13 kl. 11:23.
Citera
2018-07-13, 11:23
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

Kan det finnas juridiska undantag beroende på vad husägaren i fråga arbetar med?
Citera
2018-07-13, 11:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
https://nyheter24.se/nyheter/udda/895796-barn-som-mordat-sina-foraldrar
NEJ. I Sverige vet jag bara en för många år sen. Det beror nog på att de flesta barn i Sverige är älskade av sina föräldrar. Och att föräldrarna visar det. Barn är barn, i vilket land som helst. Sen krävs naturligtvis psykiskt illamående. 16 år är ungt,JA. Men N kan vara brådmogen.
Varför får inte jag skriva vad jag tror för dej????? Bara för du anser att N är oskyldig så gör inte jag det. Jag anser inte att SD ÄR oskyldig heller. Jag VET inte. Men fb är till för spekulerande. Eftersom vi inga uppgifter får från media så spekuleras det. Jag TROR inte på SD som nummer ett längre. Man har också rätt att rikta sina egna misstankar åt vilket håll som helst. Det kan även ändras. Men DU verkar helt säker på att N är oskyldig. Kan du dela med dej av den slutsatsen så den blir trovärdig tack.

Jag har inte sagt att jag är övertygad om personens oskuld. Jag värjer mig mot att man utsätter en minderårig för spekulationer om något så bestialiskt som detta mord i ett öppet forum där vem som helst, barn som vuxen kan läsa.

Varför? Jag har ju skrivit det i mina inlägg.

Nu har jag sagt mitt.
Citera
2018-07-13, 11:29
Medlem
Varit inne och läst ikapp. Inte så mycket som jag trodde de skulle vara.
Jag ser inte EnGodTanke som kanske växlar om till EnOndTanke? Skojar.

I brist på konkreta bevis får vi spekulera vidare. Tänkte på det där med att skydda varandra - kanske det är ett större lag, som man knappt i vildaste fantasi kan tro = SD, HD, UW, NW, EW och så lite stöttning av JG?
Citera
2018-07-13, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Kan det finnas juridiska undantag beroende på vad husägaren i fråga arbetar med?
För några år sedan var det en förskräcklig misshandel i närheten av vårt jobb, förbi där gick det en cykelbana polisen misstänkte att förövaren kommit på. Dom kom in till oss och frågade om ev film men som tur var hade vi inte det eftersom kameran inte fick filma annat än vårt inhägnade område (ej utanför vårt staket som var allmänt).
Citera
2018-07-13, 11:43
Medlem
Orsas avatar
Citat:

Det har aldrig varit otillåtet att installera kameraövervakning i hemmet, det har nämligen inte räknats som offentlig plats (tidigare allmän plats), dvs. plats dit allmänheten har tillträde.

Emellertid har man också med tiden gjort det allt enklare att få kameraövervaka. Nyligen (25 maj 2018) tog man bort tillståndskravet för t.ex. butiker, banker och åtelkameror. I princip behöver numera inte heller privatpersoner ansöka om tillstånd. Ytterligare förenklig kommer att ske i höst när datainspektionen tar över tillståndsgivningen från länsstyrelserna.
Senast redigerad av Orsa 2018-07-13 kl. 11:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in