Citat:
Ursprungligen postat av
Honan6
Resultat från NFC berättar om det finns spår av Klorin på LW:s kläder och/eller kropp. Om det skulle vara så, kan ju GM, som du säger, tagit sig tillbaka natten efter. Stora inköp av Klorin den 15:e, lär väl kontrolleras i stadens butiker som ÖB eller en vanlig ICA. Då är chansen stor att GM fastnat på bild....
Nu kom jag tänka på snacket om att kläder bars ut från FP. Sannolikt har teknikerna "klätt" av BO, efter att ha fotograferat o s v, för att säkra att DNA inte kontamineras. Alltså bars nog kläder ut i bruna papperspåsar - inte oskyddade.
Tekniker T*n* M**rk, har medverkat tidigare i Veckans Brott och i en chatt efter programmet, så berättar han att DNA kan påträffas från GM av att hen har andats på offrets kläder!!!
Oj, det är förfinad teknik!
Men att de skulle klä av bo på brottsplatsen är otänkbart, vad jag tror.
Kläderna är en viktig del i inte bara i brottet för att få fast en gm, utan också en del i HUR brottet gått till, hur bo dödats och avlidit. Man undersöker allt väldigt noga fotograferar offret på brottsplatsen, i detalj hur offren ligger osv. Även en rättsmedicinare var på plats på brottsplatsen för att göra den första bedömningen utifrån detta.
I FUP Mantorpsmorden, kan man se paret ligga på obduktionsbordet fullt påklädda, allt fotograferas och dokumenteras i detalj, med noggrannhet.
Till exempel tittade man noga på hur blodstänk kommit på kläder och i vilken riktning blodet runnit. Har offret legat ner vid skadan eller stått upp vid skadan?
Om man börjar klä av offret på brottsplatsen kan ju viktiga bevis falla av ( t ex ett fiber, en hudflaga eller ett hårstrå), eller förstöras av hanteringen. Tror att de behandlar offret som om det var gjort av dyrbaraste och sköraste material i världen.
Intressant är ändock om man kollat i boendes soptunnor (även den misstänktes?). När var sophämtning i området? Inte bara en tom Klorinflaska tänker jag på förstås....