Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Du säger det jag men du klarar inte av att visa det du påstår. Om jag spar i aktier i ett bolag som inte har skulder var finns då denne skuld du pratar om?
Eftersom du jobbar på bank är det inte konstigt att du inte förstår bättre... Jag gissar att det sker av ren självbevarelsedrift som du blundar för sanningen.
Frågor som du kan ställa dig själv:
1. Vart kommer pengarna ifrån i första led?
2. Vem får låna dessa pengar?
3. Med vad betalas denna ränta?
4. Hur kan man betala tillbaka med pengar som inte finns?
Det hela leder till det ekonomiska systemet vi har idag, vilket är ett (i grunden) systemfel. Det är vad din motdebattör utgår från att du förstår men som jag tänkte skulle utvecklas lite mer då det verkar ha gått dig förbi.
För att ytterligare förenkla om jag gjorde det för svårt.
Om den första pengen i en by präglas av smeden och sedan lånas av drängen till säg 2% ränta, hur kan drängen som lånat pengen någonsin betala tillbaka den extra summan som tillkommer pga räntan? Det går naturligtvis inte och smeden måste därför prägla en ny peng för att täcka detta. En ny peng präglas av smeden men oxå denna peng lånas ut mot ränta och således finns det mindre pengar än det finns skulder i systemet.
Ett ekorrhjul har skapats till mänskligheten som vi kallar för kapitalism och så länge vi bara skapar mer (handlar över våra tillgångar) skuld, sitter ingen och rullar tummarna utan alla måste hjälpas åt att jobba ikapp.
Elementärt kära Watson