Citat:
Ursprungligen postat av
Efterdradd
De kan väl titta på konstruktionen utan att "slita upp" växellådor? Sådana här saker tillverkas inte utan ritningar och specifikationer.
Det är ju specifikt en del i växellådan som har havererat. "Ritningar och specifikationer" talar inte om, bara för att ta ett exempel, vilket material den kinesiske billigaste underleverantören faktiskt använt i en specifik del, även om man skulle titta på "ritningar och specifikationer" för växellådan. inte heller kan man avgöra om verkligheten stämmer överens med ritningen utan att öppna upp varenda del. Det du skriver är trams.
Citat:
Ursprungligen postat av
Korv-Bajs
En sak har i alla fall tydligen gått att avgöra, det att: splinesen är "helt nerslitna".
https://www.svtplay.se/video/1864908...r-13-jul-10-50 -42:05
Ja, detta är förstås konstruktionsfusk, på någon nivå. Just nu är det svårt att avgöra om det är fel på materialvalet, komponenttillverkningen, eller hela kraftöverföringens grundkonstruktion. I vilket fall har jag svårt att se att man kan skylla detta på "samhället" eller "SL" eller "såsseriet", och då ska gudarna veta att jag gärna skulle göra det!
Dessa 71 rulltrappor är av en speciell typ sades det i presskonferensen, utan att tala om vad som är speciellt med dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tratt
Det sjuka är att bromsmekanismen inte slog in, borde vara omöjligt.
Den kraftöverföring som gått sönder måste fungera för att bromsen skall fungera. Det är inget konstigt med det. Det går inte att dimensionera för total säkerhet, det går bara att minimera risk. Den här delen ska vara dimensionerad för att inte kunna gå sönder (och felet kan alltså bero på en mängd olika saker, inklusive fel typ av stål/felaktig härdning i en tillverkningsprocess). Det är ännu helt omöjligt att avgöra var ansvaret ligger men det är från och med tillverkaren och "nedåt", dvs Otis+deras underleverantörer av komponenter, och det är inte upphandlingens fel. Sånt här beställs förstås med garantier och att Otis medvetet skulle ha skickat iväg så felaktiga grejer att de havererar efter ett år är förstås otänkbart (däremot tror jag svenska UE om att kunna fuska med monteringen men de har knappast varit inne och rotat i växellådan).