2018-07-13, 01:11
Medlem
Pajosvs avatar
[quote=Ugglan.|64613462]
Citat:
Ursprungligen postat av CROSS-i-taket

Jag har antytt tidigare att PR:s död kom i ett väldigt konstigt skede i Helena-fallet, men man kan inte heller utesluta slumpen. Vet någon säkert dödsorsaken?

I fallet Helena verkar det dock i nuläget inte finnas något DNA att testa, om man ska försöka förstå turerna mellan Skövde-polisen och SKL, så om det stämmer behöver väl ingen vara nervös i dagsläget.

I övrigt förstår jag att du tänker på FBI:s genombrott i jakten på "The Golden State Killer".

Det spekulerades väl om att PR kanske hade diabetes? Stod det inte något om att skänka pengar till Diabetes-fonden i dödsannonsen?
Citera
2018-07-13, 01:56
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
BW ska alltså Ha varit med att starta en skallgång och en insamling? Är denna skallgång före eller efter MrÖ:s skallgång?

Ja det finns uppgifter om detta i tråden. Enligt Prinzezzan (2014) ska den första skallgången ha skett under tisdagen (HA försvann natten mot söndagen). Den drogs igång av BW och HJ som tyckte att polisen inte gjorde tillräckligt..
Citera
2018-07-13, 02:01
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja det finns uppgifter om detta i tråden. Enligt Prinzezzan (2014) ska den första skallgången ha skett under tisdagen (HA försvann natten mot söndagen). Den drogs igång av BW och HJ som tyckte att polisen inte gjorde tillräckligt..

Då var MrÖ:s skallgång något senare?
Citera
2018-07-13, 02:10
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martasson
Kan det vara så att MR. Bror till PR. Är den skyldige.....
Min tanke är att PR var misstänkt för mordet. Men han var alltid så luddig med sina svar. Han kanske rent av skyddade lillebror.
Därför han angav sej själv till polisen. De kanske skulle sätta lillebror i lögndetektorn istället.
Nåt lurt är det.

Intressant tanke... MR är född -73 och var alltså 19 år vid tidpunkten för försvinnandet. Ett vittne påstår sig dessutom ha sett MR i en bil i Mariestad den aktuella kvällen.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-13 kl. 02:23.
Citera
2018-07-13, 02:20
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Då var MrÖ:s skallgång något senare?

Ja så bör det vara. En annan uppgift är att BW var med och ledde skallgången och då kan det ju tänkas att det var MRö som anordnade den.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-13 kl. 02:24.
Citera
2018-07-13, 02:34
Medlem
Citat:
Ja så bör det vara. En annan uppgift är att BW var med och ledde skallgången och då kan det ju tänkas att det var MRö som anordnade den.
Det var två olika skallgångar om jag inte missminner ner mig.
Citera
2018-07-13, 05:50
Medlem
Donnabella6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Mannen med pilotglasögon ställer inte upp på intervjun som en mördare som ska försvara sig. Han är en meddelare och har som sådan meddelarskydd, vare sig han ljuger eller talar sanning.

Journalisterna i fråga skulle begå brott om de bröt mot meddelarskyddet.

Detta säger allt om radiointervjun.
Ex bor eller ex har sommastuga. i M-Stad,Ej nämd i tråden.

Denna nicket Sven-Gustaf verkar kunna detta område.
Så är det med det.
Därför tordes/kunde han ställa upp.Han var skyddad.Tack Sven-Gustaf ,visste att nåt var lurt men är inte så insatt som du är i journalistik!
Nåväl,back too vaccation.
Citera
2018-07-13, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donnabella6

Så är det med det.
Därför tordes/kunde han ställa upp.Han var skyddad.Tack Sven-Gustaf ,visste att nåt var lurt men är inte så insatt som du är i journalistik!
Ja det var nog därför han ställde upp för att sprida desinformation. Varför skulle han annars ställa upp efter att ha hållt tyst i 25 år. Här fanns en möjlighet att flytta fokus ifrån sig själv. Då bör det innebära att det är rätt man som är misstänkt och att GW har fel eller?
Senast redigerad av divadnil 2018-07-13 kl. 07:26.
Citera
2018-07-13, 08:17
Medlem
Donnabella6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Ja det var nog därför han ställde upp för att sprida desinformation. Varför skulle han annars ställa upp efter att ha hållt tyst i 25 år. Här fanns en möjlighet att flytta fokus ifrån sig själv. Då bör det innebära att det är rätt man som är misstänkt och att GW har fel eller?

Alltså,jag tror på Gw och har så alltid gjort.
Håller med i allt du skriver i övrigt.
Citera
2018-07-13, 09:49
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
...
Ännu har han dock inte gjort några medgivanden utan hänvisar endast till att han "aldrig skulle kunna leva med att ha gjort Helena illa" - i mina ögon ett typiskt uttalande för någon som är skyldig, jag tänker direkt på Mats Alm och hur han uttryckte sig på liknande sätt, slingrade sig och skyllde på minnesförlust precis som "mannen med pilotglasögon" nu gör.
...

Har precis samma uppfattning om hans uttalande. En oskyldig hade förstås med eftertryck sagt ”Jag har inget med det där att göra” Punkt. En oskyldig hade inte varit intresserad av att försöka visa sin egen känslighet, visa darrande händer på en rastplats eller böla i en TV-soffa.
Citera
2018-07-13, 10:16
Medlem
FedupFlorences avatar
Tänker på förhöret i maj, radiodokumentären som sändes i juni, följt av intervjun som sändes i radio 28/6.

Polisen kanske inte har ”missat” den här personen, eller så missade de honom fram till -98, eller så hade han ett säkert alibi.

För att möjliggöra en nytändning och ett nytt förhör 2017 har någon kommit med nya uppgifter. Ett tidigare alibi kan ha tagit tillbaka sin utsaga, kanske sagt ”han var med mig men han kom hem först klockan fem” och med det fått reaktionen ”Äntligen!” hos utredningen. Om det var ett tidigare alibi eller ett vittne som gav nya uppgifter möjliggjorde det nytt förhör och mynnade ut i att den förhörde delgavs misstanke om mord. Han har varit intressant i utredningen sedan 1998. Det var radiodokumentären som släppte uppgiften om att han varit inne på nytt förhör.

”... samtidigt som P4 Skaraborg granskat fallet kan polisen ha gjort genombrott i den utredning som under flera årtionden engagerat människor från hela Sverige.” skriver Expressen 28/6.

Om det är ett tidigare alibi eller ett vittne som gav nya uppgifter 2017 tror jag att det har skett i dialog med PW och/eller MÖ. Att detta alibi eller vittne rådgjort med tex PW och att det i sin tur fick henne att kontakta MÖ och äska tid för dokumentären. Att personen som gav utredningen nya uppgifter säkert innan dess haft en dialog med PW eller MÖ som förstod att det här var tiden för ett genombrott och fick dom att börja arbeta med reportageserien.

Mord och inte vållande till annans död. Mord för att det enda brott som inte är preskriberat? Mord för att nya uppgifter talar för just mord?
Citera
2018-07-13, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donnabella6

Så är det med det.
Denna skribent info hade jag missat. Tack för delning och trevlig semester! Så mycket surr där man analyserar pilots ord och att Pernilla aldrig skulle låta någon ljuga för sin heder som journalist OCH som nära vän till Helena utan att ens veta vilka "reglerna" är. Jag vill hävda att den där dokumentären främst handlade om att få publicitet i allra första hand, det är det journalister jobbar för och att då vara barndomsvän och påpeka detta varannan minut dokumentären igenom gör det ännu mer spännande att lyssna då det ska öka trovärdigheten i det återberättade. Som vän hade man inte sålt sig för det gör man inte emot vänner. Som journalist så har man ett pris och försörjer sig på att det ska bli ett säljande reportage. Att Pernilla och Mats gjorde detta reportage var något de skulle inse var dumt om de ej triggades av sin vinst inom yrket. En del går ordagrant över lik. Kan man göra så så kan man lika gärna sitta här i tråden och köra samma rövare för att uppnå samma mål. Detta inlägg bekräftar iallafall mina misstankar om kriminalreporter Wadebäck. Det är något allvarligt fel på henne. Hon kunde lätt avsagt sig uppdraget på grund av att hon VAR vän med Helena men istället är hon den drivande bakom och hon VET vad som gäller. Hon känner nog att HON ska gå till botten med detta. Detta är hennes fall och för att vara ironisk så hoppas jag verkligen att blir det. Vem är det som gjort detta emot Helen är frågan och jag vet att där ute sitter någon som vet men inte vågar skriva hans namn. Vem är det som de vännerna kring Helena misstänker? Att skriva det kan göra att man får in mer info om denna person, tänk på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in