Citat:
Ursprungligen postat av
exsist
Bra och trovärdig sammanfattning från pudelfrillan.
Skulle vara av intresse hur du kan få ihop dagens läge mellan BW och UA och övriga.
Efter det falskspel som vän vederbörande har visat blir det konstig om de skulle skydda honom genom att vara fortsatt vän tex på fb och inte lägga ut ledtrådar så fler förstår vad han är.
Fler ledtrådar behövs inte, åtminstone inte för dom närmsta vännerna. De flesta i bekantskapskretsen förstår nu vem som är "mannen med pilotglasögon" efter det att radioföljetongen sändes förra sommaren.
I ett sådant här känsligt läge tror jag inte man ska visa den misstänke att man tar avstånd, som tex att UA skulle ta bort honom på Facebook. Det skulle motarbeta ett ev. kommande/framtida erkännande. Man måste lägga band på sina känslor och istället försöka möta "mmpg" på en jämställd nivå, precis som på det sättet man gjorde i radioföljetongen (mycket bra initiativ) där PW och MÖ mötte upp sin gamla kompis på en rastplats och lät honom få prata ut och ge sin version av det hela. Att den utpekade känner förtroende och tillit är viktig i ett sånt här fall. Målet på sikt är givetvis att få "pilot" att öppna upp sig och lätta på sitt hjärta genom att trycka på dom rätta knapparna.
Ännu har han dock inte gjort några medgivanden utan hänvisar endast till att han "aldrig skulle kunna leva med att ha gjort Helena illa" - i mina ögon ett typiskt uttalande för någon som är skyldig, jag tänker direkt på Mats Alm och hur han uttryckte sig på liknande sätt, slingrade sig och skyllde på minnesförlust precis som "mannen med pilotglasögon" nu gör.
Ugglan verkar tänka i liknande banor när det gäller UA och avståndstagande, hen skrev:
"Om BW skulle vara "mannen med pilotglasögon" finns det de som undrar varför han fortfarande är vän med till exempel Helenas syster Ulrika på Facebook. I så fall tänker jag så här: Det skulle antagligen se ännu mer mysko ut om Ulrika tog bort honom som vän. Alltså "bättre" att låta honom stå kvar, annars blir det för uppenbart?"
Citat:
Skulle kanske upplevas lättare för familj och vänner om det var den betydelselöse KM istället.
Ja givetvis är det så, om det skulle vara BW är det givetvis en mardröm och värsta möjliga tänkbara scenario för de närstående.
Citat:
Ser du enligt detta sammanhang en koppling till varför PR gäckade och utgav sej som skyldig?
Han var mycket mån om föräldrarna till Helena det var ytterst viktigt för honom att vad som än hände att de aldrig skulle tveka på att han var oskyldig.
Finns det något som skulle få honom att agera misstänkt med flit för att få bort uppmärksamheten från det faktiska? Vad tror du, kanske är helt galet tänkt....
Nej jag tror inte på att ha skulle ha skyddat någon, jag har inget svar på varför PR betedde sig som han gjorde. Jag vill inte blanda in honom överhuvudtaget i BW-spåret.