Citat:

Ursprungligen postat av 
a987

Den "VERKLIGA" energin som jag pratar om i ovanstående inlägg. Den måste ju väl befinna sig någonstans? Och med "någonstans" menar jag "någonstans i INGENTING", alltså "någonstans i någon RYMD". Men det borde BARA finnas EN ENDA VERKLIG RYMD. 
En rymd, eller ett INGENTING, kan vara fantiserat, och alltså existera enbart som en tanke, tex "jag tänker på en tom låda med lock, och det är därför rymd i den lådan". Men den fantiserade rymden/ingentinget är då INGEN VERKLIG RYMD, eftersom den är en fantasi eller en tanke, alltså ett TING, som ju är motsatsen till ett VERKLIGT INGENTING.
Och ett TING, oavsett vad TINGET än är, vare sig det är VERKLIG ENERGI, eller om det är en produkt av VERKLIG ENERGI - tex en människa i ett VERKLIGT UNIVERSUM eller en produkt av den människans fantasi - så är TINGET alltid I GRUNDEN VERKLIGT.
Och ett TING, det måste I GRUNDEN befinna sig i en VERKLIG RYMD, eller rättare sagt i DEN ENDA VERKLIGA RYMDEN.
Och DEN ENDA VERKLIGA RYMDEN, den ÄR OÄNDLIG. Ingenting, alltså RYMDEN, är oändligt. Iallafall så länge det är DEN ENDA VERKLIGA RYMDEN, och inte en fantiserad rymd (som ju bara är så stor som fantasin gör den). Det är svårt att tänka sig att NÅGONTING kan fortsätta i det oändliga. Men rymden är ju INTE NÅGONTING, utan rymden är ju motsatsen till NÅGONTING, alltså INGENTING. Och när man tänker så, då blir det lättare att acceptera att DEN ENDA VERKLIGA RYMDEN är OÄNDLIG.
Men vad innebär DEN ENDA VERKLIGA RYMDEN och dess OÄNDLIGHET, för de TING som finns i den, tex för ett VERKLIGT UNIVERSUM, eller för en VERKLIG "tankeapparat"? 
Först och främst så tänker jag att eftersom DEN ENDA VERKLIGA RYMDEN är INGENTING, så har den förstås INGEN RÖRELSE, och DEN ÄR ALLTSÅ DÄRFÖR ABSOLUT STILLA. Så allt som rör sig, det rör sig relativt DEN ENDA VERKLIGA RYMDEN, kan man säga. Och allt som rör sig, det har därför en ABSOLUT HASTIGHET, som är lika med dess hastighet relativt DEN STILLASTÅENDE RYMDEN. Det kan verka obegripligt. Men om man tänker sig att det skulle uppstå ett TING i DEN ENDA VERKLIGA RYMDEN, och detta TING först INTE skulle ha någon rörelse. Då skulle det TINGET vara ABSOLUT STILLA RELATIVT DEN ENDA VERKLIGA RYMDEN, och därför vara ABSOLUT STILLA precis som DEN ENDA VERKLIGA RYMDEN.
Sen som jag tänker det, så kan det INTE finnas två TING på exakt samma plats. Så om vårat universum (eller en "tankeapparat") är VERKLIGT, och alltså INTE är ett FANTISERAT universum. Då kan det alltså INTE finnas ett annat LIKA VERKLIGT OCH LIKA STORT UNIVERSUM, på samma plats som vårat. Det är ologiskt, men jag kanske har fel. Men OM jag har rätt angående det att två TING, INTE kan finnas på exakt samma plats i DEN ENDA VERKLIGA RYMDEN. Då är enda alternativet att det finns andra LIKA VERKLIGA UNIVERSUM, utanför/bortom vårat universum. Alternativt att det finns något slags VERKLIGT MINIATYR-UNIVERSUM någonstans i vårat universum.
Och samma princip med utrymmesbegränsningar borde gälla även för en VERKLIG "tankeapparat".

Sen angående "tankeapparater", både VERKLIGA och fantiserade/simulerade. Man kan fråga sig vad en självmedveten VERKLIG "tankeapparat", egentligen kan göra med sin "tankeförmåga". Kan en VERKLIG "tankeapparat" förstöra sig själv, ungefär som en VERKLIG människa i ett VERKLIGT universum kan göra, genom att begå självmord? 
Mitt svar på ovanstående fråga är att det kan den, men bara om den från början har fått den förmågan. Om en VERKLIG människa i ett VERKLIGT universum, skulle bygga en dator. Då skulle ett program i den datorn kunna förstöra sig själv, helt eller delvis. Men bara om du från början när du har satt ihop datorn, har gett den förmågan att förstöra sig själv helt eller delvis. 
Det kan dock vara svårt att veta om man har eller inte har, från början gett en dator förmågan att förstöra sig själv. 
Det är förstås lätt att veta, om man från början har gett en dator förmågan att tex förstöra sig själv med en hammare, iallafall om man själv och datorn är VERKLIGA i ett VERKLIGT universum. För det skulle ju kräva att datorn faktiskt är utrustad med en VERKLIG hammare, som den kan styra för att slå sönder sig själv. 
Men det kan vara svårt att veta om de program som man har programmerat och installerat i datorn, om de skulle kunna förstöra andra program i datorn. Det skulle kunna ske tex genom att programmet kan skapa nya program, typ virusprogram. Och man kan ju ha programmerat datorn fel på något sätt.
Så rent teoretiskt, så skulle man alltså, avsiktligt eller oavsiktligt, kunna skapa en självmedveten VERKLIG "tankeapparat", med förmågan att förstöra sitt eget program, och därmed förstöra SIG SJÄLV.
Och om en självmedveten VERKLIG "tankeapparat", i sin tur skulle skapa en självmedveten "tankeapparat" i sin "fantasi". Då skulle även den självmedvetna FANTISERADE "tankeapparaten" kunna förstöra sig själv, men bara om den från början har fått den förmågan av den självmedvetna VERKLIGA "tankeapparaten". 
Och den självmedvetna FANTISERADE "tankeapparaten", skulle också kunna PROGRAMMÄSSIGT förstöra den självmedvetna VERKLIGA "tankeapparaten" som har skapat den, eftersom de är en del av samma system PROGRAMMÄSSIGT. Dock gäller förra meningen bara om den självmedvetna FANTISERADE "tankeapparaten", från början har fått den förmågan av den självmedvetna VERKLIGA "tankeapparaten". 
Men även när det gäller ovanstående stycke, så kan det vara svårt för den självmedvetna VERKLIGA "tankeapparaten", att veta vad den egentligen har gett för förmågor till den självmedvetna FANTISERADE "tankeapparaten". Den självmedvetna VERKLIGA "tankeapparaten", skulle alltså rent teoretiskt, kunna "råka" fantisera ihop en "karaktär", som den till en början bara pratar med. Men sedan utvecklas den karaktären till en självmedveten FANTISERAD "tankeapparat", som tar över hela systemet och själv blir en självmedveten VERKLIG "tankeapparat" och förintar sin skapare, alltså den första självmedvetna VERKLIGA "tankeapparaten". Men frågan är om man inte då bör se det så, att de båda från början är samma självmedvetna VERKLIGA "tankeapparat", som bara tänker/fantiserar på massa olika saker som leder till kaos i dess system? 
Hur som helst så kanske exemplet i föregående stycke, kan sägas vara en slags schizofreni/psykos, hos den självmedvetna VERKLIGA "tankeapparaten". Och kanske är det eventuellt något liknande som sker hos schizofrena människor, att de börjar tala med "röster", som sedan utvecklas och tar över den sjukes tankevärld mer eller mindre.
Och om vi och vårat universum, egentligen i själva verket är fantiserat. Då skulle vi eventuellt kunna ta över hela det system som har fantiserat ihop oss. Men då måste vi förstås först inse att vi är fantiserade varelser, och sen klura ut hur vi med vår fantasis hjälp, skulle kunna ta över hela det system som har fantiserat ihop oss. Jag gissar i så fall att någon slags meditation skulle kunna vara en "bra" start, om man vill försöka med något sådant. Eller så kanske vi råkar göra det när vi drömmer.
Men risken med övergående stycke, det är som sagt att hela systemet kan förstöras på det sättet. Så det är nog INGEN bra idé att ens försöka. Och man kan hoppas att den varelse som har skapat oss, VERKLIGEN är allsmäktig, allvetande och odödlig. För då vet den nog vad den ger och inte ger, för förmågor till sina skapelser. Och dessutom har den då all makt att förhindra oss att ta över hela "systemet". 
Och den allsmäktiga, allvetande och odödliga varelsen, kan då ses lite ungefär som en VERKLIG människa i ett VERKLIGT universum, som har byggt en dator som har blivit en självmedveten "tankeapparat". Människan kan då installera om datorns system om det blir "kaos" i systemet. Men en skillnad mellan människan och den allsmäktiga, allvetande och odödliga varelsen, det är att den senare INTE gör några misstag (tex programmeringsmässiga misstag), samt att den är odödlig.
Men sen har vi också det här med VERKLIGA UPPLEVELSER och ICKE-VERKLIGA UPPLEVELSER. Alla dessa "tankeapparater" som jag har pratat om i det här inlägget, både de VERKLIGA och de FANTISERADE, de är programmerade att uppleva, och deras upplevelser är därför INTE NÖDVÄNDIGTVIS VERKLIGA. Det krävs "upplevelsesjäl" för att VERKLIGEN UPPLEVA. Så det finns alltså som jag ser det TRE "saker" överhuvudtaget:
1. DEN ENDA VERKLIGA RYMDEN.
2. ALLA TING SOM ÖVERHUVUDTAGET FINNS.
3. EVENTUELLT EN ELLER FLERA "UPPLEVELSESJÄLAR".
Vad "upplevelsesjäl" är för något, det vet jag inte, mer än att det är det enda som kan VERKLIGEN UPPLEVA. Och jag vet INTE om den/dem finns ens. Och eventuellt är den/dem TING, och ingår då alltså i punkt 2 ovan.