Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-10, 19:05
  #13
Medlem
Avva66s avatar
Naiva chefer, och ännu en korkad babbe.
Citera
2018-07-10, 19:17
  #14
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Är det den där i Limhamn?

(FB) Malmö: Rektor och två lärare avstängda på grund av ekonomiska oegentligheter
Greps förra året, så troligen ja.
Citera
2018-07-10, 19:21
  #15
Medlem
Lichtblicks avatar
Frågan enligt mig är ifall han sålde skit som hade hamnat i skroten eller ifall han nu helt enkelt stal ifrån kommunen.

Fast för 1,6 miljoner...ja..då låter det mer som ren stöld.
Citera
2018-07-10, 19:46
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lichtblick
Frågan enligt mig är ifall han sålde skit som hade hamnat i skroten eller ifall han nu helt enkelt stal ifrån kommunen.

Fast för 1,6 miljoner...ja..då låter det mer som ren stöld.
Det ska bli intressant att få veta mera. pågick under lång tid- innan det uppdagades.
Borde haft ansvar för inköp, och så dragit in sin brosha i verksamheten.
Undrar vad en sådan- ska syssla med i framtiden?
Citera
2018-07-10, 21:00
  #17
Medlem
Lichtblicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Det ska bli intressant att få veta mera. pågick under lång tid- innan det uppdagades.
Borde haft ansvar för inköp, och så dragit in sin brosha i verksamheten.
Undrar vad en sådan- ska syssla med i framtiden?

Ja allså, är det så att något har hamnat i skroten så får vem som helst fiska upp. Tillhör dock återvinningsföretaget vars skrot man plockar upp det ifrån, men det är sällan att dom bryr sig att saker går till användning igen.

Hade hen hållt på ett längre tag med skrotdatorer så tror jag dock inte han hade kommit i summan 1,6 miljoner. Det är ganska saftigt för datorer som annars går på 700-800kr på blocket. Det låter som mer av stöld.

Vet ett annat företag något liknande hände på. Skåneföretag som har hand om en större kedja och deras varuhus.

Någon på IT-sälj sidan på nån av företagen köpe in en jävla massa utrustning för att "uppdatera alla varuhus" och så var det överdrivna beställningar med serverar, switchar, datorer, kamerasystem, NASar etc som såldes sen vidare till ett annat bolag svart.

Snacka om förvånad jag var när jag stod där och vart skulle sitta 3 switchar, en server och en nas sitter bara en vanlig brandvägg och en switch, inget mer.
Citera
2018-07-10, 21:15
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lichtblick
Ja allså, är det så att något har hamnat i skroten så får vem som helst fiska upp. Tillhör dock återvinningsföretaget vars skrot man plockar upp det ifrån, men det är sällan att dom bryr sig att saker går till användning igen.

Hade hen hållt på ett längre tag med skrotdatorer så tror jag dock inte han hade kommit i summan 1,6 miljoner. Det är ganska saftigt för datorer som annars går på 700-800kr på blocket. Det låter som mer av stöld.

Vet ett annat företag något liknande hände på. Skåneföretag som har hand om en större kedja och deras varuhus.

Någon på IT-sälj sidan på nån av företagen köpe in en jävla massa utrustning för att "uppdatera alla varuhus" och så var det överdrivna beställningar med serverar, switchar, datorer, kamerasystem, NASar etc som såldes sen vidare till ett annat bolag svart.

Snacka om förvånad jag var när jag stod där och vart skulle sitta 3 switchar, en server och en nas sitter bara en vanlig brandvägg och en switch, inget mer.
hur agerade du då?
ja att mycket slängs och skrotas-visste jag- men trodde att det mesta plockas isär och återanvänds på nåt sätt. Skickas inte gamla datorer till u-länder?
Citera
2018-07-10, 21:19
  #19
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lichtblick
Hade hen hållt på ett längre tag med skrotdatorer så tror jag dock inte han hade kommit i summan 1,6 miljoner. Det är ganska saftigt för datorer som annars går på 700-800kr på blocket. Det låter som mer av stöld.

Artikeln i Expressen antyder att det inte var stöld av skrot eller dylikt:
Citat:
"På frågan hur stölderna tills nu kunde gå förbi obemärkta svarar Patrik Kron. Han menar att den åtalade medarbetaren fann sätt att kringgå den rutinmässiga bevakningen genom att göra små tillägg till stora beställningar. Han tillägger även att rutinerna redan har omprövats och förnyats."

https://www.expressen.se/kvallsposte...de-pa-tradera/
Citera
2018-07-10, 21:39
  #20
Medlem
Lichtblicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Artikeln i Expressen antyder att det inte var stöld av skrot eller dylikt:


https://www.expressen.se/kvallsposte...de-pa-tradera/

Ah fan, ja då var det rent av stöld.

Citat:
Ursprungligen postat av moshes
hur agerade du då?
ja att mycket slängs och skrotas-visste jag- men trodde att det mesta plockas isär och återanvänds på nåt sätt. Skickas inte gamla datorer till u-länder?

Hur ska man agera? Jag garva för jag trodde det var en myt/sak man säger till nyanställda.

En del gör det, andra återvinns helt och hållet beroende på ålder, andra plockas upp av anställda eller dumpsterdivers.
__________________
Senast redigerad av Lichtblick 2018-07-10 kl. 21:45.
Citera
2018-07-10, 22:16
  #21
Medlem
duderinomannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Är det den där i Limhamn?

(FB) Malmö: Rektor och två lärare avstängda på grund av ekonomiska oegentligheter
Enligt Sydsvenskan är det inte samma fall: "Ett liknande fall avslöjades förra året då en rektor och två lärare i Malmö misstänkes för att ha gjort inköp för privat bruk." (https://www.sydsvenskan.se/2018-07-1...nenter-for-1-6 )
Citera
2018-07-10, 23:16
  #22
Medlem
Frejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Artikeln i Expressen antyder att det inte var stöld av skrot eller dylikt:


https://www.expressen.se/kvallsposte...de-pa-tradera/


Gjort små tillägg på ordrar, för endast 1,6 miljoner
Citera
2018-07-11, 00:59
  #23
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
Ska bli spännande att se hur dom kom på honom.

z

Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Kommer att bli en spännande FUP. Hur de kom på honom, och hur utredningen fortlöpte.

Tur att Malmö kommun har en lysande ekonomi

Det är inte direkt raketforskning att komma på någon som gör såhär. Visst, om han sålt för några tusenlappar, men det ska tydligen vara IT-komponenter för 1,6 miljoner(!) kronor. Klart att någon märker att det ständigt fattas komponenter och bland det första man börjar titta på då är naturligtvis Blocket och Tradera. Bara man hittar den säljaren så är det ju bara att kontakta polisen som i sin tur fixar säljaruppgifterna från Tradera.

Det som är intressant i detta är alltså inte hur man kom på mannen, för det lär ha varit en baggis, utan hur det har kunnat fortgå under flera års tid.
Citera
2018-07-11, 01:41
  #24
Medlem
Venators avatar
Har ju funnits säljare som lagt upp en lång ström av laptops av proffsmodeller... Skriver inte mer för att inte peka ut någon oskyldig men det har varit fina maskiner till ganska låga priser.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback