Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-11, 09:03
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
Snitslad bana för polisen tydligtvis.

Förvånad att polisen prioriterade detta.
Vanligtvis tar de inte i något inbrotts-relaterat oavsett hur uppenbart enkelt det är att lösa.

Någon på skolan hade uppenbarligen kontakter inom Malmö-polisen man kunde pressa på.
Citera
2018-07-11, 09:42
  #26
Medlem
Och de säger ”det finns ingen korruption i sverige”.

Hur många projekt har de startat som de uppgivit skall kosta x miljoner, men som sedan blivit tio eller hundratals miljoner dyrare pga arvoden till konsulter och svinn som detta?

Btw. Enligt lagen skall ju alla de som köpt av denhär herren också åtalas eftersom det inte går att hävda att man köpt i god tro på nätet.
__________________
Senast redigerad av krakelibrankel 2018-07-11 kl. 09:51.
Citera
2018-07-11, 10:23
  #27
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Och de säger ”det finns ingen korruption i sverige”.

Hur många projekt har de startat som de uppgivit skall kosta x miljoner, men som sedan blivit tio eller hundratals miljoner dyrare pga arvoden till konsulter och svinn som detta?

Btw. Enligt lagen skall ju alla de som köpt av denhär herren också åtalas eftersom det inte går att hävda att man köpt i god tro på nätet.

Korruptionen bara ökar och ökar och politikerna gör inget åt det.
Citera
2018-07-11, 12:44
  #28
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Det som är intressant i detta är alltså inte hur man kom på mannen, för det lär ha varit en baggis, utan hur det har kunnat fortgå under flera års tid.
En del av förklaringen är nog att han lagt till saker på redan befintliga ordrar. Om någon tex beställer tio datorer och han lägger till en till kommer det elva stycken. Tar han bort en direkt vid leverans är tio leverade och ingen saknar något då tio stycken var det förväntade antalet. Ingen saknar den elfte.

Hans bror hjälpte till och kanske tom jobbade på samma ställe och därmed gick det att flyga under radarn en längre tid. Om inte brodern jobbade där skulle jag inte bli förvånad om någon annan anställd var inblandad och fick betalt för att hålla käft.
Citera
2018-07-11, 15:42
  #29
Medlem
flashforwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Har ju funnits säljare som lagt upp en lång ström av laptops av proffsmodeller... Skriver inte mer för att inte peka ut någon oskyldig men det har varit fina maskiner till ganska låga priser.
"inte peka ut någon oskyldig"?
Låter som att någon är väldigt skyldig... eller pratar du om någon annat fall?
Citera
2018-07-11, 18:06
  #30
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashforward
"inte peka ut någon oskyldig"?
Låter som att någon är väldigt skyldig... eller pratar du om någon annat fall?

Det fanns en säljare med en lång rad av proffs-laptops av ett visst märke i vintras. Sa sig ha köpt upp dem när ett företag bytte maskiner och många verkade nya så jag blev lite nyfiken på varifrån de kom. Men om jag nämner ut märket på datorerna och det är en legitim rörelse så pekar jag ut en oskyldig säljare på Tradera och det vill jag inte. Jag väntar på FUP istället för att säga mer, men min tanke med posten var att se om någon annan kände igen vad jag skrev och visste om ifall det handlade om det aktuella fallet.
Citera
2018-07-11, 20:09
  #31
Medlem
DR-Drunks avatar
1,6 miljoner och dom märker inget innan det är sådana belopp. Fängelse samt ett stort skadestånd är vad som väntar. Måste säga att denna härliga person är girig och tänker nog bara på pengar =) det lilla bidrag i månaden som han får av kommunen räcker bara till hyran.
Citera
2018-07-11, 20:35
  #32
Medlem
GenesisPs avatar
Personligen tycker jag att denna typ av brott är mer intressant att följa än t ex "vanliga" mord och fyllebråk. Här krävs det ändå lite mer finess och kreativitet.
Citera
2018-07-11, 20:36
  #33
Medlem
GenesisPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duderinomannen
Enligt Sydsvenskan är det inte samma fall: "Ett liknande fall avslöjades förra året då en rektor och två lärare i Malmö misstänkes för att ha gjort inköp för privat bruk." (https://www.sydsvenskan.se/2018-07-1...nenter-for-1-6 )

I det fallet måste det handla om babbar. Att både rektor och lärare varit inblandande i stölderna stinker mångkultur lång väg.
Citera
2018-07-11, 20:42
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
I det fallet måste det handla om babbar. Att både rektor och lärare varit inblandande i stölderna stinker mångkultur lång väg.
Den rektorn är inte babbe
Citera
2018-07-11, 23:46
  #35
Medlem
Och sverige fortsätter att plundras i rask takt...

Jag är nyfiken i en strut på vem GM kan vara
Citera
2018-07-12, 09:12
  #36
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Fortfarande inget namn på GM? Svensk eller "svensk"?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback