Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-10, 15:14
  #1
Medlem
Nestor Xs avatar
En IT-anställd i Malmö stad har blivit åtalad för att på Tradera ha sålt IT-komponenter och annan datorutrustning tillhörande kommunen för sammanlagt 1,6 miljoner som denne kunnat tillskansa sig enligt dagens sydsvenska. Någon som vet mer?
Citera
2018-07-10, 15:19
  #2
Medlem
Zer0Shits avatar
Ska bli spännande att se hur dom kom på honom.

z
Citera
2018-07-10, 15:22
  #3
Medlem
provisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
Ska bli spännande att se hur dom kom på honom.

z
Tror såhär:

1. Saknades massa saker efter en inventering

2. Genomsökte blocket och tradera

3. Hittade ett mönster / varorna från samma säljare

---------------

Gärningspersonen besökte Tradera på jobbdatorn och la upp annonserna från jobbet. (Dom bevakar all trafik)

------

Någon har golat.
Citera
2018-07-10, 15:24
  #4
Medlem
Zer0Shits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provision
Tror såhär:

1. Saknades massa saker efter en inventering

2. Genomsökte blocket och tradera

3. Hittade ett mönster / varorna från samma säljare

---------------

Gärningspersonen besökte Tradera på jobbdatorn och la upp annonserna från jobbet. (Dom bevakar all trafik)

------

Någon har golat.
Jo men jag menar såklart att få veta mer detaljerat.

z
Citera
2018-07-10, 15:26
  #5
Medlem
provisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
Jo men jag menar såklart att få veta mer detaljerat.

z
Ska man hålla på såhär och fiffla med jobbet så ska man göra det i begränsad upplaga så man slipper bli påkommen. Men girigheten tar över till slut.
Citera
2018-07-10, 15:33
  #6
Medlem
Nestor Xs avatar
Enligt tidningen har personen använt sitt smeknamn som signatur på Tradera och misstankar väckts hos någon kvicktänkt person. Sedan har man följt en beställning kommunen gjort och varor från den annonserats ut kort efter. Snitslad bana för polisen tydligtvis.
Citera
2018-07-10, 15:33
  #7
Medlem
sajebiss avatar
Skulle inte förvåna mig det minsta om chefen har resonerat ungefär så här. -Jag vet att killen har haft en strulig uppväxt men nu ger vi honom nycklar, koder och lite ansvar så ska ni få se att han växer och lämnar sitt tidigare liv bakom sig.
Citera
2018-07-10, 15:34
  #8
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Är det den där i Limhamn?

(FB) Malmö: Rektor och två lärare avstängda på grund av ekonomiska oegentligheter
Citera
2018-07-10, 15:42
  #9
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
Skulle inte förvåna mig det minsta om chefen har resonerat ungefär så här. -Jag vet att killen har haft en strulig uppväxt men nu ger vi honom nycklar, koder och lite ansvar så ska ni få se att han växer och lämnar sitt tidigare liv bakom sig.
Ganska troligt faktiskt. Speciellt i Malmö.
Citera
2018-07-10, 16:05
  #10
Medlem
GenesisPs avatar
Namn?
Citera
2018-07-10, 17:16
  #11
Medlem
ace_secs avatar
Kommer att bli en spännande FUP. Hur de kom på honom, och hur utredningen fortlöpte.

Tur att Malmö kommun har en lysande ekonomi
Citera
2018-07-10, 17:31
  #12
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provision
Tror såhär:

Citat:
Det var när en kollega till den åtalade hittade ett medlemskonto på Tradera. Det sägs ha varit kombinationen av ett bekant smeknamn som den åtalade använt som användarnamn och de bekanta arbetsverktygen som var till salu väckte misstanke.

För att vara säker på sin sak följde kollegan en beställning på arbetsmaterial som den misstänkte gjort i tjänst. När leveransen tre dagar senare dök upp på Traderakontot ansågs misstankarna vara bekräftade och kollegan larmade om händelsen till polis.

– Det yttrade sig framför allt i en besvikelse över att sådant händer på sin arbetsplats. Man blir tagen, säger Kron.

https://www.expressen.se/kvallsposte...lde-pa-tradera

Väntar med spänning på FUP och dom.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback