2018-07-10, 02:36
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Enligt uppgifter till Aftonbladet både i bilen och i hemmet. Men helt plötsligt "vet" EnGodTanke att det är LW:s blod. Hen hade också röntgenblick och kunde se igenom krimteknikernas påsar som de bar ut från SD:s hem.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mgk8E0/haktad-som-misstankt-for-mordet-pa-lena-wesstrom

Jag tror att EnGodTanke har fått den informationen
från SD.
Citera
2018-07-10, 02:38
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Undrar om MGM är lite skraj nu, när saker börjar trilla in? Måste vara väldigt nervöst att ha polisen i hasorna?..
Någon teknisk bevisning har det nog inte trillat in, det borde man ha läckt till media i så fall. Men om det är som 'Moralensväktare' skriver, att polisen skall börja konstruera "indiciekedjor", då kan det ju sluta precis hur som helst. Några hjälpsamma vittnen på det så kan det säkert bli ett åtal. Det här blir spännande att följa.
Citera
2018-07-10, 02:39
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Blod från offret hemma hos SD är något som EnGodTanke helt plötsligt slängde ur sig. Men hen har därefter ignorerat alla följdfrågor på detta, så det bör vi nog se som en trådsanning.

Jag tror att EnGodTanke försa sig om
info som hen fått från SD.
Citera
2018-07-10, 02:55
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Man var övertygad om att TR skulle häkta SD men vi får inte glömma att TR består av människor som gör egna bedömningar, vilket skulle kunnat få SD häktad om det hade varit i ex Karlstads tingsrätt. Så det är den enskilde lagmannen som gör sin bedömning och det går att överklaga till hovrätten. Men nu valde åklagaren att lägga energin på att bygga åtalet vattentät istället.
Ok tack för svar. Det borde vara liknande bedömningar tycker man men inget fall är ju det andra helt likt så jag förstår dilemmat.
Får hoppas åklagaren lyckas.
Citera
2018-07-10, 03:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Blod från offret hemma hos SD är något som EnGodTanke helt plötsligt slängde ur sig. Men hen har därefter ignorerat alla följdfrågor på detta, så det bör vi nog se som en trådsanning.
'EnGodTanke' förklarade att åklagarens uppfattning kan ha varit att det fanns blod från LW i SD:s bostad, och det stämmer ju med de uppgifter man läckte till Aftonbladet. Det är alltså inte så att 'EnGodTanke' påstår att det faktiskt fanns blod från LW i SD:s bostad.
Nu kan Aftonbladet avslöja att kriminaltekniker anträffade nedblodade kläder i mannens bostad.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yvrMAg/blodiga-klader-hittade-i-misstankte-mannens-hus
Kanske var det här något man hittade på just för att kunna övertyga tingsrätten, och man kan ju förstå i så fall varför SD betraktades som misstänkt (och att man t.o.m. lyckades få honom häktad ett tag). Aftonbladets artikel verkar alltså vara publicerad samma dag som den första häktningsförhandlingen hölls (1/6).
Senast redigerad av Draifos 2018-07-10 kl. 03:35.
Citera
2018-07-10, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Glöm inte att SD hade möjlighet och förmåga att genomföra gärningen, som skäl till TR... och lite till som jag skrev tidigare.

Kan du förklara vad du menar med förmåga, har han tjänstgjort
utomlands i specialförband eller vad gör att han har förmågan
att döda enligt dig?
Citera
2018-07-10, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
Jag antar jag var oklar. 😉 Då tror vi samma iaf. Vore synd om det blev så att ingen dömdes för att den som skulle åtalas är död.

Och i allra värsta fall även fru och barn.
Citera
2018-07-10, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag vill iofs minnas att åklagaren nämnde att han formellt inte hade försetts med några restriktioner? Någon annan här kanske minns mer.

När han släpptes sa advokaten att han inte hade reseförbud.
Citera
2018-07-10, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Utredningen är inte tunn utan tvärtom så finns det väldigt mycket underlag att analysera och säkra spår på NFC. Lösningen kommer men efter två bakslag i TR så bygger man upp ett bra underlag nu. SD kan inte förstöra någonting nu när det gäller BP och FP.

Är det två skilda platser eller är det i stort sett samma plats?
Citera
2018-07-10, 04:14
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Och i allra värsta fall även fru och barn.

Ja, en tickande bomb.
Citera
2018-07-10, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Jag får förtydliga mina inlägg:
Källan har gett info om att SD erkänt i förhör att han haft digital kontakt med Lena den här kvällen.
Det var ingen idé att neka till det givetvis, de måste ju haft bevis på detta.
De har väl frågat honom om detta och då har han sagt som det är.
Vad menar du med besvärande för honom?
Det är väl klart att det är besvärande för honom om han varit hennes sista kontakt tex? Är det så att han är sista kontakten så är det definitivt en anledning till att anhålla honom. Om de dessutom vet VAD kontakten innehöll för text så kan det vara ännu mer besvärande.
Min källa vet inte om utredarna har fått fram vad de hade kontakt om. Bara att de hade kontakt.
Jag har inte försökt få det att framstå som SD ljugit om kontakten med Lena i förhöret.

Angående vittnet så har källan uppgift om att en granne sett SD ute och gå i det aktuella området den aktuella tiden.
Min källa vet inget mer än så.
Jag delar bara det jag fått veta och kan inte säga hur pålitligt vittnet är givetvis.

Nu befinner han sig ju synbar i området så fort han sticker
näsan utanför ytterdörren.

Kan han varit hos fru å barn kanske, inte lika
roligt å läcka om det.

Nåja, det finns i FU.
Citera
2018-07-10, 04:34
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Ah, planerar han en resa månntro? Picasso-området, hmmm. Är SD konstintresserad? Pablo verkar inte ha legat på latsidan vad gäller ”konstproduktion” under sina 91 år så SD har att göra om han ska få grepp om konstnärens alla ”alster” Om HD befinner sig vid sydligare breddgrader kan de ju hjälpas åt förstås.

Ett flertal loggar på hemmaplan igår, så han är nog ändå kvar på svensk mark. Tycks (trots allt) ha haft det goda omdömet att undvika klämkäcka selfies denna gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in