Citat:
Ursprungligen postat av
CarlJanne75
Kan ju hoppas att det är som du tror, även om jag själv väljer
å tvivla, åtminstone i nuläget.
Om uppgifter om att polisen är övertygade om SDs skuld stämmer så vet dom
förmodligen betydligt mer om bl.a. mobilen än vad som hitintills kommit fram,
kan ju alltid hoppas i alla fall.
Om allt som har påståtts stämmer borde han sitta på sannolika nu,
men det gör han inte, undrar varför

Min magkänsla (dvs med det lilla vi fått höra i tråden; en del sant kanske, en del icke sant kanske) och av det vi har fått sett via sociala medier och pressen) säger mig att det är ätt person som är misstänkt.
Det som utredningen har hittills som det är utredningssekretess på, vet vi inte så mycket om. Men som du säger är det i
nuläget inte förmodligen (här är jag för oerfaren i den rättsliga processen och hur exakt man brukar göra) inte tillräckligt på fötterna.
I tråden finns en del som har starka känslor mot vårt rättssystem. Kanske har någon (nu är det inte dig jag syftar på) egna dåliga erfarenheter. Har stött på några inlägg från personer i andra trådar (ex mordet i joggingspåret i Ulricehamn) där personen berättat om hur man kan behandlas av rättssystemet om man har otur.
Själv har jag en större tilltro till rättssystemet, men förstår att det inte alltid är "perfekt". Det visar bl a några känd fall, där man verkligen blir mörkrädd när man läser om hur det har gått till. Makt är farligt när det sitter i fel personers händer.
I det här fallet, tror jag nog mer på att åklagaren i nuläget (två misslyckade häktningsförsök) slipar sina stenar för att få ihop till ett riktigt bra åtal.
MGM är fri, har varit det så länge att det inte finns så mycket att förlora längre. Den största risken var den första tiden, den är redan över.
Kanske (vild gissning) är det tvärtom en fördel att honom i frihet? På det viset kanske man kan få ut mer viktig information av honom?
Snart kanske ett och annat kommer in som läggs till pusslet. Något provsvar, någon teknisk analys och/eller förhör (det som någon här i tråden kallar skvaller, rykten) som ger svar på obesvarade frågor.
Jag vet inte hur det ligger till, men förmodar att om man har tillräckligt med övertygande bevisning för att häkta för sannolik misstanke, då kommer man att göra det? Så med att det skulle finnas blod som säkert kunnat identifieras som LWs i SDs hem, på kläder osv är jag lite tveksam till. Iaf i sådana mängder, eller på sådant sätt att det skulle starkt kunna visa att det har med mordet att göra. Då skulle han med all sannolikhet vara häktad nu. Det får inte vara ett litet avskrap på en stolsdyna som kan komma från LW efter att hon kliat på ett myggbett.
Men som jag läste de juridiska paragraferna som jag länkade till, är det också så att om det framkommer något som talar till den misstänktes fördel, har han rätt att få veta det.
Tror åklagaren bidar sin tid. Allt för att denna gång kunna gå till åtal. Hon och polisen har mycket press på sig nu. På det turbulensen runt PS.
Hon/de har inte råd att gå till en tredje misslyckad häktningsförhandling...eller att släppa hela fallet.