2018-07-10, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tror inte att utredningen är så tunn.
Några saker som kommit ut hit har t ex understötts av flera i tråden (flixa och Tanken)
Tror inte att polis och åklagare arbetar aktivt på det sättet.
Det skulle ju kunna få helt motsatt effekt.

Det är ju därför det föreligger utredningssekretess.
Dumt av mig att hinta något, tar tillbaka.

Men han kan gott känna att de är honom i hasorna...

Kan ju hoppas att det är som du tror, även om jag själv väljer
å tvivla, åtminstone i nuläget.

Om uppgifter om att polisen är övertygade om SDs skuld stämmer så vet dom
förmodligen betydligt mer om bl.a. mobilen än vad som hitintills kommit fram,
kan ju alltid hoppas i alla fall.

Om allt som har påståtts stämmer borde han sitta på sannolika nu,
men det gör han inte, undrar varför
Citera
2018-07-10, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
'EnGodTanke' förklarade att åklagarens uppfattning kan ha varit att det fanns blod från LW i SD:s bostad, och det stämmer ju med de uppgifter man läckte till Aftonbladet. Det är alltså inte så att 'EnGodTanke' påstår att det faktiskt fanns blod från LW i SD:s bostad.
Nu kan Aftonbladet avslöja att kriminaltekniker anträffade nedblodade kläder i mannens bostad.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yvrMAg/blodiga-klader-hittade-i-misstankte-mannens-hus
Kanske var det här något man hittade på just för att kunna övertyga tingsrätten, och man kan ju förstå i så fall varför SD betraktades som misstänkt (och att man t.o.m. lyckades få honom häktad ett tag). Aftonbladets artikel verkar alltså vara publicerad samma dag som den första häktningsförhandlingen hölls (1/6).
Tack gode Gud att det finns en här inne med läsförståelse... äntligen!
J-a trådsanningar vissa skapar!
Citera
2018-07-10, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Kan du förklara vad du menar med förmåga, har han tjänstgjort
utomlands i specialförband eller vad gör att han har förmågan
att döda enligt dig?
Nä, det är kriterier som åklagaren måste ställa upp. Mest lull lull. Om du läst tråden så skrev jag vad åklagaren gick in i TR med.
Citera
2018-07-10, 06:29
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Ett flertal loggar på hemmaplan igår, så han är nog ändå kvar på svensk mark. Tycks (trots allt) ha haft det goda omdömet att undvika klämkäcka selfies denna gång.

Antalet klämkäcka bilder kanske minskar om han är ensam och geocachar. Han behöver då inte visa fru och hennes föräldrar en hysterisk glättighet ifall de åkt till Spanien. Oavsett om han är skyldig eller inte, så kan man förstå vilken anspänning situationen skapat i honom.

Stämmer det att avspärrningar hävts hos SD, kan han nu få vara hemma påpassad av grannar och nyfikna. Det är nog med skapligt pressande. Även om den räkan vill framstå som en stålman och kanske har ett smort munläder, så flåsar inkommande resultat i nacken.

Är han skyldig så pluggar han nog in svar till eventuella frapperande bevis som t ex offrets blod på oförklarliga ställen. Tänker på EGT:s tokiga förslag om att GM kan hävda att de haft sex och att det är mensblod.

Jag tror inte på att hon frivilligt skulle ge sig i lag med SD. Det var nog finito från hennes sida och DET ihop med att hon träffat en klart snyggare stålman, kan ha fått SD att se rött.
Citera
2018-07-10, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Blod från offret hemma hos SD är något som EnGodTanke helt plötsligt slängde ur sig. Men hen har därefter ignorerat alla följdfrågor på detta, så det bör vi nog se som en trådsanning.

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Antalet klämkäcka bilder kanske minskar om han är ensam och geocachar. Han behöver då inte visa fru och hennes föräldrar en hysterisk glättighet ifall de åkt till Spanien. Oavsett om han är skyldig eller inte, så kan man förstå vilken anspänning situationen skapat i honom.

Stämmer det att avspärrningar hävts hos SD, kan han nu få vara hemma påpassad av grannar och nyfikna. Det är nog med skapligt pressande. Även om den räkan vill framstå som en stålman och kanske har ett smort munläder, så flåsar inkommande resultat i nacken.

Är han skyldig så pluggar han nog in svar till eventuella frapperande bevis som t ex offrets blod på oförklarliga ställen. Tänker på EGT:s tokiga förslag om att GM kan hävda att de haft sex och att det är mensblod.

Jag tror inte på att hon frivilligt skulle ge sig i lag med SD. Det var nog finito från hennes sida och DET ihop med att hon träffat en klart snyggare stålman, kan ha fått SD att se rött.
Läs igen vad jag skrev! Lite less nu...
Citera
2018-07-10, 06:47
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Läs igen vad jag skrev! Lite less nu...

Någonstans bak i tråden skrev du att GM kan säga att blod är mensblod. Vi var en del som reagerade då - bl a jag.
Du gav sen en förklaring hur du tänkte när du skrev det.
Citera
2018-07-10, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Läs EGTs inlägg, det kommer från honom och (in)direkt från SD. Om han inte ändrat sina inlägg.
Det var nog oxå det som låg bakom de sannolika skäl som åklagaren yrkade. Blod från offret kanske dock inte räckte. Men det är viktigt att vi i tråden inte tror att SD är någon stackars oskyldig som bara har häktats pga skvaller.

Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Blod från offret hemma hos SD är något som EnGodTanke helt plötsligt slängde ur sig. Men hen har därefter ignorerat alla följdfrågor på detta, så det bör vi nog se som en trådsanning.

Kan dessa två individer sluta skapa trådsanningar, eller åteminstånde försöka sig på lite läsförståelse.
Inga svar heller på min direkta fråga än.
Jag har inte skrivit nått om vetskap om blod på det sätt dessa två skriver.
Jag är inte heller vän med SD och känner honom inte personligen, annat än vi träffats på event. Det har jag gjort med LW med.
Citera
2018-07-10, 06:57
Medlem
Honan6s avatar
Jag vet inte varför EGT blev lite less på mig nyss - jag försöker förstå.
Kan det ha att göra med att jag påminde om att EGT tidigare skrivit om mensblod?

Se äldre inlägg svar här:

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Citera
2018-07-10, 07:16
Medlem
Tycker det är lite mycket tjafs kring EnGodTanke.
Jag fattar vad människan skriver!

Ta av era neggoglasögon! Övertolka inte.
EGT spekulerar mycket, precis som andra. Ni vänder och vrider på orden....som jag vet inte vad. Ni är ute efter EGT och läser inlägg därefter.

Blir jäkligt tjatigt i en tråd som växer fortare än info kommer ut.

Vad som är rätt eller fel kommer förhoppningsvis visa sig.
Citera
2018-07-10, 07:28
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binju
Tycker det är lite mycket tjafs kring EnGodTanke.
Jag fattar vad människan skriver!

Ta av era neggoglasögon! Övertolka inte.
EGT spekulerar mycket, precis som andra. Ni vänder och vrider på orden....som jag vet inte vad. Ni är ute efter EGT och läser inlägg därefter.

Blir jäkligt tjatigt i en tråd som växer fortare än info kommer ut.

Vad som är rätt eller fel kommer förhoppningsvis visa sig.

Jag är inte neggo och tjafsar inte. Däremot drog EGT in mig i ett inlägg och skrev "Blir så less..."
Jag försökte enbart förstå varför hen blev less på mig. Jag kan ju förstås be om ett pm istället, men det var EGT som offentligt neggade på mig. Jag behöver inget offentligt svar om varför (so let it be).
Citera
2018-07-10, 08:19
Medlem
Funderat på händelseförloppet. Moralensväktare gick tidigt ut med att dom hittat blod i och utanför LW:s bostad och detta var anledningen till att dom utökade avspärrningen kring hennes hus.
Vidare skrev hen att 2 barn låg och sov.

Till er som vill ha SD som huvudmisstänkt, tänker jag följande:
Efter tidigare konversation under kvällen, så går SD hem till LW.
(Skulle hon ha besök inne så skulle hon NOG inte suttit och chattat, i alla fall inte i någon större utsträckning).
Arg GM p.g.a nått, ger LW en rak höger eller liknande. Blod som droppar både inne och ute är troligen näsblod i den mängden och inga skador på GM:s hand.

Hände troligen utanför (blod ute). GM går iväg, hon går in (blod inne), tar nått för näsan och sen skor. Går/springer ikapp GM och når honom i svängen vid planket.

OM det är SD, varför går han ditåt? Jo, han kanske vill runda kvarteret istället för att gå direkt hem och passera HD:s bostad.

Det som talar emot att dom hittat blod hos LW är att polisen borde direkt slagit på stora trumman om människorov och startat pejling av mobilen.
OK, dom såg det inte direkt (dom verkar ha utökat avspärrningen senare).
Då borde dom spärrat av hela gatan och spårat blodet?! Nått känns inte rätt med informationen om blod...?!
Citera
2018-07-10, 08:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Kan ju hoppas att det är som du tror, även om jag själv väljer
å tvivla, åtminstone i nuläget.

Om uppgifter om att polisen är övertygade om SDs skuld stämmer så vet dom
förmodligen betydligt mer om bl.a. mobilen än vad som hitintills kommit fram,
kan ju alltid hoppas i alla fall.

Om allt som har påståtts stämmer borde han sitta på sannolika nu,
men det gör han inte, undrar varför

Min magkänsla (dvs med det lilla vi fått höra i tråden; en del sant kanske, en del icke sant kanske) och av det vi har fått sett via sociala medier och pressen) säger mig att det är ätt person som är misstänkt.

Det som utredningen har hittills som det är utredningssekretess på, vet vi inte så mycket om. Men som du säger är det i nuläget inte förmodligen (här är jag för oerfaren i den rättsliga processen och hur exakt man brukar göra) inte tillräckligt på fötterna.

I tråden finns en del som har starka känslor mot vårt rättssystem. Kanske har någon (nu är det inte dig jag syftar på) egna dåliga erfarenheter. Har stött på några inlägg från personer i andra trådar (ex mordet i joggingspåret i Ulricehamn) där personen berättat om hur man kan behandlas av rättssystemet om man har otur.

Själv har jag en större tilltro till rättssystemet, men förstår att det inte alltid är "perfekt". Det visar bl a några känd fall, där man verkligen blir mörkrädd när man läser om hur det har gått till. Makt är farligt när det sitter i fel personers händer.

I det här fallet, tror jag nog mer på att åklagaren i nuläget (två misslyckade häktningsförsök) slipar sina stenar för att få ihop till ett riktigt bra åtal.

MGM är fri, har varit det så länge att det inte finns så mycket att förlora längre. Den största risken var den första tiden, den är redan över.

Kanske (vild gissning) är det tvärtom en fördel att honom i frihet? På det viset kanske man kan få ut mer viktig information av honom?

Snart kanske ett och annat kommer in som läggs till pusslet. Något provsvar, någon teknisk analys och/eller förhör (det som någon här i tråden kallar skvaller, rykten) som ger svar på obesvarade frågor.

Jag vet inte hur det ligger till, men förmodar att om man har tillräckligt med övertygande bevisning för att häkta för sannolik misstanke, då kommer man att göra det? Så med att det skulle finnas blod som säkert kunnat identifieras som LWs i SDs hem, på kläder osv är jag lite tveksam till. Iaf i sådana mängder, eller på sådant sätt att det skulle starkt kunna visa att det har med mordet att göra. Då skulle han med all sannolikhet vara häktad nu. Det får inte vara ett litet avskrap på en stolsdyna som kan komma från LW efter att hon kliat på ett myggbett.

Men som jag läste de juridiska paragraferna som jag länkade till, är det också så att om det framkommer något som talar till den misstänktes fördel, har han rätt att få veta det.

Tror åklagaren bidar sin tid. Allt för att denna gång kunna gå till åtal. Hon och polisen har mycket press på sig nu. På det turbulensen runt PS.

Hon/de har inte råd att gå till en tredje misslyckad häktningsförhandling...eller att släppa hela fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in