2018-07-09, 22:08
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jo precis. Det händer något mycket oklart sekunderna före skotten och det tycks ske någonstans vid reklampelaren.

Något som ingen kunnat reda ut trots hundratals timmar av läsning och analys.

Om jag minns rätt så är "Hellgren" (=det unga paret som NF möter innan han möter paret Palme?) de sista vittnen som passerar mordplatsen före mordet. Då är klockan ca 23.20.30.

De ser ingen vid Dekorima.

Ungefär en halv minut senare anländer paret Palme till reklampelaren och ca 23.21.20 är de vid Dekorimas skyltfönster.

Men Hellgren är 1-2 personer, inte 5-7 personer som IM talar om.

Frågan kvarstår. Vad är det som händer just där just då?

Vad är det som får AD att beskriva ett samtal? Vad är det som får IM att säga något i stil med "om han tilltalar honom..." och varför säger LP, enligt LJ, "nej vad gör du?" när Palme faller?

Observera att jag inte tror på något mötesscenario. Men något mycket märkligt sker strax före skotten. Men vad?

Jag börjar tro att det är det här som polisen medvetet döljer för allmänheten. Den sista pusselbiten som endast GM och LP känner till.

Det finns fler vittnen, som vi inte vet var de befann sig. Bara att de såg mordet.

Jag "hittade" ett, Anders Ekman.
Sanningskommissionen hittade ett "okänt" vittne i Ingvar Windéns PM, Theodoros Athanassiou.

Det är inte omöjligt att det är personer i IMs "grupp", vi vet inte och därmed går det inte att bringa klarhet i vad som hände och vilka som var där. Informationen är för dålig.
Citera
2018-07-09, 22:17
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det finns fler vittnen, som vi inte vet var de befann sig. Bara att de såg mordet.

Sanningskommissionen hittade ett "okänt" vittne i Ingvar Windéns PM, Theodoros Athanassiou.

Det är inte omöjligt att det är personer i IMs "grupp", vi vet inte och därmed går det inte att bringa klarhet i vad som hände och vilka som var där. Informationen är för dålig.

Såg Anders Ekman mordet? I en artikel där det förvisso är Almsäter som uttalar sig så hörde de skotten och när de kom fram så låg OP död?
Citera
2018-07-09, 22:35
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Såg Anders Ekman mordet? I en artikel där det förvisso är Almsäter som uttalar sig så hörde de skotten och när de kom fram så låg OP död?

De är så nära att de ser Anna Hage rusa ur sin bil.
En annan konstig sak är att någon sådan Almsäter aldrig har funnits i Sverige.
Citera
2018-07-09, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Anders Björkman är svårbedömd. Dels kan vi inte ignorera den mängden alkohol han de facto konsumerade under kvällen vilket gör att han enligt mig går att betvivla på detaljuppgifter som ”bestämda steg” (tveksamt om han ens sett det då han snabbt tog skydd i ett prång), dels vittnar hans hustru om att han befann sig i chock. Dock har hans uppgifter om tre sällskapande personer i bredd stöd från åtminstone tre andra vittnen och där kan hans uppgifter vara värda att beaktas. Detta behöver inte betyda något mötesscenario eller att de sällskapade utan att det var så han uppfattade det som hastigast. Han ser det bara i drygt ett par meter så det bekräftar att han inte varit helt observant (eller att GM dök upp plötsligt på scenen från någonstans).

E) Skulle vara att AB tiger eller inte berättar allt. Det är lätt att glömma bort att personer som stod närmast att bevittna hur statsministern knäpptes framför ögonen är naturligt rädda för att uppge allt dom vet och sett av självklara skäl när potentiella attentatsmän varierar från terrorister till utländska säkerhetstjänster.

AB blev rejält skraj, han håller sig avvaktande när Ljunqvist (eller Svensson) vill hålla honom kvar på platsen och lämnar sina kontaktuppgifter först när polisen anlänt. Han visste dock inte att det var OP som blivit skjuten förrän polis senare kom hem till honom under natten och hörde honom. Han påpekar själv att han inte riktigt får ihop sin minnesbild av att GM skulle hållit högra armen om OP (AB hade uppfattat som att personen i mitten, OP, var en kvinna) och ändå hållt vapnet han sköt med i höger hand.

Att han inte noterat mer om vad som hänt framför honom är inte speciellt konstigt, innan skotten var det inget anmärkningsvärt att notera, inget i en vanlig gatubild att speciellt uppmärksamma. Om jag inte minns fel så framkom även i "Mordgåtan..." att AB låtit sig "höras" under hypnos för att se om "glappet" mellan sekvensen där GM lägger högerhanden på OPs axel och själva skottet utan att hypnosen gav något.

En egen reflektion jag har är att GM gått något steg snett bakom och kanske först försökt sikta mot OPs huvud men sänkt vapnet för en säkrare träff mot kroppen (kanske mindre splatter?). Jag har aldrig skjutit med revolver så jag vet inte om det påverkar något rekylen av om man så att säga skjuter i en lätt rörelse heller?

Men jag tror inte att ABs berusning är orsak till att hans vittnesmål är ganska "fattigt" utan snarare att det inte fanns något som var uppseendeväckande i vare sig utseende eller beteende hos de tre som gick framför honom.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-07-09 kl. 22:58.
Citera
2018-07-09, 22:58
Avslutad
Citat:
Jo, jag har också noterat att de finska flickorna/kvinnorna talar om ett ungt par. Tiden stämmer ju om de nu stod och talade med en man vid Dekorima en kort tid före mordet. Det unga paret bör ha passerat Dekorima ca 23.20.30 räknat utifrån NF:s vittnesmål.

Oavsett om det unga paret är Hellgren eller inte så bör de naturligtvis ha tillfrågats om de såg två unga kvinnor samtala med en man vid Dekorima när de gick förbi. Tyvärr är inga uppgifter kring detta offentliggjorda. Jag vet inte ens om det unga paret överhuvudtaget är identifierat av polisen.

Det är tyvärr också en av alla till synes oändliga detaljer som antingen hålls fördolda, inte följs upp eller lämnas hängande i luften. I Norra Magasinet -94 hävdar firma Helin/Ölvebro att inga sådana uppgifter funnits medan journalisterna Borgnäs/Bresky påpekar att paret hörts i ett radioprogram några dagar efter mordet där dom bekräftade att de sett ett par inbegripna i en konversation på främmande språk. Men även där rådde minsta motståndets lag från spaningsledningen.

Citat:
IM talar om 5-7 festglada yngre personer som passerar Dekorima från söder till norr.

Men han kan ju ha fattat fullständigt fel förstås. Eller tidsmässigt missuppfattat skeendet. Kanske gick de 5-7 personerna förbi 1-2 minuter före mordet? = AB:s sällskap som några spekulerat om.

Det finns ju ett problem med att tillmäta dessa IM’s iakttagelser eftersom han påstår att han samtidigt försöker koncentrera sig på GM i så stor utsträckning som möjligt, eftersom han ”kände på sig” att nåt skulle hända. Vilket låter väldigt likt Alf Lundin för övrigt.

Men absolut kan det vara Björkmans gäng och då har vi svart på vitt att han växlar ihop både tid och personer.

Citat:
Eftersom NF inte nämner detta sällskap så kan det ju inte ha passerat då han gick förbi vilket väl var ca 23.19.30-23.20? Eller så glömde han att han mötte sällskapet?

NF skall ha sett minst tre-fyra-fem personer utöver de han påstod sig ha sett och det har han inte gjort. Då räknar jag inte in GM för det är långt ifrån säkert att han ens stod där för då är det fem-sex personer (inklusive the Palmes) som missar en kroppsbyggare i mörk rock på någon meter intill en skum gränd och det finns helt enkelt inte.

NF är inte den mest observante och det är helt ok efter en helkväll på restaurang och man vill hem.
Citera
2018-07-09, 23:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
AB blev rejält skraj, han håller sig avvaktande när Ljunqvist (eller Svensson) vill hålla honom kvar på platsen och lämnar sina kontaktuppgifter först när polisen anlänt. Han visste dock inte att det var OP som blivit skjuten förrän polis senare kom hem till honom under natten och hörde honom. Han påpekar själv att han inte riktigt får ihop sin minnesbild av att GM skulle hållit högra armen om OP (AB hade uppfattat som att personen i mitten, OP, var en kvinna) och ändå hållt vapnet han sköt med i höger hand.

Att han inte noterat mer om vad som hänt framför honom är inte speciellt konstigt, innan skotten var det inget anmärkningsvärt att notera, inget i en vanlig gatubild att speciellt uppmärksamma. Om jag inte minns fel så framkom även i "Mordgåtan..." att AB låtit sig "höras" under hypnos för att se om "glappet" mellan sekvensen där GM lägger högerhanden på OPs axel och själva skottet utan att hypnosen gav något.

En egen reflektion jag har är att GM gått något steg snett bakom och kanske först försökt sikta mot OPs huvud men sänkt vapnet för en säkrare träff mot kroppen (kanske mindre splatter?). Jag har aldrig skjutit med revolver så jag vet inte om det påverkar något rekylen av om man så att säga skjuter i en lätt rörelse heller?

Men jag tror inte att ABs berusning är orsak till att hans vittnesmål är ganska "fattigt" utan snarare att det inte fanns något som var uppseendeväckande i vare sig utseende eller beteende hos de tre som gick framför honom.

Nej, menar bara att berusningen i kombination med att det inte i övrigt fanns mycket att anmärka på kan grumla till detaljer som exempelvis att GM tar bestämda steg eller Lisbeth talade något ”utländskt språk”.

Finns inget som tyder på att GM försöker pricka huvudet. Snarare verkar han väldigt tydlig med var han vill placera skotten och genom att placera ena armen mot OP’s axel fixerar han revolvern för stadigare läge. Dessutom skapar han ju en falsk bild av familjär stämning för en stund (dock osäker om det var såpass avsiktligt).
Citera
2018-07-09, 23:13
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ja, vi vet inte. Ordväxling ligger som du säger nära till hands.

Sen har vi hela situationen som är oklar. Vem eller vilka traskade egentligen runt vid Dekorima/ reklampelaren sekunderna före skotten?

Lösgjorde sig GM ur en passerande grupp människor? Eller använde han den lilla folksamlingen till att obemärkt smyga upp bakom paret Palme?

För mig är en sak tydlig - IM följde inte hela händelseförloppet. Han tittade åt andra håll. Flera avgörande rörelser kan ha skett när IM tittade bort.
SE säger att han gjorde det.

http://oi66.tinypic.com/25evcw0.jpg
Citera
2018-07-09, 23:20
Medlem
Citat:
Nej, menar bara att berusningen i kombination med att det inte i övrigt fanns mycket att anmärka på kan grumla till detaljer som exempelvis att GM tar bestämda steg eller Lisbeth talade något ”utländskt språk”.

Finns inget som tyder på att GM försöker pricka huvudet. Snarare verkar han väldigt tydlig med var han vill placera skotten och genom att placera ena armen mot OP’s axel fixerar han revolvern för stadigare läge. Dessutom skapar han ju en falsk bild av familjär stämning för en stund (dock osäker om det var såpass avsiktligt).

Eller fixera OPs position, om nu GM vidrörde OP.
Ja, möjligt är att GM haft någon tanke att vidröra OP för att få honom att vända sig om. Men struntat i det. Oavsett om någon skjuter en obeväpnad person finns det kanske en ide om att det är lägre att skjuta någon i ryggen. Men även professionella mördare brukar visst också ha något problem med att se sitt offers ansikte.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-07-09 kl. 23:23.
Citera
2018-07-10, 00:45
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo

Ja jag har sett att du och andra skrivit om dessa "nya" vittnen. Otroligt.

Jag fick dock intrycket att de båda yngre männen befunnit sig ett halvt kvarter från mordplatsen och endast hört skotten. Men du säger att de såg AH springa ur bilen?

På hur långt håll? De var söderut någonstans? Kring Kungsgatan?

För de var väl inte vid mordplatsen?
Citera
2018-07-10, 00:57
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Det är tyvärr också en av alla till synes oändliga detaljer som antingen hålls fördolda, inte följs upp eller lämnas hängande i luften. I Norra Magasinet -94 hävdar firma Helin/Ölvebro att inga sådana uppgifter funnits medan journalisterna Borgnäs/Bresky påpekar att paret hörts i ett radioprogram några dagar efter mordet där dom bekräftade att de sett ett par inbegripna i en konversation på främmande språk. Men även där rådde minsta motståndets lag från spaningsledningen.

Det finns ju ett problem med att tillmäta dessa IM’s iakttagelser eftersom han påstår att han samtidigt försöker koncentrera sig på GM i så stor utsträckning som möjligt, eftersom han ”kände på sig” att nåt skulle hända. Vilket låter väldigt likt Alf Lundin för övrigt.

Men absolut kan det vara Björkmans gäng och då har vi svart på vitt att han växlar ihop både tid och personer.

NF skall ha sett minst tre-fyra-fem personer utöver de han påstod sig ha sett och det har han inte gjort. Då räknar jag inte in GM för det är långt ifrån säkert att han ens stod där för då är det fem-sex personer (inklusive the Palmes) som missar en kroppsbyggare i mörk rock på någon meter intill en skum gränd och det finns helt enkelt inte.

NF är inte den mest observante och det är helt ok efter en helkväll på restaurang och man vill hem.

Det unga paret har alltså framträtt i radio och sagt att de sett tre (?) personer samtala på ett främmande språk vid Dekorima minuten före mordet?

Det borde väl gå att hitta det programmet i SR:s arkiv?

Om det stämmer -Borgnäs borde inte ljuga om en sådan sak - så är det givetvis mycket intressant.

Jag har själv alltid varit tveksam till historien om de finska flickorna. Flera år efter mordet ? Det gick inte att hitta mannen på gymmet trots bra beskrivning? Låter inte så trovärdigt.

Men jag har haft fel förr.

Om de finska flickorna var där då så förändras ju allt. Förresten. Det korta namnet behöver ju inte vara AA. Varför inte exempelvis Bror P? Vet inte om uppgifterna stämmer dock. Kan vara ett blindskott om liknelsen tillåts.
Citera
2018-07-10, 01:39
Medlem
Angående de två finska flickornas observation:

Det jag befarar är att Ölvebro och co inte alls var så intresserade att kolla upp flickornas vittnesmål
Vilka poliser kan stämma in på beskrivningen två korta namn, finsktalande, tränade på gym.

Jag tror att gymmet låg i Upplands-Väsby, mannen skulle också ha tagit anabola steroider.
Hur rör sig en man som tränar mycket styrka och använder anabola steroider?

https://www.youtube.com/watch?v=VP1LoD2N_wg&t=990s

Palmemordet april 1994 - SVT Striptease

https://www.youtube.com/watch?v=oi_yaf9ThhA
Palmemordet Dekorimamannen
Citera
2018-07-10, 02:27
Medlem
NF såg GM, precis som på bilden från rek.
Efter att Dekorimamannen blivit avslöjad av "finskorna", gick han därifrån, Dekorimahörnet blev tomt 1.5 minut innan mordet, ingen stod där.
GM följde efter LOP när dom gick över Sveavägen.
Vem såg "Jerker"?
Senast redigerad av sovvandring 2018-07-10 kl. 02:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in