2018-07-09, 19:50
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Hur många här tror att NF hade klarat ett lögndetektortest? Han ser en person som mycket möjligt kan vara mördaren men han väntar ändå tills den 3:e mars med att göra någon anmälan. Han stannar ej när han hör skotten utan fortsätter gå i 10 sekunder för att sen vända sig och på 200 meters håll kunna urskilja mannen i porten som samma person som han hade passerat. Svårt att se det ens vara teoretiskt möjligt under dessa ljusförhållande. Dessutom har aldrig AB befunnit sig på den platsen han ska ha mött NF. Samt NF behöver två försök för att kunna få till rätt plats där han ska ha mött paret Palme. Dessutom stämmer ej gångtiderna vilket fått en del till att skapa ett mötesscenario, där då paret Palme bevisligen måste ha haft ett möte med mannen i blått som NF säger sig gå efter dem. För var ska han annars ha tagit vägen när AB ser ett sällskap på tre personer?
NF minns fel, han mötte paret Palme efter att de passerade den södra reklampelaren, inte efter att de passerade den norra reklampelaren. Därför såg han mannen bakom den södra reklampelaren innan skotten och mannen i Dekorima porten efter skotten. Han var inte 200 meter från mordplatsen när han hörde skotten som lät som påsksmällare enligt LP och AB.

http://oi68.tinypic.com/2zz54qx.jpg
Citera
2018-07-09, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jo precis. Det händer något mycket oklart sekunderna före skotten och det tycks ske någonstans vid reklampelaren.

Något som ingen kunnat reda ut trots hundratals timmar av läsning och analys.

Om jag minns rätt så är "Hellgren" (=det unga paret som NF möter innan han möter paret Palme?) de sista vittnen som passerar mordplatsen före mordet. Då är klockan ca 23.20.30.

De ser ingen vid Dekorima.

Ungefär en halv minut senare anländer paret Palme till reklampelaren och ca 23.21.20 är de vid Dekorimas skyltfönster.

Men Hellgren är 1-2 personer, inte 5-7 personer som IM talar om.

Frågan kvarstår. Vad är det som händer just där just då?

Vad är det som får AD att beskriva ett samtal? Vad är det som får IM att säga något i stil med "om han tilltalar honom..." och varför säger LP, enligt LJ, "nej vad gör du?" när Palme faller?

Observera att jag inte tror på något mötesscenario. Men något mycket märkligt sker strax före skotten. Men vad?

Jag börjar tro att det är det här som polisen medvetet döljer för allmänheten. Den sista pusselbiten som endast GM och LP känner till.
Flera vittnar om personer i trakten av reklampelaren.

LP ser som bekant en lång man i beige jacka ca 20 m norr ut på trottoaren (vid reklampelaren)

AH ser ett par längre upp på trottoaren mot reklampelaren till som rör sig mot mordplatsen.

NF säger att det befinner sig 3-4 personer mellan honom och OP och när de flyttar sig blir den liggande mannen synlig.
Även AB som är halvvägs inne i porten blir synlig efter några sekunder.

IM talar om ett gäng som mötte LOP vid reklampelaren, och CA som tyvärr förhörs alldeles för sent vittnar om tre personer som korsar Sveavägen från den västra till den östra sidan i höjd med reklampelaren.

Det är inte givet att det var LOP hon såg, och att hon därmed misstagit sig, det kan ha varit tre helt andra personer som gick över vägen och kom fram till reklampelaren ungefär samtidigt.

Även LL säger att det befann sig flera personer på trottoaren som skingrades i olika riktningar.

Det är för många som vittnar om flera personer i nära anslutning till mordplatsen för att det ska kunna ignoreras.

Det vore intressant att veta var Ekman och Almsäter befann sig.
Greken likaså.
Citera
2018-07-09, 20:08
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Minns att polisen, enkelt, har kunnat avfärda 130 självpåtagna mördare. Helin menade att man endast har behövt ställa några kontrollfrågor så har dessa kunnat städas undan. Uppenbart vet polisen något som inte är allmänt känt. Det naturliga är en ordväxling mellan offret och mördaren, som LP hört. Troligen har hon också berättat detta för polisen redan på sjukhuset. Där hittar vi sannolikt också förklaringen till en del hemlighetsmakeri och andra konstigheter.

Någon kanske har erkänt, kanske i ett självmordsbrev som inte kommit fram förren nu, och korrekt refererat denna hypotetiska ordväxling. Who knows?

Ja, vi vet inte. Ordväxling ligger som du säger nära till hands.

Sen har vi hela situationen som är oklar. Vem eller vilka traskade egentligen runt vid Dekorima/ reklampelaren sekunderna före skotten?

Lösgjorde sig GM ur en passerande grupp människor? Eller använde han den lilla folksamlingen till att obemärkt smyga upp bakom paret Palme?

För mig är en sak tydlig - IM följde inte hela händelseförloppet. Han tittade åt andra håll. Flera avgörande rörelser kan ha skett när IM tittade bort.
Citera
2018-07-09, 20:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jo precis. Det händer något mycket oklart sekunderna före skotten och det tycks ske någonstans vid reklampelaren.

Något som ingen kunnat reda ut trots hundratals timmar av läsning och analys.

Om jag minns rätt så är "Hellgren" (=det unga paret som NF möter innan han möter paret Palme?) de sista vittnen som passerar mordplatsen före mordet. Då är klockan ca 23.20.30.

De ser ingen vid Dekorima.

Ungefär en halv minut senare anländer paret Palme till reklampelaren och ca 23.21.20 är de vid Dekorimas skyltfönster.

Men Hellgren är 1-2 personer, inte 5-7 personer som IM talar om.

Frågan kvarstår. Vad är det som händer just där just då?

Vad är det som får AD att beskriva ett samtal? Vad är det som får IM att säga något i stil med "om han tilltalar honom..." och varför säger LP, enligt LJ, "nej vad gör du?" när Palme faller?

Observera att jag inte tror på något mötesscenario. Men något mycket märkligt sker strax före skotten. Men vad?

Jag börjar tro att det är det här som polisen medvetet döljer för allmänheten. Den sista pusselbiten som endast GM och LP känner till.

Vänta lite nu. Kan Hellgrens vara det par som finskorna ser utöver ”Dekorimamannen”? De hävdar ju bestämt att de även ser ett ungt par som de får ögonkontakt med. Man kan ju lätt inbilla sig att förhörsledarna vallat Hellgrens med ledande frågor som är utmärkande. T.ex: ”Har du sett en ensam gärningsman” på platsen? Varpå svaret självfallet blir nej.

Sherlock Holmes-hatten på. Med Hellgrens+finskorna har vi fyra på platsen inklusive ”Dekorimamannen” så blir det fem. IM hävdar att det är fem till sju och åtminstone inte mindre än fem som han ser. Finskorna är enligt sig själva inbegripna i ett samtal med denna ”Dekorimaman” och det kanske är det samtal AD tror sker mellan det kommande offret och GM. ”Dekorimamannen” är dock inte GM utan han står där och drar uppmärksamheten på sig. GM sitter kanske i en bil (röd bil?) intill vägrenen (reklampelaren) och håller koll, kommer ut när paret kommer och försäkrar sig om ”Olof Palme” innan han skjuter. Uppgifterna om två GM skall inte avfärdas och det kanske har bäring i den första förvirringen.

Och att polisen absolut inte vara intresserade av att utreda de uppgifterna som ledde mot gymmet vet vi sen länge. Således inte heller intressant att släppa på den eventuella pusselbiten,

”Nej vad gör du” tolkar jag som att det varit en kontakt av något slag men är ett spontant tillrop när man inte förväntar sig något. Alternativt ropar hon på Olofs märkliga manöver om hon nu tror att det är smällare.
Citera
2018-07-09, 20:33
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Flera vittnar om personer i trakten av reklampelaren.

LP ser som bekant en lång man i beige jacka ca 20 m norr ut på trottoaren (vid reklampelaren)

AH ser ett par längre upp på trottoaren mot reklampelaren till som rör sig mot mordplatsen.

NF säger att det befinner sig 3-4 personer mellan honom och OP och när de flyttar sig blir den liggande mannen synlig.
Även AB som är halvvägs inne i porten blir synlig efter några sekunder.

IM talar om ett gäng som mötte LOP vid reklampelaren, och CA som tyvärr förhörs alldeles för sent vittnar om tre personer som korsar Sveavägen från den västra till den östra sidan i höjd med reklampelaren.

Det är inte givet att det var LOP hon såg, och att hon därmed misstagit sig, det kan ha varit tre helt andra personer som gick över vägen och kom fram till reklampelaren ungefär samtidigt.

Även LL säger att det befann sig flera personer på trottoaren som skingrades i olika riktningar.

Det är för många som vittnar om flera personer i nära anslutning till mordplatsen för att det ska kunna ignoreras.

Det vore intressant att veta var Ekman och Almsäter befann sig.
Greken likaså.

Så är det utan tvekan.

1) AB rör sig vid reklampelaren en god stund före mordet och går sedan mot Dekorima sekunderna före mordet.
2) LL:s formulering är lite oklar, men kan - som du säger - tolkas som att folk skingrar sig i olika riktningar. Han kan dock även mena att han är van vid att se folk flanera på trottoarerna när han är ute och kör och att det är därför han lägger märke till ytan vid Dekorima särskilt. Där var det endast några få personer.
3) LP:s beigeklädde man såg hon ju efter mordet, men ingen vet var han befann sig före mordet.
4) AH:s äldre par har jag också undrat över. Är de förhörda?
5) IM:s 5-7 personer är fortsatt en gåta.
6) CA:s iakttagelse sätter myror i huvudet på alla som tror att paret Palme endast promenerade rakt söderut och vid Dekorima passerade den väntande GM. Så har det alltså inte gått till?

Jag vet att Gunnar Wall resonerar kring dessa frågor rätt ingående i sina böcker. Han pläderar ju för mötesscenariot, men om vi bortser från det så tycker jag hans resonemang är intressanta.

Det är objektivt sett så att fakta inte går ihop och sådant stör mig djupt. Vad f-n var det som hände egentligen?
Citera
2018-07-09, 20:39
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Vänta lite nu. Kan Hellgrens vara det par som finskorna ser utöver ”Dekorimamannen”? De hävdar ju bestämt att de även ser ett ungt par som de får ögonkontakt med. Man kan ju lätt inbilla sig att förhörsledarna vallat Hellgrens med ledande frågor som är utmärkande. T.ex: ”Har du sett en ensam gärningsman” på platsen? Varpå svaret självfallet blir nej.

Sherlock Holmes-hatten på. Med Hellgrens+finskorna har vi fyra på platsen inklusive ”Dekorimamannen” så blir det fem. IM hävdar att det är fem till sju och åtminstone inte mindre än fem som han ser. Finskorna är enligt sig själva inbegripna i ett samtal med denna ”Dekorimaman” och det kanske är det samtal AD tror sker mellan det kommande offret och GM. ”Dekorimamannen” är dock inte GM utan han står där och drar uppmärksamheten på sig. GM sitter kanske i en bil (röd bil?) intill vägrenen (reklampelaren) och håller koll, kommer ut när paret kommer och försäkrar sig om ”Olof Palme” innan han skjuter. Uppgifterna om två GM skall inte avfärdas och det kanske har bäring i den första förvirringen.

Och att polisen absolut inte vara intresserade av att utreda de uppgifterna som ledde mot gymmet vet vi sen länge. Således inte heller intressant att släppa på den eventuella pusselbiten,

”Nej vad gör du” tolkar jag som att det varit en kontakt av något slag men är ett spontant tillrop när man inte förväntar sig något. Alternativt ropar hon på Olofs märkliga manöver om hon nu tror att det är smällare.

Jo, jag har också noterat att de finska flickorna/kvinnorna talar om ett ungt par. Tiden stämmer ju om de nu stod och talade med en man vid Dekorima en kort tid före mordet. Det unga paret bör ha passerat Dekorima ca 23.20.30 räknat utifrån NF:s vittnesmål.

Oavsett om det unga paret är Hellgren eller inte så bör de naturligtvis ha tillfrågats om de såg två unga kvinnor samtala med en man vid Dekorima när de gick förbi. Tyvärr är inga uppgifter kring detta offentliggjorda. Jag vet inte ens om det unga paret överhuvudtaget är identifierat av polisen.

Hellgren kan vara en ensam person.

IM talar om 5-7 festglada yngre personer som passerar Dekorima från söder till norr.

Men han kan ju ha fattat fullständigt fel förstås. Eller tidsmässigt missuppfattat skeendet. Kanske gick de 5-7 personerna förbi 1-2 minuter före mordet? = AB:s sällskap som några spekulerat om.

Eftersom NF inte nämner detta sällskap så kan det ju inte ha passerat då han gick förbi vilket väl var ca 23.19.30-23.20? Eller så glömde han att han mötte sällskapet?
Senast redigerad av Basfakta 2018-07-09 kl. 20:44.
Citera
2018-07-09, 20:52
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vad vet vi egentligen om wtbärarna? Rätta mig i de fall ni tycker/vet att jag har fel.

Det pågick knarkspaning mordkvällen, 22 personer ? chef Margareta Eklund
En knarkspanare ska ha avvikit som i annat fall skulle ha kunnat stått i mördarens flyktväg.
Det är oklart när knarkspaningen avbröts eller om den fortfarande pågick när mordet inträffade.

Jag har inte hört någon direkt förklaring till wtobservationerna från polisen och den ende som gett någon information om knarkspaningen är Thure Nässén. när han själv blev pressad.
Han berättade då om knarkspanaren som skolkade.

Vad jag har sett i informationsflödet så är det ingen knarkspanare som sagt något och ingen som gått ut och berättat att de hade någonting på gång med walkietalkie mordkvällen/mordnatten.

Det är möjligt att wtbärarna inte har något med mop att göra, men då tycker man att polisen kunde ha förklarat lite kort om det hela alternativt hittat på någon story , men man verkar ju inte ha provat att göra något annat än att förneka alla observationer.

Känslan eller kanske min förhoppning är att det ska komma fram mer information, till exempel skulle det kunna underlätta om det dök upp fler vittnesuppgifter från mordplatsen plus om någon knarkspanare eller wtbärare kunde berätta lite mera om vad de sysslade med.

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/907074-unika-uppgifter-i-nya-palmedokumentaren-polisen-forfalskade-bevis

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/07/forhor-med-margareta-eklund.html

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/bevis-mot-pettersson-forfalskades-av-polisen/

För mig är det solklart att Dag A inte skulle ha utrett ett 80-tal vittnesmål om WT-män så sent som feb 2016 om Palmeutredarna redan visste vilka WT-männen var. Nej, här finns obesvarade frågor.
Citera
2018-07-09, 20:58
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Som jag ser det finns det fyra alternativ.

1. NF fabulerar, men det tycks inte som om uppgifterna han lämnar tre dagar efter mordet har blivit officiella i det skedet.
Var har han fått uppgiften om en man i blå jacka och Lennart i skyltfönstret?

2. Om det är AB som är mannen i blå täckjacka har NF har misstagit sig på mötesplats, men vad som talar emot detta är att AB påstår att han ej befunnit sig norr om bankomaten. Mötet måste då ha ägt rum utanför Dekorima, vilket verkar osannolikt.

3. Det är en annan man med blå täckjacka, och AB har stått osynlig när NF passerade honom, och om AB:s sällskap vid tillfället var inne i bankomaten så var var de då vid skottögonblicket?
Var tog den okände mannen i den blå jackan vägen sedan?

4. AB har verkligen varit tio meter norr om La Cartiere och är identisk med mannen i blå täckjacka.
Hur och varför hamnade han då där?

Alla dessa alternativ är behäftade med stora frågetecken.

När jag för inte så länge sedan förstod att Bankomaten låg mycket nära Dekorima och att det därför inte kunde vara AB som NF såg 8-10 meter bakom paret Palme i höjd med Sveavägen 44 återstår för mig endast en person i blå jacka - GM.
Citera
2018-07-09, 21:14
Medlem
Citat:
Minns att polisen, enkelt, har kunnat avfärda 130 självpåtagna mördare. Helin menade att man endast har behövt ställa några kontrollfrågor så har dessa kunnat städas undan. Uppenbart vet polisen något som inte är allmänt känt. Det naturliga är en ordväxling mellan offret och mördaren, som LP hört. Troligen har hon också berättat detta för polisen redan på sjukhuset. Där hittar vi sannolikt också förklaringen till en del hemlighetsmakeri och andra konstigheter.

Någon kanske har erkänt, kanske i ett självmordsbrev som inte kommit fram förren nu, och korrekt refererat denna hypotetiska ordväxling. Who knows?
Faller inte det på att LP har pekat ut CP? Eller menar du att CP trots allt var mördaren?
Citera
2018-07-09, 21:43
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Problemet är att han inte säger detta.
Han säger att han såg dem på 25 meters avstånd då de befann sig utanför prylbutiken La Cartiere, som jag alltid trott låg strax norr om Skandias huvudentré.
Skissen du länkar till måste vara felritad. Annars är det något fel på vallningsfotografierna.

Den norra reklampelaren låg ytterligare 10 m längre norrut, och i dom trakterna kom mannen i den blå täckjackan som det är populärt att kalla AB.

Konstigt nog så hävdas det med stor envishet av åklagare, utredare och även av AB själv att bankomaten låg där, när den egentligen låg på Sveavägen 42 strax norr om Dekorima vid den södra reklampelaren.

Man har dessutom maskat adressen och bankomatens namn i förhör med AB.

Att den skulle ligga mitt på kvarteret uppe 44:an verkar vara en falsk uppgift som är viktigt att plantera ut av någon anledning.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
De försökte flytta allt från södra till norra reklampelaren. Nu försöker några även flytta SE bakom norra reklampelaren.
Citera
2018-07-09, 21:59
Medlem
DjungelJenss avatar
Citat:

Jag tycker ändå det är konstigt att detta isåfall inte kom i offentlighetens ljus i rättegångarna mot Christer Pettersson.
Citera
2018-07-09, 22:01
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Som jag ser det finns det fyra alternativ.

1. NF fabulerar, men det tycks inte som om uppgifterna han lämnar tre dagar efter mordet har blivit officiella i det skedet.
Var har han fått uppgiften om en man i blå jacka och Lennart i skyltfönstret?

2. Om det är AB som är mannen i blå täckjacka har NF har misstagit sig på mötesplats, men vad som talar emot detta är att AB påstår att han ej befunnit sig norr om bankomaten. Mötet måste då ha ägt rum utanför Dekorima, vilket verkar osannolikt.

3. Det är en annan man med blå täckjacka, och AB har stått osynlig när NF passerade honom, och om AB:s sällskap vid tillfället var inne i bankomaten så var var de då vid skottögonblicket?
Var tog den okände mannen i den blå jackan vägen sedan?

4. AB har verkligen varit tio meter norr om La Cartiere och är identisk med mannen i blå täckjacka.
Hur och varför hamnade han då där?

Alla dessa alternativ är behäftade med stora frågetecken.
Nej det är inte osannolikt, alla bitar faller på plats om mötet ägde rum utanför Dekorima.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in