Ja, så tråkigt lång tystnad nu. Skulle tom vara skönt bara någon gick ut och sa att "UTREDNINGEN GÅR FRAMÅT, VI HAR INTE FASTNAT!"
Men nej, polisen har sällan anledning att informera om förhör. En del händelser loggas ju på hemsidan men det är inte ofta pressen blir matad med nyheter. Ofta skär sig ju polisens uppdrag att utreda brott med medias uppdrag att informera allmänheten. På så sätt var det tex stor skillnad att följa Madsen-utredningen, då man inte sitter lika hårt/länge på infon i Danmark.
Men iaf; de flesta stora nyhetsredaktioner har iaf i rutin att dagligen kolla av brott- och olyckslarm, ringa runt till myndigheter etc, och troligtvis även en reporter som "äger" ämnet och ansvarar för att följa utvecklingen.
Undantaget är de gånger en poliskälla/person med insyn i ärendet frivilligt lämnar information till media. Erfarna krimreportrar har ofta ett bra nätverk och "läckan" omfattas av grundlagens källskydd (det är straffbart för reportern att avslöja en källa som vill vara anonym).
Jupp. Kan tilläggas att det ofta finns mer eller mindre inofficiella kontakter mellan lokal polis och lokal press; dvs pressen skriver bara att det är en "anonym källa med insyn i utredningen" när det kanske är spaningsledaren som ser till att dom får nån liten grej att skriva om. Som tack för hjälpen ser journalisterna till att inte röja allt dom eventuellt får nys om ifall polisen vill att det hålls tyst om det.
Ge och ta.
GMP görs oftast vid grova brott där man inte har någon MGM
Är ganska på det klara med när en GMP är av vinst. Därför reagerade jag när Moralensväktare skrev Man har inte gjort någon gärningsmannaprofil i denna utredningen ännu.
Självklart engagerar sig inte krimvården i ev suicidrisk hos någon som ej är deras 'klient'.
Edit: ja kanske Frivården gör det i samband med personutredningar o dyl men då är det ju inför rättegång, då det inte bara handlar om skäliga misstankar utan läge för åtal.
Som jag tror.
Narcissister begår ytterst sällan självmord, så jag är inte orolig.
Såvida han inte befinner sig på samma resa (dvs. att han loggade ftf:en i gryningen, vilket är teoretiskt möjligt om han passerade södra Hjälmaren på sträckan Örebro-Arlanda)
(I gårdagens logg skrev han ju något om att han längtade till Picasso-land. Och det är i Picassos födelseland som HD's anhöriga verkar befinna sig just nu. Hmm.).
Skymtade inte Picassostatyn i Kristinehamn i bakgrunden på senaste fotot av SD i duggregnet?
Skymtade inte Picassostatyn i Kristinehamn i bakgrunden på senaste fotot av SD i duggregnet?
Jo, och han kommenterade i loggen att han gärna ville åka nedåt till Picasso-området. Kanske en förtäckt hint om det riktiga Picasso-området också (dvs. Spanien)?
I geocachelogg har HD's nära anhörig loggat från Spanien idag.
Notera att det här bara är min egen spekulation
Han verkar iofs inte ha försetts med några reserestriktioner, så rent teoretiskt är det väl ok ifall han också skulle resa utomlands, antar jag.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-07-09 kl. 22:18.
Är ganska på det klara med när en GMP är av vinst. Därför reagerade jag när Moralensväktare skrev Man har inte gjort någon gärningsmannaprofil i denna utredningen ännu.
Ännu?
Okej, då förstår jag. Missade ordet ännu. Tror inte att det kommer bli aktuellt i detta ärende, men man kan ju inte vara säker förrän det är väckt åtal.
Nej, jag påstod att devisen om att "den som håller sig till sanningen inte behöver anstränga sig för att minnas vad den sagt" inte alltid är helt sann. Oavsett om det gäller vittnen, BO eller MGM.
Och jag blandar inte ihop det med vittnesmål. Jag tror väldigt många skulle ha svårt att redogöra på minuten eller ens timmen vad de gjorde för en eller två veckor sedan.
Fast det diskussionen handlade om var inte att SD skulle ha slirat på att kunna uppge smådetaljer exakt vid två separata förhör. Att inte kunna minnas exakta tidsangivelser på minuten är inte samma sak som att ljuga. Menar du att SD glömt bort i ett första förhör att han haft kontakt med LW den aktuella kvällen, för att sen senare helt plötsligt kommit ihåg det?
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Inte mer än att Schazz är en initierad vilken jag lärt känna tillit till och att sonen själv är källan. Någon inspelning eller anmälan i hand har jag inte och kommer inte ha med mer att det lyder under sekretess
. Du får väl vägra tro på't om även du som ett visst klientel anfäkar i ett halsstarrigt försvar för en drömd familjelycka.
Tack för svar. Så egentligen vet vi inte om anmälan rör just "regelrätta slagsmål" som du nyss uppgav. Är det ett direktcitat från vad sonen ska ha sagt?
Fast det diskussionen handlade om var inte att SD skulle ha slirat på att kunna uppge smådetaljer exakt vid två separata förhör. Att inte kunna minnas exakta tidsangivelser på minuten är inte samma sak som att ljuga. Menar du att SD glömt bort i ett första förhör att han haft kontakt med LW den aktuella kvällen, för att sen senare helt plötsligt kommit ihåg det?
Tack för svar. Så egentligen vet vi inte om anmälan rör just "regelrätta slagsmål" som du nyss uppgav. Är det ett direktcitat från vad sonen ska ha sagt?
Nej, jag menade det jag skrev, inget mer, inget mindre.
Såvida han inte befinner sig på samma resa (dvs. att han loggade ftf:en i gryningen i morse, vilket är teoretiskt möjligt om han passerade södra Hjälmaren på sträckan Örebro-Arlanda)
(I gårdagens logg skrev han ju något om att han längtade till Picasso-land. Och det är i Picassos födelseland som HD's anhöriga verkar befinna sig just nu. Hmm.).
Finns det bevakning finns det säkerligen reseförbud också. Ingen aning om bevakning gäller fortfarande men tydligen tidigare enligt tråden. Dyrt annars.
Finns det bevakning finns det säkerligen reseförbud också. Ingen aning om bevakning gäller fortfarande men tydligen tidigare enligt tråden. Dyrt annars.
Jag vill iofs minnas att åklagaren nämnde att han formellt inte hade försetts med några restriktioner? Någon annan här kanske minns mer.