2018-07-09, 19:13
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, att någon uppger sig ha hört skrik är ett problem för alla teorier som går ut på att kroppen flyttades till bullerplanket i efterhand. Av de här teorierna tycker jag ändå att BP/MP har klara fördelar, eftersom den löser mobilproblemet på det enklaste sättet. Mobilproblemet kan bli svårt att lösa om man tror att bullerplanket är mordplatsen.

Det här är liksom en del av poängen med teorin, dvs. att utredningen blev lidande av att polisen aldrig lyckades identifiera själva brottsplatsen. Det kanske tog ett tag innan man kunde säga säkert att den upphittade mobilen var LW:s, och därför gick alla resurser till bullerplanket när kroppen hittades. Just då hade polisen kanske inte en tanke på att kroppen kunde ha flyttats till bullerplanket från platsen där mobilen hittades.

Fast kroppen behöver nödvändigt inte flyttats särskilt långt. Det kan ju lätt förvilla något i ljudbilden så att säga om byggnader eller vegetation dämpar ljudet i någon riktning.
Citera
2018-07-09, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Enligt uppgifter till Aftonbladet både i bilen och i hemmet. Men helt plötsligt "vet" EnGodTanke att det är LW:s blod. Hen hade också röntgenblick och kunde se igenom krimteknikernas påsar som de bar ut från SD:s hem.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mgk8E0/haktad-som-misstankt-for-mordet-pa-lena-wesstrom

Jo jag hör vad du skriver; ville bara påpeka att det fanns uppgift om blod i SD :s hem sedan tidigare, att den biten inte var helt ny för tråden. Och ja, hur någon utomstående säkert kan veta att det var LW:s blod kan man fråga sig, på goda grunder.

Påsarna kanske var transparenta?😏

Tycker sedan rent allmänt att det är osedvanligt många i denna krim-tråd som har kontakter/känningar/initierade informanter etc ang utredningen. Ändå så lite konkreta uppslag.😶
Citera
2018-07-09, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
Ang KV var det ett konstaterande hur man gör med "klienter", min fråga var om något liknande görs av jag-vet-inte-vem på de som är skäligen misstänkta, ett liknande skyddsnät. Eller är gången sådan att de söker psykiatrin själva?

Ok, jag missförstod. Eller så var din frågeställning dubiös. Eller både och.
Ja det måste rimligtvis vara upp till den misstänkte själv att söka vård i så fall. Givetvis kan ju också någon anhörig etc slå larm om akut suicidrisk anses föreligga.
Återigen som jag tror.
Citera
2018-07-09, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
OM detta med blodet på SD/i SDs hem är sant så verkar det ju helt otroligt om det inte skulle räcka till sannolika?

-LW och SD har haft en "relation"
-De har haft kontakt på aktuell dag
-SD har synts promenera vid möjlig tidpunkt för mordet (utan att rapportera att han hört skrik?)
- Han har inget alibi
-SD har god kännedom om området där LW mördades (antagligen) och hittades
- Det finns två anmälningar sedan tidigare av BO
- Blod från offret i anslutning till MGM.

Vad mer krävs för sannolika i så fall?
Glöm inte att SD hade möjlighet och förmåga att genomföra gärningen, som skäl till TR... och lite till som jag skrev tidigare.
Citera
2018-07-09, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Försöker följa tråden så gott det går.

De flesta verkar nästan säkra på att SD är skyldig. Jag undrar över offrets ex och tonårsbarn. Sen undrar jag om det blev klarhet i vilken typ av lås som satt på offrets dörr - om motorlås, så kanske någon klev in med "tagg" och då kan det ju vara någon väldigt närstående eller exman ?
Fy, vilka tankar, men har läst ynkande UW:s blogg och undrar om han var klar med Lena iom den uttalade oron för barnen och eget mående. Undrar om han var/är en som gärna överför saker till sina barn? Jag får inte bort känslan av att han och/eller nån av tonårsbarnen är inblandade (hemskt).

Häromdagen delade dottern ett inlägg på sig och sina syskon. Inlägget ser ut att vara taget av en 3:e person - pappan? Dotterns ansikte är blurrat, men taskigt nog inte brödernas. Konstigt, Vad är det de vill visa?

http://www.instagram.com/p/Bk68gYKBqKw/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=15p1z6qv1dir4

Det ser ut som att hon rör sig, ena handen är också blurrig. Hon kanske vill visa det hon skriver? När en förälder dött för tidigt är det väl inte ovanligt att barn reflekterar så på ett lite lillgammalt sätt. Inte bara om föräldern mördats, även hos sådana vars förälder dött av sjukdom eller förolyckats.
Citera
2018-07-09, 19:30
Medlem
Citat:
Enligt uppgifter till Aftonbladet både i bilen och i hemmet. Men helt plötsligt "vet" EnGodTanke att det är LW:s blod. Hen hade också röntgenblick och kunde se igenom krimteknikernas påsar som de bar ut från SD:s hem.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mgk8E0/haktad-som-misstankt-for-mordet-pa-lena-wesstrom
När och hur var min formulering kring dessa ”fakta uppgifter”?
Citera
2018-07-09, 19:31
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Hur pass bra inblick har du i denna anmälan från skola, far och son?
Inte mer än att Schazz är en initierad vilken jag lärt känna tillit till och att sonen själv är källan. Någon inspelning eller anmälan i hand har jag inte och kommer inte ha med mer att det lyder under sekretess
. Du får väl vägra tro på't om även du som ett visst klientel anfäkar i ett halsstarrigt försvar för en drömd familjelycka.
Citera
2018-07-09, 19:31
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jo jag hör vad du skriver; ville bara påpeka att det fanns uppgift om blod i SD :s hem sedan tidigare, att den biten inte var helt ny för tråden. Och ja, hur någon utomstående säkert kan veta att det var LW:s blod kan man fråga sig, på goda grunder.

Påsarna kanske var transparenta?😏

Tycker sedan rent allmänt att det är osedvanligt många i denna krim-tråd som har kontakter/känningar/initierade informanter etc ang utredningen. Ändå så lite konkreta uppslag.😶

Det finns olika uppgifter om blodet :

Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Hängt med i tråden och i flera andra fall (både här och på andra håll) men har aldrig skrivit innan. Jag vet en del om fallet men kan tyvärr inte berätta hur.

På dina frågor kan jag svara:
LWs mobil har inte hittats.
De uppgifter som pressen gått ut med angående fynd av blodiga kläder stämmer inte.
Citera
2018-07-09, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Märkligt är det att en åklagare går på pumpen två gånger av en tingsrätt, kan inte komma ihåg om jag läst om ett liknande utfall i något annat fall av samma dignitet, mord är ju det högst prioriterade brottet både medialt och juridiskt.

Om åklagaren kom med nya uppgifter och de bedömdes av tingsrätten att de inte var av den digniteten att det räcker till sannolika skäl så måste det vara djävligt tunt med bevisning mot MGM.

Vi får se om det händer något snart, tiden går och ju mer tid som förflyter desto svårare att lösa fallet.

Du skriver "Om åklagaren kommit med nya uppgifter..."? Det må hon väl gärna ha gjort, eller är det möjligt att hon gick på samma med hänvisning till att man väntar svar från NFC?
Citera
2018-07-09, 19:42
Medlem
Citat:
Blod från offret hemma hos SD är något som EnGodTanke helt plötsligt slängde ur sig. Men hen har därefter ignorerat alla följdfrågor på detta, så det bör vi nog se som en trådsanning.
När och hur var min formulering kring dessa ”fakta uppgifter”?
Var är följdfrågorna?
Citera
2018-07-09, 19:44
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legenda77
Det är ingen diskussion...

DU svarar att hon har brukat våld, DU målar upp henne som att hon har haft handgemäng mot sonen och detta gör du efter uppgifter i tråden. Du har INTE hört sonen och även OM sonen skulle säga sådant så betyder det inte ATT det HAR hänt!

Du menar att bara för att en misshandelsanmälan inte går vidare till åtal(ord mot ord brukar inte vara helt ovanligt i den typen av brott) så har det inte skett men sedan nästa stund så betyder det att det har skett för att någon säger så.
Har du hört LW's version om det som hände som gjorde att hon anmälde SD för misshandel?
Nej!
Har du hört SD's version om händelsen?
Nej!

Åklagaren har gjort en bedömning utifrån vad dessa två personer har sagt och bevisläget var högst troligen inte så stort som det sällan är i "våld i nära relationer" fall.

Har du hört LW's version om påstått våld mot sonen?
Nej!
Har du hört sonens version om påstått våld?
Nej!
Påstått eftersom vi i detta fall inte ens har en aning om det ligger någon form av sanningshalt i att socialtjänsten och polis blivit kontaktade så att det ens finns någon anmälan och är det inte märkligt då att du kan sitta och skriva att hon HAR brukat våld.
Vad skulle din inställning vara om en åklagare i detta fallet ansett (om det nu hade varit så som du vill påskina) att det "visst tvång var befogat" då kan man ju undra men jag behöver inget svar för du gör dig bara till totalt åtlöje och sättet du argumenterar på och uttrycker dig är skrämmande likt en viss typ av människor som jag har påträffat ett antal gånger under livet och om det stämmer så får jag nog beklaga för din skull.

Snyter du ut en del av hjärnan varje gång snoret rinner eller?
Du har uppenbarligen svårt att ta till dig fakta och uppreparar dig.. I övrigt hänvisar jag till mitt inlägg 19:31 och avser inte ytterligare polemik med dig eftersom du börjar bli osaklig och så obalanserad att du tar till okvädningsord.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-09 kl. 19:50.
Citera
2018-07-09, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Du skriver "Om åklagaren kommit med nya uppgifter..."? Det må hon väl gärna ha gjort, eller är det möjligt att hon gick på samma med hänvisning till att man väntar svar från NFC?

Det är väl ändå knappast troligt att åkl gick på samma uppgifter vid andra häktn-förhandlingen; det hade väl nästan varit lika med någon form av tjänstefel?
Om det hon la fram vid första häktningen inte räckte till sannolika så kan/får hon ju inte komma med samma saker igen; om inte något nytt framkommer som stärker graden under utredningshäktestiden så måste ju åkl släppa den häktade fri. Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in