2018-07-09, 18:21
Medlem
Kriminalvården gör ju suicidriskbedömningar på häktade/intagna, vet nån hur det är med någon som är skäligen misstänkt men inte frihetsberövad?

https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/hakte/sakerhet-och-tillsyn/
Citera
2018-07-09, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Uppgifterna har gått genom dig och du är bevisligen inte pålitlig. Punkt.

EGT bekräftade detta som han också visste.
Citera
2018-07-09, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
”Lämna chatt, paket och dörr öppen” borde han med ha sagt då?!

Är man fly förbannad så hamnar dörren kanske på glänt när man rusar ut!
Citera
2018-07-09, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legenda77
Vänta lite här nu...
Tycker mig ana en otrolig dubbelmoral och eftersom du väldigt ofta skriver saker med ett uttryck att nästan ditt ord är lag så skulle jag vilja fråga hur det kommer sig att du gång på gång i tråden skriver att det inte funnits någon misshandel från SD mot BO eftersom det inte finns en dom på det men nu helt plötsligt så hävdar du BESTÄMT att det HAR funnits handgemäng och aga från BO mot sonen trots att det enbart är uppgifter som kommit via hörsägen för så vitt jag vet har det inte presenterats något som visar att det är sant och då räcker det tydligen med att det sägs att det finns anmälningar...

Det är många inlägg som du tar upp att misshanden INTE har skett här är ett av flera exempel
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Snacka om att vända kappan efter vindslag och du framställer dig enbart otroligt korkad

Precis, det borde föreligga en dom eftersom Soc när de får in anmälan om misstanke om barmisshandel alltid ska gå vidare med en polisanmälan. Har hon inte dömts eller friats i rättegång så har väl polisen/åklagare även lagt ned det ärendet.
Citera
2018-07-09, 18:35
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Man har inte från polisens sida gått på byskvaller utan man fick tidigt indikationer på att hon hade kontakt med SD vilket var anledningen till att man började kolla upp han och hans förehavanden under mordkvällen. Han förnekade inledningsvis i förhören att han haft kontakt med LW, sen när förhörsledaren visar upp bevis på att så är fallet erkänner han digital kontakt men förnekar att han mötte henne på kvällen. Vilket anses som besvärande uppgifter för SD.
En fråga till dig som har koll. Kan de långa väntetiderna på NFC ha påverkat att man inte ville ha SD häktad på sannolika? Har för mig att i Möller-fallet talades det om att svärsonen släpptes för att väntan på provsvaren från NFC skulle ta väldigt lång tid.
Citera
2018-07-09, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
Kriminalvården gör ju suicidriskbedömningar på häktade/intagna, vet nån hur det är med någon som är skäligen misstänkt men inte frihetsberövad?

https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/hakte/sakerhet-och-tillsyn/

Självklart engagerar sig inte krimvården i ev suicidrisk hos någon som ej är deras 'klient'.

Edit: ja kanske Frivården gör det i samband med personutredningar o dyl men då är det ju inför rättegång, då det inte bara handlar om skäliga misstankar utan läge för åtal.
Som jag tror.
Senast redigerad av Rubar 2018-07-09 kl. 18:43.
Citera
2018-07-09, 18:52
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Fast det finns ju en uppgift om att man hittade blodiga kläder hemma hos SD, från pressen/AB.

Enligt uppgifter till Aftonbladet både i bilen och i hemmet. Men helt plötsligt "vet" EnGodTanke att det är LW:s blod. Hen hade också röntgenblick och kunde se igenom krimteknikernas påsar som de bar ut från SD:s hem.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mgk8E0/haktad-som-misstankt-for-mordet-pa-lena-wesstrom
Citat:
Enligt Aftonbladets uppgifter har polisen inte bara hittat blodiga kläder i den misstänktes hem i Örebro – utan även i mannens beslagtagna bil.
Citera
2018-07-09, 18:55
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Citat:
Nu handlade frågan om huruvida LW hade brukat våld. Jag svarade att det har hon.
Oavsett orsak så har hon det, hon är anmäld för detta både av sonen, fadern och skolan

Ang misshandelsanmälan:
Alldeles rätt Lagenda77. Att SD misshandlade LW i bilen är ren lögn och blir inte sann hur många gånger den än upprepas. ÅK skrev i nedläggningsbeslutet att "visst tvång var befogat" Dvs, INGEN misshandel..
Ber dig vänligen lära dig att skilja på en anmälan av misshandel och om den faktiskt har hänt.Förstår du inte skillnaden så avslutar vi diskussionen.
Åter : om jag anmäler dig för misshandel innebär det INTE att du med automatik misshandlat mig. Om jag efter att ÅK lagt ner utredningen i vad som sägs ovan fortsätter sprida uppgifter att du misshandlat mig är det lögn..

Hur pass bra inblick har du i denna anmälan från skola, far och son?
Citera
2018-07-09, 18:58
Medlem
Legenda77s avatar
Citat:
Citat:
Nu handlade frågan om huruvida LW hade brukat våld. Jag svarade att det har hon.
Oavsett orsak så har hon det, hon är anmäld för detta både av sonen, fadern och skolan

Ang misshandelsanmälan:
Alldeles rätt Lagenda77. Att SD misshandlade LW i bilen är ren lögn och blir inte sann hur många gånger den än upprepas. ÅK skrev i nedläggningsbeslutet att "visst tvång var befogat" Dvs, INGEN misshandel..
Ber dig vänligen lära dig att skilja på en anmälan av misshandel och om den faktiskt har hänt.Förstår du inte skillnaden så avslutar vi diskussionen.
Åter : om jag anmäler dig för misshandel innebär det INTE att du med automatik misshandlat mig. Om jag efter att ÅK lagt ner utredningen i vad som sägs ovan fortsätter sprida uppgifter att du misshandlat mig är det lögn..

Det är ingen diskussion...

DU svarar att hon har brukat våld, DU målar upp henne som att hon har haft handgemäng mot sonen och detta gör du efter uppgifter i tråden. Du har INTE hört sonen och även OM sonen skulle säga sådant så betyder det inte ATT det HAR hänt!

Du menar att bara för att en misshandelsanmälan inte går vidare till åtal(ord mot ord brukar inte vara helt ovanligt i den typen av brott) så har det inte skett men sedan nästa stund så betyder det att det har skett för att någon säger så.
Har du hört LW's version om det som hände som gjorde att hon anmälde SD för misshandel?
Nej!
Har du hört SD's version om händelsen?
Nej!

Åklagaren har gjort en bedömning utifrån vad dessa två personer har sagt och bevisläget var högst troligen inte så stort som det sällan är i "våld i nära relationer" fall.

Har du hört LW's version om påstått våld mot sonen?
Nej!
Har du hört sonens version om påstått våld?
Nej!
Påstått eftersom vi i detta fall inte ens har en aning om det ligger någon form av sanningshalt i att socialtjänsten och polis blivit kontaktade så att det ens finns någon anmälan och är det inte märkligt då att du kan sitta och skriva att hon HAR brukat våld.
Vad skulle din inställning vara om en åklagare i detta fallet ansett (om det nu hade varit så som du vill påskina) att det "visst tvång var befogat" då kan man ju undra men jag behöver inget svar för du gör dig bara till totalt åtlöje och sättet du argumenterar på och uttrycker dig är skrämmande likt en viss typ av människor som jag har påträffat ett antal gånger under livet och om det stämmer så får jag nog beklaga för din skull.

Snyter du ut en del av hjärnan varje gång snoret rinner eller?
Citera
2018-07-09, 18:59
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Fast nu känns det som vi kom ifrån sakfrågan. Den handlar om att har man gjort något så ska man stå för det. Nu blandar du ihop det med vittnesmål vilket är mera komplext än att redogöra för vad man själv hittat på.

Nej, jag påstod att devisen om att "den som håller sig till sanningen inte behöver anstränga sig för att minnas vad den sagt" inte alltid är helt sann. Oavsett om det gäller vittnen, BO eller MGM.
Och jag blandar inte ihop det med vittnesmål. Jag tror väldigt många skulle ha svårt att redogöra på minuten eller ens timmen vad de gjorde för en eller två veckor sedan.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-07-09 kl. 19:02.
Citera
2018-07-09, 19:08
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legenda77
Det är ingen diskussion...

DU svarar att hon har brukat våld, DU målar upp henne som att hon har haft handgemäng mot sonen och detta gör du efter uppgifter i tråden. Du har INTE hört sonen och även OM sonen skulle säga sådant så betyder det inte ATT det HAR hänt!

Du menar att bara för att en misshandelsanmälan inte går vidare till åtal(ord mot ord brukar inte vara helt ovanligt i den typen av brott) så har det inte skett men sedan nästa stund så betyder det att det har skett för att någon säger så.
Har du hört LW's version om det som hände som gjorde att hon anmälde SD för misshandel?
Nej!
Har du hört SD's version om händelsen?
Nej!

Åklagaren har gjort en bedömning utifrån vad dessa två personer har sagt och bevisläget var högst troligen inte så stort som det sällan är i "våld i nära relationer" fall.

Har du hört LW's version om påstått våld mot sonen?
Nej!
Har du hört sonens version om påstått våld?
Nej!
Påstått eftersom vi i detta fall inte ens har en aning om det ligger någon form av sanningshalt i att socialtjänsten och polis blivit kontaktade så att det ens finns någon anmälan och är det inte märkligt då att du kan sitta och skriva att hon HAR brukat våld.
Vad skulle din inställning vara om en åklagare i detta fallet ansett (om det nu hade varit så som du vill påskina) att det "visst tvång var befogat" då kan man ju undra men jag behöver inget svar för du gör dig bara till totalt åtlöje och sättet du argumenterar på och uttrycker dig är skrämmande likt en viss typ av människor som jag har påträffat ett antal gånger under livet och om det stämmer så får jag nog beklaga för din skull.

Snyter du ut en del av hjärnan varje gång snoret rinner eller?
Håller verkligen med. Ingen självkritik alls.
Citera
2018-07-09, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Självklart engagerar sig inte krimvården i ev suicidrisk hos någon som ej är deras 'klient'.

Edit: ja kanske Frivården gör det i samband med personutredningar o dyl men då är det ju inför rättegång, då det inte bara handlar om skäliga misstankar utan läge för åtal.
Som jag tror.

Ang KV var det ett konstaterande hur man gör med "klienter", min fråga var om något liknande görs av jag-vet-inte-vem på de som är skäligen misstänkta, ett liknande skyddsnät. Eller är gången sådan att de söker psykiatrin själva?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in