2018-07-09, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Herrejösses! Ett skilsmässobarn lägger vantarna på sonen i den exemplariska kärnfamiljen i Bromma! Dessutom med halvsyskon i bagaget, usch! Rena rama moraliska fördärvet.
Hanna, WT från (törs jag uttala det högt?) G-ö-t-e-b-o-r-g… Mésalliance med en äldre kvinna.
Vem vet - hon kanske inte ens var oskuld!

Elli, du har ansträngt dig verkligen för att häva fram fam H----ov som så mycket förmer än dessa Brentons men effekten blir precis det motsatta..
Det är något väldigt osmakligt och osmart i detta resonemang.
Ska fam H pga av sin förträfflighet ha en egen VIP-ingång till Pärleporten?

Även exemplariska välbärgade kärnfamiljer med den fina sammanhållningen har sina lik i garderoben, har jag lärt mig. Även om man stänker lite eau de toilette och kolloidalt silver över dessa.
Alla är lika inför döden.

Instämmer helt i ditt resonemang.
Man har det som man tar det.

Jag vill bara att ni ska reflektera över vad Manott skrivit och därmed inte sagt att jag håller med.
Men det är viktiga rader han skriver och är kanske inte så långt från sanningen.
Senast redigerad av Elli09 2018-07-09 kl. 17:30.
Citera
2018-07-09, 17:28
Bannlyst
Citat:
Herrejösses! Ett skilsmässobarn lägger vantarna på sonen i den exemplariska kärnfamiljen i Bromma! Dessutom med halvsyskon i bagaget, usch! Rena rama moraliska fördärvet.
Hanna, WT från (törs jag uttala det högt?) G-ö-t-e-b-o-r-g… Mésalliance med en äldre kvinna.
Vem vet - hon kanske inte ens var oskuld!

Elli, du har ansträngt dig verkligen för att häva fram fam H----ov som så mycket förmer än dessa Brentons men effekten blir precis det motsatta..
Det är något väldigt osmakligt och osmart i detta resonemang.
Ska fam H pga av sin förträfflighet ha en egen VIP-ingång till Pärleporten?

Även exemplariska välbärgade kärnfamiljer med den fina sammanhållningen har sina lik i garderoben, har jag lärt mig. Även om man stänker lite eau de toilette och kolloidalt silver över dessa.
Alla är lika inför döden.

Jag tycker att du ska läsa vad Elli skriver istället för att förvanska det. Det är väl klart att det är osmakligt, icke desto mindre en sanning i många sociala grupper. Att inse det betyder inte att man stödjer synsättet men att man identifierat att det finns och kan påverka människor. Don't shoot the messenger!
Ungefär som att man kan förstå bevekelsegrunderna till att två föräldrar tar sina barn av daga och samtidigt tycka att barnamord är det mest förfärliga brott man kan begå. Två bollar i luften du vet, socialantropologen...
Citera
2018-07-09, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Intressant. Manot har skrivit mycket. Vad i hans teorier finner du troligt?
Att H på något vis var avundsjuk på både Os karriär och familjeförhållanden.
Och med A sjuk i borrelia 2015 så märkte H att O faktiskt satte sin karriär åt sidan och brydde sig mer om As välbefinnande.
A blev frisk efter Tysklands beh.
Kanske till Hs stora förtret och det var då det började med små, små doser av förgiftning.
Trots detta tackade O först ja till en professur i Uppsala och i samma veva fick M samma symptom som A och O var tvungen att tacka nej till Uppsala...etc
Citera
2018-07-09, 17:38
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Instämmer helt i ditt resonemang.
Man har det som.man tar det.

Jag vill bara att ni ska reflektera över vad Manott skrivit och därmed inte sagt att jag håller med.
Men det är viktiga rader han skriver och är inte kanske inte så långt från sanningen.

Jag hoppas att du har feeling för ironi.
Jag har faktiskt reflekterad en del och mitt första stycke är en bitande ironi över manots alster och din respons på det.
Undrar bara, vad är det du instämmer med i mitt resonemang?
Citera
2018-07-09, 17:40
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Jag tycker att du ska läsa vad Elli skriver istället för att förvanska det. Det är väl klart att det är osmakligt, icke desto mindre en sanning i många sociala grupper. Att inse det betyder inte att man stödjer synsättet men att man identifierat att det finns och kan påverka människor. Don't shoot the messenger!
Ungefär som att man kan förstå bevekelsegrunderna till att två föräldrar tar sina barn av daga och samtidigt tycka att barnamord är det mest förfärliga brott man kan begå. Två bollar i luften du vet, socialantropologen...

Jag citerar inte Elli utan manot vars resonemang hon tycker är så tänkvärt.
Jag kan acceptera att människor har olika åsikter, jag bara redogör för mina.
Citera
2018-07-09, 17:52
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Och med A sjuk i borrelia 2015 så märkte H att O faktiskt satte sin karriär åt sidan och brydde sig mer om As välbefinnande.
Kanske till Hs stora förtret och det var då det började med små, små doser av förgiftning.
Trots detta tackade O först ja till en professur i Uppsala och i samma veva fick M samma symptom som A och O var tvungen att tacka nej till Uppsala...etc

Elli, jag iaf inte är ute efter att attackera dig, detta är inget slagfält men ingen sandlåda heller.
Även jag uppskattar din närvaro i tråden.
Förklara bara för mig, dessa "små, små doser av förgiftning". Var kommer det ifrån?
Någon visste och inte gjorde någonting?
Om det är din egen teori - säg det rakt.
Om info kommer fr fam H - vore det också intressant att veta.
Senast redigerad av Anabella 2018-07-09 kl. 17:55.
Citera
2018-07-09, 17:56
Bannlyst
Citat:
Jag citerar inte Elli utan manot vars resonemang hon tycker är så tänkvärt.
Jag kan acceptera att människor har olika åsikter, jag bara redogör för mina.

Nja. Du försöker smeta ner Elli med Manots åsikter när hon i själva verket bara beskriver det tänkvärda i att det finns människor som kan uppfatta andra människor på det sättet och de konsekvenser som det kan få.

Det är precis samma resonemang som tidigare fördes av dig med flera kring att man inte kan förstå - mentalisera - vad föräldrarnas bevekelsegrunder till morden var samtidigt som man tycker att det är fel att döda barn. I grunden ett sätt att försöka tysta människor genom att få dem att känna skuld och skam.
Kort sagt, ful retorik som bara begränsar informationen i tråden, så var vänlig och lägg av med det.
Citera
2018-07-09, 18:05
Medlem
Citat:
Jag hoppas att du har feeling för ironi.
Jag har faktiskt reflekterad en del och mitt första stycke är en bitande ironi över manots alster och din respons på det.
Undrar bara, vad är det du instämmer med i mitt resonemang?
Om detta med skilsmässobarn in i en konservativ krets m.m.Det är en känsla du inte kan ta ifrån någon.Låter hemskt men sådan är ju verkligheten ibland.
Tro mig det är mkt möjligt att H kände sig väldigt utanför och udda.
När hon sökte in på juristhögskolan skulle hon minsann visa sina föräldrar etc.
Paret började sin romans på E&Y som rivaler.
Hs bror skilde sig men dottern som fortfarande bor i Gbg har kontinuerlig kontakt med farfar i Båstad vilket aldrig Os och Hs töser har haft trots nära avstånd.Och det berodde inte på O utan på H själv.
Citera
2018-07-09, 19:09
Medlem
Citat:

Hur förklarar du då testamentet? Om O var frisk och H sjuk, och O tyckte att barnen mådde bättre i hans närvaro - varför vill han då dö och döda barnen? Varför räddade han inte barnen då? Om han hade en så trygg och fin familj att få stöd ifrån, varför sökte han inte hjälp där?

Jag tror inte att det var så, men om det var så som du skriver, så förstår jag absolut inte hur det hela slutade. I alla fall inte med tanke på testamentet. Eller tror du att H dödade O och att hon formulerade testamentet? Tror du en stabil och trygg O låtit sig övertala av en sjuk H att planera detta?
Citera
2018-07-09, 20:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
/.../ Konferensen som O uteblev från. Vad var Os roll, mer än att tala? Går det att se om han inte gjort vad han skulle?
Länkarna är även de döda men de seminarier som OH förväntades delta i (9 resp. 12 jan) avhandlade i princip gammal skåpmat men erfordrade en viss rutinmässig uppdatering (seminariet 12 jan ställdes in).
Tid. kopierat innehåll:
2017 års seminarium:
https://www.har.lu.se/media/har/seminars/eu-vat-jan-2017/invitation-eu-vat-seminar-17-jan-2017-stockholm.pdf
Inbjudan till 2018 års seminarium kan ev. ha tagits bort från lu:s hemsida (men såg på ett tidigt stadium inte till några dokument med innehåll enl. tid. år):
https://duckduckgo.com/?q=One-day+seminar+dealing+with+the+latest+developments+i n+EU+VAT&t=h_&ia=web
..eller vara något som OH hoppat över.

Ett liknande seminarium (där f.ö. Dr MP-A - som tid. haft OH som handledare - deltar):
https://www.delegia.com/app/attendee/default.asp?ProjectId=12646&PageId=73828
Citera
2018-07-09, 20:22
Medlem
Citat:
Ja, det det var detta inlägg av manot som Elli tyckte var så värt att reflektera över. Jag vill bjuda läsarna på några utvalda brottstycken ur detta långa alster:

"Om jag nu ska vara så fördomsfull som jag faktiskt brukar vara så tror jag faktiskt bättre om Oskars sida än jag tror om Hannas(jfr här Gbg- Sthlm)
Det är skillnad på Gbg och Sthlm och då kanske i synnerhet i kretsar som denna.
Oskar var från bättre. Varför utnyttjade denna familjen en möjlighet som vanligtvis och annars WT brukar utnyttja?"

"Jag har sett detta förut, att komma från en klass lägre till en klass bättre, nivåskillnader alltså, för att man själv som klasslägre sökt sig dit, och sedan se missunnsamheten och därefter följande avundsjukan hos en då ”klasslägre"

Jag tror att Hanna kom in som en katt bland hermelinerna i släkten/ familjen Henkow.
Jag kan misstänka att Hanna upplevdes som en slags lycksökerska.

"...om Oskar hade valt(fått!)en kvinna ur sin alldeles egna samhällsklass och även en kvinna yngre än honom själv; det konservativa kommer alltid till sitt yttersta när det så kallade "konservativa" kallas för just det:-)"

* Strikt konservativ, "av fin börd", men man skiljer sig inte, skilsmässa inom Brentons:-/
* Namnbyte inom Brentons, från Andreasson till Brenton:-/
* Bara WT som beter sig som denna familjen gjorde, "sociala kravmaskiner”.

"Jag är strikt konservativ själv och håller med den ene här om ett osunt tecken på när kvinnan är äldre än mannen och om detta så bara tre år och som då fallet mellan Oskar och Hanna."

"Jag tror således inte på detta med olika samhällsklasser utan på att somligt går helt enkelt inte att förena med varandra."

Ett av de mest korkade och obehagliga inlägg i den här tråden.
Elli, att du för andra gången visar "manot" din uppskattning... där sjönk du i mina ögon, sorry!
För att vara vän till en vän till ngn i familjen H, besitter du imponerande stor kännedom om Hanna som person, hennes uppväxt och sociala status.
Är det den bilden fam H förmedlar till sina vänner och bekanta om sin forna svårdotter/svägerska som deras son/bror har levt i nöd och lust i ca två decennier?

Det där är bara ett av några inlägg som Manot skrev lite för sent en kväll... Ett av de andra handlade om O:s systerdotter, citerade hennes twitter, oförskämda feminsten... och resten censurerar jag… skulle vara anti-pol till väluppfostrade A. Svammel som jag tror hen ångrar. Henkow hette väl förresten Andersson en gång i tiden och Oskar gjorde väl en klassresa från Järfälla och H:s pappa var väl en riktig höjdare jämfört med O:s pappa… Osunt att gifta sig med en äldre kvinna? Tja, hur som helst. Ett väldigt tråkigt inlägg av Manot men j-ivt tråkigt, osunt menar jag, att någon gillar det.
Citera
2018-07-09, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vem skulle ha ärvt O om han dött i ett terroristdåd i Turkiet?

...dit han aldrig tänkte åka. H skulle fått fri förfoganderätt till allt utom rättigheterna till O.s stora författaralster. Kanske, typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in