2018-07-09, 15:20
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Nej det var inte det jag syftade på.

Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Detta inlägget var det Armstark.

Ja, det det var detta inlägg av manot som Elli tyckte var så värt att reflektera över. Jag vill bjuda läsarna på några utvalda brottstycken ur detta långa alster:

"Om jag nu ska vara så fördomsfull som jag faktiskt brukar vara så tror jag faktiskt bättre om Oskars sida än jag tror om Hannas(jfr här Gbg- Sthlm)
Det är skillnad på Gbg och Sthlm och då kanske i synnerhet i kretsar som denna.
Oskar var från bättre. Varför utnyttjade denna familjen en möjlighet som vanligtvis och annars WT brukar utnyttja?"

"Jag har sett detta förut, att komma från en klass lägre till en klass bättre, nivåskillnader alltså, för att man själv som klasslägre sökt sig dit, och sedan se missunnsamheten och därefter följande avundsjukan hos en då ”klasslägre"

Jag tror att Hanna kom in som en katt bland hermelinerna i släkten/ familjen Henkow.
Jag kan misstänka att Hanna upplevdes som en slags lycksökerska.

"...om Oskar hade valt(fått!)en kvinna ur sin alldeles egna samhällsklass och även en kvinna yngre än honom själv; det konservativa kommer alltid till sitt yttersta när det så kallade "konservativa" kallas för just det:-)"

* Strikt konservativ, "av fin börd", men man skiljer sig inte, skilsmässa inom Brentons:-/
* Namnbyte inom Brentons, från Andreasson till Brenton:-/
* Bara WT som beter sig som denna familjen gjorde, "sociala kravmaskiner”.

"Jag är strikt konservativ själv och håller med den ene här om ett osunt tecken på när kvinnan är äldre än mannen och om detta så bara tre år och som då fallet mellan Oskar och Hanna."

"Jag tror således inte på detta med olika samhällsklasser utan på att somligt går helt enkelt inte att förena med varandra."

Ett av de mest korkade och obehagliga inlägg i den här tråden.
Elli, att du för andra gången visar "manot" din uppskattning... där sjönk du i mina ögon, sorry!
För att vara vän till en vän till ngn i familjen H, besitter du imponerande stor kännedom om Hanna som person, hennes uppväxt och sociala status.
Är det den bilden fam H förmedlar till sina vänner och bekanta om sin forna svårdotter/svägerska som deras son/bror har levt i nöd och lust i ca två decennier?
Senast redigerad av Anabella 2018-07-09 kl. 15:23.
Citera
Bannlyst
Citat:
Det där är väl endå en sanning med modifikation ? Pappa och och nya syskon.H flyttade runt till olika kompisar i tonåren...kallar du det en trygg och kärleksfull uppväxt.Kunde gå flera veckor innan någon förälder till H öht.ringde upp kompisens förälder och undrade hur H hade det etc.

Tack för informationen! Det stämmer väldigt väl in med min bild av Hanna, hennes bakgrund och de teorier jag har om henne.

Om jag har förstått saken rätt kom Oskar från en stabil, trygg och kärleksfull uppväxt. Stämmer det överens med din bild?
Citera
Medlem
Citat:
Han ställde aldrig in föreläsningar el.konferenser utomlands.Och sista åren får stå för Expressen hur de har tolkat upplysningen.Han var så sent som hösten 2017 i Köpenhamn och höll även i Summerschool hösten 2017.Ja han kunde vara borta veckovis.Han hade redan i Januari resa inplanerad till Turkiet.
Tror det ligger mycket sanning bakom Mannots teori tidigare i tråden.

Köpenhamn ligger ett stenkast från Bjärred. Man behöver inte vara borta mer en en dag för att föreläsa där.
Men menar du att han var borta i fera veckor ibland och lämnade frun ensam med 2 svårt sjuka barn? En psykiskt sjuk mor enligt vissa.
Citera
2018-07-09, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Jag har uppfattat det som att avskedsbrevets äkthet inte varit intressant dör polisen. De behövde inte analysera namnteckningarna.
Jag är väldigt tydlig med vad jag tror och under 6 månader har jag ändrat inställning från att ha trott att H varit skyldig. Jag kommer aldrig att tro att två föräldrar pratar ihop sig om att mörda sina barn. Den jär tråden kommer förflyttas till ”alternativa teorier” om inte polisen ändrar sig. Den kommer att leva for ever. Motivet som står i avskedsbrevet är en lögn. Ett sätt att sprida gloria över sin historia.
Rektorns uttalande, att hon inte kunde ta till sig vad som hänt.., ofattbart, betyder att hon inte såg någon förklaring till varför dessa föräldrar, skulle mörda dessa barn. Hon var uppdaterad på barnens hälsostatus.
Så ser jag. Hade ryktet sagt att H hjälpt sin make över till andra sidan och H sedan hittats i en snara så hade jag beskrivit något annat här ovanför.

Du skriver att du aldrig konner att tro att det här var ett gemensamt beslut från båda föräldrarna. Betyder det att oavsett vilken information som tillkommer så kommer du att förfäkta att Oskar är den ensamt skyldige?
Hittills har ju varken testamente eller avskedsbrev ändrat din ståndpunkt men om tex ryktet om en videofilm där de berättat om deras plan är sann, hade det fått dig att ändra ståndpunkt? En film som visar att båda skriver under avskedsbrevet.
Citera
2018-07-09, 15:40
Medlem
Citat:
Nej hösten 2016.

Jobbade H halvtid hösten 2016 säger du? Eller O?
H hade inte förändrad inkomst 2016. O vet vi inget om. Han deklarerade inte.
Citera
2018-07-09, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Du skriver att du aldrig konner att tro att det här var ett gemensamt beslut från båda föräldrarna. Betyder det att oavsett vilken information som tillkommer så kommer du att förfäkta att Oskar är den ensamt skyldige?
Hittills har ju varken testamente eller avskedsbrev ändrat din ståndpunkt men om tex ryktet om en videofilm där de berättat om deras plan är sann, hade det fått dig att ändra ståndpunkt? En film som visar att båda skriver under avskedsbrevet.

Japanesa. Nu har du själv sett att H hade en stabil inkomst och deklarerade för den i alla år.

O däremot. Hans inkomst steg fenomenalt under några år, men han deklarerade inte sista levnadsåret. En momsexpert, vars fru dessutom jobbar med skatter. En jurist. Det är anmärkningsvärt.

H: Stabil inkomst över tid. Skötte sina åtaganden enligt lag och ordning.
O: Ojämn inkomst. Tjänade mer än någonsin sista åren, mindre än H under många år. Skötte INTE sina åtaganden enligt lag och ordning sista levnadsåret.

Vad säger detta?
Antagande:
O jobbade ihjäl sig. O blev sjuk. O tog livet av sig själv och sin familj.
Båda flickorna påverkades av problemen i hemmet med O som pressad av egna krav.

Han var den bästa pianisten. Stjärnbarn. Momsstjärna.

Döttrarna skulle bli stjärnor de med. Till exempel deltog en dotter i fotbollsträning, där endast 15 procent var tjejer och dedikerade till max. De som ville bli stjärnor.

O tar flickan från pianospelandet. Flickan återkom aldrig till skolan. Båda flickorna fick undervisning hemma. O orkar inte längre med sitt jobb.

Jag tror att vi befinner oss i en härva av prestationskrav som slutade med död för hela familjen.
O var dessutom rädd att mista allt. I hans sjuka hjärna blev den rädslan så stark att han hellre gjorde slut på allt, i stället för att ställas öga mot öga med skam (sänkt livskvalitet).

Vad hade han gjort senaste året? Han skötte inte sitt jobb. Han deklarerade inte. Han jobbade mycket hemifrån, ställde in åtaganden. Hans chef uppmärksammade allt. Han ringde polisen när O inte dök upp på sin konferens. O var slut. Men han hade nått toppen. Resten skulle vara en mörk sträcka mot botten, han visste det. Och det var sant. Han ville inte återvända från en lön på 1 mille till 300.000, om ens det. Han hade dribblat bort sitt jobb, och det värsta var, att konferensen som var så viktig, den hade han antagligen inte förberett alls (=sparken.) Därför blev det akut att dö av. Så att han inte skulle behöva motta omgivningens fördömanden. Att han kunnat få omgivningens stöd räknade han inte alls med. Han var deprimerad, slut, hade antagligen vanföreställningar och kanske riktigt allvarlig psykisk sjukdom i botten. Han ville även skona sin familj från detta och jag tänker mig att ingen var införstådd med hans planer, de var däremot medberoende och hade ingen som kunde sträcka in en hand utifrån och lyfta ut O från allt det ansvar han hade, men inte orkade med.

Fråga till någon som kan tänkas veta:
Konferensen som O uteblev från. Vad var Os roll, mer än att tala? Går det att se om han inte gjort vad han skulle?
Senast redigerad av rappytt 2018-07-09 kl. 15:56.
Citera
2018-07-09, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Tack för informationen! Det stämmer väldigt väl in med min bild av Hanna, hennes bakgrund och de teorier jag har om henne.

Om jag har förstått saken rätt kom Oskar från en stabil, trygg och kärleksfull uppväxt. Stämmer det överens med din bild?
Alltid hållt samman vilket inte Ha familj har gjort.På senare år hade väl dock H mer kontakt med sin bror.
Citera
2018-07-09, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazz16
Köpenhamn ligger ett stenkast från Bjärred. Man behöver inte vara borta mer en en dag för att föreläsa där.
Men menar du att han var borta i fera veckor ibland och lämnade frun ensam med 2 svårt sjuka barn? En psykiskt sjuk mor enligt vissa.
Ja han var på andra sidan jordklotet flera gånger och det handlade om veckovis.
Svårt sjuka barn är ju en kontroversiell fråga ?
Citera
2018-07-09, 16:05
Medlem
Citat:
Det där är väl endå en sanning med modifikation ? Pappa och och nya syskon.H flyttade runt till olika kompisar i tonåren...kallar du det en trygg och kärleksfull uppväxt.Kunde gå flera veckor innan någon förälder till H öht.ringde upp kompisens förälder och undrade hur H hade det etc.

Är det så? Det kan förklara varför hon då höll fast vid en galen person för länge. Svårt att lämna det hon själv önskade sig, kärnfamiljen med allt och lite till.

H var en allt igenom lyckad person. Hon valde bara fel man. Han kunde inte tackla ohälsan...
Senast redigerad av rappytt 2018-07-09 kl. 16:22.
Citera
2018-07-09, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Jobbade H halvtid hösten 2016 säger du? Eller O?
H hade inte förändrad inkomst 2016. O vet vi inget om. Han deklarerade inte.
Agnes började sin hemundervisning hösten 2016.
Någon skrev 2015 vilket är fel.
Ingen av dem jobbade halvtid.
Citera
2018-07-09, 16:11
Medlem
Citat:
Agnes började sin hemundervisning hösten 2016.
Någon skrev 2015 vilket är fel.
Ingen av dem jobbade halvtid.

Okej, då börjar bitarna falla på plats:

Hösten 2016: A måste studera hemifrån
Våren 2017: M måste studera hemifrån, O tar M från pianostudierna med beskedet att hon troligen aldrig återkommer
Våren 2017: O deklarerar inte
Sommaren 2017: O skriver ett slags testamente, momssagan, där han förklarar sin kärlek till döttrarna (nu första sökträffen när man söker på honom)
Hösten 2017: O jobbar hemifrån, chefen konstaterar att han har en svaghet, flickornas tillstånd
Januari 2018: O skriver ett testamente, som hans bekanta H:ssons intygar är äkta. Han hittas död i samband med att han ska tala på hans viktigaste, årliga konferens.

Kan det vara så att barnen måste vara hemma för att O inte orkade med att ha barnen i skolan, med alla krav på aktiviter med mera som full skoltid innebär?
Senast redigerad av rappytt 2018-07-09 kl. 16:23.
Citera
2018-07-09, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Japanesa. Nu har du själv sett att H hade en stabil inkomst och deklarerade för den i alla år.

O däremot. Hans inkomst steg fenomenalt under några år, men han deklarerade inte sista levnadsåret. En momsexpert, vars fru dessutom jobbar med skatter. En jurist. Det är anmärkningsvärt.

H: Stabil inkomst över tid. Skötte sina åtaganden enligt lag och ordning.
O: Ojämn inkomst. Tjänade mer än någonsin sista åren, mindre än H under många år. Skötte INTE sina åtaganden enligt lag och ordning sista levnadsåret.

Vad säger detta?
Antagande:
O jobbade ihjäl sig. O blev sjuk. O tog livet av sig själv och sin familj.
Båda flickorna påverkades av problemen i hemmet med O som pressad av egna krav.

Han var den bästa pianisten. Stjärnbarn. Momsstjärna.

Döttrarna skulle bli stjärnor de med. Till exempel deltog en dotter i fotbollsträning, där endast 15 procent var tjejer och dedikerade till max. De som ville bli stjärnor.

O tar flickan från pianospelandet. Flickan återkom aldrig till skolan. Båda flickorna fick undervisning hemma. O orkar inte längre med sitt jobb.

Jag tror att vi befinner oss i en härva av prestationskrav som slutade med död för hela familjen.
O var dessutom rädd att mista allt. I hans sjuka hjärna blev den rädslan så stark att han hellre gjorde slut på allt, i stället för att ställas öga mot öga med skam (sänkt livskvalitet).

Vad hade han gjort senaste året? Han skötte inte sitt jobb. Han deklarerade inte. Han jobbade mycket hemifrån, ställde in åtaganden. Hans chef uppmärksammade allt. Han ringde polisen när O inte dök upp på sin konferens. O var slut. Men han hade nått toppen. Resten skulle vara en mörk sträcka mot botten, han visste det. Och det var sant. Han ville inte återvända från en lön på 1 mille till 300.000, om ens det. Han hade dribblat bort sitt jobb, och det värsta var, att konferensen som var så viktig, den hade han antagligen inte förberett alls (=sparken.) Därför blev det akut att dö av. Så att han inte skulle behöva motta omgivningens fördömanden. Att han kunnat få omgivningens stöd räknade han inte alls med. Han var deprimerad, slut, hade antagligen vanföreställningar och kanske riktigt allvarlig psykisk sjukdom i botten. Han ville även skona sin familj från detta och jag tänker mig att ingen var införstådd med hans planer, de var däremot medberoende och hade ingen som kunde sträcka in en hand utifrån och lyfta ut O från allt det ansvar han hade, men inte orkade med.

Fråga till någon som kan tänkas veta:
Konferensen som O uteblev från. Vad var Os roll, mer än att tala? Går det att se om han inte gjort vad han skulle?

Ja, Oskar var öppen, transparent och vi vet mycket om honom. Jag tror att du fångat in Os psykiska degeneration ganska väl. Något som även kollegor och folk i tråden vittnat om.
Hanna har du däremot helt missat. Hon som skrev under ett testamente som förutsatte hela familjens död några dagar innan hela familjen dog, som skrev under ett avskedsbrev att de gemensamt valt att avsluta sina döttrars liv, vars barn blev sämre i hennes närvaro än i Oskars, hon som hade en trasig barndom med en splittrad familj och där hon fick bo hos vänner i tonåren där föräldrarna inte eftersökte henne på veckor, hon som var primär vårdnadshavare men lyckades inte rädda sina barn men hade däremot alla möjligheter att generera märkliga symtom hos dem, hon som kanske saknade sin man så alldeles förfärligt när han hade sin karriärspeak, att hon var beredd att göra vad som helst för att få honom tillbaks för att åter igen slippa uppleva sin barndoms seperationstrauma.
Senast redigerad av japanesa 2018-07-09 kl. 16:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in