2018-07-09, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Ja, det det var detta inlägg av manot som Elli tyckte var så värt att reflektera över. Jag vill bjuda läsarna på några utvalda brottstycken ur detta långa alster:

"Om jag nu ska vara så fördomsfull som jag faktiskt brukar vara så tror jag faktiskt bättre om Oskars sida än jag tror om Hannas(jfr här Gbg- Sthlm)
Det är skillnad på Gbg och Sthlm och då kanske i synnerhet i kretsar som denna.
Oskar var från bättre. Varför utnyttjade denna familjen en möjlighet som vanligtvis och annars WT brukar utnyttja?"

"Jag har sett detta förut, att komma från en klass lägre till en klass bättre, nivåskillnader alltså, för att man själv som klasslägre sökt sig dit, och sedan se missunnsamheten och därefter följande avundsjukan hos en då ”klasslägre"

Jag tror att Hanna kom in som en katt bland hermelinerna i släkten/ familjen Henkow.
Jag kan misstänka att Hanna upplevdes som en slags lycksökerska.

"...om Oskar hade valt(fått!)en kvinna ur sin alldeles egna samhällsklass och även en kvinna yngre än honom själv; det konservativa kommer alltid till sitt yttersta när det så kallade "konservativa" kallas för just det:-)"

* Strikt konservativ, "av fin börd", men man skiljer sig inte, skilsmässa inom Brentons:-/
* Namnbyte inom Brentons, från Andreasson till Brenton:-/
* Bara WT som beter sig som denna familjen gjorde, "sociala kravmaskiner”.

"Jag är strikt konservativ själv och håller med den ene här om ett osunt tecken på när kvinnan är äldre än mannen och om detta så bara tre år och som då fallet mellan Oskar och Hanna."

"Jag tror således inte på detta med olika samhällsklasser utan på att somligt går helt enkelt inte att förena med varandra."

Ett av de mest korkade och obehagliga inlägg i den här tråden.
Elli, att du för andra gången visar "manot" din uppskattning... där sjönk du i mina ögon, sorry!
För att vara vän till en vän till ngn i familjen H, besitter du imponerande stor kännedom om Hanna som person, hennes uppväxt och sociala status.
Är det den bilden fam H förmedlar till sina vänner och bekanta om sin forna svårdotter/svägerska som deras son/bror har levt i nöd och lust i ca två decennier?
Korkat och obehagligt...finns många av de inläggen i denna tråd.
Jag bara skriver att detta är nog så nära sanningen man kan komma.
Citera
2018-07-09, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Ja, Oskar var öppen, transparent och vi vet mycket om honom. Jag tror att du fångat in Os psykiska degeneration ganska väl. Något som även kollegor och folk i tråden vittnat om.
Hanna har du däremot helt missat. Hon som skrev under ett testamente som förutsatte hela familjens död några dagar innan hela familjen dog, som skrev under ett avskedsbrev att de gemensamt valt att avsluta sina döttrars liv, vars barn blev sämre i hennes närvaro än i Oskars, hon som hade en trasig barndom med en splittrad familj och där hon fick bo hos vänner i tonåren där föräldrarna inte eftersökte henne på veckor, hon som var primär vårdnadshavare men lyckades inte rädda sina barn men hade däremot alla möjligheter att generera märkliga symtom hos dem, hon som kanske saknade sin man så alldeles förfärligt när han han hade sin karriärspeak, att hon var beredd att göra vad som helst för att få honom tillbaks för att åter igen slippa uppleva sin barndoms seperationstrauma.

Vem påstår att barnen blev sämre med henne? Trovärdig källa eller?

Jag går på det som inte kommer från någons mun i tråden, rena fakta. Det man själv kan vidimera.

H blev sannolikt medberoende, eller så försökte hon lösa situationen etappvis, men lyckades inte. Hon sökte på psykisk ohälsa. Gick med i grupper om självmordsproblem. Allt kan ha kretsat runt O.

Det var O som jobbade hemifrån och inte klarade upp sitt liv. Det var H som skötte allt klanderfritt. Vakna upp nu.

En mer stabil kvinna än H (gissning) hade kanske lyckats frigöra sig från hans eskalerande vansinne. Skolan visste, men gjorde inget. Kanske detta lugnade H på något hemskt sätt. Om inte skolan larmade, varför skulle hon då göra det?

Tror att H kan ha varit väldigt ensam, hade ingen att bolla problemen med. Alla på Os sida förnekade kanske.
Senast redigerad av rappytt 2018-07-09 kl. 16:16.
Citera
2018-07-09, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09

Vilken sanning? Utveckla!
Citera
2018-07-09, 16:21
Bannlyst
Citat:

Talade du om de för Hanna oxå medan hon va i livet?
Citera
2018-07-09, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Ja, Oskar var öppen, transparent och vi vet mycket om honom. Jag tror att du fångat in Os psykiska degeneration ganska väl. Något som även kollegor och folk i tråden vittnat om.
Hanna har du däremot helt missat. Hon som skrev under ett testamente som förutsatte hela familjens död några dagar innan hela familjen dog, som skrev under ett avskedsbrev att de gemensamt valt att avsluta sina döttrars liv, vars barn blev sämre i hennes närvaro än i Oskars, hon som hade en trasig barndom med en splittrad familj och där hon fick bo hos vänner i tonåren där föräldrarna inte eftersökte henne på veckor, hon som var primär vårdnadshavare men lyckades inte rädda sina barn men hade däremot alla möjligheter att generera märkliga symtom hos dem, hon som kanske saknade sin man så alldeles förfärligt när han hade sin karriärspeak, att hon var beredd att göra vad som helst för att få honom tillbaks för att åter igen slippa uppleva sin barndoms seperationstrauma.

Tranparent? Berättade han att han planerade barnen? Knappast. Han var dock öppen om att han inte orkade, men ingen lyssnade på honom. Det är fruktansvärt. Kollegorna måste skämmas, samt hans chef! Sitta och snyfta i efterhand, när han sa att han inte orkade längre! Var han sjukskriven?
Citera
2018-07-09, 16:29
Medlem
Anabellas avatar
Det nedanstående inlägg av manot som Elli hävdar kommer så nära sanningen man kan komma...
Och återigen undrar jag:
Är det den bilden fam H förmedlar till sina vänner och bekanta om sin forna svårdotter/svägerska som deras son/bror har levt i nöd och lust i ca två decennier?

För att vara vän till en vän till ngn i familjen H----v, besitter du imponerande stor kännedom om Hanna som person, hennes uppväxt och sociala status.

Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Vilken sanning? Utveckla!

Citat:
Ursprungligen postat av manot
Om du hängt med så ser du ett tydligt mönster.
Det är också det(samma)mönster som Elisabeth Höglund följt.
Men i alla fall så finns det ingen far som frivilligt sätter sig i hemmet som Oskar gjorde.
Förutsatt att den pappan då inte var en incestuös pedofil? För så framstår han då, i vart fall detta då för mig...
Först ut att isoleras i hemmet var det förstfödda barnet dottern Agnes.
Sedan sägs som då en trådsanning att mor Hanna jobbade hemifrån- den tolkningen från Hannas chef tar jag som att hade Hanna velat/ behövt hade även hon kunnat, och så vidare.

Så näst sist ska även yngsta dottern sjukförklaras- sällan pappor gör så med sina barn!
I samma veva har pappa även stigit i graderna inom sitt jobb...
Han köper även ett par bilar.
Han far land och rike runt med äldsta dottern till psyksjukklinker för att få samma dotter att ha samma psyksjuka sjukdom som enbart annars kvinnor brukar ha orken att strida för.

Om jag nu ska vara så fördomsfull som jag faktiskt brukar vara så tror jag faktiskt bättre om Oskars sida än jag tror om Hannas(jfr här Gbg- Sthlm)

Jag tror att Hanna var missnöjd med flytten till Bjärred(hennes make fick det bättre) därav också det som sedermera följde.
Jag har sett detta förut, att komma från en klass lägre till en klass bättre, nivåskillnader alltså, för att man själv som klasslägre sökt sig dit, och sedan se missunnsamheten och därefter följande avundsjukan hos en då "klasslägre", den då till olika grader förödande och även i olika grader förgörande när man då "lyckats", och så vidare:-/
Men detta dock sällan och aldrig hos män, men hur vanligt som helst bland kvinnor.
Det existerar klasser/ indelningar även inom denna egna klassen och för att som jag hålla Oskar som GM så håller jag faktiskt Hanna som ansvarig och drivande.
Jag tror faktiskt Hanna var avundsjuk på sin man och använde sin äldsta dotter som en slags verktyg för detta- den lilla hade inte annat än, och så vidare.

Mor Hanna har ju skickat fram far Oskar att gå sina ärenden och det har talats om Narcissister här tidigare, men ingen har sett något?
En klockren Narcissist lyckas ju precis med just det att få någon annan att se skyldig ut och vem ser inte mest skyldig ut här om inte just pappa Oskar?!

OM nu brevet det gemensamt skrivna stämmer så finns ingen annan skyldig till denna familjs undergång än att det ska ha varit Agnes som varit den manipulativa.
Men den logiska tanken är inte lovlig, men då ändå logisk hos dem som inte förestår den??
Jag tror att Hanna kom in som en katt bland hermelinerna i släkten/ familjen Henkow.
(alltid mina inlägg objektiva, jag har inte någon som helst egen agenda i detta, däremot "inlägger" jag öppet mina tankar och spekulationer och dessa utifrån det jag just då läser och i detta fallet kan jag utläsa en hel del, men jag står oavsett på två fullt ut friska barns sida)

Det här var INTE arbetarklass, men kanske Hanna råkade ha läshuvud?
Oskar var från bättre. Varför utnyttjade denna familjen en möjlighet som vanligtvis och annars WT brukar utnyttja?
Skrivs om att "något skaver". Ja, men var och framförallt varför?
Fanns sådana otroliga möjligheter i denna familjen, och då tänker jag främst på utbildningsmöjligheterna, men den, familjen, skulle gå under?
Vem i familjen var missnöjd med de ofantligt och goda möjligheterna/ utbildningsmöjligheterna och som här fanns?
Vem?
Denna sjukliga avundsjukan finns och existerar i alla olika samhällsklasser/- skikt och den förgör, den söndrar, och den även dödar.
Borderline i sin allra fulaste form, men i en kanske värre form Narcissism?:-/

En olycklig kombination av två som blev föräldrar och det bästa hade varit om Oskar hade valt(fått!)en kvinna ur sin alldeles egna samhällsklass och även en kvinna yngre än honom själv; det konservativa kommer alltid till sitt yttersta när det så kallade "konservativa" kallas för just det:-)

* Strikt konservativ, "av fin börd", men man skiljer sig inte, skilsmässa inom Brentons:-/
* Bara WT som beter sig som denna familjen gjorde, "sociala kravmaskiner".

Jag är strikt konservativ själv och håller med den ene här om ett osunt tecken på när kvinnan är äldre än mannen och om detta så bara tre år och som då fallet mellan Oskar och Hanna:
https://www.youtube.com/watch?v=0JYOX4fQehw
Jag tror således inte på detta med olika samhällsklasser utan på att somligt går helt enkelt inte att förena med varandra.
Och när en/ någon så försöker så går det alltsomoftast åt helvetet- för er som följer amerikansk dagsaktuell rapportering och tillika brottsstatistik och som åtminstone jag ser som långt mer rättvis än den svenska dito??
Barn känner oftast inga klasser alls, men kan komma att känna på dessa.
Det finns således och enligt min mening en möjlighet att Agnes föddes till ett visst vis att vara på och ett visst vis att fungera på, men den största sannolikheten är ändå en social påverkan.- En mors påverkan på sina barn är ändå och enligt mig den allra största meningen av dem alla, idag kallas det för en "social konstruktion".
Senast redigerad av Anabella 2018-07-09 kl. 16:33.
Citera
2018-07-09, 16:29
Bannlyst
Citat:
Vem påstår att barnen blev sämre med henne? Trovärdig källa eller?

Jag går på det som inte kommer från någons mun i tråden, rena fakta. Det man själv kan vidimera.

H blev sannolikt medberoende, eller så försökte hon lösa situationen etappvis, men lyckades inte. Hon sökte på psykisk ohälsa. Gick med i grupper om självmordsproblem. Allt kan ha kretsat runt O.

Det var O som jobbade hemifrån och inte klarade upp sitt liv. Det var H som skötte allt klanderfritt. Vakna upp nu.
Nja, jag tycker att du redan från början utsåg O som ensam GM och har sedan tolkat all info utifrån denna tro. Jag kan också konstatera att du helt bortser från de fakta som talar mot Hanna medan du tillåter dig att göra långsökta spekulationer och gissningar om att Oskar ville att döttrarna skulle bli stjärnor, att flickorna var med på samma fotbollsträning som alla andra i sin klubb, att det är O som tar barnen från skola och pianospel. Jag säger inte att du gissar fel, jag säger att du ser ensidigt på den här historien när du värderar fakta och spekulationer. Jag säger inte heller att Oskar inte är en mördare, problemet är dock att väldigt mycket talar för att han inte är ensam.
Att vara vaken är för mig att inse detta och att inte gå i den inskränkta fällan, även om det känns tryggt och hemvant. Bland de otrygga aspekterna återfinns tex även barnens sjukdom, ev. suicid från någon eller båda av barnen, lek som gått för långt, assisterat självmord, att Hanna var den drivande och mycket mer.
Senast redigerad av japanesa 2018-07-09 kl. 17:02.
Citera
2018-07-09, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ja, det det var detta inlägg av manot som Elli tyckte var så värt att reflektera över. Jag vill bjuda läsarna på några utvalda brottstycken ur detta långa alster:

"Om jag nu ska vara så fördomsfull som jag faktiskt brukar vara så tror jag faktiskt bättre om Oskars sida än jag tror om Hannas(jfr här Gbg- Sthlm)
Oskar var från bättre. Varför utnyttjade denna familjen en möjlighet som vanligtvis och annars WT brukar utnyttja?"

"Jag har sett detta förut, att komma från en klass lägre till en klass bättre, nivåskillnader alltså, för att man själv som klasslägre sökt sig dit, och sedan se missunnsamheten och därefter följande avundsjukan hos en då ”klasslägre"

"...om Oskar hade valt(fått!)en kvinna ur sin alldeles egna samhällsklass och även en kvinna yngre än honom själv; det konservativa kommer alltid till sitt yttersta när det så kallade "konservativa" kallas för just det:-)"

* Bara WT som beter sig som denna familjen gjorde, "sociala kravmaskiner”.

"Jag är strikt konservativ själv och håller med den ene här om ett osunt tecken på när kvinnan är äldre än mannen och om detta så bara tre år och som då fallet mellan Oskar och Hanna."

"Jag tror således inte på detta med olika samhällsklasser utan på att somligt går helt enkelt inte att förena med varandra."

Ett av de mest korkade och obehagliga inlägg i den här tråden.
Elli, att du för andra gången visar "manot" din uppskattning... där sjönk du i mina ögon, sorry!
För att vara vän till en vän till ngn i familjen H, besitter du imponerande stor kännedom om Hanna som person, hennes uppväxt och sociala status.

Ingen har väl någon rätt att bestämma vem man gifter sig med. Hade jag haft en sådan vän, hade jag önskat den talade om det för mig medan jag lever. ”Inte när man är död”

Jag skulle personligen i varken text eller tal utrycka mig så om en avliden vän ” Tror inte de är en vän till Hanna”

Tack för du lyfter inlägget,man blir ledsen att läsa de fast man inte känner Hanna.
Senast redigerad av Banannn 2018-07-09 kl. 17:18. Anledning: Stavfel
Citera
2018-07-09, 16:55
Medlem
Anabellas avatar
Herrejösses! Ett skilsmässobarn lägger vantarna på sonen i den exemplariska kärnfamiljen i Bromma! Dessutom med halvsyskon i bagaget, usch! Rena rama moraliska fördärvet.
Hanna, WT från (törs jag uttala det högt?) G-ö-t-e-b-o-r-g… Mésalliance med en äldre kvinna.
Vem vet - hon kanske inte ens var oskuld!

Elli, du har ansträngt dig verkligen för att häva fram fam H----ov som så mycket förmer än dessa Brentons men effekten blir precis det motsatta..
Det är något väldigt osmakligt och osmart i detta resonemang.
Ska fam H pga av sin förträfflighet ha en egen VIP-ingång till Pärleporten?

Även exemplariska välbärgade kärnfamiljer med den fina sammanhållningen har sina lik i garderoben, har jag lärt mig. Även om man stänker lite eau de toilette och kolloidalt silver över dessa.
Alla är lika inför döden.
Senast redigerad av Anabella 2018-07-09 kl. 17:05.
Citera
2018-07-09, 17:13
Bannlyst
Citat:
Han ställde aldrig in föreläsningar el.konferenser utomlands.Och sista åren får stå för Expressen hur de har tolkat upplysningen.Han var så sent som hösten 2017 i Köpenhamn och höll även i Summerschool hösten 2017.Ja han kunde vara borta veckovis.Han hade redan i Januari resa inplanerad till Turkiet.
Tror det ligger mycket sanning bakom Mannots teori tidigare i tråden.

Va det någon tvångstanke Oskar hade att tala om just när han var utomlands.
På föreläsningar / konferenser förutom för sin fru?
De låter som de va viktigt för Oskar att förmedla.
Vilken kontakt hade Oskar med barn och fru när han va borta ” veckovis”
Tror Oskar lurade er
Citera
2018-07-09, 17:13
Medlem
Citat:
Okej, då börjar bitarna falla på plats:

Hösten 2016: A måste studera hemifrån
Våren 2017: M måste studera hemifrån, O tar M från pianostudierna med beskedet att hon troligen aldrig återkommer
Våren 2017: O deklarerar inte
Sommaren 2017: O skriver ett slags testamente, momssagan, där han förklarar sin kärlek till döttrarna (nu första sökträffen när man söker på honom)
Hösten 2017: O jobbar hemifrån, chefen konstaterar att han har en svaghet, flickornas tillstånd
Januari 2018: O skriver ett testamente, som hans bekanta H:ssons intygar är äkta. Han hittas död i samband med att han ska tala på hans viktigaste, årliga konferens.

Kan det vara så att barnen måste vara hemma för att O inte orkade med att ha barnen i skolan, med alla krav på aktiviter med mera som full skoltid innebär?
För O hade det väl varit enklast om töserna var fullt friska och gick till skolan.
Citera
2018-07-09, 17:17
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Herrejösses! Ett skilsmässobarn lägger vantarna på sonen i den exemplariska kärnfamiljen i Bromma! Dessutom med halvsyskon i bagaget, usch! Rena rama moraliska fördärvet.
Hanna, WT från (törs jag uttala det högt?) G-ö-t-e-b-o-r-g… Mésalliance med en äldre kvinna.
Vem vet - hon kanske inte ens var oskuld!

Elli, du har ansträngt dig verkligen för att häva fram fam H----ov som så mycket förmer än dessa Brentons men effekten blir precis det motsatta..
Det är något väldigt osmakligt och osmart i detta resonemang.
Ska fam H pga av sin förträfflighet ha en egen VIP-ingång till Pärleporten?

Även exemplariska välbärgade kärnfamiljer med den fina sammanhållningen har sina lik i garderoben, har jag lärt mig. Även om man stänker lite eau de toilette och kolloidalt silver över dessa.
Alla är lika inför döden.

Anständighetens gräns passerades för länge sedan i denna tråd. Man får nog se det som att både O och H har bidragit till denna tragedi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in