Citat:
Ursprungligen postat av
vallero
Tror du misstolkar mitt svar. Disciplinnämnden väljer att tillsvidare avvakta för att DN skyller allt på sin man (som ju hade tillgång till samma konto).
Då både pappan och maken står utanför Advokatsamfundets jurisdiktion är det SKV eller Ekobrottsmyndigheten som ska utreda ärendet. Jag håller med dig helt om att läget är mycket graverande för både Nujens och svågern. Fortsättning lär följa.
OK, förlåt om jag har missförstått dig. Jag anser att det är Advokatsamfundets skyldighet att fullgöra sin tillsynsuppgift. Det har man enligt mig bevisligen inte gjort, när man har valt att formulera sig som man gör i sitt publicerade utlåtande. Självklart måste Debbie Nujens vid den muntliga förhandlingen av nämnden ha fått frågan varför hennes far har betalat Akilov 10 000 kronor! Det är ju dessutom
den första av de fyra utbetalningarna som polisen låtit redovisa i förundersökningen rörande terroristbrottet. Så här märkligt "försvarar" nämnden Debbie Nujens märkliga steg-för-steg-medgivanden, enligt en i brottsutredningar välkänd försvarsadvokatyr:
"Vad hon har redovisat i sina yttranden till nämnden som svar på nämndens olika frågor är alltså information som hon vartefter inhämtat från sin make. Vid tidpunkten för renoveringen har hon inte haft kännedom om dessa förhållanden."