Citat:
Ursprungligen postat av
Batuta
Instämmer, och det är inte rimligt att Akilov jobbat 850 timmar åt Nujen-klanen.
Har man ett företag och betalar svart brukar det ofta även betyda att man har svarta inkomster, annars blir det inte speciellt lönsamt.
Finns en del att förklara. Özz Nujens slappa uttalade räcker liksom inte:
"– Jag fattar ingenting. Jag vet ingenting"
Jag har "forskat" lite.
Uzbekier jobbar inom mycket tunga och farliga jobb, som manuell bergspräckning på känslig mark och i källare, sprängning, murning och betongarbeten. De får runt 100 kr, i timmen eller 500 per dag.
Om Akilov fått en större klumpsumma, kan det betyda att han varit ansvarig för ett jobb, med "anställda" då han kan lite svenska. Med kontoret på fickan har han betalat ut löner till andra arbetare.
Jag tror att det rör sig om ett fast pris för arbete, där Akilov i sin tur, anlitat hjälp av olycksbröder. Jag tror att arbetarna levt på arbetsplatsen, i någon slags deal. Polisen borde göra en besiktning och be Özz och hans familj att visa vad de fick för pengarna. Uzbekier bygger på samma sätt som i Kurdistan, där husen muras och gjuts. Lämplig arbetskraft för hus på Gotland.
85.000 i ersättning till en person i trångmål motsvarar fyra eller fem gånger i prisskillnad på vad de fått om de inhandlat samma arbete, av en svensk byggfirma. En ny gäststuga? Grund till ett garage? Omputsning av boningshuset?