2018-02-01, 23:16
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salavat-Julayev
Åh. Soran med på ett hörn också.

Damn! Det har du rätt i.
Citera
2018-02-01, 23:22
Medlem
CapsLock99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Att Akilov fått 85.000 i ersättning för svartarbete låter som de flesta konstaterat som en orimligt hög summa. Kan det frånsett svartarbete rört sig om någon ytterligare tjänst som Akilov tillhandahållit ?

Finns anledning att fundera över alternativ till vad överföringarna från Nujen-klanens asylindustrigren till Akilov kan ha handlat om.

Enligt uppgifter i Ekot från april 2017, sålde Akilov falska dokument:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6678246

I artikeln finns exempel på hur bedrägerierna går till.

Har inga som helst uppgifter att Nujen-klanen varit inblandade i affärer med falska dokument, men det vore utmärkt om man gick ut och förklarade vad det var för ersättningar som man betalade ut till Akilov.

Mycket intressant tanke. Finns det mer än enbart svartjobb i insättningarna ? Det är ju inte ovanligt att man kan försöka förklara en utgift genom att "benämna" den som utgift för något annat, dels kan man ju försöka dra av den i sin deklaration samt för att ge sken av att det är en vanlig utgift för att man är rädd för myndigheter eller att banken skall ana misstankar. Huset hade ju införskaffats straxt innan att väva in utgifter där ter sig som en god koppling. Noterar även att man benämnt insättningarna annorlunda, kan tänka mig att systern med högskoleutbildning torde leta en benämning vid överföringen och andra i familjen kanske inte förstår risken i detta utan skickar pengar mer randomly utan benämning. Har dock ej tittat närmre på dem för att se vilken som tillhör vem. Noterar även att det är flera mindre summor, detta ger en lägre upptäcktsgrad av myndigheter och bank så även detta är suspekt, normalt är ju att man har en pott för byggmaterial och arbete och gör en överföring per hantverksinsats alternativt i detta sammanhang kanske en per vecka eller per månad. Å andra sidan kanske Nujens kört en all inclsuive där man bott i nån stuga bredvid fått mat och husrum samt arbetet, men denna typ av arbeten vill de inblandade gärna ha veckobetalning, om man inte känner varandra väl.

Som jag förstått det har Nujens samt närbesläktade drivit flyktinghem, systern är advokat i flyktingfrågor, Akilov ryktas sälja dokument, absolut inget jag har belägg för men har dom haft en "meny" där man kunnat erhålla dokument som man anförskaffat via såna som Akilov? En flyktingförläggning+advokat i migrationsärende+dokument gör väl ett sådant intressant speciellt som Akilov benämner Nujens i FUP "jobbade hos landsmän" får man känslan av någon form av djupare kontakt dem emellan. Utöver detta har ju Akilov bevisligen rest till bla Turkiet under sin vistelse här i Sverige, vad har han haft med sig tillbaka som kan ha tänkts gett en intäkt för fortsatt liv i Sverige?

Luktar gravad hund i alla bemärkelser
follow the money. SÄPO borde screenat Nujens betalningar nogrannt samt varit ute på plats på Gotland för att höra grannar, kontrollera att arbetena verkligen utförts etc.
Senast redigerad av CapsLock99 2018-02-01 kl. 23:26.
Citera
2018-02-01, 23:30
Medlem
Citat:
Instämmer, och det är inte rimligt att Akilov jobbat 850 timmar åt Nujen-klanen.

Har man ett företag och betalar svart brukar det ofta även betyda att man har svarta inkomster, annars blir det inte speciellt lönsamt.

Finns en del att förklara. Özz Nujens slappa uttalade räcker liksom inte:

"– Jag fattar ingenting. Jag vet ingenting"

Jag har "forskat" lite.

Uzbekier jobbar inom mycket tunga och farliga jobb, som manuell bergspräckning på känslig mark och i källare, sprängning, murning och betongarbeten. De får runt 100 kr, i timmen eller 500 per dag.

Om Akilov fått en större klumpsumma, kan det betyda att han varit ansvarig för ett jobb, med "anställda" då han kan lite svenska. Med kontoret på fickan har han betalat ut löner till andra arbetare.

Jag tror att det rör sig om ett fast pris för arbete, där Akilov i sin tur, anlitat hjälp av olycksbröder. Jag tror att arbetarna levt på arbetsplatsen, i någon slags deal. Polisen borde göra en besiktning och be Özz och hans familj att visa vad de fick för pengarna. Uzbekier bygger på samma sätt som i Kurdistan, där husen muras och gjuts. Lämplig arbetskraft för hus på Gotland.

85.000 i ersättning till en person i trångmål motsvarar fyra eller fem gånger i prisskillnad på vad de fått om de inhandlat samma arbete, av en svensk byggfirma. En ny gäststuga? Grund till ett garage? Omputsning av boningshuset?
Senast redigerad av Vresrosen 2018-02-01 kl. 23:34.
Citera
2018-02-01, 23:38
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
FÅR verkligen "medhjälpare till målare" och "grovrengörare" och "rivstädare" som Akilov själv sagt sig jobba som, så mycket som 200 kr timmen SVART!?!?

Tänkte också på detta.

Om nu ett bemanningsföretag är dessutom inblandat (som Akilov jobbat via) verkar det lite konstigt att han skulle fått så pass mycket betalt i "svart" lön.
Citera
2018-02-01, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Hur kan man få för sig att Akilov gjort något annat än vad han har sagt i förhör? Vem skulle han skydda och varför? Det scenariot får man fan ta och bygga upp med lite fakta innan man påstår något annat än att han bara var en simpel burkhållare. Pappskallevarning på er båda för att påstå/låtsas som att 85" till en sådan är normalt. Men ni kanske tycker att ni har gjort ett klipp när ni betalat femsiffrigt för ett par spadar tjära och grus på uppfarten av ett gäng irländska pikes också?

Pappakalle back at ya!
Tror du Akilov har lust att gola på ev polare som är här illegalt?!
Det finns oändligt många scenarion på beloppet. Men gå på det han säger i förhöret för all del, där talar alla sanning. Varför ljuga i ett förhör... det gör väl ingen...
Citera
2018-02-01, 23:41
Medlem
Separatistens avatar
En sak är säker: Rahmat Akilov agerade INTE ensam i sitt terrordåd.

Det finns fler där ute.
Citera
2018-02-01, 23:44
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag har "forskat" lite.

Uzbekier jobbar inom mycket tunga och farliga jobb, som manuell bergspräckning på känslig mark och i källare, sprängning, murning och betongarbeten. De får runt 100 kr, i timmen eller 500 per dag.

Om Akilov fått en större klumpsumma, kan det betyda att han varit ansvarig för ett jobb, med "anställda" då han kan lite svenska. Med kontoret på fickan har han betalat ut löner till andra arbetare.

Jag tror att det rör sig om ett fast pris för arbete, där Akilov i sin tur, anlitat hjälp av olycksbröder. Jag tror att arbetarna levt på arbetsplatsen, i någon slags deal. Polisen borde göra en besiktning och be Özz och hans familj att visa vad de fick för pengarna. Uzbekier bygger på samma sätt som i Kurdistan, där husen muras och gjuts. Lämplig arbetskraft för hus på Gotland.

85.000 i ersättning till en person i trångmål motsvarar fyra eller fem gånger i prisskillnad på vad de fått om de inhandlat samma arbete, av en svensk byggfirma. En ny gäststuga? Grund till ett garage? Omputsning av boningshuset?

Killen var enligt förhöret endast medhjälpare till hantverkarna som målade och snickrade. Akilov "städade rent efter dem" och att erhålla 85 000 loppor svart rakt ner i fickan för detta är inte på något sätt rimligt. Akilov måste gjort annat arbete också för att motivera dessa pengar.
Citera
2018-02-01, 23:45
Medlem
Garnityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Snart på Hemnet, gissar jag: "Säljes: Större nyrenoverad byggnad, lämplig för större familj eller företag, 4 mil norr om Visby."

Jag tror nämligen inte att Özz Nujen och syrran och pappan kommer att känna sig så välkomna i Tingstäde längre. Özz är ju ett bekant ansikte som inte kan dölja sig i mängden precis.

Man kan nog få den ganska billigt. Sätter man sedan en plakett på väggen: "Akilov was here" och håller guidade visningar kan man få in en slant.
Ledsen att göra dig besviken men ingen bortom Flashbacks allra mest svagbegåvade bryr sig ett skvatt om detta svartjobb. Allra minst i Tingstäde.
Citera
2018-02-01, 23:48
Medlem
Citat:
Det var några i tråden (långt bak) som undrade över närheten mellan advokatfirman som Debbie jobbar på och närheten till där det hemska Drottninggatan-dådet skedde.

Så jag gjorde en enkel karta. Det är omöjligt att säga att Akilov ska ha varit hos advokatfirman ens en enda gång, såvida man inte är väldigt duktig på att gräva eller har inside information.

Här har ni en liten kartbild iaf med lite förklarande text.

https://imgur.com/a/M8eBM

Detta stämmer väl inte riktigt. Officiellt tog han lastbilen utanför restaurang Caliente på Adolf Fredriks. Sedan körde han en sväng med bilen upp till Kammakargatan som går förbi samma kvarter där advokaten sitter, om det nu har någon betydelse. Man kan ju i alla fall tänka sig att han var lite bekant med området om han hade varit och talat med advokaten på kontoret eller de hade träffats på en lunch.
Citera
2018-02-01, 23:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Att Akilov fått 85.000 i ersättning för svartarbete låter som de flesta konstaterat som en orimligt hög summa. Kan det frånsett svartarbete rört sig om någon ytterligare tjänst som Akilov tillhandahållit ?

Finns anledning att fundera över alternativ till vad överföringarna från Nujen-klanens asylindustrigren till Akilov kan ha handlat om.

Enligt uppgifter i Ekot från april 2017, sålde Akilov falska dokument:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6678246

I artikeln finns exempel på hur bedrägerierna går till.

Har inga som helst uppgifter att Nujen-klanen varit inblandade i affärer med falska dokument, men det vore utmärkt om man gick ut och förklarade vad det var för ersättningar som man betalade ut till Akilov.

Ja advokaten och hennes man asylbaronen träffar många som har behov av nya falska handlingar för att söka bidrag i flera namn eller att söka asyl igen när de fått avslag. De köper dem billigt av Terroristen och säljer dem dyrt till sina klienter/boende. Det kan nog vara stora pengar i det. De 85000 är bara det som de dumt nog satte in på hans konto de kan ha betalat mer kontant också.
Citera
2018-02-01, 23:51
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta stämmer väl inte riktigt. Officiellt tog han lastbilen utanför restaurang Caliente på Adolf Fredriks. Sedan körde han en sväng med bilen upp till Kammakargatan som går förbi samma kvarter där advokaten sitter, om det nu har någon betydelse. Man kan ju i alla fall tänka sig att han var lite bekant med området om han hade varit och talat med advokaten på kontoret eller de hade träffats på en lunch.
Jaha, det var ju då typiskt. Jag utgick efter en karta på Aftonhoran. Den kartan påstår att bilen stals precis utanför La neta.

Men det övriga du skriver har jag också tänkt på.
Citera
2018-02-01, 23:53
Medlem
Salavat-Julayevs avatar
Citat:
Jaha, det var ju då typiskt. Jag utgick efter en karta på Aftonhoran. Den kartan påstår att bilen stals precis utanför La neta.

Men det övriga du skriver har jag också tänkt på.

Du bröt mot regel nr1 - lita aldrig på Aftonbladet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in