2018-07-09, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Avskedsbrevet? Bra att du frågar för det behövde ingenting. H var redan död.

Nu får du nog förklara dig för det där blev obegripligt.
Behövde avskedsbrevet ingenting?
Citera
2018-07-09, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Nu får du nog förklara dig för det där blev obegripligt.
Behövde avskedsbrevet ingenting?

Bara två underskrifter av en person.
Citera
2018-07-09, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Det här med "Tjoa- Moa" och om det ens är sant?
Men vilken kritik att fälla om det egna barnet.
Oskars Moms- berättelse, tillägnad hans två älskade döttrar, anses ju i tråden vara något sjukt, men inte Hannas omdöme om "Tjoa- Moa"?
Var det i detta dessa två flickorna också levde, att allt var okej så länge mamma/ en kvinna sa något, men så länge en man/ en pappa sa något så är det något sjukligt och något väl värt att analysera som något sjukt?

En sjuk pappa åker inte till och med utomlands för att till och med få det egna barnet sjukförklarat......... det är inte ens något och som förekommer ens inom lägre samhällsklasser...
Däremot förkommer det i alla samhällsklasser med en styrande mor som är psykiskt sjuk/ instabil.

Hade kanske Hanna det inte tillräckligt bra som flicka i sin egen familj?
Yngst av två syskon och med en äldre bror?
Född i Göteborg, arbetarstaden?
Piskad på av yttre ideal och därmed aldrig inom sig själv kände något?

Oskars indelning i Moms- berättelsen om den högsta nivån på lågstadiet kanske var ett rop på hjälp för att flickorna faktiskt var egna individer, och som sådana behövde utvecklas, något de två flickorna blev förnekade av sin egen mor.
Pappa Oskar var ute i världen och han gjorde karriär, men mer och mer tvingades han spendera av sin tid i hemmet.
Om det omvända hade gällt så hade ingen reagerat och nu gäller inte det omvända, men så reagerar heller ingen?
Armstark, jag tror det var detta inlägg som Elli refererade till.
Citera
2018-07-09, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Om du hängt med så ser du ett tydligt mönster.
Det är också det(samma)mönster som Elisabeth Höglund följt.
Men i alla fall så finns det ingen far som frivilligt sätter sig i hemmet som Oskar gjorde.
Förutsatt att den pappan då inte var en incestuös pedofil? För så framstår han då, i vart fall detta då för mig...
Först ut att isoleras i hemmet var det förstfödda barnet dottern Agnes.
Sedan sägs som då en trådsanning att mor Hanna jobbade hemifrån- den tolkningen från Hannas chef tar jag som att hade Hanna velat/ behövt hade även hon kunnat, och så vidare.

Så näst sist ska även yngsta dottern sjukförklaras- sällan pappor gör så med sina barn!
I samma veva har pappa även stigit i graderna inom sitt jobb...
Han köper även ett par bilar.
Han far land och rike runt med äldsta dottern till psyksjukklinker för att få samma dotter att ha samma psyksjuka sjukdom som enbart annars kvinnor brukar ha orken att strida för.

Om jag nu ska vara så fördomsfull som jag faktiskt brukar vara så tror jag faktiskt bättre om Oskars sida än jag tror om Hannas(jfr här Gbg- Sthlm)

Jag tror att Hanna var missnöjd med flytten till Bjärred(hennes make fick det bättre) därav också det som sedermera följde.
Jag har sett detta förut, att komma från en klass lägre till en klass bättre, nivåskillnader alltså, för att man själv som klasslägre sökt sig dit, och sedan se missunnsamheten och därefter följande avundsjukan hos en då "klasslägre", den då till olika grader förödande och även i olika grader förgörande när man då "lyckats", och så vidare:-/
Men detta dock sällan och aldrig hos män, men hur vanligt som helst bland kvinnor.
Det existerar klasser/ indelningar även inom denna egna klassen och för att som jag hålla Oskar som GM så håller jag faktiskt Hanna som ansvarig och drivande.
Jag tror faktiskt Hanna var avundsjuk på sin man och använde sin äldsta dotter som en slags verktyg för detta- den lilla hade inte annat än, och så vidare.

Det är skillnad på Gbg och Sthlm och då kanske i synnerhet i kretsar som denna.
Mor Hanna har ju skickat fram far Oskar att gå sina ärenden och det har talats om Narcissister här tidigare, men ingen har sett något?
En klockren Narcissist lyckas ju precis med just det att få någon annan att se skyldig ut och vem ser inte mest skyldig ut här om inte just pappa Oskar?!

OM nu brevet det gemensamt skrivna stämmer så finns ingen annan skyldig till denna familjs undergång än att det ska ha varit Agnes som varit den manipulativa.
Men den logiska tanken är inte lovlig, men då ändå logisk hos dem som inte förestår den??
Jag tror att Hanna kom in som en katt bland hermelinerna i släkten/ familjen Henkow.
Jag kan misstänka att Hanna upplevdes som en slags lycksökerska.
(alltid mina inlägg objektiva, jag har inte någon som helst egen agenda i detta, däremot "inlägger" jag öppet mina tankar och spekulationer och dessa utifrån det jag just då läser och i detta fallet kan jag utläsa en hel del, men jag står oavsett på två fullt ut friska barns sida)

Det här var INTE arbetarklass, men kanske Hanna råkade ha läshuvud?
Oskar var från bättre. Varför utnyttjade denna familjen en möjlighet som vanligtvis och annars WT brukar utnyttja?
Skrivs om att "något skaver". Ja, men var och framförallt varför?
Fanns sådana otroliga möjligheter i denna familjen, och då tänker jag främst på utbildningsmöjligheterna, men den, familjen, skulle gå under?
Vem i familjen var missnöjd med de ofantligt och goda möjligheterna/ utbildningsmöjligheterna och som här fanns?
Vem?
Denna sjukliga avundsjukan finns och existerar i alla olika samhällsklasser/- skikt och den förgör, den söndrar, och den även dödar.
Borderline i sin allra fulaste form, men i en kanske värre form Narcissism?:-/

En olycklig kombination av två som blev föräldrar och det bästa hade varit om Oskar hade valt(fått!)en kvinna ur sin alldeles egna samhällsklass och även en kvinna yngre än honom själv; det konservativa kommer alltid till sitt yttersta när det så kallade "konservativa" kallas för just det:-)

* Strikt konservativ, "av fin börd", men man skiljer sig inte, skilsmässa inom Brentons:-/
* Namnbyte inom Brentons, från Andreasson till Brenton:-/
* Bara WT som beter sig som denna familjen gjorde, "sociala kravmaskiner".

Jag är strikt konservativ själv och håller med den ene här om ett osunt tecken på när kvinnan är äldre än mannen och om detta så bara tre år och som då fallet mellan Oskar och Hanna:
https://www.youtube.com/watch?v=0JYOX4fQehw
Jag tror således inte på detta med olika samhällsklasser utan på att somligt går helt enkelt inte att förena med varandra.
Och när en/ någon så försöker så går det alltsomoftast åt helvetet- för er som följer amerikansk dagsaktuell rapportering och tillika brottsstatistik och som åtminstone jag ser som långt mer rättvis än den svenska dito??
Barn känner oftast inga klasser alls, men kan komma att känna på dessa.
Det finns således och enligt min mening en möjlighet att Agnes föddes till ett visst vis att vara på och ett visst vis att fungera på, men den största sannolikheten är ändå en social påverkan.- En mors påverkan på sina barn är ändå och enligt mig den allra största meningen av dem alla, idag kallas det för en "social konstruktion".
Detta inlägget var det Armstark.
Citera
2018-07-09, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Ok, då förstår jag. Då har du under 6 månader inte rört dig en mm trots all ny info som inkommit.
I alla fall inte i text. Har du haft några andra teorier? I det tysta? Själv har jag lyft på de flesta stenar tror jag. Men du kanske har ytterligare några som du tidigare inte delgivit tråden.

Jag har uppfattat det som att avskedsbrevets äkthet inte varit intressant dör polisen. De behövde inte analysera namnteckningarna.
Jag är väldigt tydlig med vad jag tror och under 6 månader har jag ändrat inställning från att ha trott att H varit skyldig. Jag kommer aldrig att tro att två föräldrar pratar ihop sig om att mörda sina barn. Den jär tråden kommer förflyttas till ”alternativa teorier” om inte polisen ändrar sig. Den kommer att leva for ever. Motivet som står i avskedsbrevet är en lögn. Ett sätt att sprida gloria över sin historia.
Rektorns uttalande, att hon inte kunde ta till sig vad som hänt.., ofattbart, betyder att hon inte såg någon förklaring till varför dessa föräldrar, skulle mörda dessa barn. Hon var uppdaterad på barnens hälsostatus.
Så ser jag. Hade ryktet sagt att H hjälpt sin make över till andra sidan och H sedan hittats i en snara så hade jag beskrivit något annat här ovanför.
Citera
2018-07-09, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Han var vid sin död universitetslektor:
https://archive.fo/O2lLv

2011 blev han docent, 2012 var han bitr. universitetslektor:
https://www.cfe.lu.se/sites/cfe.lu.se/files/inventeringeuropaforskning2012rev.pdf

Äldre uppgifter:
http://www.henkow.se/Webbplats/Curruculum_Vitae.html
Den pågående forskningen gällde Miljöskatter – rättslig kvalificering i en internationell kontext (ett rättsvetenskapligt projekt).
Start och slutdatum: 2016/09/01 - 2018/09/01
Anslagsförvaltare: Lunds universitet - Belopp: 1 895 819 kr
Fördjupad info om forskningsprojektet:
https://web.archive.org/web/20170302063440/http://ragnarsoderbergsstiftelse.se/oskar-henkow

OH doktorerade 2007. Docentavhandlingen klar 2011. Det var innan docentavhandlingen han var biträdande lektor. Det skulle verkligen varit snålt av LU att låta en docent vara biträdande lektor. Med de publikationerna och de uppdrag han hade utanför LU skulle biträdande lektor vara ett hån. Han var lektor. Lektor med fast anställning har man t o m kunnat bli utan disputation, numera har kraven dock höjts och ickedisputerade brukar få kortare förordnanden på max ett år (om nu alla universitet kör samma regler.)
Citera
2018-07-09, 13:59
Medlem
Citat:
TESTAMENTET...

Ett inbördes testamente upprättas mellan två personer som vill ge varandra ömsesidig rätt till varandras arv. Inget konstigt med det.

Jag läser att O skulle resa till Turkiet i januari. UD uppger en ökad risk för terroristdåd och att hotbilden är svårbedömd. O ville säkert skriva ett testamente utifall att något skulle hända. Av omtanke för sin familj och gamla kollega trodde H - som INTE såg texten under pappersarket som satt fast med ett gem. O la det direkt på lådan på hemvägen från H:sons.

Kan förklara om H drack kaffe och småpratade.

Vem skulle ha ärvt O om han dött i ett terroristdåd i Turkiet?
Citera
2018-07-09, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 18carat
OH doktorerade 2007. Docentavhandlingen klar 2011. Det var innan docentavhandlingen han var biträdande lektor. Det skulle verkligen varit snålt av LU att låta en docent vara biträdande lektor. Med de publikationerna och de uppdrag han hade utanför LU skulle biträdande lektor vara ett hån. Han var lektor. Lektor med fast anställning har man t o m kunnat bli utan disputation, numera har kraven dock höjts och ickedisputerade brukar få kortare förordnanden på max ett år (om nu alla universitet kör samma regler.)

Någon i tråden kanske vill ta reda på hur det var? Det är viktigt om man vill förstå om någon blivit stressad och uppgiven. I sitt cv så nämner han bara biträdande lektor 2009. Det har ju kommit nya typer av tjänster (UHÄ). Tidigare var det "visstidsanställd" och efter 2012 så används "meriteringsjänst" när man inte vill tillsvidareanställa. Så..:

Tänk om Oskar först bara var visstidsanställd i 4 år från 2009 (biträdande lektor). Sedan Meriteringsanställd från 2013 i 4 år (biträdande lektor). Sedan inte fick den tjänsten omvandlad till tillsvidaretjänst (lektor) och stod utan jobb. Att han fick ett brev om det innan jul? Hans kursansvar övertogs direkt vt 2018 av CB och egentligen märks inte hans bortfall och Söderbergsstiftelsens anslag för utredningen av miljöskatter har LU förfogande rätten över. Kanske O hade tänkt ta med sig det anslaget till UU?
Citera
2018-07-09, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen
Hanna hade en trygg och kärleksfull uppväxt.
Jag har aldrig märkt att Hanna hade någon märklig verklighetsbild eller förmedlat det till någon.
Jag kan inte göra något åt det att A fick järntabletter.
Mig veterligen var varken Hanna eller barnen sjuka.
Om Oskar var kluven vet jag inte men hans handlingar var inget bra.
Det där är väl endå en sanning med modifikation ? Pappa och och nya syskon.H flyttade runt till olika kompisar i tonåren...kallar du det en trygg och kärleksfull uppväxt.Kunde gå flera veckor innan någon förälder till H öht.ringde upp kompisens förälder och undrade hur H hade det etc.
Citera
2018-07-09, 14:47
Medlem
Citat:
Oj, tror du också på att föräldrarna var sååå onda. De kommer i så fall bli ihågkomna i många år. Gå till historien.

Berätta hur du tror att H burit sig åt?
Nja, är väl din tolkning men inte riktigt det jag
menar. Jag tror H var så kuvad av kontrollerande O att hennes förmåga att tänka
klart med kärlek och empati till barnen hade
succesivt brytits ner av mediciner och O's
destruktiva påverkan.
OBS: Detta är min TEORI, som mycket väl kan
visa sig vara ett korthus när förhoppningsvis
mer fakta kommer fram i ljuset.
Citera
2018-07-09, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Armstark, jag tror det var detta inlägg som Elli refererade till.
Nej det var inte det jag syftade på.
Citera
2018-07-09, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Nej det var inte det jag syftade på.

Vilket inlägg var det? Kan du berätta lite mer om hur Hanna var som person och om hennes bakgrund? Vet du något om Oskars och Hannas relation? Var den stormig eller präglad av stabilitet och tillit? Var Hanna mest föräldraledig i anslutning till att barnen föddes? Hur hanterade H sin cancersjukdom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in