2018-07-09, 08:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Han ställde aldrig in föreläsningar el.konferenser utomlands.Och sista åren får stå för Expressen hur de har tolkat upplysningen.Han var så sent som hösten 2017 i Köpenhamn och höll även i Summerschool hösten 2017.Ja han kunde vara borta veckovis.Han hade redan i Januari resa inplanerad till Turkiet.
Tror det ligger mycket sanning bakom Mannots teori tidigare i tråden.

Intressant. Manot har skrivit mycket. Vad i hans teorier finner du troligt?
Citera
2018-07-09, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Nej hösten 2016.

Problemen började mycket tidigare.

Expressen som läst kommunens protokoll:

”Med start 2016 hölls flera möten mellan föräldrarna och skolan där man planerade för flickans högstadietid. Fram till året innan hade hon klarat av att gå i skolan på halvtid, men fick efter det hemundervisning eftersom hon led av vad beskrivs som någon form av kronisk trötthet.”
Citera
2018-07-09, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Personalmöten 2 timmar per månad är helt normal. Var nog mer arbetsgruppsmöten. Tittar man på kommentar är det till och med seminariemöten. Så det är kanske en rutin man skapade fom 2016. Det hade jag inte reagerat på.

OK, tack! Tyckte också der var märkligt att de inte schemalagt några personalmöten innan.

157 timmar i schemat 2017. Multiplicerar det med 3 (förberedelser...) så blir det 27% av en heltidstjänst på LU. Sedan hade han några resor med övernattning under det året.

Med andra ord, om det är intressant för några, så fanns en möjlighet att arbeta mycket hemifrån utan att ”skolka”.
Citera
2018-07-09, 09:57
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen
Hanna hade en trygg och kärleksfull uppväxt.
Jag har aldrig märkt att Hanna hade någon märklig verklighetsbild eller förmedlat det till någon.
Jag kan inte göra något åt det att A fick järntabletter.
Mig veterligen var varken Hanna eller barnen sjuka.
Om Oskar var kluven vet jag inte men hans handlingar var inget bra.

Vad sade H till er om Os framfart? Varför gick hon med på det tragiska slutet?
Citera
2018-07-09, 10:07
Medlem
Rodjas avatar
Med risk för OT, men vi har ju diskuterat högre utbildning, anseende och jurister kontra att O kunde ljuga för sin omgivning och spela ett spel för omgivningen. Skulle han, (jag vet fortfarande inte) ha fört omgivningen bakom ljuset, så är han inte ensam om att ha satt hjärncellerna på högvarv.

Är man pressad, kan man ljuga ihop det hur lätt som helst för att man har mycket att förlora.

Läs här: "Anders Hultqvist, professor vid Stockholms Universitet." Han får ihop en helt otrolig historia. Har i övrigt inget samband med Bjärred, men oj vad man kan hitta på när man är jagad....
https://www.realtid.se/ett-valdigt-stort-missforstand

Anders Hultqvist var även föreläsare tillsammans med O Henkow 20 mars 2014
http://www.sccl.se/wp-content/uploads/2013/04/140320-Inbjudan.pdf
Citera
2018-07-09, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Med risk för OT, men vi har ju diskuterat högre utbildning, anseende och jurister kontra att O kunde ljuga för sin omgivning och spela ett spel för omgivningen. Skulle han, (jag vet fortfarande inte) ha fört omgivningen bakom ljuset, så är han inte ensam om att ha satt hjärncellerna på högvarv.

Är man pressad, kan man ljuga ihop det hur lätt som helst för att man har mycket att förlora.

Läs här: "Anders Hultqvist, professor vid Stockholms Universitet." Han får ihop en helt otrolig historia. Har i övrigt inget samband med Bjärred, men oj vad man kan hitta på när man är jagad....
https://www.realtid.se/ett-valdigt-stort-missforstand

Anders Hultqvist var även föreläsare tillsammans med O Henkow 20 mars 2014
http://www.sccl.se/wp-content/uploads/2013/04/140320-Inbjudan.pdf

Den Anders H som du refererar till lyckades inte särskilt bra trots högre utbildning, om det är en sådan koppling du försöker skapa. Han åkte ju liksom dit.

OH skulle i så fall ha lyckats betydligt bättre eftersom ingen har anat oråd, tvärtom har läkare skrivit intyg till skolan som sedan har beviljat särskild undervisning. Varken O;s eller H;s släkt verkar ha sett vad som riskerade inträffa, inte heller någon av familjens bekanta. Så du jämför en kvälls fyllebravader med en tragedi med fyra döda och försöker med det skapa en teori att O under flera år skulle ha lurat både myndigheter och människor i sin omgivning. Förutsättningen för detta skulle vara att båda besitter/besatt högre utbildning och anseende.

Kopplingen är inte klockren och fallet svajar i mina lekmannaögon.
Citera
2018-07-09, 11:31
Bannlyst
Skulle du kunna berätta lite mer om turerna som du har haft kring att flickorna var kärnfriska för att sedan beskriva i alla fall A som mycket sjuk för att åter igen bli kärnfriska? Hur resonerade ni kring att två barn hölls hemma från skolan om ni bedömde att de var friska? Och när du ändå är igång skulle jag vilja veta lite mer om incesten, försäkringsbedrägerierna, videoövervakningen och spelmissbruket som du uppgivit att Oskar sysslade med. Du har ju även beskrivit att barnen blev sjuka av Oskar. Är det Hanna som berättat allt det för er? Om ni nu trodde på det, hur kommer det sig att ni inte gjorde något åt det? Och om ni inte trodde på det borde ni inte ha pratat Hanna till rätta då och sökt hjälp för hennes galenskaper? För mig är det så konstigt att ni bara varit passiva, inte gjort någon anmälan, antingen till polis eller socialtjänst. Hur kommer det sig?

Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen
Hanna hade en trygg och kärleksfull uppväxt.
Jag har aldrig märkt att Hanna hade någon märklig verklighetsbild eller förmedlat det till någon.
Jag kan inte göra något åt det att A fick järntabletter.
Mig veterligen var varken Hanna eller barnen sjuka.
Om Oskar var kluven vet jag inte men hans handlingar var inget bra.
Senast redigerad av japanesa 2018-07-09 kl. 11:36.
Citera
2018-07-09, 11:35
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Den Anders H som du refererar till lyckades inte särskilt bra trots högre utbildning, om det är en sådan koppling du försöker skapa. Han åkte ju liksom dit.

OH skulle i så fall ha lyckats betydligt bättre eftersom ingen har anat oråd, tvärtom har läkare skrivit intyg till skolan som sedan har beviljat särskild undervisning. Varken O;s eller H;s släkt verkar ha sett vad som riskerade inträffa, inte heller någon av familjens bekanta. Så du jämför en kvälls fyllebravader med en tragedi med fyra döda och försöker med det skapa en teori att O under flera år skulle ha lurat både myndigheter och människor i sin omgivning. Förutsättningen för detta skulle vara att båda besitter/besatt högre utbildning och anseende.

Kopplingen är inte klockren och fallet svajar i mina lekmannaögon.

Att kopplingen inte är klockren begriper jag.

Det jag håller på med är att försöka hitta kopplingar till olika personer och familjen.
Jag kollar upp om det finns gemensamt samband med dem O har föreläst eller jobbat med.
Om hittar man lite ibland och kan man gå vidare på det så gör jag det.

Jag försöker tänka "vad hände 2017" t ex. Det fanns ett företag som var kopplat till Anders H.
Jag spånar vidare, jag kan inte som vissa gå in i detaljer som jag inte vet något om och börja tjafsa, som många har gjort.

Jag skrev för övrigt att det här inte hade något med Bjärred att göra.

Men att de har hållit föredrag tillsammans, hur obetydligt det än kan verka vara, behöver inte betyda något naturligtvis. Men intressant ändå. Är det inget så är det inget.

OM jag har fått släppa mycket jag tänkt i den här tråden! Ibland har jag fått gå tillbaka och ta upp det igen, som någon annan har skrivit. Titta på det, sökt och fått släppa det igen. En del andras tankar kring vad som har hänt ligger kvar och surrar fortfarande.

Jag suger inte fast mig vid någonting, försöker ha ett öppet sinne, vara nyfiken, kolla upp.

Tänkte också, men skrev det inte, att O i sitt handlande var nog mer genomtänkt än den här figuren givetvis.
Citera
2018-07-09, 11:54
Bannlyst
Det finns en uppgift om att A och H var i livet 5/1, två dagar efter testamentet skrevs. Kan Moa ha begått självmord under julen, innan 3/1? Eller orsakat sin egen död till följd av experimenterande av mediciner.? Av ren uttråkning. Kanske tillsammans med Agnes? Kan detta vara orsaken till att de alla plötsligt gav upp? Det blev det bråttom med testamentet och avskedsbrev. Några dagar senare var alla döda. Skammen, skulden och hopplösheten tog tag i både O och H och de kände ingen återvändo. Agnes ville inte leva utan sin lillasyster, hon kände skuld för att hon förosakat eller inte kunnat stoppa Moas död. Utöver sitt tillstånd skulle hon nu behöva leva med detta. Eller inte..

Detta skulle kunna stämma in oberoende om H hade MbP, flickorna verkligen var sjuka, om Oskar var en fullfjädrad tok eller kanske alla tre.
Citera
2018-07-09, 12:19
Medlem
TESTAMENTET...

Ett inbördes testamente upprättas mellan två personer som vill ge varandra ömsesidig rätt till varandras arv. Inget konstigt med det.

Jag läser att O skulle resa till Turkiet i januari. UD uppger en ökad risk för terroristdåd och att hotbilden är svårbedömd. O ville säkert skriva ett testamente utifall att något skulle hända. Av omtanke för sin familj och gamla kollega trodde H - som INTE såg texten under pappersarket som satt fast med ett gem. O la det direkt på lådan på hemvägen från H:sons.

Kan förklara om H drack kaffe och småpratade.
Citera
2018-07-09, 12:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
TESTAMENTET...

Ett inbördes testamente upprättas mellan två personer som vill ge varandra ömsesidig rätt till varandras arv. Inget konstigt med det.

Jag läser att O skulle resa till Turkiet i januari. UD uppger en ökad risk för terroristdåd och att hotbilden är svårbedömd. O ville säkert skriva ett testamente utifall att något skulle hända. Av omtanke för sin familj och gamla kollega trodde H - som INTE såg texten under pappersarket som satt fast med ett gem. O la det direkt på lådan på hemvägen från H:sons.

Kan förklara om H drack kaffe och småpratade.

Var det samma gem som användes när de båda skrev på avskedsbrevet?
Citera
2018-07-09, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Var det samma gem som användes när de båda skrev på avskedsbrevet?

Avskedsbrevet? Bra att du frågar för det behövde ingenting. H var redan död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in