Jag vill börja med att säga att jag har flera års studier studier bakom mig för att arbeta inom vården och inriktning på onkologi.
Jag är FÖR de vaccinationer som vi sedvanligt har från födseln och mot de sjukdomar de förhindrar.
Så jag tänker inte läsa inlägg som slänger in mig i anti-vaccinträsket, utan min poäng är här INTE heller att motverka mot läkemedel.
Men att ingen mer än jag, och ett par till har nämnt OM det kan vara så att töserna fick Gardasil-vaccin så KAN de ha fått de biverkningar många flickor har fått men som sjukvården inte kan (eller vill?), hoppas på det första, dra paralleller till flickors symtom, då de fått och mer eller mindre allvarliga biverkningar, precis och strax efter de fått vaccinet.
Har haft svårt att gå in på rena forskningssidor, då de är få, och jag vill inte citera de sidor som driver en politik gentemot vaccinet i allmänhet och spädbarnsvacciner i synnerhet, då det finns agendor mot mediciner.
Jag har dock läst om flera flickors egna ord kring deras hälsa, som blivit riktigt nedsatt efter att de fått Gardasil. Ska man inte tro dem då?
Kan töserna i Bjärred ha fått dessa oklara trötthetssymtom och annat som kanske inte ens föräldrarna förstod?
Då förstår jag den kamp man har fört. (Jag deltar inte heller i MbP- resonemanget just nu, för mig spelar det ingen roll här.) Dock tror jag att kvinnor kan vara lika goda förövare som män, så jag tar inte part för varken O eller H just nu.
Lite texter jag hittat dock om de som drabbats av Gardasilets biverkningar:
FASS för allmänhet:
Liksom för andra vacciner innefattar biverkningar som rapporterats under allmän användning följande: svullna körtlar (hals, armhåla eller ljumske); muskelsvaghet, onormala känselförnimmelser, krypningar i armarna, benen och överkroppen, eller förvirring (Guillain-Barré syndrom, akut disseminerad encefalomyelit); yrsel, kräkningar, ledsmärta, värkande muskler, ovanlig trötthet eller svaghet, frossa, allmän sjukdomskänsla, ökad risk för blödningar och blåmärken samt hudinfektioner på injektionsstället.
Om några biverkningar blir värre eller om du märker några biverkningar som inte nämns i denna information, kontakta läkare eller apotekspersonal.
http://vaccin.me/2015/06/15/misstankt-gardasilskadade-flickor-koar-for-hjalp-i-danmark/
https://www.pressreader.com/sweden/svenska-dagbladet/20151105/281612419276768
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/602573?programid=909
Om nu man inte tar Gardasilets biverkningar på allvar, så riskerar föräldrar att gå på myten om att det är bra att strunta i vacciner överhuvudtaget. Det förlorar vi alla på.
Den sista länken har jag lyssnat på och oj, vilken kamp för flickan och föräldrarna!
Fick töserna vaccinet? Åldern och de biverkningar som beskrivits i tråden liknar de flera andra har fått.
Men tror inte någon kan svara på det eftersom ingen kan säkert svara på någonting här verkar det som.
Lite mildare ton kan vi väl ha med varandra, eftersom vi vill att sanningen kommer fram för tösernas skull? Jag kan ha helt fel här också, har inga problem med mina funderingar över vad som har hänt, om det visar sig vara helt fel.