2018-07-08, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Tack för din tänkvärda insats!
En postare som har varit aktiv tidigare och som många naturligtvis saknar i tråden - Frank.Einstein - har hävdat att flickorna hade intyg på ME från ett av Sveriges större sjukhus. Han lyckades nästan övertyga oss om detta.
Men men... Frank är inte med oss och det cirkulerar flera andra teorier om intygens vara och icke vara. Vad ska man tro på?
Det skulle vara mycket intressant att få veta just din åsikt i frågan.
Tycker du att Frank har rätt i sin övertygelse?
Det fanns intyg, rektorn bekräftar detta.
Citera
2018-07-08, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark

...och så börjar det om igen.

Ja det fanns intyg. Skolan påbörjade utredning om hemundervisning innan intyget kom. Sen kom intyget och hemundervisningen startade. (Enligt rektorn).

Nej det är inte känt om det stod en diagnos och isf vilken på intygen. Nej, sjukdomsdiagnos måste inte vara klar för att man ska få ett läkarintyg, det räcker med att man har symtom.

Nej det är inte känt vilken vårdgivare som utfärdat intyg.
Citera
2018-07-08, 16:45
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark

Tack för visat intresse!
Men med all respekt för dina insikter (speciellt vad gäller mentalisering) skulle jag vara mycket tacksam för en respons från japanesa
Citera
2018-07-08, 17:01
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag är ganska säker att jag har läst att O var lektor och inte biträdande lektor. Tror han var biträdande lektor efter disputationen och sen blev han lektor. Det med biträdande lektor som meriteringsanställning är ett nyare fenomen, tror jag. Men jag tog ingen skärmdump på hans LU sida och den är borta nu.
Han var vid sin död universitetslektor:
https://archive.fo/O2lLv

2011 blev han docent, 2012 var han bitr. universitetslektor:
https://www.cfe.lu.se/sites/cfe.lu.se/files/inventeringeuropaforskning2012rev.pdf

Äldre uppgifter:
http://www.henkow.se/Webbplats/Curruculum_Vitae.html
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
2018 hade O fortsatt ett projekt.
Så om han inte hade fått nya projekt, så hade problem först uppstod 2019 - om de hade uppstod överhuvudtaget. Till dess kunde han sökt nya projekt och han hade fått besked kring detta under 2018.
/.../
Den pågående forskningen gällde Miljöskatter – rättslig kvalificering i en internationell kontext (ett rättsvetenskapligt projekt).
Start och slutdatum: 2016/09/01 - 2018/09/01
Anslagsförvaltare: Lunds universitet - Belopp: 1 895 819 kr
Fördjupad info om forskningsprojektet:
https://web.archive.org/web/20170302063440/http://ragnarsoderbergsstiftelse.se/oskar-henkow
Citera
2018-07-08, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Den här historien är verkligen inte lätt. Ny information från Rockkungen lägger fram ytterligare indicier på att Hanna verkligen led av MbP. Ständiga besök till sjukvården för allehanda obskyra symtom och omstridda sjukdomar. O som tvingas in i Hs psykiska sjukdom och blir medberoende till hennes vansinne. När man ser på det utanför boxen, utan agendor och emotionella rigida bindningar eller genus-låsningar står allt så klart. Fallet följer till nästan varje punkt MbP-natur och logik. Skillnaden i detta fall var att ytterligare en förälder drogs med omedvetet.

Som vittnesuppgifter har stipulerat, barnen blev bättre när de var ifrån Hanna. Tyvärr kunde det inte ske särskilt ofta eftersom O hade fullt upp med sin karriär där han jobbade sena kvällar och var var borta på tjänsteresor i veckor. Under tiden höll Hanna barnen sjuka.

När väl O insåg vad som hade pågått, var det redan försent och han kände att det inte gick att backa bandet. I sig ett oförlåtligt beslut, men det var Hanna som medvetet och planerat förde dem alla mot stupet.

Vi behöver öka kunskapen och medvetenheten om kvinnors destruktivitet. Annars kommer fler fall som detta kunna gå under radarn på släkt, vänner, skola, kyrka, socialtjänst och sjukvård. Jag är säker på att om det hade varit O som betett sig som Hanna, varit primär vårdnadshavare till två hemmasittande flickor med märkliga symtom, så hade någon i omgivningen reagerat. Men nu var det ju en mamma och hon skulle väl aldrig... Hela denna tråd, som kan ses som ett minisamhälle, vittnar om just denna skeva syn på kvinnor där försvaren för Hanna tar sig alltmer fantastiska och absurda uttryck.

Under tiden lider barn över hela världen eller som i Agnes och Moas fall, dör.

Vila i frid små flickor! Ni förtjänar att sanningen kommer fram. Det gör även alla andra barn som i detta nu lever under förtryck och våld under sina mödrar, ivrigt försvarade av det onyanserade och förnekande samhället.

Det är jag som har "fetat" i mitten av ditt inlägg. Det är många tänkvärda och intressanta tankar som du för fram. Men jag undrar över det "fetade" stycket: vad kan det ha varit som O ansåg var "för sent?" Var flickorna redan så väldigt skadade att deras liv inte skulle gå att rädda?
Citera
2018-07-08, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Om du tittar på andra uppgifter:

I februari 2015 så har O, ensam, sitt första möte i skolan beträffande A och på höstterminen så går A på halvtid i skolan och resten hemundervisning. Osäkert på vad som stod på läkarintyget då.

Alla skolmöten för Agnes har O styrt upp själv och enligt uppgifter i tråden så skötte han alla kontakter med sjukvården också. Även någon resa under året till Tyskland själv med A.

I mars 2016 så har H ”stöttat” Gottfrieskliniken mot nedläggning samt gått med i en chatgrupp om ME.

På något sätt så tror jag att H, under det året googlat på Moa:s symptom och fastnat för ME.

OM någon lidit av MpP så ligger O närmast till hands.

Interessant. Var kommer uppgiften om februari 2015 ifrån? Tidning eller skolprotokoll?
Visste inte heller om halvtid hösten 2015. Så det är så tidigt som februari 2015 det hela startade?
Citera
2018-07-08, 17:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Tack för din tänkvärda insats!
En postare som har varit aktiv tidigare och som många naturligtvis saknar i tråden - Frank.Einstein - har hävdat att flickorna hade intyg på ME från ett av Sveriges större sjukhus. Han lyckades nästan övertyga oss om detta.
Men men... Frank är inte med oss och det cirkulerar flera andra teorier om intygens vara och icke vara. Vad ska man tro på?
Det skulle vara mycket intressant att få veta just din åsikt i frågan.
Tycker du att Frank har rätt i sin övertygelse?

Jag tycker att all information som tillkommer tråden är intressant förutom sådan som primärt avser att bekräfta ens egna fördomar. Av dessa blir jag uttråkad. Detsamma gäller information som ältas om och om igen och tar oss bakåt snarare än framåt. Personligen låter jag bli att uppge några gissningar på diagnoser på barnen då det är så uppenbart att detta bara leder till sönderslitande av skribenter i en tråd där information inte alltid är högsta prioritet. En perfekt diagnos för en MbP-sjuk mor vore väl annars en sjukdom som är svår att påvisa med många märkliga och motsägelsefulla symtom. En omstridd sjukdom kanske? Vad är din gissning om du nu vågar dig på en sådan?

Tyvärr visar forskningen att upp till 20% av barn till MbP-mödrar dör pga deras insatser att hålla sina barn sjuka samt att mörkertalet bedöms vara mycket högt, troligen som en följd av att samhället har svårt att identifiera kvinnliga förövare eftersom det stämmer dåligt överens med deras schabloner. Det finns en tyvärr en stereotyp bild av MbP-mödrar som lekmän och okunnig sjukvårdspersonal använder sig av och sprider. Inte sällan läser de primärt wiki för att förmedla sina kunskaper eller tar del av spektakulära fall som förmedlas via TV. De som är lite mindre narcissistiska och inser att allvarliga sjukdomar inte är att leka med, brukar antingen vara försiktigare alternativt sätta sig in bättre i ämnet.
Senast redigerad av japanesa 2018-07-08 kl. 17:41.
Citera
2018-07-08, 17:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Det är jag som har "fetat" i mitten av ditt inlägg. Det är många tänkvärda och intressanta tankar som du för fram. Men jag undrar över det "fetade" stycket: vad kan det ha varit som O ansåg var "för sent?" Var flickorna redan så väldigt skadade att deras liv inte skulle gå att rädda?

Ja, dels det eller i alla fall att de trodde det. Kanske hade någon av flickorna redan avlidit till följd av Hs insatser? Ett annat alternativ skulle kunna vara att O som alltmer brutits ned psykiskt, när han inser vad han varit delaktig i, går över gränsen till totalt vansinne. Den sista stämmer sämre överens med testamente och avskedsbrev.
Det jag känner mig säker på är att om flickorna under längre tid tillfogats skador som höll dem sjuka, så är det H som utförde detta. Omöjligen kan det ha varit O som var borta i långa perioder. Jag tror också att Hs anonyma tillvaro kunde dölja hennes inre kaos och destruktiva agerande. Hade O varit den galnaste hade han avslöjat sig genom sin mer utåtriktade personlighet.
Senast redigerad av japanesa 2018-07-08 kl. 17:40.
Citera
2018-07-08, 17:43
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Jag tycker att all information som tillkommer tråden är intressant förutom sådan som primärt avser att bekräfta ens egna fördomar. Av dessa blir jag uttråkad. Detsamma gäller information som ältas om och om igen och tar oss bakåt snarare än framåt. Personligen låter jag bli att uppge några gissningar på diagnoser på barnen då det är så uppenbart att detta bara leder till sönderslitande av skribenter i en tråd där information inte alltid är högsta prioritet. En perfekt diagnos för en MbP-sjuk mor vore väl annars en sjukdom som är svår att påvisa med många märkliga och motsägelsefulla symtom. En omstridd sjukdom kanske? Vad är din gissning om du nu vågar dig på en sådan?

Tyvärr visar forskningen att upp till 20% av barn till MbP-mödrar dör pga deras insatser att hålla sina barn sjuka samt att mörkertalet bedöms vara mycket högt, troligen som en följd av att samhället har svårt att identifiera kvinnliga förövare eftersom det stämmer dåligt överens med deras schabloner. Det finns en tyvärr en stereotyp bild av MbP-mödrar som lekmän och okunnig sjukvårdspersonal använder sig av och sprider. Inte sällan läser de primärt wiki för att förmedla sina kunskaper eller tar del av spektakulära fall som förmedlas via TV. De som är lite mindre narcissistiska och inser att allvaliga sjukdomar inte är att leka med, brukar antingen vara försiktigare alternativt sätta sig in bättre i ämnet.

Att diskutera FB-diagnoser över personer jag aldrig har träffat? Det är mig helt främmande.
Dessutom är jag ingen läkare.
Mitt engagemang i tråden är mer av socialantropologisk natur. Med fokus inte bara på de avlidna utan även på de kreatur som befolkar tråden..
Ta det inte som komplimang
Citera
2018-07-08, 17:49
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Tyvärr visar forskningen att upp till 20% av barn till MbP-mödrar dör pga deras insatser att hålla sina barn sjuka .

”Enligt internationella rapporter dör ett av tio utsatta barn till följd av misshandeln och andra skadas för livet.

https://www.metro.se/artikel/mamma-tvingade-i-sina-friska-barn-lugnande-medel-x

Källa till din fördubbling av antalet dödsfall.
Citera
2018-07-08, 18:21
Medlem
Citat:
Vid MbP är H den enda tänkbara av tidigare beskrivna skäl. Det är omöjligt att vara MbP-kandidat samtidigt som man är sekundär vårdnadshavare och borta i långa perioder.
Vad menar du med sekundär vårdnadshavare? Var O borta i långa perioder?
Citera
2018-07-08, 18:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Vad menar du med sekundär vårdnadshavare? Var O borta i långa perioder?
Sekundär vårdnadshavare är precis vad det låter som. Ja, O var borta i veckovis från familjen på sina föreläsningsserier och samarbete med internationella kollegor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in