2018-07-06, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Blir destamentet ogiltigt om det framkommer, NFC, att någon av dem dött tidigare än den andre? T.ex blivit dräpt av den andre.

Vad jag känner till så kan ett testamente endast förklaras ogiltigt genom en lagakraftvunnen dom i domstol. Frågan om ogiltighet kan tas upp i samband med att bouppteckningen genomförs.

Eftersom bouppteckningen i detta fall är klar, har godkänts av skattemyndigheten och arvet därefter har skiftats i enlighet med testamentet är "ärendet" avslutat.

Men rent teoretiskt borde de "förfördelade" arvsberättigade föräldrarna kunna väcka talan om ogiltighet i domstol om det framkommer fakta från NFCs undersökning som visar att deras son alternativt dotter blev mördad av den andre. Men om en sådan talan skulle ha framgång är helt beroende av hur väl det i så fall skulle gå att bevisa.

Juridisk ogiltighet inträder alltså inte automatiskt även om det kommer fram nya fakta.
Citera
2018-07-06, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Fast om jag tolkar uppgifterna rätt så är deklarationen för 2017, som gäller ekonomisk status 2016 frågorna i tråden handlar om.

Men det är ju just det jag svarat på årsredovisning kom in till bolagsverket 20170615 och då har således O även lämnat inkomstdeklaratin.
Citera
2018-07-06, 21:10
Medlem
Har det kommit fram något nytt i det här? Alltså inte om någon var på ett möte med en rektor eller att någon har hört att dom har köpt en ny bil... Något som faktiskt på riktigt kan förklara varför det hemska hände?
Citera
2018-07-06, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Men det är ju just det jag svarat på årsredovisning kom in till bolagsverket 20170615 och då har således O även lämnat inkomstdeklaratin.

således? O:s deklaration för inkomståret 2016 har fortfarande aldrig inkommit.
Citera
2018-07-06, 21:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKetaTack
Har det kommit fram något nytt i det här? Alltså inte om någon var på ett möte med en rektor eller att någon har hört att dom har köpt en ny bil... Något som faktiskt på riktigt kan förklara varför det hemska hände?

Jodå, massor av nyheter. Tex att O missat att lämna in sin inkomstdeklaration för 2016. Eller hade han inte?
Jaja, men det kan va en ledtråd.
Citera
2018-07-06, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Vad jag känner till så kan ett testamente endast förklaras ogiltigt genom en lagakraftvunnen dom i domstol. Frågan om ogiltighet kan tas upp i samband med att bouppteckningen genomförs.

Eftersom bouppteckningen i detta fall är klar, har godkänts av skattemyndigheten och arvet därefter har skiftats i enlighet med testamentet är "ärendet" avslutat.

Men rent teoretiskt borde de "förfördelade" arvsberättigade föräldrarna kunna väcka talan om ogiltighet i domstol om det framkommer fakta från NFCs undersökning som visar att deras son alternativt dotter blev mördad av den andre. Men om en sådan talan skulle ha framgång är helt beroende av hur väl det i så fall skulle gå att bevisa.

Juridisk ogiltighet inträder alltså inte automatiskt även om det kommer fram nya fakta.

Tack, lärorikt. Förstår inte varför arvet skiftades innan polisen var klar med utredningen. Fortfarande finns inga dödsdatum eller dödsordning. Varför inte avvakta det? Eller anser H:s släkt att arvet inte spelar så stor roll?
Citera
2018-07-06, 21:32
Avslutad
Citat:
Tack, lärorikt. Förstår inte varför arvet skiftades innan polisen var klar med utredningen. Fortfarande finns inga dödsdatum eller dödsordning. Varför inte avvakta det? Eller anser H:s släkt att arvet inte spelar så stor roll?

Polisen kan a sina teorier om dödsdatum, obevisade. Medans skatteverket kräver och sätter ett datum.
Citera
2018-07-06, 21:55
Medlem
Citat:
således? O:s deklaration för inkomståret 2016 har fortfarande aldrig inkommit.
Får nog be Rapytt att revidera detta missförstånd.Finns inkomstuppgift för 2016 men INTE 2017 vilket är förståeligt.
Citera
2018-07-06, 23:04
Medlem
Citat:
Får nog be Rapytt att revidera detta missförstånd.Finns inkomstuppgift för 2016 men INTE 2017 vilket är förståeligt.

Men... deklarationsåret 2017 gäller för inkomståret 2016.

2018 års deklaration för 2017... jag tolkar listan som att det är deklarationsåret.

Hur kan annars H ha deklarerat för 2017 års inkomst? Hon dog innan skatteverket öppnat för deklaration 2018.
Senast redigerad av SintraartniS 2018-07-06 kl. 23:15. Anledning: Autocorect
Citera
2018-07-07, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Men... deklarationsåret 2017 gäller för inkomståret 2016.

2018 års deklaration för 2017... jag tolkar listan som att det är deklarationsåret.

Hur kan annars H ha deklarerat för 2017 års inkomst? Hon dog innan skatteverket öppnat för deklaration 2018.

Deklarationen för 2017 har nog lämnats in av anhöriga. Och då kan H's vara godkänd medan O's inte är det pga hans företag. Dvs H's slutskattebesked kommit då det förmodligen var en förenklad deklaration inlämnad digitalt. O som även hade företag kan nog dröja ett tag till innan slutskattebesked mm lämnas.

Har svårt att se att bouppteckningen kunnat genomföras om inte deklarationer och ev kvarskatt etc är med i siffrorna. En ev skatteskuld för O skulle definitivt varit med i den ekonomiska sammanställningen där.
Citera
2018-07-07, 00:08
Medlem
Citat:
n
Nu förstår jag ingenting. Årsredovisningen inkom tal. Bolagsverket den dag du sa. Årsredovisning lämnas inte till dkatteverket om inte särskilt vill hänvisa till den som en bilaga.
Citera
2018-07-07, 00:32
Medlem
Citat:

Får be dig att lära dig skillnaden mellan taxeringsår och inkomstår. O gjorde slut med staten. Han struntade i att deklarera våren 2017, tax 17, för inkomståret 2016. Detta visar att O var en mycket sjuk man, men han dolde antagligen detta för omgivningen. Annars hade någon larmat. Den första som larmade överhuvudtaget var hans chef. Då var han redan död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in