2018-03-30, 19:01
Medlem
[quote=letsdoit|63647712]
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
[b][b]När en av rektorerna säger att man hann få ett intyg före beslutet om hemundervisning, är chanserna stora att man inte synade beslutet närmare. - Någon "skolläkare" har jag inte hört talas om. - Vidare talar rektorsutsagan om att man kanske inte fått höra annat än det föräldrarna har velat delge skolan, att man valt att lita på föräldrarnas ord.

Precis. Och inför framtiden kanske det borde tillämpas vissa bestämda rutiner i samband med läkarintyg av olika slag. Vi vet inte om ett annat förfaringssätt hade gjort skillnad i just Bjärred-händelsen, men det måste ju vara bättre att flera olika personer (med olika erfarenheter och kompetenser) gör en samlad bedömning av vad ett aktuellt intyg får för betydelse för de barn det handlar om.

På samma sätt borde det göras uppföljningar med samma personer involverade. Jag har skrivit om detta flera gånger tidigare, men tar det igen: hur ofta ska ett sådant här intyg förnyas?
Citera
2018-03-30, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hon har mest troligt lärt sig svenska i Sverige. Uppvuxen i Sverige.

Vad har hon för koppling till O och H? Varför diskuterar ni henne?
Citera
2018-03-30, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Vad har hon för koppling till O och H? Varför diskuterar ni henne?

Bara kollade in. Antagligen för att hon är Scientolog. Inte hängt med.
Citera
2018-03-30, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Ja precis och jag väljer mina ord 😎 För mig är verkligheten så just nu...och det har fortfarande inte fastslagit om någon annan kan ha befunnit sig i huset ?!
Har du hört några rykten om de hade några fiender eller var utsatta för krav/ultimatum? Någonstans borde det komma ifrån om tankarna går det håller.
Citera
2018-03-30, 19:06
Medlem
Citat:
Men det var bara till detta 2017 års slut ! O hade planer och och var inställd på olika resor även i år.Och jag tror han såg fram emot sin professur och att familjesituationen skulle ordna sig.Precis som vem som helst hade gjort. Att det här skulle hända fanns inte med i planerna alls och tror verkligen ingen av dem såg framtiden så nattsvart för att fatta ett så ödesdigert beslut.

Nej du har missuppfattat.

Mera logiskt också att det handlar om ett år. Hade det bara varit frågan om fram till julledigheten så verkar det konstigt att en universitetslektor inte bara väljer att arbeta ännu mera hemifrån.

https://www.expressen.se/kvallsposten/framgangsrika-parets-liv-fore-mordbeslutet/
Citera
2018-03-30, 19:07
Bannlyst
Citat:
Tack detta hade jag inte läst och det är väl en sammanfattning av alla intervjuer.Han var i vart fall på alla viktiga konferenser och semenarium under 2017 och hade gått ner 10 % i tid sen hur mkt han arbetade hemifrån vet jag inte. Men ett uttalande från rektorn var väl att någon av föräldrarna var hemma ibland och ibland var töserna ensamma. Och NEJ ingen uppfattade att familjen var i djup kris som rektorn sa i ett uttalande...men det var väl mest för att skydda sig själv. Attt barnen hade hemundervisning var anmärkningsvärt för många och detta framkommer ju även i artikeln

O JO familjen VAR i djup kris precis som rektorn har sagt! Det var absolut inte för att hon eller skolan skulle skydda sig!
Moa eller Agnes var ALDRIG hemma själv!
Hanna fick inte ens styra över sin egen mobil!
Hanna fick inte ens själv besluta vilka sociala medier hon fick ha tillgång till!
Agnes ♥️ Moa ♥️ Hanna♥️ va inte värda att ha levt så i så många år!
10% räcker inte när du har ett sjukligt kontrollbehov.
Citera
2018-03-30, 19:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Precis. Och inför framtiden kanske det borde tillämpas vissa bestämda rutiner i samband med läkarintyg av olika slag. Vi vet inte om ett annat förfaringssätt hade gjort skillnad i just Bjärred-händelsen, men det måste ju vara bättre att flera olika personer (med olika erfarenheter och kompetenser) gör en samlad bedömning av vad ett aktuellt intyg får för betydelse för de barn det handlar om.

På samma sätt borde det göras uppföljningar med samma personer involverade. Jag har skrivit om detta flera gånger tidigare, men tar det igen: hur ofta ska ett sådant här intyg förnyas?
Man kanske också kan tänka sig att det blir nödvändigt att två oberoende läkare ställer diagnos - plus då det du skriver om en samlad bedömning och ev. förnyelse av läkarintyg.

Att sedan en förälder inför barnets klass anförtros att förklara barnets sjukdomsbild framstår inte som seriöst; det borde vara t.ex. skolsköterskans eller ännu hellre klassföreståndarens uppgift - och då helst med barnet närvarande i klassen så att allt kan ske på ett öppet och otvunget sätt.
Citera
2018-03-30, 19:11
Medlem
Memmajemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen
O JO familjen VAR i djup kris precis som rektorn har sagt! Det var absolut inte för att hon eller skolan skulle skydda sig!
Hanna fick inte ens själv besluta vilka sociala medier hon fick ha tillgång till!

Detta styrker ännu mer min tes att O både psykiskt och fysiskt misshandlade sin familj och att det sedan gick över styr den dagen familjen dog tillsammans.
Citera
2018-03-30, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Kan ju vara så att O tvingade H att skriva under brevet om att de dödade barnen i samförstånd, med löfte om att isåfall skona henne. Men sedan mördade han ändå henne. Vi vet väl inte om brevet handlar om att de själva ska dö också, eller så har O skrivit till detta efteråt när övriga var döda. Tycker det är väldigt skumt att han behövde ”hjälpa henne” och själv dog på ett helt annat sätt.

Men detta är ju dock inte sanningen !
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Det är en annan sak med den där hemundervisning. Inte bara att barnen var hemma, men vissa ämnen plockades bort. Barnens möjlighet att komma in på gymnasiet etc försvåras ju om man har färre ämnen med betyg. Alla önskar en bra skolgång för sina barn, men akademiker brukar vara ambitiösa angående sina barns skolgång och det skulla man egentligen tror i det fall här också.

Är barnen sjuka och orkar inte, så kändes det rimligt att på något sätt minskar undervisningens omfattningen. Men om barnen inte var så sjuka och så plockar man bort en rad ämnen, då försämrar man barnens skolgång. Det går egentlig strikt emot det man önskar, särskild när prestation är viktig. Undrar om föräldrarna själv undervisade barnen i de ämnen som de inte hade någon hemundervisning i eller om man ansåg dessa ämnen helt enkelt som inte viktigt.

Att man gör själv en universitets karriär och inte önskar att ens barn sen ta del av en universitetsförberedande gymnasial utbildning tror jag är ovanligt. Föräldrarna önskade att flickorna gick på gymnasiet. Så på något sätt var man villig att betala ett ganska högt pris med att hålla barnen hemma - alltså rent utbildningsmässigt.

Ja, det finns verkligen många olika sätt att se på det här med hemundervisningen! Jag har tänkt så här också: hoppas att de plockade bort ett antal ämnen för att barnen skulle få krafter över till att umgås med vänner också, eller ägna sig åt någonting roligt (som någon hobby eller fritidsverksamhet).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen
Den andra skribenten skrev att H och M var i Stockholm. Är detta en lögn då eller?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag håller med dig men sedan vet säkerligen Rockkungen mer, har dock stor förståelse för att man inte berättar allt h*n vet.
Till Rockkungen jag beklagar sorgen och jag hoppas att ni så småningom kommer att få de flesta frågetecken uträtade. Önskar dig en så Glad Påsk som det bara går.

Tack Önskar dig detsamma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in