Citat:
Ursprungligen postat av
ModestyBlaiser
Tycker diskussionen runt mobilen är väldigt intressant. Har snurrat runt en del tankar hos mig med och ni verkar ha betydligt bättre koll på det tekniska än jag har, så slänger iväg några funderingar.
1. Mobilens kapacitet
LW hade ju enligt uppgift en Samsung sedan ett halvår tillbaka. Om så är fallet kan det i viss mån ha hjälpt pejling då de senaste modellerna dels har inbyggt batteri som inte går att avlägsna, och dels betydligt längre batteritid än tex en iPhone (i synnerhet när den är ny). När jag övergick till Samsung höll den lilla raringen utan laddning i 3 dagar.I detta fall är det ändå tight tidsmässigt, men
kanske om mobilen inte användes eller gick in i battery save?
2. Mobilens dropplats, påslagen
OM nu SD är gm och han som slängt mobil där, varför!? Absolut kaotisk situation, men är man så pass skärpt att man tar med sig offrets mobil för att vilseleda, borde man väl valt en annan plats? Bara fortsatt en bit till genom skogen och slängt den på vivallasidan. Varför droppa mobilen - i spårbart skick - nära sitt eget hem, när dessutom tidigare anmälan också kommer leda dit!? Känns vågat att dumpa mobilen där medvetet för att chansa på att polisen skulle misstänka UW ist. Och om den dumpas i chock borde ju tankarna kommit ikapp under natten? LW är ännu inte anmäld försvunnen och det finns fortfarande tid att smyga ut på småtimmarna och flytta mobilen. Får inte ihop det till ett logiskt scenario där GM slänger ifrån sig en påslagen mobil!?
3. Mobil avstängd
Detta leder mig att tro att mobilen var avstängd. Känns dock inte helt logiskt att GM skulle sätta på den igen, man kommer ju troligtvis ändå inte in i den. Således till mitt huvudbryderi: har som sagt inte koll på tekniken, men är det HELT uteslutet att man kan spåra en avstängd mobil? Generellt, ja, så långt är jag med. Drog mig bara till minnes att jag läst om hur NSA och FBI utvecklade teknik för just detta åren efter 9/11. Kanske helt irrelevant, och gissar att svensk polis iaf inte har samma möjligheter? Lyckades rota upp ett par länkar om alls av intresse. Saxar lite:
"
By September 2004, the NSA had developed a technique that was dubbed “The Find” by special operations officers. The technique was used in Iraq and enabled the agency to find cellphones even when they were turned off. This helped identify thousands of new targets, including members of a burgeoning al-Qaeda-sponsored insurgency in Iraq.
In 2006, it was reported that the FBI had deployed spyware to infect suspects’ mobile phones and record data even when they were turned off."
http://www.slate.com/blogs/future_tense/2013/07/22/nsa_can_reportedly_track_cellphones_even_when_they _re_turned_off.html
https://www.washingtonpost.com/world/national-security/nsa-growth-fueled-by-need-to-target-terrorists/2013/07/21/24c93cf4-f0b1-11e2-bed3-b9b6fe264871_story.html?noredirect=on&noredirect=o n&utm_term=.abb975669b1a
Svar från operatörerna:
https://www.tomsguide.com/us/nsa-track-off-mobiles,news-17851.html
Även flera intressanta svar i denna tråd (ingen aning hur säkra belägg dock), bla från polisen som uttalar sig överst:
"
Your phone can be “turned on” to have it ping the nearest cell tower remotely by the carrier as well. [...] Many suspects have been caught by having their phones tracked while turned off. Some just because that is the way the phone is built…to always ping the nearest tower even in Off mode…and some that have been remotely activated by the carrier in cooperation with Law Enforcement"
https://www.quora.com/Can-the-police-track-your-cell-phone-if-its-turned-off
Vi vet ju inte när LW brukade ladda mobilen, om hon gjorde det när hon sov
så kan den ha varit nästan slut eller så kan den ha varit nyladdad.
Som sagt vi vet inte så det blir mest, kan, kanske, tror, det är lite frustrerande.
Jag har också problem med att den överhuvudtaget finns kvar.
Jag tror att den har varit avstängd, tycker den borde hittats tidigare annars.
Jag ställde frågan tidigare om någon viste om mobilen hade någon form av kodlåsning.
Då kan det bli lite knepigare, men inte helt omöjligt att GM snabblånat den någon gång
och fått eventuell kod.
Den där frågan dyker upp då och då.
Spontant säger jag nej det går inte å spåra en avstängd mobil.
Jag ska läsa igenom dina länkar innan jag säger för mycket men det får bli en
senare fråga.