2018-07-08, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Vill inte vara oförskämd att inte svara, men mitt svar är tyvärr att jag återkommer på den frågan just nu. Utvärderar läget.

Utvärderar vilket läge?
Citera
2018-07-08, 21:28
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Han vill väl ge oss lite att diskutera i tråden, omtänksamt

Ja han är här inne och läser, det har jag källa på. Att han har gjort i början vet jag i alla fall men varför skulle han inte fortsatt ju längre tiden gått
Senast redigerad av flixa81 2018-07-08 kl. 21:31. Anledning: FP
Citera
2018-07-08, 21:31
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det har ju spekulerats mycket kring den här mobilen/ickemobilen:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Det kanske aldrig var någon som flyttade mobilen till platsen? Kan den enkla lösningen vara att platsen där mobilen hittades i själva verket är brottsplatsen? Kanske hon tog fram mobilen t.ex. för att påkalla hjälp, och att det här startade ett handgemäng som sedan spårade ur helt?

Om hon tappade mobilen på marken i tumultet kom den inte med när kroppen flyttades. Och när mobilen senare hittades kanske inte polisen insåg att det här kunde vara brottsplatsen. Man blev väl alldeles till sig när kroppen strax därefter hittades bakom bullerplanket, och så blev det aldrig någon riktigt brottsplatsundersökning gjord där i skogen. Det här skulle ju kunna vara förklaringen till att polisen nu är så förtegen kring fyndet i skogen?

Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Så kan det vara Mobilplatsen=BP/MP? Varför inte?

Det som iofs talar emot den teorin är de skrik som uppges ha hörts komma från en plats som mer ligger i linje med FP. Samt att om "mobilplatsen" är BP, så borde polisens tekniker ha upprättat en mer ingående, avspärrad, BP-undersökning på mobilplatsen.
Citera
2018-07-08, 21:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Och eftersom hon haft fler digitala kontakter den här kvällen och SD är den enda som är intressant så borde det rimligtvis vara honom hon hade den senaste kontakten med.
Alternativt att de stämt träff
Han nekar dock till att ha träffat Lena

Ja, självklart nekar han till att ha träffat henne.
Om han skulle ha träffat henne, blir det lite för "mycket".

Behöver ju inte vara den senaste kontakten för att vara av vikt?
Men sent nog?
De andra hon hade kontakt med kanske var på platser tillräckligt långt bort, eller hade alibi?

Uteslutningsmetoden?

Inga andra av de hon hade kontakt med kunde ha varit där?
Citera
2018-07-08, 21:33
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det som iofs talar emot den teorin är de skrik som uppges ha hörts komma från en plats som mer ligger i linje med FP. Samt att om "mobilplatsen" är BP, så borde polisens tekniker ha upprättat en mer ingående, avspärrad, BP-undersökning på mobilplatsen.

Sant!
FP är nog säkerligen BP
Citera
2018-07-08, 21:34
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ligger efter i tråden hela dagen.
Vet inte, är det 20 sidor?
Hur ska det gå när det kommer något nytt i fallet, i pressen?
Kommer man att hinna läsa ikapp?

Men det känns som detta är bra information som du kommer med!
En liten bit här, en liten bit där.

Vem är det som säger:
"tick-tack, tick-tack?
Jag vet,det är krokodilen i Peter Pan! Håller med, det är inte alldeles lätt att hänga med i tempot i tråden trots total nyhetstorka i media kring ämnet.. Men hoppas ändå att det händer nåt snart som för utredningen framåt.
Citera
2018-07-08, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Ja han är här inne och läser, det har jag källa på. Att han har gjort i början vet jag i alla fall men varför skulle han inte fortsatt?
Det är kanske osmakligt att jämföra mord och otrohet men jag försöker förstå hur man klarar av att leva på som vanligt och lägga upp bilder på hur lycklig man är.
Skulle jag varit otrogen hade jag nog försökt levt som vanligt trots att samvetet skulle gnaga. Jag skulle nog göra allt för att min partner inte skulle misstänka att jag gjort något.
Kanske samma sak med SD.
Han försöker vara som vanligt så ingen ska tro att han är skyldig.
Fast nu tror vi ju det ändå
Annars är han helt enkelt bara iskall

Svårt att sätta sig in i hur en mördare tänker. Om vi bortser från mordet så finns mycket annat han borde skämmas rejält för. Men antagligen har han tankestopp för all typ av ånger eller samvete. Lättare att jaga cacher och få de adrenalinkickar han verkar behöva...
Citera
2018-07-08, 21:36
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, självklart nekar han till att ha träffat henne.
Om han skulle ha träffat henne, blir det lite för "mycket".

Behöver ju inte vara den senaste kontakten för att vara av vikt?
Men sent nog?
De andra hon hade kontakt med kanske var på platser tillräckligt långt bort, eller hade alibi?

Uteslutningsmetoden?

Inga andra av de hon hade kontakt med kunde ha varit där?

Vet inte om kontakten innehöll förslag om att träffas.
Eller om de tjafsade via chatt tex
Då kanske det inte hade spelat så stor roll om detta var den sista kontakten eller inte. Då hade de ju varit ett motiv tex.
Man hoppas ju att de har fått fram vad de hade kontakt om.
Men de kanske räckte med att de haft kontakt den här kvällen, och med tanke på hur deras relation sett ut, anmälningarna tex så blev han misstänkt direkt
Senast redigerad av flixa81 2018-07-08 kl. 21:49. Anledning: Tillägg
Citera
2018-07-08, 21:49
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Bilden från alla sociala medier är inte precis att han är metodisk och noggrann. Hur mycket pilot han eg har varit verkar oklart, varför arbeta som byggingenjör isf? Tror dock att detta med flyg- och dykcertifikat var viktigt att visa upp för omvärlden och att bli beundrad för. Att det tydligen finns en film när han cyklar runt på MTB och tar farväl på jobbet förstärker narcissist intrycket. Vem gör så?

I gårdagens logg nämner han att han "sysslat med flygfotografering i början av 2000-talet".

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=df24966c-1ded-47b9-a19d-3dd4acfdd0ae&IID=dce866e0-432f-4943-9b6e-c41206bffa7e
Citera
2018-07-08, 21:50
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radarfwd
Kanske för att hans liv blivit förstört

Och det skulle det inte vara om han vore den skyldige?
Citera
2018-07-08, 22:06
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja daCosta-fallet är ju ett skräckexempel på hur det kan gå när de som utreder ett brott låser sig vid en gärningsman eller rättare sagt i det fallet två stycken, man får ju innerligen hoppas att de som utreder det här fallet inte tänker i samma banor dom de som drev fallet mot de två läkarna.

Än så länge har vi endast skäligen misstänkt och om de får upp misstankarna till sannolika skäl då kan vi börja prata om bevisning.

Skäligen ger ju egentligen inget annat än att utredare och åklagare kan använda tvångsmedel mot den misstänkte, t.ex att spärra av hans hus som de gjort.

Som du var inne på tidigare, åklagaren må rimligtvis ändå haft något nytt med sig till andra häktningsförhandlingen, så där är antagligt två omständigheter som värderats annorlunda av TR jämfört med åklagaren som ansett dem innebära högre misstankegrad.
Citera
2018-07-08, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
I gårdagens logg nämner han att han "sysslat med flygfotografering i början av 2000-talet".

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=df24966c-1ded-47b9-a19d-3dd4acfdd0ae&IID=dce866e0-432f-4943-9b6e-c41206bffa7e

Ja, vi får tacka för den informationen. Flygcertifikat har jag inte betvivlat, men pilotutbildning som vännen filttoffla berättade om är jag mer tveksam till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in