2018-07-08, 12:11
Moderator
vfs avatar
OT raderat/Mod
Citera
2018-07-08, 12:45
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du skrev också "...än att en kemvapenanläggning blivit bombat" när inget tyder på att det var en sådan som bombades. På mig lät det i alla fall som en skönmålning av USA, men det kanske bara var slarvigt skrivet av dig?
Är det den starka värmen som påverkar dig?

Jag utgick ifrån vad du själv skrev. Du nämnde den påstådda kemvapenanläggningen i Sudan. Du tog upp det fallet. Jag har ingen kunskap om det fallet. Men utifrån vad du skrev så påstår du att det i allra möjliga grad var fabrik för läkemedel samt att en person avled i attacken.

Mitt svar är: det är ett allvarligare fall när en part medvetet riktar sig in på att gasa ihjäl civila i en väpnad konflikt än att en anläggning blir utslaget. Jag tänker inte dumma ner det ännu mer. Alltså, när USA, felaktigt, försöker hindra FN-inspektörer till en anläggning som den du nämnde är det tio gånger värre att neka FN-inspektörer tillgång till ett ställe där människor avsiktligen blivit gasade ihjäl.

Jag tycker att det är fantastiskt av dig att uppfatta mitt inlägg som en "skönmålning av USA", när jag i samma inlägg skriver att även USA har spelat fult.
Citera
2018-07-08, 12:49
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crustymolfis
Fast i rapporten du citerade ur för några inlägg sedan framgår det också att det garanterat skett i Marea och i Um-Housh? Den är ju författad och bekräftad av väst i OPWC.

Tyvärr är det nog så att båda sidor använt, dock tror jag inte att det är på order från någon "högre ort". Assad kan man säkert anklaga för mycket men att uppsåtligt vela med WMD känns inte riktigt rimligt. (Alltså inte efter de deklarerade att de skulle göra sig av med det)
Hade du mått bättre om den var "författad" av Putin personligen? Hade det ökat ditt förtroende för rapporten?

Anledningen till att dessa rapporter nämns beror på att samma organ, d.v.s FN, användes mot USA och Israel när dessa begick krigsbrott. Dessa användes i synnerhet av västhatare och anti-amerikaner som kallar sig "anti-imperialister". Nu står FN och anklagar entiteter som står som fiender till USA och då väljer samma grupp att smutskasta FN. Det är hyckleri.
Citera
2018-07-08, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Hade du mått bättre om den var "författad" av Putin personligen? Hade det ökat ditt förtroende för rapporten?

Jag ifrågasätter inte rapporten. Jag ifrågasatte det du skrev, genom att hänvisa till uppgifter som framgick i just den rapporten du tidigare hänvisade till.
Man får nästan intrycket att du inte läst rapporten, utan bara kopierat en punkt från Reddit?
(Hade du läst rapporten hade du dessutom kopierat punkten innan).

Citat:
Anledningen till att dessa rapporter nämns beror på att samma organ, d.v.s FN, användes mot USA och Israel när dessa begick krigsbrott. Dessa användes i synnerhet av västhatare och anti-amerikaner som kallar sig "anti-imperialister". Nu står FN och anklagar entiteter som står som fiender till USA och då väljer samma grupp att smutskasta FN. Det är hyckleri.

Vad har detta med mitt ifrågasättande om hur du kunde avgöra att allt utom en enda attack skett mot Assadsidan?(Som dessutom motbevisades av rapporten du själv citerade.)
Citera
2018-07-08, 16:15
Medlem
arbetets avatar
Vad ska man dra för slutsatser av det här då? Ja, kanske att det hjälper inte ens att ösa pengar och vapen över grupper för att vinna ett krig när dessa inte är förankrade i folkviljan:

Daraa rebels hand over unbelievably huge quantities of weapons
Militants who surrendered to the Syrian Army in Daraa province have pledged to hand over all their weapons in exchange of having their status settled.

The weapons expected to be handed over include anti-tank ATGMs type Milan, HJ-8 and Fagot, in addition to huge quantities of light, medium and heavy weapons.
https://www.almasdarnews.com/article/daraa-rebels-hand-over-unbelievably-huge-quantities-of-weapons/
Citera
2018-07-08, 18:08
Medlem
Tillssons avatar
[quote=arbetet|64577261]Jag slog en signal till ryska ambassaden och sa att jag var ett rysstroll och ville ha betalt men de kastade bara luren i öronen på mig.

Citera
2018-07-08, 18:42
Medlem
Läsvärd artikel om Nassib-gränsövergången till Jordanien som syriska armen nu tagit tillbaka. Betydelsen för regionen och historiska tillbakablickar.

https://tcf.org/content/commentary/opening-soon-story-syrian-jordanian-border-crossing/?agreed=1
Citera
2018-07-08, 19:01
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crustymolfis
Jag ifrågasätter inte rapporten. Jag ifrågasatte det du skrev, genom att hänvisa till uppgifter som framgick i just den rapporten du tidigare hänvisade till.
Man får nästan intrycket att du inte läst rapporten, utan bara kopierat en punkt från Reddit?
(Hade du läst rapporten hade du dessutom kopierat punkten innan).

Vad har detta med mitt ifrågasättande om hur du kunde avgöra att allt utom en enda attack skett mot Assadsidan?(Som dessutom motbevisades av rapporten du själv citerade.)
Jag läser inte Reddit. Det är det ena, det andra är att jag aldrig hänvisade till någon specifik rapport.

Frågar du mig hur JAG kan avgöra att endast en attack skett mot Assadsidan? Jag skrev av alla dom fall som varit bekräftade av FN har endast en attack drabbat regimen direkt.
Citera
2018-07-08, 19:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Läsvärd artikel om Nassib-gränsövergången till Jordanien som syriska armen nu tagit tillbaka. Betydelsen för regionen och historiska tillbakablickar.

https://tcf.org/content/commentary/opening-soon-story-syrian-jordanian-border-crossing/?agreed=1
Det här var i höstas och nu är vi där:
/.../If or when it does[the border opens], it will be a significant event. A resumption of trade would bring relief to many Syrians, Jordanians, and Lebanese and is likely to be widely welcomed on those grounds. But reopening the border would also send a political signal about the Syrian government’s rehabilitation—and while this is music to Assad’s ears, Jordan will have to step gingerly to avoid provoking a political backlash.
Denna gränsstation är av enorm strategisk betydelse inte bara för Syrien utan även som sägs för Jordanien och Libanon. De två har levat på finansiellt stöd från Saudi under oroligheterna vilket har medfört att man i mångt och mycket har fått dansa efter Riyadhs pipa. Och speciellt Jordanien är fortfarande beroende av Saudi, men får nu Damaskus kontroll över al-Tanf också och att även transitvägen upp till Turkiet öppnas då kommer läget i regionen dramatiskt förändras till det bättre inte bara för Syrien, Jordanien och Libanon utan även t.o.m. för Turkiet. Allting hänger på USA, och Israel naturligtvis, och jag antar att det är just sådana här detaljer som kommer att avhandlas i Helsingfors den 16 juli.

MBS kommer dock att bli sur.
Citera
2018-07-08, 19:23
Medlem
Citat:
Jag läser inte Reddit. Det är det ena, det andra är att jag aldrig hänvisade till någon specifik rapport.

Frågar du mig hur JAG kan avgöra att endast en attack skett mot Assadsidan? Jag skrev av alla dom fall som varit bekräftade av FN har endast en attack drabbat regimen direkt.

Förlåt, jag är efterbliven! Blandade av ngn anledning ihop dig med chimpsky666s #51321.
Citera
2018-07-08, 21:00
Medlem
arbetets avatar
BREAKING

Within Syria
‏ @WithinSyriaBlog

Citat:
Breaking: Syrian Air Defense is engaging targets in Damascus and Homs, situation not clear yet.
Citat:
Update: Several S-200 missile were launched just now

Citat:
Update2: Syrian Air Defense appears to be engaging targets over al-Tanaf area or around it
Citat:
Update3: warplanes coming from Jordan and flying low attempted to reach T-4 airbase by sneaking through al-Tanaf area

Citat:
Update4: SANA just confirmed that warplanes attacked the T-4 airbase and that Syrian Air Defense opened fire

Citat:
Update5: some Syrian sources are now saying that T4 airbase was hit, this is yet to be confirmed

https://twitter.com/WithinSyriaBlog/status/1016030907231240192

Är det Israelerna?

Edit:

Lite mer info från Facebook:

Syrian Arab Army

18 min ·

Citat:
SyAAD engaged several aerial targets in Southern Syria, and Southeastern Syria coming from al-Tanaf

Several long range S-200VE missiles were fired at aerial targets toward al-Tanaf area.

SyAAD in Riad Qayasa AFB (aka T4 Airbase) engaged incoming aerial targets.

More details when appropriate.

https://www.facebook.com/syrianmilitary/

Edit2:

Verkar vara Israel då deras Gulfstream (flygledning) är uppe och snurrar:

CivMilAir
✈
‏ @CivMilAir

Citat:
2 hours on... Racetracks at 41,000ft

🇮🇱 IAF G550 CAEW 538

https://twitter.com/CivMilAir/status/1016037612891656192
Senast redigerad av arbetet 2018-07-08 kl. 21:24.
Citera
2018-07-08, 21:50
Medlem
Rapporter om att Israel bombar Syrien igen. Här en israel.

Judah Ari Gross
‏Verifierat konto @JudahAriGross
28 minför 28 minuter sedan

Syrian state media reports the country's air defenses responded to an attack on the T-4 air base near Homs. Many Syrian and Lebanese outlets say Israel was behind strike. (Israel has attacked T-4 on multiple occasions.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in