2018-06-03, 14:01
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
De kristna i södra Libanon var ju väldigt snabba att förklara självständighet efter att Israel drev ut terrorgruppen PLO.

Jämför inte kristna araber i Libanon med riktiga semiter i assyrier/syrianer. Det är en stor skillnad.
Citera
2018-06-03, 14:02
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tfalken
Cents4 är inte ärlig eller är inte insatt, de kristna hade gjort samma val som kurderna. Men de får aldrig den chansen. När jag gräver lite i ämnet hittar jag någonting som kallas för "Assyrian independence movement" https://en.wikipedia.org/wiki/Assyrian_independence_movement

Så hur många från folket stöttar Assyrian independence movement? Inte särskilt många.
Citera
2018-06-03, 14:05
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Källa på detta tack. De kristna i MÖ är tacksamma om de får leva ifred utan att behöva utstå islamistisk och kurdisk extremism. De har inga planer på att hugga regeringen i ryggen för utomstående länders intressen.

Du tog ju upp historiska illdåd begångna av kurdiska nationalister. Var dessa övergrepp en respons på den omfattande samarbetet med den brittiska kolonial administrationen Assyrier engagerade sig i i likhet med hur kurderna fick lida för deras samarbete med utomstående aktörer?

Vilka var Iraqi levies?

Rättfärdigar inga illdåd varken om begånget av kurdiska nationalister eller baathister, tycker bara att resonemanget om att man "hugger" sitt land i ryggen så rättfärdigar det systematisk förföljelse vara moraliskt förkastligt.
Citera
2018-06-03, 14:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Vem tror du det var som fick USA att backa SDF då?
Och ja, Israel lobbar för kurderna hos Putin också (som du själv implicerade).

Ju mer självständigt Kurdistan blir, desto starkare blir deras ekonomiska samarbete med Israel, samt förbättrar den geopolitiska situationen för bägge parterna.
Varför missklyckas de ständigt då? Varför är grupperingar inom kurderna terrorstämplade?
Citera
2018-06-03, 14:08
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Du tog ju upp historiska illdåd begångna av kurdiska nationalister. Var dessa övergrepp en respons på den omfattande samarbetet med den brittiska kolonial administrationen Assyrier engagerade sig i i likhet med hur kurderna fick lida för deras samarbete med utomstående aktörer?

Vilka var Iraqi levies?

Rättfärdigar inga illdåd varken om begånget av kurdiska nationalister eller baathister, tycker bara att resonemanget om att man "hugger" sitt land i ryggen så rättfärdigar det systematisk förföljelse vara moraliskt förkastligt.

Haha, kul att du tar upp en händelse för 100 år sedan. Ge mig något i nutid istället.
Citera
2018-06-03, 14:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Alliansen med USA är det enda rätta för kurder, oavsett utgångspunkt så måste man försöka, försöka och åter försöka. Det är det enda rätta! Det kan inte bli någon vänskap mellan kurder och deras fiender, det är bevisat, det är fakta.

I slut ändan så var det Saddam som förlorade och alliansen med Mossad och USA var ett bra val. Du är blind du kan inte se den stora bilden.
Du tycker alltså att altt blev bra när Saddam förlorade. Förklara gärna hur.
Citera
2018-06-03, 14:09
Medlem
arbetets avatar
Citat:
De blev gasade men det resulterade i att kurdisk nationalism blev starkare och i slut ändan bildades KRG. Nej, du har svårt att tänka. Dina "kristna vänner" skulle göra samma val som kurderna om de fick chansen. Att aldrig ge upp, aldrig sluta försöka, det ger resultat.
Varför tror du att det finns en fiendskap mot kurderna från i princip alla folk utom judarna på ett eller annat vis?
Citera
2018-06-03, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du tycker alltså att altt blev bra när Saddam förlorade. Förklara gärna hur.
KRG bildades och världen blev av med en diktator.
Citera
2018-06-03, 14:17
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Några kurdiska ledargestalter samarbetade och det är likvärdigt med att "kurder" som en kollektiv enhet var "dumdristiga". ...................

Saddam husseins regim bar ansvaret för alla övergrepp som ägde rum. Ingen jävla ursäkt att begå ett folkmord finns över huvud taget om du inte är nazist eller dylikt som jag tror personligen att du verkar vara med tanke på vilka inlägg du generellt framför på flashback.

Kan inte du överge din kritik om västerländskt involverande i mellanöstern då ett samhälles förmåga till funktionell administration inte har med externa faktorer att göra som du tidigare hävdat? Gaddafi, Saddam Husseins regimer föll på sina egna meriter och utländskt involverande hade ingen bäring på dessa strukturers förmåga att bestå.
Det visar bara hur korkad du är om du inte förstår att jag inte på något vis stöder typer som Saddam. Är du helt sjuk i huvudet? Med det sagt så kan jag närsomhelst ta ett allvarligt snack med dem som tycker att det var en bra idé att invadera Irak och avsätta honom. Folk dog inte bara i MÖ som en följd av det och på en skala som vida överträffar vad han själv lyckades med, vi i väst fick erfara en hel del också. Galenskapen att göra det överträffas väl bara utav västs tilltag i Libyen. Tänk om man istället hade byggt vidare på det som fanns. Det hade nog gått alldeles utmärkt och det fanns goda förutsättningar för det. Nu startade man krig och dessutom på falska premisser. Och det är i den kontexten jag ser kurdernas agerande. Det leder ingenstans än mot mer elände även om syftet är gott.

Inse att saker och ting inte nödvändigtvis blir bättre för att man avsätter en diktator. Framförallt inte i MÖ. När ska människor lära av historien?

Och det är som sagt ledargestalterna de behöver byta ut har jag sagt.
Senast redigerad av arbetet 2018-06-03 kl. 14:21.
Citera
2018-06-03, 14:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
KRG bildades och världen blev av med en diktator.
Med det så visar du hur begränsad du är i din analysförmåga.
Citera
2018-06-03, 14:18
Medlem
Memestars avatar
----
Senast redigerad av Memestar 2018-06-03 kl. 14:40.
Citera
2018-06-03, 14:21
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det visar bara hur korkad du är om du inte förstår att jag inte på något vis stöder typer som Saddam. Med det så kan jag närsomhelst ta ett allvarligt snack med dem som tycker att det var en bra idé att invadera Irak och avsätta honom. Folk dog inte bara i MÖ som en följd av det och på en skala som vida överträffar vad han själv lyckades med, vi i väst fick erfara en hel del också. Galenskapen att göra det överträffas vål bara utav västs tilltag i Libyen. Tänk om man istället hade byggt vidare på det som fanns. Det hade nog gått alldeles utmärkt och det fanns goda förutsättningar för det. Nu startade man krig och dessutom på falska premisser. Och det är i den kontexten jag ser kurdernas agerande. Det leder ingenstans än mot mer elände även om syftet är gott.

Inse att saker och ting inte nödvändigtvis blir bättre för att man avsätter en diktator. Framförallt inte i MÖ. När ska människor lära av historien?

Jag vill gärna hur du förklarar din princip om att samhällen bara kan falla på sina egna meriter och inte som en konsekvens av externa faktorer? Västvärldens engagemang i mellanöstern så som Irak och Libyen har inte haft inflytande på en funktionell administration att bestå, om administrationen varit bättre än det som kom efter hade den bestått. Varför kritiserar du väst, att hänvisa till externa faktorer för ens misslyckande är ju att "skylla" på andra. (Din logik här.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in