Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Jag vet inte hur tydligare jag ska vara? Jag skrev i förgående inlägg att USA har fulspelat också, och även begått vissa krigsbrott i Syrienkonflikten.
Du skrev också "...än att en kemvapenanläggning blivit bombat" när inget tyder på att det var en sådan som bombades. På mig lät det i alla fall som en skönmålning av USA, men det kanska bara var slarvigt skrivet av dig?
Citat:
Jag förstår inte varför du och andra måste ställa USA mot Ryssland hela tiden. Båda begår fel. Det förändrar inte ansvarsskulden hos Assadregimen.
Nej, men jag tror på likhet inför lagen. Svårt att kräva ansvar av Assad om andra gör samma sak. Framförallt är det hyckleri när USA, eller de här i Sverige som tycker vi skall gå i militärallians med USA, klagar på andra länders krigsbrott.
Citat:
Assad är brutalare. Det är hans regim som har utfört kemgasattacker och det är hans regim som står för majoriteten av de civila förluster och det är hans regim som är roten till konflikten. När du utsätter civilbefolkningen för tillräckligt mycket elände så kommer motkrafter att uppstå som tar till lika avskyvärda metoder. Detta kan vi se i inte minst Israel/Palestina-konflikten.
Det finns flera orsaker till konflikten. Stora flyktingströmmar från Irak, följt av radikala islamister därifrån. En torka som utarmade många bönder och i alla fall delvis ses som följd av AGW osv. Som så ofta i den typen av samhällen är dessutom svårt att avgöra hur stor makt Assad personligen har i förhållande till gamla gardet av militärer.
Exakt vilka som utfört kemgasattacker är då jag inte klar över. Assadregimen har med största sannolikhet gjort det, men i vilken mån rebellerna också gjort det ser man olika uppgifter om.