2018-07-07, 00:43
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag anser inte att enskilda personers tyckande på ett anonymt forum som någon valt att gå med i, i ett av den personen valt ämne, som ett uttryck för vad Allmänheten tycker.

Det vore väl ändå väl förmätet att inbilla sig att man är talesperson för "folket"?

Enligt Wikipedia

Allmänhet – vanliga människor, folket, publiken

De som uttrycker olika saker på exempelvis Flashback påstår inte heller särskilt ofta att de är talesperson för någon?
Det är delar av allmänhet som uttrycker dem, som individer som har en uppfattning om något som någon annan uttryckt mer eller mindre offentligt. Och man även utanför sociala medier frekvent höra att det suckas över människor som ältar i media över någon uppmärksammad orättvisa som drabbat dem även i fall där man i sak kan sympatisera med dem. Man tycker Englas mamma drabbats av något av det jävligaste någon kan råka ut för men tycker hon inte verkar frisk om hon tar till uppgift att nagelfara allt i detalj som försiggår kring Anders Eklund. Att man låter orättvisan fortsatt definiera tillvaron in i evighet. Som vissa här menar att en oskyldig ska låta ett mord denne varit misstänkt för bestämma tillvaron med att man ska "göra allt för att förklara sig oskyldig".
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-07-07 kl. 00:54.
Citera
2018-07-07, 00:50
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Någon frågade häromdagen när telefonen pejlades. Det var på fredagen den 18 maj tydligen, enligt AB.

"Under gårdagen lyckades polisen pejla Lenas mobiltelefon i området vid hennes bostad. Man har emellertid ännu inte anträffat telefonen."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rL15r8/polisen-vi-har-tagit-emot-flera-tips-om-lena
Hur nära kan man komma med pejlning. "I området vid hennes bostad"?
Citera
2018-07-07, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
De som uttrycker olika saker på exempelvis Flashback påstår inte heller särskilt ofta att de är talesperson för någon?
Det är delar av allmänhet som uttrycker dem, som individer som har en uppfattning om något som någon annan uttryckt mer eller mindre offentligt. Och man även utanför sociala medier frekvent höra att det suckas över människor som ältar i media över någon uppmärksammad orättvisa som drabbat dem även i fall där man i sak kan sympatisera med dem. Man tycker Englas mamma drabbats av något av det jävligaste någon kan råka ut för men tycker hon inte verkar frisk om hon tar till uppgift att nagelfara allt i detalj som försiggår kring Anders Eklund.

Nä. Oftast inte. Men du skrev just det, vilket var vad jag kommenterade.
Citera
2018-07-07, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nä. Oftast inte. Men du skrev just det, vilket var vad jag kommenterade.

Nej, jag skrev inte att de var talespersoner för allmänheten, utan att de är väl delar av allmänheten.

Detta är vad jag skrev:

Skribenterna i en tråd är väl ofta "allmänhet"?

Hur får du det till att jag skrev att de är talespersoner för allmänheten? Eller förutsätter du att "allmänheten" definieras av att det skulle finnas någon magisk konsensus?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-07-07 kl. 01:05.
Citera
2018-07-07, 01:01
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Hur nära kan man komma med pejlning. "I området vid hennes bostad"?

Verkar som om de letat mest uppe vid skogspartiet. Nära SDs och UWs hus.

"Enligt uppgifter till Aftonbladet har polisens utredare via mobilmaster lyckats lokalisera Lenas mobiltelefon till närområdet. Själva telefonen är emellertid ännu inte hittad."

"Alldeles intill bostaden i villaidyllen där Lena senast sågs ligger ett stort skogsområde. Det är främst där polisen har koncentrerat sina sökinsatser."
Citera
2018-07-07, 01:07
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Jag såg ett avsnitt i rörliga bilder på "Expressen TV" med tekniker som gick vid fyndplatsen där reportern återgav att de hittat vad som antas vara den försvunna kvinnans kropp och att man kommit med diverse fynd bland annat kläder nämndes. Jag såg dock inte att någon tekniker som rörde sig i bakgrunden bar just på något klädknyte, jag antar dock att reportern inte stod där och fabulerade fritt utan att det kanske nämnts som exemplifierande svar på fråga om vad som ev hittats utöver död kropp (man har nämnt kläder men inte ev mordvapen, vilket inte nödvändigt innebär att misstänkt mordvapen inte funnits). Ev klädesplagg som hittats behöver heller inte nödvändigt ha med mordet att göra, är det ett krypin för ungdomar exempelvis kan det van det var något kvarglömt/lämnat, en gammal tröja att sitta på etc

Såg också detta klipp (och reagerade över att man hittat kläder eftersom det fick mig att tänka på våldtäkt, vilket fortfarande förbryllar mig lite då även fp, skrik och nakna ben ger visst sken av detta.)
Hursom såg jag ingen bära på kläder, och tror inte att tekniker får gå runt på Fp och plocka bevismaterial med tassarna.
Citera
2018-07-07, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Alibi för mordkvällen? Nej, om SD hade haft alibi skulle han inte vara skäligen misstänkt.

SD har inget vattentät alibi för mordkvällen så därför är han inte avfärdad från utredningen.
Citera
2018-07-07, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Såg också detta klipp (och reagerade över att man hittat kläder eftersom det fick mig att tänka på våldtäkt, vilket fortfarande förbryllar mig lite då även fp, skrik och nakna ben ger visst sken av detta.)
Hursom såg jag ingen bära på kläder, och tror inte att tekniker får gå runt på Fp och plocka bevismaterial med tassarna.

Vem har påstått att någon sett dem plocka klädesplagg med "tassarna"? Ser man in till området som undersöks kan man ju se att det lyfts i en bevispåse eller vad de kallas med pincett, tång eller liknande. Man låter de knappast ligga och ringer Missing People att hämta potentiellt bevismaterial. De tekniker (?) jag såg skymta förbi i klippet hade ju skyddskläder på sig (den typ som är avsedd att inte släppa damm etc från den som bär den)
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-07-07 kl. 01:20.
Citera
2018-07-07, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Nja vi hade ju ett fall för några år sedan i Örebro på universitetet.
Han var otrogen och mördade henne för att hans fru inte skulle få reda på det om jag inte minns fel.
Styckning också och det var planerat, han hade dock lämnat spår iaf.
GM har lämnat spår på LW, var så säkra.
SD njuter nu för han tror att han klarar sig, eller anar att hans tid snart är ute

Det fallet du refererar till så städade gärningsmannen kliniskt rent med klorin i tron att det var det perfekta mordet. Men styckningen ägde rum i vardagsrummet och blod hade sipprat ner i springor på parkettgolvet så först när en envis polis beslöt att såga upp golvet hittades blod från offret på undersidan av golvet.
Citera
2018-07-07, 01:22
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Vem har påstått att någon sett dem plocka klädesplagg med "tassarna"? Ser man in till området som undersöks kan man ju se att det lyfts i en bevispåse eller vad de kallas med pincett, tång eller liknande. Man låter de knappast ligga och ringer Missing People att hämta potentiellt bevismaterial

Nej, det förstår jag också, tack. Men beskrivningen Engodtanke gav var att en tekniker gick från planket mot en bil med klädesplagg i händerna. Även hen reagerade då på "att om det är bevismaterial borde det ligga i påsar."
Citera
2018-07-07, 01:29
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vad var det som hade övertygat era vänner om att SD är gärningsmannen?

Hens sammantagna bild av "inside information" från sina kollegor på grova brott. Jag vet inte exakt vad det är för saker. Kan tänka mig att det även med lång yrkeserfarenhet kommer en slags "känsla för" om man har rätt GM eller ej, när man hållit många förhör.
Citera
2018-07-07, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Nej, det förstår jag också, tack. Men beskrivningen Engodtanke gav var att en tekniker gick från planket mot en bil med klädesplagg i händerna. Även hen reagerade då på "att om det är bevismaterial borde det ligga i påsar."

Jag kommer inte ihåg exakt hur reportern i klippet jag såg uttryckte sig exakt. Om man utelämnar "lagt klädesplagg i påse/påsar" så är det ju ändå inget som så att säga felaktigt beskriver exempel på vad för slags fynd som gjorts, vilket antagligen är vad man ville förmedla (d. v. s. metoden hur de togs tillvara var inte intressant i vanlig nyhetssändning).

En tanke som jag hade var att man kanske till och med från polisen särskilt nämnt detta, man kanske hade någon anledning att tro att något plagg som hittades inte hade med mordet att göra, om det ser ut att ha legat där längre än kroppen (dvs att någon kanske hör av sig och beskriver sin tröja, eller vad det nu var). Det fina vädret i maj började väl just vid tiden LW försvann, så det kan kanske märkas bara genom att se på det?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-07-07 kl. 01:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in