Citat:
Ursprungligen postat av
farbror Sven
Indirekt fick du svar på frågan: en kvinna har rätt att sova i samma säng som en man utan att behöva utsättas för våldtäkt. Hur ser du på andra fall, t.ex. där en kvinna utsätts för våldtäkt i äktenskapet eller i ett samboförhållande?
Ditt val av orden "rationellt" och "osunt" är för övrigt irrelevant. Det är t.ex. osunt att dricka sig full och somna på en gräsmatta (som hundratusentals kan göra om en vecka), men för den skull är det inte en förmildrande omständighet om en våldtäkt då sker. Det kan ses som irrationellt att stanna kvar i ett destruktivt förhållande/ äktenskap, men det är inte en en ursäkt för att vifta bort en våldtäkt.
En taliban kan alltid säga att det är osunt att kvinnor sitter på lokal, känner sexuell lust och vill följa en man hem. Då får hon finna sig i att sexet kan urarta.
En taliban kan alltid säga att det är irrationellt att ta en tur i joggingspåret, följa en man hem, vara lättklädd mm för det kan finnas en ökad risk för våldtäkt.
Nu är det inte jag som påstår att att det är en förmildrande omständighet vid våldtäkt att en kvinna frivilligt lagt sig i samma säng som en man som tidigare våldtagit henne, eller att en kvinna inte har ”rätt” att sova i samma säng som vilken man som helst, utan det är något du själv tolkar in i mitt påstående att kvinnan har ett moraliskt ansvar för sina egna handlingar och att det är ett dumt och osunt beteende att göra så.
Den tolkningen är inte logiskt hållbar. Jag påstår inget sådant, utan det är en felaktig slutsats du drar av vad som följer av mitt påstående. Jag håller helt med om att Arnault begått övergrepp mot kvinnan om det gått till som hon uppger.
Menar du angående moral att du förkastar alla moraluppfattningar öht vare sig de är religiösa eller profana och att du inte skiljer på förespråkandet av ett moraliskt förhållningssätt och att man tvingar på andra sin moral med våld? För det senare är ju det som är problemet med talibaner, inte i sig nödvändigtvis att de förespråkar sin moral.
Att man anser sådant som att man inte bör vara promiskuös, svära, begå äktenskapsbrott, ljuga, leva utsvävande med mat, lyx, droger och sprit osv för att leva ett riktigare och mer moraliskt liv, för din egen skull och andras, är för dig liktydigt med talibanism?