2018-07-06, 09:10
Medlem
Hur länge kan en våldtäktsman tillåtas att få vara på fri fot i Sverige? Kulturprofilen har ju en sjuk syn på vad som är frivilligt sexuellt umgänge och lever i en ständig förnekelse över vad han har gjort mot andra.
Citera
2018-07-06, 10:07
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Hur länge kan en våldtäktsman tillåtas att få vara på fri fot i Sverige? Kulturprofilen har ju en sjuk syn på vad som är frivilligt sexuellt umgänge och lever i en ständig förnekelse över vad han har gjort mot andra.

Svaret på den frågan är ganska enkel... Oavsett vilken typ av anklagelser det handlar om: alla är på fri fot tills de har blivit dömda. Så fungerar en rättsstat. Det är inte bevisat att Kulturprofilen våldtagit någon. Två fall av våldtäkt mot en kvinna är under utredning, inget åtal har väckts ännu. Något som kan ligga målsägaren i fatet är att hon besökte Kulturprofilen i Paris tillsammans med sin dotter efter de påstådda våldtäkterna.
Det som trots allt kan anses "bevisat" om än inte i juridisk mening är en stor mängd av ovälkomna närmanden, tafs, pussy grabs, Expressen rapporterade som sagt om det redan 1997. Kulturarbetsförmedlingen slutade skicka flickor till Forum. Några andra konsekvenser blev det tyvärr inte.
Då Kulturprofilen inte blivit polisanmäld förrän efter DN:s artiklar är flera fall preskriberade, och det är alltid tveksamt då polisanmälningar kommer efter tidningsskriverier.

JCA ska vara på fri fot i Sverige eller Frankrike tills han eventuellt döms för något brott. Jag hoppas alltså att din fråga är retorisk, och att du inte menar att vi kan hoppa över det där med rättegångar och sånt.
Citera
2018-07-06, 10:24
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Indirekt fick du svar på frågan: en kvinna har rätt att sova i samma säng som en man utan att behöva utsättas för våldtäkt. Hur ser du på andra fall, t.ex. där en kvinna utsätts för våldtäkt i äktenskapet eller i ett samboförhållande?

Ditt val av orden "rationellt" och "osunt" är för övrigt irrelevant. Det är t.ex. osunt att dricka sig full och somna på en gräsmatta (som hundratusentals kan göra om en vecka), men för den skull är det inte en förmildrande omständighet om en våldtäkt då sker. Det kan ses som irrationellt att stanna kvar i ett destruktivt förhållande/ äktenskap, men det är inte en en ursäkt för att vifta bort en våldtäkt.

En taliban kan alltid säga att det är osunt att kvinnor sitter på lokal, känner sexuell lust och vill följa en man hem. Då får hon finna sig i att sexet kan urarta.
En taliban kan alltid säga att det är irrationellt att ta en tur i joggingspåret, följa en man hem, vara lättklädd mm för det kan finnas en ökad risk för våldtäkt.

Nu är det inte jag som påstår att att det är en förmildrande omständighet vid våldtäkt att en kvinna frivilligt lagt sig i samma säng som en man som tidigare våldtagit henne, eller att en kvinna inte har ”rätt” att sova i samma säng som vilken man som helst, utan det är något du själv tolkar in i mitt påstående att kvinnan har ett moraliskt ansvar för sina egna handlingar och att det är ett dumt och osunt beteende att göra så.

Den tolkningen är inte logiskt hållbar. Jag påstår inget sådant, utan det är en felaktig slutsats du drar av vad som följer av mitt påstående. Jag håller helt med om att Arnault begått övergrepp mot kvinnan om det gått till som hon uppger.

Menar du angående moral att du förkastar alla moraluppfattningar öht vare sig de är religiösa eller profana och att du inte skiljer på förespråkandet av ett moraliskt förhållningssätt och att man tvingar på andra sin moral med våld? För det senare är ju det som är problemet med talibaner, inte i sig nödvändigtvis att de förespråkar sin moral.

Att man anser sådant som att man inte bör vara promiskuös, svära, begå äktenskapsbrott, ljuga, leva utsvävande med mat, lyx, droger och sprit osv för att leva ett riktigare och mer moraliskt liv, för din egen skull och andras, är för dig liktydigt med talibanism?
Citera
2018-07-06, 10:26
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Svaret på den frågan är ganska enkel... Oavsett vilken typ av anklagelser det handlar om: alla är på fri fot tills de har blivit dömda. Så fungerar en rättsstat. Det är inte bevisat att Kulturprofilen våldtagit någon. Två fall av våldtäkt mot en kvinna är under utredning, inget åtal har väckts ännu. Något som kan ligga målsägaren i fatet är att hon besökte Kulturprofilen i Paris tillsammans med sin dotter efter de påstådda våldtäkterna.
Det som trots allt kan anses "bevisat" om än inte i juridisk mening är en stor mängd av ovälkomna närmanden, tafs, pussy grabs, Expressen rapporterade som sagt om det redan 1997. Kulturarbetsförmedlingen slutade skicka flickor till Forum. Några andra konsekvenser blev det tyvärr inte.
Då Kulturprofilen inte blivit polisanmäld förrän efter DN:s artiklar är flera fall preskriberade, och det är alltid tveksamt då polisanmälningar kommer efter tidningsskriverier.

JCA ska vara på fri fot i Sverige eller Frankrike tills han eventuellt döms för något brott. Jag hoppas alltså att din fråga är retorisk, och att du inte menar att vi kan hoppa över det där med rättegångar och sånt.

Nja, beroende på brottets art och allvar kan man vara häktad och alltså frihetsberövad i väntan på rättegång.
Citera
2018-07-06, 10:31
Medlem
Citat:

Ja, och vi har också fått det land och de politiker vi förtjänar genom demokratiska val men ändå så klagar vi på rättsstaten.
Citera
2018-07-06, 11:41
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nja, beroende på brottets art och allvar kan man vara häktad och alltså frihetsberövad i väntan på rättegång.

Ja, det har du förstås rätt i. My mistake. Även om den anklagade vägrar medverka, inte infinner sig till förhör, försöker förstöra bevis osv kan h*n anhållas och åklagaren kan besluta om häktning.
Citera
2018-07-06, 12:20
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ja, det har du förstås rätt i. My mistake. Även om den anklagade vägrar medverka, inte infinner sig till förhör, försöker förstöra bevis osv kan h*n anhållas och åklagaren kan besluta om häktning.

Frågan är ju här då om Arnault i själva verket är häktad och ligger lågt om det eller håller sig undan en häktningssituation utomlands.
Citera
2018-07-06, 15:08
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Frågan är ju här då om Arnault i själva verket är häktad och ligger lågt om det eller håller sig undan en häktningssituation utomlands.

Jag har fått intrycket att han är i Paris men infinner sig till förhör i Sverige.
Utifrån det som framkommit verkar det väl ganska osannolikt att åklagaren skulle begära honom häktad? Sexuellt ofredande ger inte ett års fängelse, vilket krävs för att en person ska kunna hållas häktad någon längre tid. JCA vägrar inte svara på frågor och förundersökningen gäller ett fall där ord står mot ord, vilket ganska sällan leder till en fällande dom när det gått så lång tid. Nu vet jag inte om åklagaren har rätt att väga in alla berättelser om Kulturprofilens maniska tafsande, eller om h*n måste koncentrera sig på just det fall som blivit polisanmält (jag tror det senare). Att JCA skulle betraktas som så farlig att det vore motiverat att hålla honom häktad - nja, det verkar inte troligt.
Det finns antagligen paralleller att dra till Assange-fallet, men det är jag inte insatt i alls.
Citera
2018-07-06, 18:36
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Nog för att jag som person inte det minsta tvivlar på hans skuld. Men är det inte lite svårt få någon fälld för att han slog mig på käften och stal min cykel för sju år sen?
Citera
2018-07-06, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Nog för att jag som person inte det minsta tvivlar på hans skuld. Men är det inte lite svårt få någon fälld för att han slog mig på käften och stal min cykel för sju år sen?

Oavsett om gärningen hände igår eller för sju år sedan så kommer gärningsmannen ändå att gå fri eftersom Sverige har ett obsolet rättssystem.
Citera
2018-07-06, 21:13
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Har letat förgäves efter pressmeddelandet på Södertörns hemsida.

Ruin som är kompis med Arnault har trots vetskap om övergrepp bidragit till ett, raderat(?), pressmedelande där Södertörn berättar för alla att de är förskonade från Klådans övergrepp. Trots att han visste att hans doktorand varit utsatt. Nu påstår han att han agerade utifrån en slags tystnadsplikt. Även jag är akademiker och man står upp för sina studenter och doktorander. Helt enkelt av lojalitet. Och förakt gentemot hierariska strukturer.

Detta är en sagolik geggamoja där kompisgäng, förhoppningar och maktmissbruk regerar.

Det kan även handla om en förlegad kultur där akademiker födda på 50 och 60talet inte riktigt hängt med i debatten om samtycke.
Nu tillsätter Södertörns högskola en oberoende extern granskning (och HR tycks ha tappat en del terräng):
http://www.mynewsdesk.com/se/soderto...t=pressrelease

Tid. pressmeddelande 13 dec 2017:
http://www.mynewsdesk.com/se/soderto...-forum-2328888
Citera
2018-07-06, 21:17
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Oavsett om gärningen hände igår eller för sju år sedan så kommer gärningsmannen ändå att gå fri eftersom Sverige har ett obsolet rättssystem.

Personligen tror jag också på hans skuld, men jag tycker att tiden spelar viss roll. Liksom det faktum att polisanmälan gjordes efter (eller i samband med) DN:s artiklar. Något annat som talar emot att han blir fälld är Parisresan som ska ha ägt rum efter våldtäkterna. Det ger ett märkligt intryck, målsägaren stod inte i något beroendeförhållande till Kulturprofilen och kunde knappast känna sig tvungen att ta med sin dotter till Akademiens lägenhet.
Det som talar för målsägaren lär bland annat vara en polis på Södertörn som ska ha pratat med målsägaren kort inpå en av händelserna (om jag förstått det rätt), samt en psykoanalytikers anteckningar strax inpå händelsen.

Men jag kan inte tycka att rättssystemet ska göras om, så att det blir enklare att fälla när ord står mot ord. Men det kanske inte är det du menar med att Sveriges rättssystem är obsolet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in