2018-10-04, 16:03
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
7.Vidare har tingsrätten underlåtit att beakta att det helt saknas stödbevisning for
målsägandens uppgift om graden och längden av det påstådda motstånd som
målsäganden uppgett. Särskilt viktigt blir detta utifrån målsägandens och Arnaults
uppgifter om hur de varit positionerade under akten. Det är for Arnault självklart att
frånvaron av stödbevisning i denna borde beaktats bl.a. vid uppsåtsbedömningen.

Citat:
8. Det är för Arnault uppenbart att tingsrätten i samband med uppsåtsbedömning borde ha
beaktat att målsäganden uppgav att hon har inte försökt att ta bort Amaults händer eller
påkalla hans uppmärksamhet genom att t.ex. slå honom på kroppen. Nu nämnda
omständigheter har central betydelse för frågan om hur Arnault uppfattade situationen.
Det har först något resonemang i tingsrättens dom huruvida Arnault, i den sannolikt
upphetsade situation han befann sig i, haft möjlighet att notera den drastiska
forändringen målsäganden uppgett om sin upplevelse.

Herregud vilket snömos.
Häktningsfrågan
Lite ur överklagandet från JCA till Hovrätten. Hurtig påpekar grova rättegångsfel.

Här kan den laddas ner, men tryck bort pop-up fönstret som dyker upp som det senaste är ett ofog på minfil sidan.
https://minfil.com/i2t336iabc/Stockh..._Aktbil_49_pdf
Citera
2018-10-04, 16:18
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Bonniers kände till misstankarna mot Arnault sedan minst i april 1997 genom Expressens journalist Niklas Svenssons artikel Sexterror i kultureliten. Bonniers kulturmedarbetare umgicks nära honom på Forum enligt många uppgifter det inte finns anledning att betvivla.

Ja, som både du och jag vet är utslaget i Hovrätten inte givet att gissa om, men jag tror han blir fälld även där.

Det är djupt motsägelsefullt både att målsäganden kryper ned frivilligt i Arnaults säng efter att han enligt henne begått grova övergrepp mot henne något tidigare och att hon åker med till Paris med medhavda barn efter ytterligare en våldtäkt, samt att Helena Boberg trots berättelser om grova övergrepp medverkar till att målsäganden skall bo i samma lägenhet som våldtäktsmannen och äta trivsamma middagar med honom. Du kan låtsas att det inte är motsägelsefullt och rättsväsendet kan bortse från det och varje form av sund bevisvärdering, men det förblir icke desto mindre sant.

Nej, moståndet mot våldtäktsdomar utan rim och reson beror inte på "känslan av att tappa makt eller ett konstigt resonemang gällande kvinnor" utan på att i längden är ingen betjänt av ett rättsväsende byggt på lögner och ohållbara resonemang.

Konstigt jag ser inte att du styrker ditt påstående med någonting utan hänvisar till artiklar som är skrivna av ett vrak bland annat.
Du anser det är motsägelsefullt men om man har läst FU och domslut så ser man att målsägande inte riktigt var införstådd med att det handlade om en brottslig gärning. Se psykoterapin 2013 tex där hon får klart för sig och då går till polisen. Rättsväsendet gör så gott det kan gällande typen av mål som är svåra, och samma visa syns i mord. Motståndet mot våldtäktsdomar och morddomar är att man kräver överbevisning helt enkelt, och med det så skulle ingen fällas för brott. Här har man en man som hållit på sedan 80 talet och som åker för en gärning. 7 oberoende vittnen berättar om samtalet med målsägande och vad hon uppgett för dom. Jo, många är rädda för att inte ha makten att begå övergrepp så enkelt är det eftersom dom inbillar sig att dom har rätt till andras kroppar hur dom vill.
Man måste nästan vara psykisk störd för att bete sig som JCA.
Senast redigerad av Moosky 2018-10-04 kl. 16:35.
Citera
2018-10-04, 16:35
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Herregud vilket snömos.
Häktningsfrågan
Lite ur överklagandet från JCA till Hovrätten. Hurtig påpekar grova rättegångsfel.

Här kan den laddas ner, men tryck bort pop-up fönstret som dyker upp som det senaste är ett ofog på minfil sidan.
https://minfil.com/i2t336iabc/Stockh..._Aktbil_49_pdf
Det framgår att Arnault uppbär svensk pension (men inte hur mycket) som ett argument varför han har fortsatt stark anknytning till Sverige.

Nu är ju en pensionär fri att åka vart han vill, särskilt om han har en stöttande hustru med mer pengar än vad han själv har, och dessutom vänner verkar det som i Frankrike som han tidigare lånat hus av. Så hur binder pensionen honom till Sverige? De kan väl inte dra in hans person om han reser utomlands? Och i så fall kan han väl få fransk pension, eftersom han är fransk medborgare.
Senast redigerad av outoftheblue 2018-10-04 kl. 16:39.
Citera
2018-10-04, 16:45
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det framgår att Arnault uppbär svensk pension (men inte hur mycket) som ett argument varför han har fortsatt stark anknytning till Sverige.

Nu är ju en pensionär fri att åka vart han vill, särskilt om han har en stöttande hustru med mer pengar än vad han själv har, och dessutom vänner verkar det som i Frankrike som han tidigare lånat hus av. Så hur binder pensionen honom till Sverige? De kan väl inte dra in hans person om han reser utomlands? Och i så fall kan han väl få fransk pension, eftersom han är fransk medborgare.

Det är för att han arbetat i Sverige och den kan man inte ta ifrån honom. Det i sig binder honom inte till Sverige eftersom han inte verkar vara svensk medborgare eller har dubbla medborgarskap.
Den svenska pensionen kan han ha hemma i Frankrike om så är.

Överklagan
JCA är 72 år gammal och uppbär månatlig pension om drygt 7 000 kr netto.

Hurtig vill få HR att värdera om det rör sig om oaktsam/vårdslös från JCA sida, och inte uppsåtligt som TR anser. Hurtig kör hela registret vilket i sig är bra så ingen kan säga att han fått ett uselt försvar.
Senast redigerad av Moosky 2018-10-04 kl. 16:54.
Citera
2018-10-04, 16:56
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Hans Ruin har betett sig illa på många sätt efter det att MÄ gjorde sin polisanmälan.
Men det är trots allt inget som tyder på att han krävde att MÄ skulle fortsätta umgås med JCA. Hennes affär med kulturprofilen har nog inte mycket med hennes filosofiska studier att göra alls faktiskt, det var knappast en fördel för doktorandstudierna att hon gick till sängs med JCA, och det var inget Hans Ruin förväntade sig. Så visst hade hon kunnat dra sig undan utan att sabotera sin akademiska karriär.
2017-2018 offrar Hans Ruin relationen med sin doktorand för att behålla sin relation med Jean-Claude Arnault. Nånting håller Hans Ruin på med, ostridigt.

Vad hade Hans Ruin gjort 2011 eller 2013 om "doktoranden" anmält Arnault då? Hur beroende var "doktoranden" av sin handledares välvilja då, jämfört med idag?

Vad hade Hans Ruin gjort om Arnault sagt till honom 2011 "Jag är en rage på henne! Nu ska vi förstöra hennes karriär, fattar du?"? Och ffa, vad hade "doktoranden" anledning att tro skulle kunna hända?

Detta är ganska oberättat, ännu.
Citera
2018-10-04, 17:01
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Naturligtvis förväntade sig inte handledaren att hon skulle ha sex med honom, men han verkar själv inte ha blivit upprörd och avslutat kontakten med JCA för att han våldtog hans doktorand. Det hade väl varit normalt beteende. HR borde ha tagit avstånd från JCA.

Eller skulle du fortsätta fjäska för äldre män som våldtog dina studenter? Nä, kalla handen borde det ha varit, men för HR hade det varit som att säga nej till en chans till en plats i Akademien, så därför tolererade han att JCA våldtog hans student.

Ja det kan man tycka. Hans Ruin har tvärtom fortsatt som rådgivare åt JCA. Givit honom råd om hur han ska ta sig igenom krisen, utövat påtryckningar på vittnen och skrivit under en direkt lögnaktig kommuniké från Södertörn. Ett rent under att han inte fått sparken från högskolan.
Borde han ha brutit kontakten och tagit avstånd - kanske det. Men det hade räckt en bra bit om han avstått från att intrigera.
Citera
2018-10-04, 17:08
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
2017-2018 offrar Hans Ruin relationen med sin doktorand för att behålla sin relation med Jean-Claude Arnault. Nånting håller Hans Ruin på med, ostridigt.

Vad hade Hans Ruin gjort 2011 eller 2013 om "doktoranden" anmält Arnault då? Hur beroende var "doktoranden" av sin handledares välvilja då, jämfört med idag?

Vad hade Hans Ruin gjort om Arnault sagt till honom 2011 "Jag är en rage på henne! Nu ska vi förstöra hennes karriär, fattar du?"? Och ffa, vad hade "doktoranden" anledning att tro skulle kunna hända?

Detta är ganska oberättat, ännu.

Ja, det är en hel del som är oklart. Såvitt jag förstår fick Hans Ruin inte reda på övergreppet 2011 utan först 2017. Jag tycker inte att man kan kräva av någon att han eller hon tar avstånd offentligt och bryter kontakten, men det hade förstås varit bättre om han inte trasslat in sig i besynnerliga kommunikéer och telefonsamtal.
Däremot tror jag inte att Hans Ruin hade saboterat sin doktorands karriär om JCA bett honom om det.
Citera
2018-10-04, 17:11
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Jo, men varför sa inte hennes handledare upp kontakten med sin students våldtäktsman? Istället fortsatte han jobba på Forum som inget hänt.

OK, här har jag uppenbarligen missuppfattat något. Jag trodde inte att Hans Ruin fick reda på övergreppet förrän 2017.
Ja, varför bröt han i så fall inte kontakten? Varför bröt inte JCA:s väninna "Helena" kontakten?
Citera
2018-10-04, 17:17
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Däremot tror jag inte att Hans Ruin hade saboterat sin doktorands karriär om JCA bett honom om det.
Det är din spekulation och den har sin vikt.
Den stora frågan är: vad hade doktoranden anledning att tro, med den info hon hade?
Hans Ruins beteende 2017-2018 är ett embryo till facit i efterhand, beteendet visar att Ruin känner sig delaktig i situationen.
Senast redigerad av Schlesien 2018-10-04 kl. 18:06. Anledning: justerar ett ord
Citera
2018-10-04, 17:17
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
OK, här har jag uppenbarligen missuppfattat något. Jag trodde inte att Hans Ruin fick reda på övergreppet förrän 2017.
Ja, varför bröt han i så fall inte kontakten? Varför bröt inte JCA:s väninna "Helena" kontakten?
Jag vet inte exakt när hon berättade det men det verkar inte ha vänt HR mot JCA på något sätt. Han trodde väl att han satsade på vinnande häst.
Citera
2018-10-04, 17:24
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det är din spekulation och den har sin vikt.
Den stora frågan är vad hade doktoranden anledning att tro, med den info hon hade?
Hans Ruins beteende 2017-2018 är ett embryo till facit i efterhand, beteendet visar att känner sig delaktig i situationen.

Ja absolut, det är bara en spekulation. Och Hans Ruins agerande 2017-2018 är direkt häpnadsväckande. Varför så angelägen om att rentvå Södertörn (eller vad det nu var han ville rentvå) att han ordnar med ett falskt uttalande?
Citera
2018-10-04, 17:53
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Det finns män som fortsätter sätta press på en, och i det här fallet stod hon i beroendeförhållande till sin handledare som var vän med JCA, jobbade för Forum och tycks ha varit mån om att hålla sig väl med JCA, och till och med försökt påverka en del av de 18 kvinnorna DNs artikel till JCAs fördel, och som inte trodde henne när hon berättade om JCAs övergrepp. Hon hade alltså två manipulativa äldre män att hantera och kunde inte så gärna förväntas avbryta sina doktorandstudier för att undvika dem båda.

Det handlar alltså om misogyni i den akademiska världen såväl som i den kulturella. Det blir mycket att kämpa mot för en ung ensamstående mor som håller på att doktorera i ett krävande ämne som filosofi.

Tror du det är lätt att undvika påstridiga klängiga efterhängsna äldre män så har du megafel!

Intressant att följa läsning om dessa relationer och visst är det komplext men att lappa ihop sin integritet och hålla avstånd bör inte innebära ”… att han ska bli hennes fiende. Att han ska förstöra hennes karriär.” Jag syftade inte på att jag tyckte det hade varit rimligt att hon tagit någon slags ställning öppet, i det avseendet tycker jag att hennes agerande är förståeligt. Syftade på att inte själv fysiskt hamna på en plats där något liknande skulle kunna hända igen.

Ur FUP:en s. 11: "--- berättade att Jean-Claude känner alla i kulturlivet. I fredags (24/11-2017) pratade --- med sin chef hans om vad som hade hänt mellan henne och Jean-Claude. Han sade att han trodde på henne och att han stod bakom henne i detta. Han uppmuntrade till och med --- att anmäla."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in