2018-07-06, 20:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Den kanske ligger och skvalpar i avloppet någonstans.

Lite konstigt att du säger just det.
Tänkte på det häromdagen.
Tänkte var skulle man själv tänka sig att slänga något som man vill ha försvunnet och förstört i brådrasket? Får inte ta tid, får inte hittas lätt, måste bli förstört. Vatten...

Han kanske har slängt ner det i en avloppsbrunn?
Citera
2018-07-06, 20:17
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Tror det där beskriver häktning.
För åtal måste det finnas bevisövervikt mot GM samt att åkläagare tro/vet att det ska bli en följande dom.
Hen får inte ta till åtal om det finns tvivel att det blir en fällande dom
(Lekmanna uttryckt)

Stämmer, men i diskussionen om åtal frågade notknapparen om det fanns något liknande regelverk/lag som styr häktning.
Citera
2018-07-06, 20:17
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
För att det inte lär förändra mycket hos de som har en bestämd uppfattning. Att han brukar visa upp sig på sociala medier i mer ytliga sammanhang som exempelvis utövande av en hobby innebär inte att allt blir bra bara man börjar "prata ut" om om mer personliga oroligheter inför en anonym allmänhet där man med fog kan anta att många inte alls är välvilligt eller ens neutralt inställda. Det finns nog ingen psykolog eller beteendevetare med minsta tillstymmelse till yrkesheder som skulle råda till detta. Närmaste familj, bekanta och ev närmaste kollegor är kanske de som är något vettigt att dryfta något närmre om det.

Jag hade nog inte brytt mig om vad rådgivare eller psykologer hade rått mig till.
Hade jag varit oskyldigt anklagad för ett mord hade jag gjort allt för att förklara att jag är oskyldig.
Man alla är vi olika.

Fast sådana som ägnar en stor del av sin tillvaro att bemöta diverse orättvisor i skepnad av andras uppfattning mår sällan så speciellt mycket bättre. Särskilt om dessa andra är en diffus anonym allmänhet. Jämför exempelvis med anhöriga till brottsoffer som för sin sak i media, det är ju ofta en ganska njugg inställning de möter, man tycker att de exploaterar sin olycka.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-07-06 kl. 20:21.
Citera
2018-07-06, 20:22
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Fast sådana som ägnar en stor del av sin tillvaro att bemöta diverse orättvisor i skepnad av andras uppfattning mår sällan så speciellt mycket bättre. Särskilt om dessa andra är en diffus anonym allmänhet.

Han skulle inte behöva ägna så stor del av sin tillvaro att bemöta orättvisor.
Ett Facebookinlägg tar några minuter
Citera
2018-07-06, 20:27
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Men seriöst, vad skulle han kunna skriva så att t.ex du skulle tro på honom?

Oavsett vad han skulle skriva så skulle åtminstone de flesta som är här i tråden tolka det som om han var skyldig och bara försökte skylla ifrån sig, det är ju ett rent moment 22 scenario som önskas.

Han skulle bli anklagad precis lika mycket här ändå, fan vet om det inte skulle bli ännu hätskare angrepp på honom.
Citera
2018-07-06, 20:29
Medlem
Citat:

Det handlar inte om tiden att skriva några inlägg, den är är försumbar. Utan mer om att undvika att hamna i något mentalt vattentrampande. Och det skulle vara något tiotal som dig som ifrågasätter, tycker han spelar etc. Alternativt kan han göra inlägg som inte kan svaras på och då gnälls över det. Här i tråden ifrågasätts det att han ens verkar göra något sånär som innan LWs försvinnaande och mord inträffat.
Citera
2018-07-06, 20:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jo åklagaren får inte väcka åtal om hen inte bedömer att hen kan få en fällande dom. Men sedan kan ju bli skillnader för vi har fri bevisföring och uppgifter kan värderas annorlunda. Det som framkommer under huvudförhandlingen är det som ska ligga till grund för domen och det är inte direkt sällsynt att just vittnesuppgifter kan avvika något jämfört med vad de uppgivit i förhör i ett tidigt skede av förundersökningen.
I sämsta fall kan åklagare själv åtalas för obefogat åtal.

Tack, då mindes jag rätt.
Mindes också rätt när det gällde att du hade juridiska kunskaper.
Citera
2018-07-06, 20:38
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men seriöst, vad skulle han kunna skriva så att t.ex du skulle tro på honom?

Oavsett vad han skulle skriva så skulle åtminstone de flesta som är här i tråden tolka det som om han var skyldig och bara försökte skylla ifrån sig, det är ju ett rent moment 22 scenario som önskas.

Han skulle bli anklagad precis lika mycket här ändå, fan vet om det inte skulle bli ännu hätskare angrepp på honom.

Men läs vad jag skriver.
Skrev inte att han skulle gå ut på Flashback och förklara sin oskuld!!
Utan till sina vänner.
De som inte träffat honom måste ju undra.
Vore så enkelt för honom att förklara att han är oskyldig.
Min poäng är att han inte på något sätt verkar bekymrad över det som hänt.
Utan slänger ur sig diverse konstiga uttalanden efter varandra.
Jag har källa på detta.

Som någon skrev nyss i tråden, han talar som en GM.
Citera
2018-07-06, 20:41
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Men läs vad jag skriver.
Utan till sina vänner.
Jag har källa på detta.

Eftersom han till er stora förtret lever som han brukar, geocashar och annat så antar jag att de som han räknar som vänner redan har fått höra hans version och inställning.

Hur skulle han bära sig åt enligt dig, klä sig i säck och aska och påbörja en canossavandring?
Citera
2018-07-06, 20:44
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Lite undringar i dessa semestertider:

Någon som vet om åklagaren ÅH har ledigt för närvarande?

Har utredningsledaren LR semester?

Rådman L-E H är den som hittills ”haft hand om” SD-förhandlingarna på Örebro TR. Nu har hen semester. Tar den andre rådmannen (inom samma rotel) över ”rodret” om ny förhandling i målet skulle brådska?

Att eventuell sätta in vikarier/ersättare, för i hög grad viktiga personer i utredningen, verkar inte så klokt, kan jag tycka. Samtidigt känns tanken på att utredningen kanske tvingas ”ta semester” frustrerande.
Citera
2018-07-06, 20:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Oui! 😊 Det finns ett gäng sk häktningsgrunder som måste uppfyllas (Rättegångsbalken kapitel 24)
Vääääldigt kortfattat om det huvudsakliga:

- Personen ska vara misstänkt på sannolika skäl.

- Personen ska vara misstänkt för ett brott som ger minst ett års fängelse.

- Det ska finnas en risk för att den misstänkte 1. flyr straff, 2. förstör/gömmer bevis eller på annat sätt försvårar i utredningen, eller 3. fortsätter att begå brott.

Tack till dig också.

Det betyder då att man inte kan "dra till" med något bara för att man bara "känner på sig" att man har rätt person för att fylla på sen med resten och inte heller att man försöker få någon häktad som misstänkt för att "skydda någon" annan.
Citera
2018-07-06, 20:49
Medlem
Citat:
Men läs vad jag skriver.
Utan till sina vänner.
Jag har källa på detta.

Men du skrev att "göra allt", vad lägger du i det? Han kanske har pratat med dem han ser som vänner och i övrigt fattar sig kort om han måste säga något öht.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-07-06 kl. 20:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in