2018-07-06, 18:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Och som tillägg, jag tror det var därför åklagaren ville ha honom häktad på sannolika skäl, för att hon lägger ihop ett och ett och hon förstår att det är rätt GM.
DNA finns och SD har träffat Lena.
Men det går inte att binda honom till gärningen.
TR ville ha något mer konkret än att lägga ihop ett och ett.
Hoppas verkligen att resultaten från NFC kan binda GM till brottet så Lena får upprättelse och GM blir dömd.

Utan att ha kollat, tror jag att jag läst någon gång att åklagaren inte får åtala en person utan att tro sig ha tillräckligt för det åtal som är aktuellt.

Kan det finnas något liknade regelverk/lag som styr häktning?

Är verkligen novis i juridikens värld,så detta kan bli helt galet.
Hinner inte kolla nu, kanske någon annan vet vad som gäller?

Vad jag menar är att jag skulle kunna tänka mig att åklagaren i detta fall inte får försöka "få till" sannolika utan att tro sig nå de grunder som gäller i lagen. Hon borde ligga och vippa på gränsen. man kan inte bara chansa hur som helst, även om viss "bevisning kan vara svår att värdera."
Citera
2018-07-06, 18:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ja det är surt med uppladdningssajter som raderar uppladdningen efter nån månad. Då är faktiskt det tydligen skydda minfil.com betydligt bättre (jag lyckas inte få virusvarningar på den) eller dess alter ego fuskbugg.se

Om Ulf ser detta får han gärna lägga upp bilden igen.

Ja, tack. Med källhänvisning vore inte dumt.

Citera
2018-07-06, 18:12
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Man kan tycka det, om det nu inte beror på att SD vägrat svara utredarna vad han vet om saken och därför kvarstår som misstänkt. Skäligen misstänkt för att skydda någon. Om jag minns rätt fanns eller finns såna uppgifter tillgängliga I tråden.
Om så är fallet får vi nog finna oss i att fallet Wenntröm lugnt läggs ner och mappen rubriceras tragiskt händelse.
Och NW lämnas till vård inom socialtjänsten.
Blir också rörd av detta scenario men för allas läkning är sanningen den bästa förutsättningen.

Det fetade: Kanske missförstår dig nu, men påstår du att SD är skäligen misstänkt för skyddande av brottsling?

Isåfall har du fel.
Citera
2018-07-06, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Man kan tycka det, om det nu inte beror på att SD vägrat svara utredarna vad han vet om saken och därför kvarstår som misstänkt. Skäligen misstänkt för att skydda någon. Om jag minns rätt fanns eller finns såna uppgifter tillgängliga I tråden.
Om så är fallet får vi nog finna oss i att fallet Wenntröm lugnt läggs ner och mappen rubriceras tragiskt händelse.
Och NW lämnas till vård inom socialtjänsten.
Blir också rörd av detta scenario men för allas läkning är sanningen den bästa förutsättningen.
Ja vi får då innerligt hoppas att sanningen trots allt är den bästa för alla parter.
Förstår inte riktigt vart du vill komma med detta inlägg, då du gång på gång påpekar att man ska komma med fakta inte en massa antagande som blir till trådsanningar hit å trådsanningar dit.
Citera
2018-07-06, 18:34
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det troliga i mina ögon är att man pingat den till området och letar efter den på torsdagen inom det område där det intressanta fyndet gjordes?

Kan det varit så att batteriet ännu inte laddat ur, man kanske kunnat pinga den till området tisdag och onsdag och torsdag fm? Att den inte varit helt avstängd och man har få någon signal från den även på torsdagen?
Fyndet från privatperson hoppas jag är mordvapnet med blod och massa dna på
Citera
2018-07-06, 18:35
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Min vän är som sagt åklagare och har lång erfarenhet av att vara förundersökningsledare i brottsutredningar (framförallt grova narkotikabrott).

(Hen var även övertygad om att SD är gärningsman i detta mordfall.)
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Min väns kommentar till sin egen sammanfattade bild av fallet är att hen är övertygad om att SD är skyldig
Vad var det som hade övertygat era vänner om att SD är gärningsmannen?
Citera
2018-07-06, 18:37
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Det troliga i mina ögon är att man pingat den till området och letar efter den på torsdagen inom det område där det intressanta fyndet gjordes?

Kan det varit så att batteriet ännu inte laddat ur, man kanske kunnat pinga den till området tisdag och onsdag och torsdag fm? Att den inte varit helt avstängd och man har få någon signal från den även på torsdagen?
Den kanske ligger och skvalpar i avloppet någonstans.
Citera
2018-07-06, 18:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är TR som fattar beslut inte Åklagaren. För att TR skall fatta annat beslut, oavsett vilket, krävs nya bevis och nytt underlag för TR att ta ställning till.

Va!? Vi har väl inte ett frikännandeförfarande i Sverige. Det TR hittills uttalat sig om rör enbart om huruvida bevisningen räcker till häktning, vilket det inte gjorde. Du skrev refererade tidigare till tingsrättens "dom" men de har inte avfattat någon dom. De har tagit ett beslut rörande en tvångsåtgärd under förundersökningen. Detta för att åklagares beslut bör kunna överprövas i och med att det är en inskränkning i de mänskliga rättigheterna mot någon som ännu inte är dömd. Om åklagaren finner bevisning som antingen friar SD, eller indikerar någon annan som mer sannolikt skyldig så måste inte åklagaren föra ett ev. avskrivningsbeslut till TR för prövning.
Citera
2018-07-06, 18:59
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Utan att ha kollat, tror jag att jag läst någon gång att åklagaren inte får åtala en person utan att tro sig ha tillräckligt för det åtal som är aktuellt.

Vad jag menar är att jag skulle kunna tänka mig att åklagaren i detta fall inte får försöka "få till" sannolika utan att tro sig nå de grunder som gäller i lagen. Hon borde ligga och vippa på gränsen. man kan inte bara chansa hur som helst, även om viss "bevisning kan vara svår att värdera."

Jo åklagaren får inte väcka åtal om hen inte bedömer att hen kan få en fällande dom. Men sedan kan ju bli skillnader för vi har fri bevisföring och uppgifter kan värderas annorlunda. Det som framkommer under huvudförhandlingen är det som ska ligga till grund för domen och det är inte direkt sällsynt att just vittnesuppgifter kan avvika något jämfört med vad de uppgivit i förhör i ett tidigt skede av förundersökningen.
I sämsta fall kan åklagare själv åtalas för obefogat åtal.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-07-06 kl. 19:02.
Citera
2018-07-06, 19:02
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:

Oui! 😊 Det finns ett gäng sk häktningsgrunder som måste uppfyllas (Rättegångsbalken kapitel 24)
Vääääldigt kortfattat om det huvudsakliga:

- Personen ska vara misstänkt på sannolika skäl.

- Personen ska vara misstänkt för ett brott som ger minst ett års fängelse.

- Det ska finnas en risk för att den misstänkte 1. flyr straff, 2. förstör/gömmer bevis eller på annat sätt försvårar i utredningen, eller 3. fortsätter att begå brott.
Citera
2018-07-06, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Jag tror som din vän.
SD är skyldig men han vet att det blir svårt för åklagaren att få det bevisat.
Han förklarar ev DNA och annan teknisk bevisning med att han träffat henne den aktuella dagen. Mem det binder honom inte till mordet.
Det skulle kunna förklara hans självsäkerhet.
Och att han säger att de inte har något på honom.
Skulle kunna bli ett indiciemål tyvärr och risk att GM går fri trots att allt pekar mot honom.
Om han är skyldig, vilket jag och många andra tror, och bevisningen inte håller så lever SD trots allt resten av sitt liv med skulden på sina axlar. Jag har inga problem med det...… skulle Leif GW nog säga...
Tris bara att de anhöriga inte får "upprättelse".

Dock tror jag att bevisningen så småningom kommer att räcka till fällande dom.
Senast redigerad av brus-nilsson 2018-07-06 kl. 19:27.
Citera
2018-07-06, 19:24
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Jag har också hört från gemensamma vänner att SD sagt att polisen inte har något att komma med.

Jag har även en vän som jobbar på Grova brott i Örebro. Har inte nämnt detta i tråden tidigare då jag inte vill få en massa följdfrågor som gör min källa obekväm.

Även om min vän inte är involverad i själva utredningen av mordet på LW så får hen ju ändå mer info än gemene man så att säga.
Min väns kommentar till sin egen sammanfattade bild av fallet är att hen är övertygad om att SD är skyldig, men att det kan bli svårt att bevisa på ett sådant sätt att det leder till en fällande dom.

Man får ju innerligt hoppas att mer "bevis" framkommer så att man antingen kan avskriva eller åtala rätt person.
Konstigt sätt att uttrycka det på om man är oskyldig. "Polisen har inget att komma med".
Jag skulle vara väldigt på överallt om att jag var oskyldig och visa hur ledsen jag var för att jag var misstänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in