Citat:
Och som tillägg, jag tror det var därför åklagaren ville ha honom häktad på sannolika skäl, för att hon lägger ihop ett och ett och hon förstår att det är rätt GM.
DNA finns och SD har träffat Lena.
Men det går inte att binda honom till gärningen.
TR ville ha något mer konkret än att lägga ihop ett och ett.
Hoppas verkligen att resultaten från NFC kan binda GM till brottet så Lena får upprättelse och GM blir dömd.
DNA finns och SD har träffat Lena.
Men det går inte att binda honom till gärningen.
TR ville ha något mer konkret än att lägga ihop ett och ett.
Hoppas verkligen att resultaten från NFC kan binda GM till brottet så Lena får upprättelse och GM blir dömd.
Utan att ha kollat, tror jag att jag läst någon gång att åklagaren inte får åtala en person utan att tro sig ha tillräckligt för det åtal som är aktuellt.
Kan det finnas något liknade regelverk/lag som styr häktning?
Är verkligen novis i juridikens värld,så detta kan bli helt galet.
Hinner inte kolla nu, kanske någon annan vet vad som gäller?
Vad jag menar är att jag skulle kunna tänka mig att åklagaren i detta fall inte får försöka "få till" sannolika utan att tro sig nå de grunder som gäller i lagen. Hon borde ligga och vippa på gränsen. man kan inte bara chansa hur som helst, även om viss "bevisning kan vara svår att värdera."
"På sannolika skäl misstänkt är den högre graden av brottmisstanke. Här krävs alltså mer bevisning mot den misstänkte än då den misstänkte bara är skäligen misstänkt för ett brott. Vid en objektiv bedömning som grundar sig i det bevismaterial som finns i det aktuella fallet ska misstanken framstå som berättigad för att man ska kunna säga att en person är på sannolika skäl misstänkt för ett brott. Bevisingen behöver dock inte vara så stark att det finns tillräckliga skäl för åtal. Att bedömningen ska vara objektiv innebär att den som gör bedömningen inte får blanda in egna, subjektiva värderingar och antaganden eller gissningar."
https://www.minilex.se/a/p%C3%A5-sannolika-sk%C3%A4l-misst%C3%A4nkt
https://www.minilex.se/a/p%C3%A5-sannolika-sk%C3%A4l-misst%C3%A4nkt