2018-07-06, 14:44
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Alltså troligen har/hade ju åklagaren en bestämd uppfattning om vem som hade mördat LW, men samtidigt kanske ingen tydlig idé om hur händelseförlopp/mordplats skulle ha sett ut.

Åklagaren gjorde väl helt enkelt som många här i tråden, dvs. hon valde först ut en gärningsman och försökte sedan pussla ihop ett händelseförlopp där han skulle passa in.

Så kan det absolut förhålla sig, tror jag. Det blir som att köpa färdig tårta och sedan efteråt försöka lista ut alla ingredienserna. Jag är inte bevandrad inom juridik men vad jag tycker mig ha förstått så brukar TR i regel ta relativt stor hänsyn till ÅK:s ”tårtor”? I detta fall väljer Örebro TR vid två förhandlingar (hittills) att inte höja misstankegraden. Anmärkningsvärt minst sagt, tycker jag.
Citera
2018-07-06, 14:46
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Nu har du nog tagit dig vatten över huvudet.

Helt plötsligt påstår du att du sett bilder på när kläder tas om hand från Fp. Var påsarna genomskinliga för dig men inte andra? Har du röntgenblick?

En blödande LW har varit i SDs hus. Det vet du. Men samtidigt har inga DNA-träffar gjorts som kan binda ihop detta med brottet. Var du hemma hos SD och såg detta? Vad hände hos SD? Varför blödde LW där? När var detta, 14 maj?

Du vet att DNA-proverna är färdiga. Hur vet du det? Har din källa insyn på NFC eller har den insyn i förundersökningen?

Tack för att även du frågar! Jag fick inte ett enda vettigt svar på mina frågor.
Citera
2018-07-06, 14:49
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
DNA kan binda till en gärning om det hittas i sån form eller på sånt ställe att det går att bevisa att det inte kan ha kommit dit på annat sätt.
nja. inte riktigt så. gärningen i sig kan den inte binda till.
däremot plats etc
Citera
2018-07-06, 14:52
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det jag vet är att dom sökte torsdagkväll, vad vet du?

Varför lägger du inte upp källa på det du har, istället blir det, kunde väl, kanske.
Jag antar såklart att man börjar söka person och mobil med en gång dessa är försvunna. Särskilt som det fanns tecken på att hon inte försvunnit frivilligt på morgonen.

Vad du får mobilsökning först på torsdagen förstår jag inte. Jag tolkar det inte så. Men vi får väl anta olika.
Citera
2018-07-06, 15:05
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
En (spekulation i allra högsta grad) tanke jag haft undet tiden jag hängt i den här tråden är UlfUtredarens ganska tvärsäkra ton om att fyndplats inte är brottsplats.

Vad som fick mig att höja på ögonbrynen var den översiktsbild (från helikopter?) som han la ut tidigt i tråden, innan liknande bilder kom från pressen. Det gjorde han i samband med att det diskuterades i tråden om på vilken sida av planket LW hittades.

Lika tvärsäker i tonen var han då.

Trots vad mina teorier i nuläget går ut på (att LW mördades i nära eller på fp), har jag inte kunnat släppa tanken på att Uffe har kännedom om något. Hur fick han tag på bilden?

Han har hela tiden hävdat att han är säker på att mordplatsen inte är fyndplatsen pga att fp nu inte längre är avspärrad till skillnad från LWs och SDs hus.

EnGodTanke skriver idag (spekulation?) och frågar hur skulle det vara möjligt för SD att få LW till hans hus och slutligen vidare till planket på 20 minuter? Att det inte skulle kunna vara möjligt?

Ligger det en hund begravd här?

Själv tänker jag i första hand att SDs hus varit avspärrat mest för att han är skäligen misstänkt och att naturligtvis kan det finnas spår från själva brottet. Det innebär ju inte att brottet nödvändigtvis behöver ha utförts där.

Nu börjar man undra... Iaf tänka lite...
En God Tanke skrev just att hen ibland skriver vittnen när det är egna spekulationer så hen litar jag inte på.
Var det verkligen U-U som la in bilden från brottsplatsen? Annars håller jag med om att han verkar förtroendeingivande. Svårt att få ihop scenariot här.
Citera
2018-07-06, 15:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Kära vänner av denna tråd,

EnGodTanke har uppenbarligen en massa info som inte vi har. Hen har säkert sina källor som hen inte kan/vill avslöja.

För att vi ska få veta mer detaljer, eller skvaller om man vill tolka det så, så kanske det inte går att hänvisa till källor i allt, även om det självklart vore önskvärt?

Ska en källa hela tiden hänvisas till så kommer vi aldrig få veta mer än det som står i pressen eller är offentlig handling.

Åtminstone jag är ff intresserad av vad som "sägs på byn", även om man får ta info för vad den är. 😊

Så är det nog.
Citera
2018-07-06, 15:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jag antar såklart att man börjar söka person och mobil med en gång dessa är försvunna. Särskilt som det fanns tecken på att hon inte försvunnit frivilligt på morgonen.

Vad du får mobilsökning först på torsdagen förstår jag inte. Jag tolkar det inte så. Men vi får väl anta olika.

Det troliga i mina ögon är att man pingat den till området och letar efter den på torsdagen inom det område där det intressanta fyndet gjordes?

Kan det varit så att batteriet ännu inte laddat ur, man kanske kunnat pinga den till området tisdag och onsdag och torsdag fm? Att den inte varit helt avstängd och man har få någon signal från den även på torsdagen?
Citera
2018-07-06, 15:47
Medlem
DreamTwister, du har förmodligen bättre koll än vad jag har, men jag
hade för mig att Mikael Nyqvist, den nytillsatte spaningschefen för
mordutredningen, har jobbat med bland annat barnprostitution tidigare?
(Eller har också Mikael Nyqvist blivit utbytt?)

Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Tack!
Minns du (eller någon annan) inlägget som refererade till att nya utredaren var speciellt utbildad att handskas med brott avseende barn? Sökt själv utan framgång?

Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det var hennes föregångare som arbetade med brott mot barn.
Citera
2018-07-06, 15:51
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
DreamTwister, du har förmodligen bättre koll än vad jag har, men jag
hade för mig att Mikael Nyqvist, den nytillsatte spaningschefen för
mordutredningen, har jobbat med bland annat barnprostitution tidigare?
(Eller har också Mikael Nyqvist blivit utbytt?)
MN har jobbat med brott mot barn, det stämmer. Men enligt Tanken är det nu Lisa Rehn som basar över utredningen. Kan inte se att hon varit annat än "normal" utredare av våldsbrott, har inte sett nåt om barn men men...
Citera
2018-07-06, 16:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
En God Tanke skrev just att hen ibland skriver vittnen när det är egna spekulationer så hen litar jag inte på.
Var det verkligen U-U som la in bilden från brottsplatsen? Annars håller jag med om att han verkar förtroendeingivande. Svårt att få ihop scenariot här.

Ja. Inlägget gjordes 19/5:
"Här hittades kroppen.

Så lägg ner nu.

http://www.bilddump.se/bilder/201805....194.10.14.jpg"

https://www.flashback.org/p64096106#p64096106

Tyvärr är länken död nu.
Minns bilden som högt ovanifrån, väldigt bra skärpa. Bättre än pressens bilder.

Ja, känns knepigt att få ihop allt.
Senast redigerad av notknapparen 2018-07-06 kl. 16:25.
Citera
2018-07-06, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
MN har jobbat med brott mot barn, det stämmer. Men enligt Tanken är det nu Lisa Rehn som basar över utredningen. Kan inte se att hon varit annat än "normal" utredare av våldsbrott, har inte sett nåt om barn men men...

Tack för svar, så det är så det förhåller sig - har inte hängt med i
Tankens alla inlägg idag, då vet jag hur det ligger till!
Citera
2018-07-06, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
SD bör ju rimligen själv ha fått veta vad åklagaren ansåg sig ha på honom, och SD har säkert i sin tur berättat det för andra. Det kanske kommer fram här i tråden med tiden.

Han har sagt till folk i sin omgivning att de "bara har" anmälningarna och att de bråkat (när framkom ej) har jag hört från en av de personerna i hans omgivning.
Senast redigerad av Rosenrasande1 2018-07-06 kl. 16:11. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in