2018-07-02, 23:58
Medlem
RZLAs avatar
Bröd som man har doppat i glykol fungerar alldeles utmärkt för att ta död på måsar. Det är sött och gott, så de äter gärna av det, och det är så pass giftigt att en liten mängd räcker för att ta död på dem (och även grannens hundar och ungar om de råkar äta, men det får man väl se som en liten bonus i sådana fall...).

Lycka till med att förgifta de förbannade kräken! Det är det ända som fungerar, för de är fridlysta när de har ungar, så någon hjälp ifrån t.e.x. kommunen kommer du inte att få.
Citera
2018-07-03, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RZLA
Bröd som man har doppat i glykol fungerar alldeles utmärkt för att ta död på måsar. Det är sött och gott, så de äter gärna av det, och det är så pass giftigt att en liten mängd räcker för att ta död på dem (och även grannens hundar och ungar om de råkar äta, men det får man väl se som en liten bonus i sådana fall...).

Lycka till med att förgifta de förbannade kräken! Det är det ända som fungerar, för de är fridlysta när de har ungar, så någon hjälp ifrån t.e.x. kommunen kommer du inte att få.

Det är det bästa alternativet för mig just nu efter lite forskning och googling, tack för tipset. Måste tydligen vara etylenglykol då propylenglykol inte är lika giftigt.

Får inhandla glykol imorgon och lösa det här problemet.
Citera
2018-07-03, 20:50
Medlem
idjuuts avatar
Putta ner dem från taket? "Oj hoppsan, dom ramlade ner av sig själva."
Föräldrarna lär ju störa mer än ungarna?
Citera
2018-07-04, 00:11
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Ekologi -> Jakt

/Mod

Men va fan?

Ekologi, natur, djur och växter --> Jakt, fiske och vildmark
/Moderator
Citera
2018-07-04, 17:07
Medlem
Nu har jag införskaffat etylenglykol.

Ska jag doppa brödet i det när glykolen är koncentrerad eller ska jag blanda med vatten först?
Citera
2018-07-04, 20:04
Medlem
RZLAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muhahaha94
Nu har jag införskaffat etylenglykol.

Ska jag doppa brödet i det när glykolen är koncentrerad eller ska jag blanda med vatten först?

Koncentrerad blir bra, då är det effektivast.
Citera
2018-07-04, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RZLA
Koncentrerad blir bra, då är det effektivast.

Jag la ut bröd med utblandat glykol och en med koncentrat tidigare idag på olika ställen långt ifrån varandra.

Måsarna har inte ätit något utav det

Kan de känna att det är glykol och farligt för dem och undviker det? Kanske det blåa färgen som skrämmer dem?

Nu blir jag förbannad. Ska skjuta måsfanskapen istället på natten
Senast redigerad av muhahaha94 2018-07-04 kl. 23:17.
Citera
2018-07-04, 23:27
Medlem
Om man kunde tillverka en projektil utav frystråttgiftmetanol -
Citera
2018-07-05, 00:34
Medlem
RZLAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muhahaha94
Jag la ut bröd med utblandat glykol och en med koncentrat tidigare idag på olika ställen långt ifrån varandra.

Måsarna har inte ätit något utav det

Kan de känna att det är glykol och farligt för dem och undviker det? Kanske det blåa färgen som skrämmer dem?

Nu blir jag förbannad. Ska skjuta måsfanskapen istället på natten

Glykol smakar inte giftigt utan sött, så djur brukar gladeligen äta av det. Så även måsar. Jag vet inte hur bra färgseende de har och om de bryr sig om färgen, men köp mörkt bröd. Det blir lite väl uppenbart för allmänheten vad som är i görningen om folk ser att det ligger blått bröd på marken.

De borde äta av det förr eller senare... Eller också har någon annan redan försökt och måsarna har dragit lärdom av det, det är nog inte helt omöjligt. Jag försökte förgifta ett måspar förut. Den ena måsen åt av brödet och efter det var det bara en kvar, men den åt aldrig något bröd som jag la ut, fastän jag försökte två gånger.
Citera
2018-07-05, 01:16
Medlem
Ta kontakt med jaktvårdskonsulenten i din Kommun.
Citera
2018-07-05, 01:23
Medlem
hippilis avatar
Sådant här kanske kan få måsarna att flytta?

https://m.youtube.com/watch?v=XaajOH79MSU
Citera
2018-07-05, 01:24
Medlem
DaChiefs avatar
Lycka till, man önskar att dessa äckliga parasiter vore död när de är i stadsmiljö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in