2018-07-05, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RZLA
Glykol smakar inte giftigt utan sött, så djur brukar gladeligen äta av det. Så även måsar. Jag vet inte hur bra färgseende de har och om de bryr sig om färgen, men köp mörkt bröd. Det blir lite väl uppenbart för allmänheten vad som är i görningen om folk ser att det ligger blått bröd på marken.

De borde äta av det förr eller senare... Eller också har någon annan redan försökt och måsarna har dragit lärdom av det, det är nog inte helt omöjligt. Jag försökte förgifta ett måspar förut. Den ena måsen åt av brödet och efter det var det bara en kvar, men den åt aldrig något bröd som jag la ut, fastän jag försökte två gånger.

hmm möjligtvis att det är jag som matat innan. la in kaustiksodakorn i tjock bröd för några dagar sen och det åt de upp. Sen skrek de utav helvete och nu är det typ 5 måsar mindre här. Frågan är hur jag kommer åt resten. Kanske borde lägga ut maten så måsarna inte ser mig lägga ut det.

Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Ta kontakt med jaktvårdskonsulenten i din Kommun.

Kommunen gör inget åt saken...
Citera
2018-07-05, 02:54
Medlem
Jag har motsatt problem.....visst måsjävlar och dom älskar att föra liv, men sett ikväll att en granne börjat stjuta stackarna....med lilla knallen är det 22mm ....är detta lagligt? får man skjuta måsar hur som helst? ....dom är ju extra skrikiga för dom försvarar sina ungar .....men inte fan kan man skjuta hur som helst?
Naturligtvis är jag för rädd för att konfrontera
Senast redigerad av bul-11-33 2018-07-05 kl. 02:58.
Citera
2018-07-05, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Jag har motsatt problem.....visst måsjävlar och dom älskar att föra liv, men sett ikväll att en granne börjat stjuta stackarna....med lilla knallen är det 22mm ....är detta lagligt? får man skjuta måsar hur som helst? ....dom är ju extra skrikiga för dom försvarar sina ungar .....men inte fan kan man skjuta hur som helst?
Naturligtvis är jag för rädd för att konfrontera

Skit i vad din granne gör. Fiskmåsar måste utrotas i städerna. Det är säkert såna som du som skräpat ner osv vilket lett till att de tagit sig in i städerna och nu klagar du på din granne....

Det är inget annat än skadedjur som förstör och attackerar och bajsar överallt.
Citera
2018-07-05, 12:37
Medlem
RZLAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muhahaha94
hmm möjligtvis att det är jag som matat innan. la in kaustiksodakorn i tjock bröd för några dagar sen och det åt de upp. Sen skrek de utav helvete och nu är det typ 5 måsar mindre här. Frågan är hur jag kommer åt resten. Kanske borde lägga ut maten så måsarna inte ser mig lägga ut det.

Var det på samma ställe du la ut det förra gången som du la ut det den här gången? Jag läste i någon annan tråd om att ta kol på måsar att de kan lära sig att vissa ställen är farliga för dem, så de kanske inte kommer äta bröd/mat som de hittar där deras artfränder blev förgiftade och dog. Du kan ju testa att lägga ut maten någon annanstans i näreheten av var de brukar vara, och hoppas att de hittar brödet när de flyger runt och letar mat.
Citera
2018-07-05, 14:12
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Var det på samma ställe du la ut det förra gången som du la ut det den här gången? Jag läste i någon annan tråd om att ta kol på måsar att de kan lära sig att vissa ställen är farliga för dem, så de kanske inte kommer äta bröd/mat som de hittar där deras artfränder blev förgiftade och dog. Du kan ju testa att lägga ut maten någon annanstans i näreheten av var de brukar vara, och hoppas att de hittar brödet när de flyger runt och letar mat.
Fåglar ser inte i mörker, åtla på natten.
Senast redigerad av borriz 2018-07-05 kl. 14:45.
Citera
2018-07-05, 16:05
Medlem
Jag har liknande problem. (varför denna tråd verkar vara perfekt för mig)

Skator och fiskmåsar som börjar bli ANINGEN jobbiga på min utegård.

Tjejen har planterat massa sköna gröna grejer som vi kan käka, så kommer det såna där fiskjävlar o jiddrar hela tiden, flera gånger om kvällen måste jag springa ut o slå på antingen fönster eller skrämma iväg de.

Jag tänkte såhär helt naturligt (och obögigt) - Jaha, då får jag väl fara till teknikmagasinet o köpa deras kralligaste luftgevär.

Men baserat på era svar så verkar det nästan vara fel tillvägagångsätt?
Citera
2018-07-05, 16:56
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dundercharra
Jag har liknande problem. (varför denna tråd verkar vara perfekt för mig)

Skator och fiskmåsar som börjar bli ANINGEN jobbiga på min utegård.

Tjejen har planterat massa sköna gröna grejer som vi kan käka, så kommer det såna där fiskjävlar o jiddrar hela tiden, flera gånger om kvällen måste jag springa ut o slå på antingen fönster eller skrämma iväg de.

Jag tänkte såhär helt naturligt (och obögigt) - Jaha, då får jag väl fara till teknikmagasinet o köpa deras kralligaste luftgevär.

Men baserat på era svar så verkar det nästan vara fel tillvägagångsätt?
Ofta räcker det med att hänga CD-skivor i snöre, som rör sig och reflekterar solen.
Citera
2018-07-05, 18:47
Medlem
Citat:

olika ställen men inte så långt ifrån varandra. Ska lägga ut igen nu på andra sidan gården och se om det blir någon skillnad
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Fåglar ser inte i mörker, åtla på natten.

ska lägga ut på natten

Problemet är bara att det ligger en massa blått bröd överallt och igår var det 2 st klädda i militärkläder som cyklade runt och stannade till på varje ställe det låg bröd och fotade. Nu vet jag inte om det är så smart att lägga ut när de kanske håller span

Jag bor nära där FM övar och flyger
Senast redigerad av muhahaha94 2018-07-05 kl. 18:52.
Citera
2018-07-07, 01:56
Medlem
Då var det konstaterat att fiskmåsarna inte äter av brödet jag lägger ut. Tror de har lärt sig hur glykol smakar och att det är giftigt. Nu har jag istället sprungit runt och sprutat ner fiskmåsarna med glykol med en sprayflaska.

Detta bör väl ta kål på dem när de försöker rengöra sig själva med munnen och föräldrarna också när de försöker rengöra sina barn?
Citera
2018-07-07, 07:57
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Då var det konstaterat att fiskmåsarna inte äter av brödet jag lägger ut. Tror de har lärt sig hur glykol smakar och att det är giftigt.
Om du planerat att ta livet av en eller annan hund så var din lösning perfekt. Problemet är att en fiskmås smaklökar inte är kalibrerade för sötma på samma sått som en hunds.

Citat:
Nu har jag istället sprungit runt och sprutat ner fiskmåsarna med glykol med en sprayflaska.
Jag skulle direkt avråda dig från att ge dig på detta utan andningsskydd.
Droppar av glykol sprids i luften när du sprutar och du kommer -oavsett hur försiktig du är- att andas in en del.
Citat:
Detta bör väl ta kål på dem när de försöker rengöra sig själva med munnen och föräldrarna också när de försöker rengöra sina barn?
Hundar slickar sig för att hålla sig rena, fåglarna nöjer sig med att smörja in sin fjäderdräkt
Citera
2018-07-07, 23:38
Medlem
Detta är verkligen ett problem i städerna.. det folk inte fattar är ju att när man kastar mat och allt överallt så kommer dom små skrikande asen komma.. plocka upp efter er så här dom ingen anledning att vara kring städerna!
Citera
2018-07-08, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Om du planerat att ta livet av en eller annan hund så var din lösning perfekt. Problemet är att en fiskmås smaklökar inte är kalibrerade för sötma på samma sått som en hunds.

Jag skulle direkt avråda dig från att ge dig på detta utan andningsskydd.
Droppar av glykol sprids i luften när du sprutar och du kommer -oavsett hur försiktig du är- att andas in en del.

Hundar slickar sig för att hålla sig rena, fåglarna nöjer sig med att smörja in sin fjäderdräkt

Hur smörjer måsarna sig? Har sett måsarna hålla på med näbben på fjädrarna.

Du verkar kunna mycket om fåglar. Hur ska jag bli av med dem? Jag har inget emot att se måsarna falla till sin död.

Hade det varit upp till mig så hade en .30 med 90J åkt in i fanskapen men då åker jag dit för både vapenbrott och jaktbrott. Humanaste sättet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in