2018-07-01, 17:35
Medlem
Jag har inte tillgång till råttgift och blodförtunnande medel och annat som beskrivs. jag har inte lust att skjuta ihjäl fåglarna då det är ett mycket starkt luftvapen och bara kulans hastighet skapar ljud som ett krutvapen. Väcker uppmärksamhet, jag vill inte åka dit.

Jag fick en till idé men vet inte hur bra det skulle fungera.

Jag har kaustiksoda hemma, Natriumhydroxid. Funderar på att trycka i lite korn i tjockare bröd och bara lägga ut det så fåglarna äter. Det bör vara mer effektivt och frätande än klorin?

eller är en kombo av kaustiksoda och klorinindränkt bröd bäst?

Att kontakta kommunen blir för omständigt. Jag vill utföra ett litet test och se om detta är effektivt så att jag sedan kan gå vidare till storskaligt och få bort stora fiskmåsar också. Dessa låter ju som självaste hin håle på nätterna. WHÄÄ WHÄÄÄÄÄÄ
Senast redigerad av muhahaha94 2018-07-01 kl. 17:37.
Citera
2018-07-01, 17:57
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannibalization
Du har ett luftvapen.

Frys ner små iskristaller och använd dem som ammunition.

I was not here.
Hur hade du tänkt dig att det skulle gå till?
Citera
2018-07-01, 17:59
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muhahaha94
Jag har inte tillgång till råttgift och blodförtunnande medel och annat som beskrivs. jag har inte lust att skjuta ihjäl fåglarna då det är ett mycket starkt luftvapen och bara kulans hastighet skapar ljud som ett krutvapen. Väcker uppmärksamhet, jag vill inte åka dit.

Jag fick en till idé men vet inte hur bra det skulle fungera.

Jag har kaustiksoda hemma, Natriumhydroxid. Funderar på att trycka i lite korn i tjockare bröd och bara lägga ut det så fåglarna äter. Det bör vara mer effektivt och frätande än klorin?

eller är en kombo av kaustiksoda och klorinindränkt bröd bäst?

Att kontakta kommunen blir för omständigt. Jag vill utföra ett litet test och se om detta är effektivt så att jag sedan kan gå vidare till storskaligt och få bort stora fiskmåsar också. Dessa låter ju som självaste hin håle på nätterna. WHÄÄ WHÄÄÄÄÄÄ
Skämtar du med mig? Vem fan som helst kan gå in på en butik som säljer råttgift och köpa på under minuten så det där snacket kan du skippa om att du inte har tillgång till något om du verkligen vill bli av med dem. Men du kanske bara är en liten sadistisk unge som vill plåga djur?
Citera
2018-07-01, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Skämtar du med mig? Vem fan som helst kan gå in på en butik som säljer råttgift och köpa på under minuten så det där snacket kan du skippa om att du inte har tillgång till något om du verkligen vill bli av med dem. Men du kanske bara är en liten sadistisk unge som vill plåga djur?

Har googlat och det står att det är licens på råttgift.....

Vilken butik rekommenderar du?
Citera
2018-07-01, 18:09
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Har googlat och det står att det är licens på råttgift.....

Vilken butik rekommenderar du?
Googla "köp råttgift" så får du hur många förslag som helst.
Citera
2018-07-01, 18:19
Medlem
Citat:
Googla "köp råttgift" så får du hur många förslag som helst.

du kan googla själv och länka. warfarinråttgift kan ej köpas utan licens
Citera
2018-07-01, 18:21
Medlem
Denoms avatar
Citat:
du kan googla själv och länka. warfarinråttgift kan ej köpas utan licens
Nej det där gäller om det är i läkemedel.
Citera
2018-07-01, 18:31
Medlem
Citat:
Nej det där gäller om det är i läkemedel.

Är du så bussig och länkar mig till en webbshop där jag kan beställa råttgift? Jag hittar nämligen inte det
Citera
2018-07-02, 20:11
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Sista försäljnings och överlåtelsedatum för alla rått och musgifter klass 3 innehållande antikoagulanter var 31 mars 2018. Om man ser sådana gifter i butik numera så begår butikens företrädare ett brott. Endast musgift innehållande alfakloralos får säljas numera. Om man bortser från det så är antikoagulanter usla att avliva fågel med. De har en annan blodstruktur än däggdjur. De dör men det kan ta lång tid eller kräva löjliga mängder bete. Alfakloralos får inte användas mot fågel längre, det är totalförbjudet sedan 1979-12-31. Då var det avklarat.

Fånga in dem och bär dem till grannhuset istället, om du inte har stake att vrida nacken av dem.
Citera
2018-07-02, 20:12
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Ekologi -> Jakt

/Mod
Citera
2018-07-02, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Sista försäljnings och överlåtelsedatum för alla rått och musgifter klass 3 innehållande antikoagulanter var 31 mars 2018. Om man ser sådana gifter i butik numera så begår butikens företrädare ett brott. Endast musgift innehållande alfakloralos får säljas numera. Om man bortser från det så är antikoagulanter usla att avliva fågel med. De har en annan blodstruktur än däggdjur. De dör men det kan ta lång tid eller kräva löjliga mängder bete. Alfakloralos får inte användas mot fågel längre, det är totalförbjudet sedan 1979-12-31. Då var det avklarat.

Fånga in dem och bär dem till grannhuset istället, om du inte har stake att vrida nacken av dem.

alfakloralos skulle alltså vara effektivt att avliva fågel med i mindre mängder?
Citera
2018-07-02, 23:53
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
alfakloralos skulle alltså vara effektivt att avliva fågel med i mindre mängder?

Synnerligen, men det är jätteförbjudet, så gör inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in