2018-07-02, 12:14
Bannlyst
https://www.msi.com/Laptop/GS65-Stealth-Thin-8RF

Köpte en sån här förra veckan och han i butik berätta att apples macbook pro 15 inte ens kommer upp i hälften av den prestanda den här datorn erbjuder. Den här är i absoluta topp siktet inom det mesta. Bland de snyggaste laptops jag sett och tunnare och väger dessutom mindre än apple.

Rekommenderar den till alla som vill arbeta, spela och inte vara låst till en sak
2018-07-02, 16:57
Medlem
T-Todts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingvin.

Köpte en sån här förra veckan och han i butik berätta att apples macbook pro 15 inte ens kommer upp i hälften av den prestanda den här datorn erbjuder. Den här är i absoluta topp siktet inom det mesta. Bland de snyggaste laptops jag sett och tunnare och väger dessutom mindre än apple.

Rekommenderar den till alla som vill arbeta, spela och inte vara låst till en sak

Man är inte "låst till en sak". Mac är inte så begränsat som alla påstår. Det finns massor av appar som täcker merparten av behoven man har. Vill man däremot köra avancerade datorspel så är väl någon Windows-dator kanske att föredra. Sedan kan man också föra resonemanget att Windows också är låst, i alla fall i jämförelse med Linux. Allt är relativt.
2018-07-02, 17:09
Medlem
Boggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oppretto
Apple Ipad till barnen är det bästa. Bra funktioner som hindrar olämpligt innehåll att visas för dem och jag använder programvara som direkt upptäcker om nya förändringar sker i innehållet.
Iphone är självskrivet och deras paddor till ungarna är det bästa.

Nu gissar jag att du har dålig koll på konkurrenternas mjukvara, ska ärligt talat säga att jag också har dålig koll på mjukvaran du nämner. Men har samtidigt svårt att se att det inte ska finnas alternativ för ett android-system.

Citat:
Ursprungligen postat av oppretto
Man kan inte vara emot Apple produkter. Steve Jobs gjorde det möjligt för all annan teknik vi ser idag. Skärmen om gränssnitt är Apple. Utan Apple ingen teknologi.

Det där gör att man får svårt att ta dig på allvar och man får direkt den här bilden i skallen...

https://i.pinimg.com/originals/d6/ca/3d/d6ca3da560ea05ea8e7eb57d5eda487b.png
2018-07-02, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogga
Nu gissar jag att du har dålig koll på konkurrenternas mjukvara, ska ärligt talat säga att jag också har dålig koll på mjukvaran du nämner. Men har samtidigt svårt att se att det inte ska finnas alternativ för ett android-system.

Det där gör att man får svårt att ta dig på allvar och man får direkt den här bilden i skallen...

https://i.pinimg.com/originals/d6/ca/3d/d6ca3da560ea05ea8e7eb57d5eda487b.png

Klart det kan finnas Android-prylar som kan passa, och även om Jobs verkligen var en sjutusan till visionär som lyckades få till en hel rad bra saker till oss, flera nydanande dessutom, men all ny teknik....? Nä.... verkligen inte.
2018-07-03, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Spelar fortfarande ingen roll. Faktum är, att ett rackskåp till megaserver ÄR bättre än en sketen blinglaptop, eftersom prestanda som uteslutande faktor avgör hur bra en dator är. Vad du har för subjektiva preferenser är totalt ointressant, eftersom ditt subjektiva missförstånd inte rår på en objektiv verklighet.
Subjektiva preferenser? Om någon har det, är det ju du, som hävdar att det enda som avgör är beräkningskapacitet. Världen är full av olika formfaktorer, och utrustningsnivåer, för att det inte är fullt så enkelt. Hade det varit det, hade alla haft en helikopter som kunde flyga runt deras privata server-rum.

Citat:
Prestanda är det enda mått som finns på en dators duglighet, punkt.
Nej. Prestanda avgör enbart om den är snabbare. Vilket, precis som med bilar, inte är det enda som avgör om en bil är, eller inte, är bra.

Citat:
Nej, det finns absolut ingen logik i dina missförstånd. Inte ens om du har två telefoner i två olika storlekar med exakt samma hårdvara och prestanda, kan du säga att en av dem är bättre.
Klart jag kan. För mig är den mindre bättre, eftersom jag vill kunna ha den i bakfickan. För någon annan är den större bättre, eftersom den är bekvämare i handen så som de vill hålla den när de åker buss, och ska se på film.

Citat:
Du verkar tämligen vinglig i dina resonemang här.
Jag tror snarare det är du som försöker få dina halmdockor att stå upp i stormvindar, men du kan ju uttrycka dig hur du vill...

Citat:
Du skriver om entusiaster som spenderar 30k för att få laptops med 120hz-skärm, och att denna skara användare är försvinnande få.
Ja? Och? Apple har gjort bedömningen att de tjänar mer på att vända sig till en annan grupp användare än spelare, eftersom de flesta spelare inte är villiga att lägga den typen pengar på en laptop, medan företag utan vidare lägger upp de pengarna för en "arbetsorienterad" maskin.

Citat:
Så då måste jag ju bevisa att du är felinformerad, och att Crapple mycket väl kan inkludera 120hz i åtminstone dubbla priset av PC:n, men ändå inte gör det.
Eh... Ingen har någonsin betvivlat att Apple kan utrusta sina maskiner med högre uppdateringsfrekvens, och grafik-chip som klarar av att driva dem, men det är helt meningslöst eftersom det dels skulle kosta dem extra, och deras burkar inte är ämnade till spel i alla fall, så nyttan uteblir.

Citat:
Du verkar ta väldigt illa upp av att 60hz till dubbla priset av 120hz får Apple att framstå som efterblivet.
Jag tar inte illa upp, överhuvudtaget. Jag har konstaterat att du inte har en vettig argumentationsteknik, utan bara försöker trycka ned folk av en annan åsikt än din, och använder alla metoder du kan till att försöka lyckas med det. Personligen tycker jag bara det får dig att framstå som fjantig, men du får uttrycka dig hur du vill, så vitt mig ankommer. Andra kan ha åsikter om det, men du är inte viktig nog i min värld, för att jag ska bli upprörd. Problemet är helt enkelt att du har fått för dig att det enda som är viktigt, är sådant du bryr dig om, och Apples affärsmodell helt uppenbart inte går ut på att leverera just sakerna du bryr dig om, verkar helt ha gått dig förbi.

Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Jag håller helt med om detta och får ju även tillägga att det är självfallet ANTILOGISKT att hävda att dator A är en "sämre" dator än B p.g.a "högre vikt".

Då är vi dock inne på ett område som iDioter har svårt att hantera, nämligen skillnaden mellan:

1. Den bästa produkten.
2. Den bästa produkten för det egna behovet.
Problemet här blir ju att det alltid är frågan om den bästa produkten, sett i ett visst avseende. Det är inte enbart prestanda som är avgörande, den bästa bilen är inte alltid en F1 racer, den bästa datorn är inte alltid en semi portabel serverfarm, osv. När man pratar om vad som är bäst för ett visst ändamål, blir det förmågor för just det som blir avgörande. Eftersom någon som köper en MacBook Pro inte har för avsikt att primärt spela på den, är det "idioter" som kräver att det är spelkriterier som ska få avgöra om det är en bra, eller inte, enhet.

Citat:
Varför är "workstation" pc så dyra för precis som apple när hårdvaran är mycket sämre än en spel dator för halva pris.
Varför kostar en Intel i7 och motsvarande Xeon CPU, fruktansvärt olika pengar? Därför att kraven på driftsäkerhet, är mycket högre på workstation / server delar, och köparna får betala för det. Man använder helt enkelt bättre komponenter när man bygger ett workstation moderkort, än när man bygger ett spelmoderkort. Man får mycket fler funktioner, till ett lägre pris, med spelmoderkortet, men driftsäkerheten är inte lika hög. Man kan ha lite tur, och kan köra samma system i 25 år, eller lite otur, och det dör långt innan garantin gått ut. Men genomsnittslivslängden är kortare på spelmoderkortet, än på workstation varianten. Och då pratar vi bara om katastrofala fel, och har inte brytt oss om risken för bitflip, crosstalk, osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Sjutusentre
Det handlar om att folk är fattiga luffare som inte har råd med deras produkter och är avundsjuka för att andra har det.
Jag är en fattig luffare... Nå, inte kanske just luffare, men definitivt fattig. Men definitivt inte avundsjuk. Apple har rätt att tillverka och sälja vad de vill, så länge de inte tvingar någon att köpa...

Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Jag får ju tro dig på ditt ord. Inga problem med det. Idag är rabatten 5-10% om man är student.
Rabatter till studenter, över lag, har gått ned. Utan fakta att grunda det på, gissar jag på att det beror mestadels på att marginalerna i branschen har gått ned som helhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Är det inte bättre att köpa en all a round där jag kan göra exakt allt istället för bli låst till bara vissa grejer för ett mindre pris ?
JAG hade mycket hellre köpt den här, än motsvarande Apple produkt. Men det ger kanske ett mer seriöst intryck om man inte plockar upp något som ser ut som en tonårings rymdskeppsinspirerade RGB monster för spel-bruk, och i stället plockar fram en silverfärgad enhet, med ett enkelt vitt äpple någon tuggat på? Jag hade å andra sidan köpt vadsomhelst, utom Apple, just eftersom jag inte gillar deras inlåsning.

Citat:

Köpte en sån här förra veckan och han i butik berätta att apples macbook pro 15 inte ens kommer upp i hälften av den prestanda den här datorn erbjuder.
Han ljög / vinklade sanningen på ett sätt som passade hans försäljningsargument? Jag stoppade båda i Prisjakts jämförelse, och valde dyraste varianten av de båda för jämförelsen.
Apple är klart dyrast, med 10 000kr högre pris än MSI.
Apple har tveklöst högre upplösning, 2880x1800 vs 1920x1080
Apple har tveklöst sämre anslutningsmöjligheter, med 4 thunderbolt 3, medan MSI'n har en mer... varierad uppsättning portar, så man slipper dongles.
Apple har snabbare & större SSD, dock moderkortsintegrera, och inte utbytbar.
Apple har mindre grafikminne, (hälften mot MSI's 8GB.) och mycket långsammare GPU. Relevant om man ska köra exempelvis CAD, eller spela, annars inte.
Apple har både mindre, och långsammare, samt icke uppgraderingsbart RAM minne. 16gB DDR3 vs 32gB DDR4
Apple har en 4 kärnig 3.1gHz i7 7920HQ, MSI har en 6-kärnig 2.2gHz i7 8750H. Båda kör turbo,om temperaturen på CPU'kärnorna tillåter det, upp till 4.1gHz om bara en kärna jobbar, Apples kör 3700 på alla kärnor, MSI's 3.2gHz.
Så, för de 10 000kr som man "spar" anser jag att MSI'n är ett tveklöst bättre köp, men Äpplet har både bättre SSD prestanda, och klart över hälften av MSI's prestanda i i princip allt annat.
2018-07-03, 08:14
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Subjektiva preferenser? Om någon har det, är det ju du, som hävdar att det enda som avgör är beräkningskapacitet.
Dina svarsinlägg är lika imponerande A-klassiga som ditt användarnamn, mister B. Du är pinsamt obeläst för att hänga här i IT-forumet, alternativt bara här och trollar, vilket jag misstänkt sedan första inlägget du skräpade ned tråden med. Dagens tips till dig är att du läser på och lär dig innebörden av det otroligt grundläggande begreppet obsolescence, som inte bara gäller datorer utan det mesta här i världen (presterar inte en produkt tillräckligt, byts den ut).

Citat:
Nej. Prestanda avgör enbart om den är snabbare. Vilket, precis som med bilar, inte är det enda som avgör om en bil är, eller inte, är bra.
Jaha, då är vi inne på dessa urdåliga billiknelser igen (man ser aldrig nog av dessa Ferrari vs. Kia-liknelser i olika Android vs iPhailtrådar; jag brukar säga Ferrari California vs Nissan GT-R och iDioterna blir då tysta av någon underlig anledning... )

Det jag tolkar av ditt inlägg är alltså att det är var mans behov att kunna bära med sig bilen i fickan, att världens snabbaste bil kostar inte mer än absolut max någon kilowatt i timmen i driftskostnad, så de flesta har råd att äga en; att bilen måste vara så tunn och kompakt som möjligt, och att krocksäkerhet är ointressant eftersom våldet ändå stannar utanför vår verklighet.

På en bil skiljer man mellan EQ och IQ. Emotional qualities handlar om prestanda, körglädje, design och liknande, på bekostnad av ekonomi, lastutrymme och allroundegenskaper. Objektivt sett är det alltid IQ som vinner (jag vet att objektivitet är ett omöjligt eller rentav okänt begrepp för er äppelfår), eftersom en bil med höga intellektuella kvaliteter blir lättare att leva med i längden, och därmed ett bättre köp. Så om nu bilar och datorer är helt identiska ur ett marknadsperspektiv, förklara då för mig hur en dator med hög prestanda är ohållbar att leva med?

Citat:
Världen är full av olika formfaktorer, och utrustningsnivåer, för att det inte är fullt så enkelt. Hade det varit det, hade alla haft en helikopter som kunde flyga runt deras privata server-rum.
Lol, no fucking shit? Det är inte som att man behöver en serverhall för sina vardagliga sysslor. Att du sedan tror din Pissbook Pro är bättre än IBM Summit eller Sunway TaihuLight betyder ingenting annat än att du är totalt inkompetent och alldeles åt pepparn för Applereligiös för att ta in objektiv fakta.

Citat:
Klart jag kan. För mig är den mindre bättre, eftersom jag vill kunna ha den i bakfickan. För någon annan är den större bättre, eftersom den är bekvämare i handen så som de vill hålla den när de åker buss, och ska se på film.
Du glömde bara att du inte förstår vad som gör en teknikprodukt bra.

Citat:
Jag tror snarare det är du som försöker få dina halmdockor att stå upp i stormvindar, men du kan ju uttrycka dig hur du vill...

Ja? Och? Apple har gjort bedömningen att de tjänar mer på att vända sig till en annan grupp användare än spelare, eftersom de flesta spelare inte är villiga att lägga den typen pengar på en laptop, medan företag utan vidare lägger upp de pengarna för en "arbetsorienterad" maskin.

Eh... Ingen har någonsin betvivlat att Apple kan utrusta sina maskiner med högre uppdateringsfrekvens, och grafik-chip som klarar av att driva dem, men det är helt meningslöst eftersom det dels skulle kosta dem extra, och deras burkar inte är ämnade till spel i alla fall, så nyttan uteblir.
Vad vi fått fakta på att betvivla är att Apple kan utrusta sina datorer med 120hz-skärm till åtminstone dubbla priset av en 120hz PC, som du själv menade var helt och hållet förbehållet "entusiaster med 30Kkr+ att spendera på en dator". Det var det vi pratade om.

Citat:
Jag tar inte illa upp, överhuvudtaget. Jag har konstaterat att du inte har en vettig argumentationsteknik, utan bara försöker trycka ned folk av en annan åsikt än din, och använder alla metoder du kan till att försöka lyckas med det. Personligen tycker jag bara det får dig att framstå som fjantig, men du får uttrycka dig hur du vill, så vitt mig ankommer.
Vad du tycker är inte intressant, eftersom du inte ens kan hålla dig till ämnet.

Citat:
Andra kan ha åsikter om det, men du är inte viktig nog i min värld, för att jag ska bli upprörd. Problemet är helt enkelt att du har fått för dig att det enda som är viktigt, är sådant du bryr dig om, och Apples affärsmodell helt uppenbart inte går ut på att leverera just sakerna du bryr dig om, verkar helt ha gått dig förbi.
Du blir uppenbarligen tillräckligt upprörd för att tolka mitt svarsinlägg som en förolämpning, vilket det absolut inte är. Det är inte du personligen som är orsaken till att en dators prestanda avgör om den är utdaterad eller inte. Men sitt du där med din 486 DX2 och försök installera senaste OS X samtidigt som du påtalar hur oviktigt det är med prestanda

Citat:
Problemet här blir ju att det alltid är frågan om den bästa produkten, sett i ett visst avseende. Det är inte enbart prestanda som är avgörande, den bästa bilen är inte alltid en F1 racer, den bästa datorn är inte alltid en semi portabel serverfarm, osv. När man pratar om vad som är bäst för ett visst ändamål, blir det förmågor för just det som blir avgörande. Eftersom någon som köper en MacBook Pro inte har för avsikt att primärt spela på den, är det "idioter" som kräver att det är spelkriterier som ska få avgöra om det är en bra, eller inte, enhet.
Vad exakt är det som är så svårt att förstå? Det finns andra adjektiv än "bra" när det kommer till datorjävlar. Du får gärna tro att smidigare dator = bättre dator, men kom då inte och förvånas över att den anti-logiken samtidigt gör min 23-kilosklump till fulltowerskrothög smidigare än din Raspberry Pi.

Citat:
Varför kostar en Intel i7 och motsvarande Xeon CPU, fruktansvärt olika pengar? Därför att kraven på driftsäkerhet, är mycket högre på workstation / server delar, och köparna får betala för det. Man använder helt enkelt bättre komponenter när man bygger ett workstation moderkort, än när man bygger ett spelmoderkort. Man får mycket fler funktioner, till ett lägre pris, med spelmoderkortet, men driftsäkerheten är inte lika hög. Man kan ha lite tur, och kan köra samma system i 25 år, eller lite otur, och det dör långt innan garantin gått ut. Men genomsnittslivslängden är kortare på spelmoderkortet, än på workstation varianten. Och då pratar vi bara om katastrofala fel, och har inte brytt oss om risken för bitflip, crosstalk, osv.
Alternativt råkar det vara så att Intel varit ganska fria att styra priserna ett bra tag nu. Intel är samma monopolgiriga typ av skitföretag som Apple, och vi väntar alla med spänning på vändningen.
Senast redigerad av avc 2018-07-03 kl. 08:59.
2018-07-03, 08:29
Medlem
avcs avatar
(sammanfogat i föregående inlägg)
Senast redigerad av avc 2018-07-03 kl. 08:38.
2018-07-04, 22:26
Medlem
Citat:

Rätt kass skärm för de pengarna.... Det är inte 1990 längre.
2018-07-04, 23:17
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fast Apple begränsar ju inte lurarnas prestanda för att jävlas, utan för att man ska minska risken för plötsliga avstängningar när ett äldre batteri inte klarar att ge de strömspikar som processorn kan kräva vid tyngre belastningar. Heller en lur som i vissa fall blir lite slöare än en lur som plötsligt bara dör...
Inte ens oss lyckas du lura att du själv tror det där på fullaste allvar. Planned obsolescense kallas fenomenet som får användaren att ana att luren är utdaterad och det är dags att köpa en ny. Batteritjafset var en efterhandskonstruktion av Apple, för att iDioterna inte skulle tappa förtroendet för företaget efter att det hela avslöjades.

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Rätt kass skärm för de pengarna.... Det är inte 1990 längre.
År 1990 var CGA och i allra bästa fall VGA standard (min gamla stationära Mac II kom med en monokrom 10" skärm som kostade 9.000 på den tiden). Visst vore en 4k 240Hz microLED-skärm alltid trevlig, men att påstå att en FHD 144Hz IPS-skärm på en bärbar speldator är undermålig är bara dumheter. Dels eftersom det inte var mer än ett par år sen vi fick >60Hz IPS-skärmar öht, och dels då GPU:n ändå inte pallar med 4k-spel i 144Hz. Å andra sidan lär ju inte detta vara några problem för iBögsen som aldrig lär få uppleva ens 120Hz, någonsin
Senast redigerad av avc 2018-07-04 kl. 23:25.
2018-07-04, 23:56
Medlem
Citat:
Inte ens oss lyckas du lura att du själv tror det där på fullaste allvar. Planned obsolescense kallas fenomenet som får användaren att ana att luren är utdaterad och det är dags att köpa en ny. Batteritjafset var en efterhandskonstruktion av Apple, för att iDioterna inte skulle tappa förtroendet för företaget efter att det hela avslöjades.

År 1990 var CGA och i allra bästa fall VGA standard (min gamla stationära Mac II kom med en monokrom 10" skärm som kostade 9.000 på den tiden). Visst vore en 4k 240Hz microLED-skärm alltid trevlig, men att påstå att en FHD 144Hz IPS-skärm på en bärbar speldator är undermålig är bara dumheter. Dels eftersom det inte var mer än ett par år sen vi fick >60Hz IPS-skärmar öht, och dels då GPU:n ändå inte pallar med 4k-spel i 144Hz. Å andra sidan lär ju inte detta vara några problem för iBögsen som aldrig lär få uppleva ens 120Hz, någonsin
Att tro att 1920 är det fetaste vad gäller upplösning får väl också klassa som ren dumhet....
2018-07-05, 00:06
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Att tro att 1920 är det fetaste vad gäller upplösning får väl också klassa som ren dumhet....
Ingen pratade om det "fetaste". Ska du ha det fetaste får du slanta upp 50 papp till, och då kommer du billigt undan.
2018-07-05, 00:12
Medlem
Citat:
Ingen pratade om det "fetaste". Ska du ha det fetaste får du slanta upp 50 papp till, och då kommer du billigt undan.
Men din dator skulle ju var minst dubbelt så bra på allt som macen... och nu plötsligt har du ändrat dig?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in