Citat:
Ursprungligen postat av
Pingvin.
Så alla som inte håller med ditt favoriserande för apple är okunniga. Jag vet att apple inte är för spel men deras datorer är sjukt över prisade för allt annat är idioti. Det är ju spel datorn som borde kosta 30k och apples max 15. Som jag skrev tidigare så betalar du för märket och inte hårdvaran och det håller de flesta med om om man inte är en fanboy. Hur gammal är du som håller på med sån här kuk mätning åt apple på över 60 sidor redan. Apple skrattar hela vägen till banken på sånna glidare som du hehe
Jag tror faktiskt inte du är rätt man att avgöra vad olika datorer ska kosta eller inte, med det står dig fullständigt fritt att tycka att Apples datorer eller annat inte passar dig, är för dyra för dig, inte snygga nog för dig, eller vad som helst. Jag argumenterar i första hand emot påståenden som är direkt felaktiga, vad folk sen tycker rent subjektivt är deras personliga val kan man säga.
Om du läste länken jag gav så fick du en förklaring varför vanliga vardagsPC och arbetsstationer skiljer så mycket i pris.
Att Apples datorer är dyra har jag redan sagt att jag håller med om, så även jag hade gärna sett ett lägre pris. Men då Apple har ett mycket starkt varumärke samt även håller mycket hög teknisk standard i de flesta fall (finns såklart exempel på det motsatta med) och ligger i framkant med många saker, så kan de även ta rejält betalt. Grejorna blir inte sämre för det, men, ja dyra. Men det är bara att välja att köpa om man vill, eller ge fan i att köpa om man ogillar Apple eller inte tycker deras produkter är intressanta nog för ett köp. Och man är inte idiot eller något annat negativt tillmäle vare sig man väljer att köpa Apple eller väljer att inte köpa. Man gör bara ett val, andra kan göra andra val.
Men samtidigt som Apples datorer är dyra så är konkurrerande modeller ofta också dyra, och det är inte alltid så lätt att klara att bevisa de eviga skrönorna som ofta kastas fram av de som är emot Apple, ”man får en dubbelt så bra dator för halva priset”. För att en sådan jämförelse ska vara vettig så måste man klara att matcha Apples dator på ALLA punkter, inte bara på några och sen skita i en massa saker som man faktiskt får för det högre priset på Apple-datorn. För det är ju så, även om man givetvis får betala en bra slant för bara märket, så är det inte bara märket man betalar mer för. Utan man får en hel del extra för slantarna med, sådant som man inte kan vara säker på att man alltid får hos konkurrenterna.
Att hela tiden få ”fanboy” i nyllet så fort man inte håller med i skitkastningen på Apple, det är rätt drygt, för det är så förbannat fånigt av dig och andra att inte se allt man skriver, utan vara se det ni vill se, det som eran konfirmationsbias matar er med...
Jag är snart 60 år, har ett bra jobb, har råd att köpa i princip vad jag vill oavsett om det sen är bra grejor eller bara dyra... Vill jag köpa, oavsett anledning, då kan jag oftast köpa rakt av.
Jag har fler PC i mitt hem än Mac, 4 PC-laptops mot en MacBook Pro. Jag trivs dock mest med min MBP, och använder på senare år mina PC mest vid speciella tillfällen då vissa saker helt enkelt inte funkar att göra på min MBP utan att köpa vissa extra omvandlare etc, vilket jag inte orkar. Så när jag ska mappa en av mina bilars styrsystem, så får en av mina PC tjänstgöra.
På mitt jobb är det i princip bara PC för hela slanten, så där jobbar jag alltså mest med PC. Det börjar dock komma en hel del iPad och även iPhone som används ute i fält av operatörerna.
Jag har inget som helst behov av att sitta och kasta skit på PC eller de som gillar och väljer PC. De får himla gärna göra de valen. Det är först när folk börjar kasta skit på Apples grejor, och användare, med rent felaktiga påståenden som mest och oftast bottnar i fördomar och okunnighet, som jag protesterar och försöker förklara att det som påstås inte är korrekt.
Om någon hävdar att de väljer att inte köpa en Mac, eller annat från Apple, för de tycker de är så jäkla fula. Ja då kanske jag inte håller med personligen, men är man emot Apple för det så är det ett helt ok argument och val, för den personen. Men påstår man att Apple eller någon av deras produkter är skit för det går inte att göra si eller så, eller den funktionen finns inte. Och det faktiskt är så att de har fel, funktionen finns, och man kan sedan länge göra si eller så. Ja då kastar de ju fram felaktiga påståenden och då är det väl synd om man är emot Apple för nåt som inte ens stämmer, eller hur?
Det är en massa saker jag inte är helt överens med hir Apple valt att göra, på eller med deras produkter. Men generellt sett så har fördelarna vägt tyngre för mig än ev nackdelar, så helheten har ändå passat mig. Därför har jag också köpt en del av apples produkter, men avstått från vissa. Och jag är en väldigt kritisk kund det kan jag lova dig. Jag har skrivit massor med rapporter till Apple som betatestare på sådant som jag tycker de bör ändra på, buggar, eller förslag till nya bättre funktioner.
Apple är ett jäkla bra företag, om det inte var det så skulle de aldrig nått de extremt bra resultaten de gjort. Att som vissa gör, påstå att det bara beror på mördande reklam och dumma får som köper, är så sanslöst juvenilt jubelkorkat att det borde finnas ett pris för det.
Folk kan alltså vara emot Apple på helt legitima grunder, och ha helt acceptabla argument för sina val att inte köpa Apples produkter. Men sen finns det folk som är emot Apple bara för att, med påståenden som är felaktiga, fördomsfulla, och känner sig tvingade att håna företaget deras produkter och användare. Det är fånigt, låt bara andra köpa vad de vill för sina pengar, man måste liksom inte bry sig om vad andra har för grejor utan väljer det man själv vill ha och köper det.