2018-06-28, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
1986 stor dollarn i strax under 7 spänn... Inte ens om man lägger på 25% moms på priset kommer man i ens hälften av vad du påstår.

Föregångaren Macintosh 128K kom 1984, och kostade då 2.500 dollar - motsvarande 22.000 kr (ink moms).
Priset i USA och priset i Sverige är två helt skilda saker. Jag har genom åren köpt väldigt mycket saker från USA, eftersom att även om de fastnar i tullfiltret och beläggs med tull, moms och expeditionsavgift så är det ändå billigare än att köpa i Sverige. Det är helt normalt att saker kostar dubbelt så mycket i Sverige som i USA. En Mac kostade ca 50 papp 1986, tro det eller ej men så var det. Apple har alltid tagit ut så mycket som det går. Någon gång runt år 2000 köpte jag en bildskärm från Silicon Graphics. Den kostade ca 35k. Apple sålde exakt samma bildskärm (annat skal, men identisk i övrigt och från samma fabrik). Apple-skärmen kostade 80k.
2018-06-28, 22:08
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det är lite svårt för mig att bevisa det. Men 1986 kostade en Mac ca 50k. Studenter inskrivna vid Lunds Universitet erbjöds att köpa för endast 25k. Det är inget jag hittar på, både jag och min fru var studenter på den tiden. Men ingen av oss tyckte att det var en god idé att betala 1,25 års studielån på en Mac. Några år senare köpte vi dock en begagnad "bärbar" Mac för 5k. Den var blytung och hade kostat närmare 50k som ny, vi betalade ca 5k begagnat. Då var den väl 5 eller 6 år gammal. Vi var väldigt nöjda med den. Stor skärm för sin tid, och framförallt stor trackball. Men tro vad du vill, på den tiden erbjöd Apple studenter sina produkter med 50% rabatt. Din misstro leder mig att anta att dagens studenter inte erbjuds fullt lika förmånliga rabatter. Men det var så det såg ut på den tiden. (Du kanske inte var född då?)

Jo, visst var jag född då, och spelade Test Drive på pappas 386 (tror jag det var?), men en Plus kostade runt 25.000 kr då, så 50.000 kr är rätt långt från den siffran om det inte handlar om tillbehör också, vilket jag påpekar i tidigare inlägg.
2018-06-28, 22:11
Medlem
Jag är en PC-kille och min flickvän som jobbar med layout och design är pro mac. Som jag uppfattar det så handlar fördelen med mac om att alla grundläggande program är så vattentätt integrerade på mac. Klart att mac gärna vill tjäna pengar och branda sig som en lyx märke och på sätt och vis är det så eftersom allt är smidigt inbyggt och program och telefoner med mera pratar med varann. Ja skulle aldrig köpa mac ändå eftersom det är priset och jag är en game boy men min tjej gillar det.
2018-06-28, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Jo, visst var jag född då, och spelade Test Drive på pappas 386 (tror jag det var?), men en Plus kostade runt 25.000 kr då, så 50.000 kr är rätt långt från den siffran om det inte handlar om tillbehör också, vilket jag påpekar i tidigare inlägg.
Nix. Den gick på ca 50 papp då. Vår första PC var en 8086. Vår första bärbara Mac var den här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Macintosh_Portable
Den var faktiskt mycket mer pålitlig än nummer två:
https://en.wikipedia.org/wiki/PowerBook_Duo
Som dock var helt underbar jämfört med nummer tre:
https://en.wikipedia.org/wiki/PowerBook_5300
Efter den så var vi ett Mac-fritt hem i ca 15 år!
"Although a significant advance over preceding portable Macs, the PowerBook 5300 suffered from a number of design faults and manufacturing problems that have led to it being cited as among the worst Apple products of all time. Amongst other issues, it was one of the first laptops to suffer negative publicity from battery fires, and featured a hot-swappable drive bay with insufficient space for an internal CD-ROM drive."
Men dagens bärbara Mac:ar tycker jag håller alldeles utmärkt kvalitet. De är bara svindyra.
2018-06-29, 07:49
Medlem
T-Todts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashigaflashback
Jag är en PC-kille och min flickvän som jobbar med layout och design är pro mac. Som jag uppfattar det så handlar fördelen med mac om att alla grundläggande program är så vattentätt integrerade på mac. Klart att mac gärna vill tjäna pengar och branda sig som en lyx märke och på sätt och vis är det så eftersom allt är smidigt inbyggt och program och telefoner med mera pratar med varann. Ja skulle aldrig köpa mac ändå eftersom det är priset och jag är en game boy men min tjej gillar det.
Apple ger kvalitetskänsla. Jag upplever att MacBook går snabbare och är stabilare än en Windows PC med samma specs. Det enda jag stör mig på är att det saknas en konventionell HDMI-port. Man får köpa till adapter. Samma sak med iPad, då får man köpa en Lightning-adapter för att få upp på extern skärm.
2018-06-29, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-Todt
Apple ger kvalitetskänsla. Jag upplever att MacBook går snabbare och är stabilare än en Windows PC med samma specs. Det enda jag stör mig på är att det saknas en konventionell HDMI-port. Man får köpa till adapter. Samma sak med iPad, då får man köpa en Lightning-adapter för att få upp på extern skärm.

Sånt här som är så lustigt. "Apple ger kvalitetskänsla" för att i samma veva klaga på alla deras sjuka proprietära grejer.
Hört folk som spyr galla över sin iPhone då kontakter glappar och knappar inte funkar men sen säger att dom köper Apple för kvaliten

Apple gör inte hållbarare, snabbare eller stabilare grejer än andra kvalitetsmärken. Snarare tvärtom.
Och inte nog med att dom har undermålig kvalite så låser dom in kunderna med så mycket proprietära grejer med saltade prislappar. Och att dom tar överpriser syns på deras vinst och helt sjuka kassa.
2018-06-29, 14:00
Medlem
T-Todts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robzyd
Sånt här som är så lustigt. "Apple ger kvalitetskänsla" för att i samma veva klaga på alla deras sjuka proprietära grejer.
Hört folk som spyr galla över sin iPhone då kontakter glappar och knappar inte funkar men sen säger att dom köper Apple för kvaliten

Apple gör inte hållbarare, snabbare eller stabilare grejer än andra kvalitetsmärken. Snarare tvärtom.
Och inte nog med att dom har undermålig kvalite så låser dom in kunderna med så mycket proprietära grejer med saltade prislappar. Och att dom tar överpriser syns på deras vinst och helt sjuka kassa.

På vilket sätt är Apples datorer av undermålig kvalité?

Jag tycker ändå det borde finnas en HDMI-utgång. Men det betyder ju inte att Apples datorer är undermåliga.
2018-06-29, 16:16
Medlem
Boggas avatar
Är väl inte emot så, kan bara utgå från mig själv och hur apple är för mig. Folk får köpa exakt vad de vill. Barnen har dock fått tvärnej till iphone då det är jag som bekostar det och jag som måste pillra med det om det blir strul. Föredrar friheten du har med android och när det kommer till datorer så får jag ut så otroligt mycket mer för mina pengar om jag själv väljer komponenter och bygger datorn själv.

Generellt sett så (säger inte alla) så är folk med apple-produkter tekniskt handikappade och vill bara att det ska funka, vilket det som tur är gör i 9 fall av 10. Något man faktiskt ska berömma apple för. Men blir det problem så står dessa personer lamslagna. Brukar ibland få frågan om jag kan hjälpa vissa med deras telefon eller dator... när jag får reda på att det är en apple-produkt så säger jag nej då jag aldrig lärt mig mjukvaran och absolut inte vill pillra med hårdvaran
Senast redigerad av Bogga 2018-06-29 kl. 16:33.
2018-06-29, 22:14
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogga
Är väl inte emot så, kan bara utgå från mig själv och hur apple är för mig. Folk får köpa exakt vad de vill. Barnen har dock fått tvärnej till iphone då det är jag som bekostar det och jag som måste pillra med det om det blir strul.
Apple har fantastiska produkter men när det kommer till att uppdatera till nytt OS så kan det bli väldigt struligt i nya systemen om man har en äldre apple-pryl (Apple vill väl att man skaffar ny lur, duh).

Har dejtat flera morsor som köper iphones till sina ungar varje år eftersom det alltid är något "fel" men inte alls förstått hur man ger sig på problemen.. Jag har t.o.m fått 2 st Iphones på grund av detta.
Sen kommer spräckta skärmar etc.. du gör helt rätt med att säga nej.
2018-06-30, 01:46
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Apple har fantastiska produkter men när det kommer till att uppdatera till nytt OS så kan det bli väldigt struligt i nya systemen om man har en äldre apple-pryl (Apple vill väl att man skaffar ny lur, duh).

Har dejtat flera morsor som köper iphones till sina ungar varje år eftersom det alltid är något "fel" men inte alls förstått hur man ger sig på problemen.. Jag har t.o.m fått 2 st Iphones på grund av detta.
Sen kommer spräckta skärmar etc.. du gör helt rätt med att säga nej.
Fast spräcka en skärm kan man på vilken telefon som helst, däremot har Apple haft undermålig kvalite på sina glas då dom spricker lättare än andra teleoner.
2018-06-30, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Fast spräcka en skärm kan man på vilken telefon som helst, däremot har Apple haft undermålig kvalite på sina glas då dom spricker lättare än andra teleoner.

Har du några seriösa fakta som styrker ditt påstående om att Apple haft undermålig kvalitet på sina glas. Alltså som bevisar att det handlar om just undermåliga glas och inte kan bero på andra orsaker?

Och vilka bevis har du på att de skulle spricka lättare än andra telefoner? I de flesta YT-videos så testar man bara en lur av varje modell, vilket gör att man har en extremt stor påverkande faktor av slumpen, och att den statistiska signifikansen blir i princip obefintligt.

Som jag ser det så är det enda som solklart stämmer i ditt inlägg, att skärmar kan spräckas på alla telefoner, detvär det absolut inget tvivel om.

Men väljer man att vara emot t ex Apple och iPhone för att man inte vill ha sådana dyra telefoner till sina barn med de risker som det kan innebära, och istället väljer enklare billigare lurar, så är det ett sunt val anser jag. För man måste ju inte köpa iPhone, livet kan funka rätt ok även med andra lurar.
2018-06-30, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har du några seriösa fakta som styrker ditt påstående om att Apple haft undermålig kvalitet på sina glas. Alltså som bevisar att det handlar om just undermåliga glas och inte kan bero på andra orsaker?

Och vilka bevis har du på att de skulle spricka lättare än andra telefoner? I de flesta YT-videos så testar man bara en lur av varje modell, vilket gör att man har en extremt stor påverkande faktor av slumpen, och att den statistiska signifikansen blir i princip obefintligt.

Som jag ser det så är det enda som solklart stämmer i ditt inlägg, att skärmar kan spräckas på alla telefoner, detvär det absolut inget tvivel om.

Men väljer man att vara emot t ex Apple och iPhone för att man inte vill ha sådana dyra telefoner till sina barn med de risker som det kan innebära, och istället väljer enklare billigare lurar, så är det ett sunt val anser jag. För man måste ju inte köpa iPhone, livet kan funka rätt ok även med andra lurar.
Apple Ipad till barnen är det bästa. Bra funktioner som hindrar olämpligt innehåll att visas för dem och jag använder programvara som direkt upptäcker om nya förändringar sker i innehållet.
Iphone är självskrivet och deras paddor till ungarna är det bästa. Man kan inte vara emot Apple produkter. Steve Jobs gjorde det möjligt för all annan teknik vi ser idag. Skärmen om gränssnitt är Apple. Utan Apple ingen teknologi.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in