2018-06-30, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oppretto
Apple Ipad till barnen är det bästa. Bra funktioner som hindrar olämpligt innehåll att visas för dem och jag använder programvara som direkt upptäcker om nya förändringar sker i innehållet.
Iphone är självskrivet och deras paddor till ungarna är det bästa. Man kan inte vara emot Apple produkter. Steve Jobs gjorde det möjligt för all annan teknik vi ser idag. Skärmen om gränssnitt är Apple. Utan Apple ingen teknologi.

Jodå, är med på det du säger, i stora drag. Men trots det så passar inte Apple, eller alla deras produkter alla individer. Smaken är olika, behoven, intressen etc etc. Och orsakerna till folks olika val är oändliga i princip. Jag trivs generellt sett med Apples produkter men andra kan ju ha helt legitima skäl och argument (ja så länge det inte är rena faktafel i grunden) att vara emot Apple och istället väljer nåt annat.
2018-06-30, 11:00
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Prestandatappet vet jag inte heller var du fått ifrån, men tippar på att du kommer med den vanliga skrönan om att Apple minsann avsiktligt slöar ner sina lurar med uppdateringar för att locka folk att köpa deras nya modeller....?
Jag känner igen dig från bilforumet så jag ger mig in i debatten.
Nu tänker jag bara diskutera IPhone som jag tycker riktigt illa om.
Det första är det du sa i posten ovan. Bekräftat att Apple faktiskt slöar ner äldre telefoner.
https://www.expressen.se/dinapengar/apple-erkanner-sloar-ner-din-iphone-med-flit/

Sen två andra saker.
1. Användare ovan klagade på skärmen på Iphone.
Av mina kollegor så har dom flesta med Iphone en splittrad skärm så det beror ju bevisligen inte på valet av telefon.
2.
Batteriet är åt helvete på Iphone.
Samma med flertalet kollegor med Iphone som är några år.
När batterinivån kommer ner till ca 40/50% så dör telefonen.
Knappast en slump att 20+ personer berättar samma sak. Att sen batteriet inte går lätt att byta gör att jag bara säger BLÄ!
2018-06-30, 12:59
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Har du några seriösa fakta som styrker ditt påstående om att Apple haft undermålig kvalitet på sina glas. Alltså som bevisar att det handlar om just undermåliga glas och inte kan bero på andra orsaker?

Och vilka bevis har du på att de skulle spricka lättare än andra telefoner? I de flesta YT-videos så testar man bara en lur av varje modell, vilket gör att man har en extremt stor påverkande faktor av slumpen, och att den statistiska signifikansen blir i princip obefintligt.

Som jag ser det så är det enda som solklart stämmer i ditt inlägg, att skärmar kan spräckas på alla telefoner, detvär det absolut inget tvivel om.

Men väljer man att vara emot t ex Apple och iPhone för att man inte vill ha sådana dyra telefoner till sina barn med de risker som det kan innebära, och istället väljer enklare billigare lurar, så är det ett sunt val anser jag. För man måste ju inte köpa iPhone, livet kan funka rätt ok även med andra lurar.
Det är ju bara att kolla försäkringsbolagen vilken telefon som är överreprenserad i statisken över spräckta glas så ser man rätt fort att iPhone har ett klent glas.
Fast om barnen måste ha en iPhone för att få vara med i gänget, ja sådant förekommer ska jag då neka mitt barn en sådan telefon bara för att den har ett klent glas? Å så börjar bortförklaring efter bortförklaring, tror det varit upp tusen ggr i den andra tråden att iPhone inte har ett lika starkt glas som tex vissa flaggskeppstelefoner från Android. Så vissa YT-videos duger som bevis medans andra kapar du vid fotknölarna, kan det vara så att när en Apple-produkt fick lite plus i kanten så är videon legitim men när den visar brister så är det bara en clickbaitvideo? Ja så kan man ju använda sig av fakta om man är iGnorant och en riktig fanboi.
Senast redigerad av calamato 2018-06-30 kl. 13:09.
2018-06-30, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Jag känner igen dig från bilforumet så jag ger mig in i debatten.
Nu tänker jag bara diskutera IPhone som jag tycker riktigt illa om.
Det första är det du sa i posten ovan. Bekräftat att Apple faktiskt slöar ner äldre telefoner.
https://www.expressen.se/dinapengar/apple-erkanner-sloar-ner-din-iphone-med-flit/

Sen två andra saker.
1. Användare ovan klagade på skärmen på Iphone.
Av mina kollegor så har dom flesta med Iphone en splittrad skärm så det beror ju bevisligen inte på valet av telefon.
2.
Batteriet är åt helvete på Iphone.
Samma med flertalet kollegor med Iphone som är några år.
När batterinivån kommer ner till ca 40/50% så dör telefonen.
Knappast en slump att 20+ personer berättar samma sak. Att sen batteriet inte går lätt att byta gör att jag bara säger BLÄ!

Fast Apple begränsar ju inte lurarnas prestanda för att jävlas, utan för att man ska minska risken för plötsliga avstängningar när ett äldre batteri inte klarar att ge de strömspikar som processorn kan kräva vid tyngre belastningar. Heller en lur som i vissa fall blir lite slöare än en lur som plötsligt bara dör...

I övrigt så är personliga anekdoter om glas och batterier allt för vidöppna för allehanda påverkande faktorer som man inte har koll på, vilket gör att det inte är lämpligt att dra några slutsatser utifrån sådant, och det oavsett iPhone eller annan lur.

Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Det är ju bara att kolla försäkringsbolagen vilken telefon som är överreprenserad i statisken över spräckta glas så ser man rätt fort att iPhone har ett klent glas.
Fast om barnen måste ha en iPhone för att få vara med i gänget, ja sådant förekommer ska jag då neka mitt barn en sådan telefon bara för att den har ett klent glas? Å så börjar bortförklaring efter bortförklaring, tror det varit upp tusen ggr i den andra tråden att iPhone inte har ett lika starkt glas som tex vissa flaggskeppstelefoner från Android. Så vissa YT-videos duger som bevis medans andra kapar du vid fotknölarna, kan det vara så att när en Apple-produkt fick lite plus i kanten så är videon legitim men när den visar brister så är det bara en clickbaitvideo? Ja så kan man ju använda sig av fakta om man är iGnorant och en riktig fanboi.

Nej, försäkringsbolagens statistik är knappast lämplig som bevis för att iPhone skulle ha sämre glas. Den statistiken säger bara att si eller så många lurar gått sönder, fått glaset spräckt etc, men kan knappast bevisa varför glasen spruckit. Det kan lika gärna vara så att användarna är olika aktsamma, att vissa avsiktligt skadar sin lur för att få ut en ny på försäkringen etc etc etc...

Det skulle vara lika korkat att påstå att dera statistik bevisar sämre glas på iPhone, som att säga att BMW har sämre väghållning för att fler (ofta unga) kör på näsan i BMW och det blir försökringssak. Det inträffade kan ju lika gärna bero på att vissa BMW är mer poppis bland yngre och att yngre oftare tar chanser i trafiken etc, än att deras bilar har sämre väghållning.

Man bör helt enkelt inte grunda sitt ogillande eller vara emot något företag eller produkt på så lösa grunder.....
2018-07-01, 14:35
Medlem
https://www.razer.com/gaming-laptops/razer-blade

Har läst att den här är bättre än apple på det mesta och den liknar apples modell rätt bra 2012-2015 med normala kontakter kvar. Det är en All a round laptop som både klarar av Spel i högsta grafik 4k, sen är den även grym för arbeten som Auto Cad, Video redigering i 4K mm. sen även allt inom hobby surf. Sen är den riktigt modern i design som vissa arbets datorer ser ut fast i gaming skal. Sen kostar den nästan 10k under än apples varianter

Så bara för att det är en renodlad gaming laptop så kvalar den inte in bland de sämre modellerna som apples, dell och HP levererar. Men den är t.o.m vassare i design alltså snyggare än de 3ovan plus hårdvaran knäcker de 3ovan ganska enkelt. Har bättre ljud, hörs mindre mm

Är det inte bättre att köpa en all a round där jag kan göra exakt allt istället för bli låst till bara vissa grejer för ett mindre pris ?
2018-07-01, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
https://www.razer.com/gaming-laptops/razer-blade

Har läst att den här är bättre än apple på det mesta och den liknar apples modell rätt bra 2012-2015 med normala kontakter kvar. Det är en All a round laptop som både klarar av Spel i högsta grafik 4k, sen är den även grym för arbeten som Auto Cad, Video redigering i 4K mm. sen även allt inom hobby surf. Sen är den riktigt modern i design som vissa arbets datorer ser ut fast i gaming skal. Sen kostar den nästan 10k under än apples varianter

Så bara för att det är en renodlad gaming laptop så kvalar den inte in bland de sämre modellerna som apples, dell och HP levererar. Men den är t.o.m vassare i design alltså snyggare än de 3ovan plus hårdvaran knäcker de 3ovan ganska enkelt. Har bättre ljud, hörs mindre mm

Är det inte bättre att köpa en all a round där jag kan göra exakt allt istället för bli låst till bara vissa grejer för ett mindre pris ?

Ja DU ska givetvis köpa den dator DU vill, men det måste ju inte betyda att alla andra vill eller måste göra samma val som DIG. Och ingen är vare sig sämre eller bättre människa än nån annan för det. Det är liksom ett fritt land där folk ska få välja som de själva vill, därför finns det också en massa olika alternativ att välja på av klockor, mjölk, smör, TV, bilar, skor datorer mobiler och ta mig fan allt. Det DU tycker skit kan andra tycka är bra, eller tvärt om.

Man måste inte ens vara emot vare sig Apple eller annat (ja på det sätt som tråden i grunden handlar om) bara för att man väljer nåt annat än vad du eller andra gör. Man måste liksom inte bry sig så himla mycket om vad andra väljer och varför, så länge man är nöjd med sitt eget val.

Jag har valt en del av Apples produkter, och valt bort t ex Android o Windows för jag trivs bättre med Apples alternativ då de ger mig sådant jag värdesätter mer, och en del som andra inte kan ge mig på samma sätt. Men även om jag valt bort en del saker så år jag inte direkt emot dem heller, har bara valt annorlunda.

Så varför måste vissa vara så emot Apple bara för att de själva valt bort Apple?
2018-07-01, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oppretto
Apple Ipad till barnen är det bästa. Bra funktioner som hindrar olämpligt innehåll att visas för dem och jag använder programvara som direkt upptäcker om nya förändringar sker i innehållet.
Iphone är självskrivet och deras paddor till ungarna är det bästa. Man kan inte vara emot Apple produkter. Steve Jobs gjorde det möjligt för all annan teknik vi ser idag. Skärmen om gränssnitt är Apple. Utan Apple ingen teknologi.
Utan Bill Gates hade Apple gått i konkurs, det var han som räddade det sjunkande skeppet när de i desperation tog tillbaka Jobs i slutet av 90-talet
2018-07-01, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKetaTack
Utan Bill Gates hade Apple gått i konkurs, det var han som räddade det sjunkande skeppet när de i desperation tog tillbaka Jobs i slutet av 90-talet

Nja.... det där är egentligen en seglivad myt. I verkligheten var det hela klurigare än så, och du kan läsa om det i länken

https://www.zdnet.com/article/stop-the-lies-the-day-that-microsoft-saved-apple/
2018-07-02, 09:05
Medlem
Borde man inte vända på frågan, varför vill folk köpa apple prylar? :P
2018-07-02, 09:33
Medlem
Citat:
Så varför måste vissa vara så emot Apple bara för att de själva valt bort Apple?

Varför är du så desperat att försvara Apple hela tiden? Om man har valt bort ett märke så finns det en anledning, bra eller dålig. Tråden handlar om varför man är emot Apple produkter och de ger sina anledningar. Varför känner du hela tiden att du måste ifrågasätta det? Det är bra att du gillar dina Apple-prylar, fortsätt med det, men acceptera att andra inte gillar dessa. Du framstår här bara som den värsta typen av fanboy.
2018-07-02, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Varför är du så desperat att försvara Apple hela tiden? Om man har valt bort ett märke så finns det en anledning, bra eller dålig. Tråden handlar om varför man är emot Apple produkter och de ger sina anledningar. Varför känner du hela tiden att du måste ifrågasätta det? Det är bra att du gillar dina Apple-prylar, fortsätt med det, men acceptera att andra inte gillar dessa. Du framstår här bara som den värsta typen av fanboy.

Kanske du då skulle ta dig en funderare på vad ett diskussionsforum innebär?
Har man en diskussion om nåt, t ex varför folk är emot Apple, så blir det väl helt naturligt att diskussionen går runt detta ämne, och både förklaringar varför man är emot, samt ev förklaringar om nåt som sägs i saken inte stämmer med verklighet och fakta?

Jag har ju flera gånger skrivit att jag accepterar att folk väljer och tycker olika, ja t o m direkt uppmanar att folk ska göra det, göra och välja som de vill. Jag accepterar alltså fullt ut om folk inte gillar Apple eller deras produkter, och väljer annat. Men när deras påståenden och argument till deras åsikter och val inte stämmer med fakta och verklighet så är det väl naturligt att det ges kommentarer och ev förklaringar rättningar på detta?

Värsta typen fanboy är väl de som är aggressiva, kastar en massa skit, påstår att just deras produkter alltid är bäst på allt och allt annat är skit. Nåt sådant har jag aldrig hållit på med utan har hela tiden förklarat att folk ska få välja som de vill, och det är bra att det finns massor av intressanta alternativ att välja på, så alla bör kunna hitta det som de gillar, och det måste sannerligen inte vara Apples grejor.

Att vara emot Apple och deras produkter är alltså helt ok för mig, men grundar man sitt ogillande mot Apple (eller vad som helst) på fördomar myter felaktiga påståenden etc etc, så är det väl olyckligt. För då kanske man inte varit lika emot om man hade haft korrekta uppgifter och förklaringar istället.
2018-07-02, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducey10
Borde man inte vända på frågan, varför vill folk köpa apple prylar? :P

Det kan man såklart göra, även om det nog blir läge för en egen tråd om det. Och det finns lika många svart och förklaringar på det som med det omvända. Från fjollbimbos som bara måste ha senaste rosa iPhonen och flasha med, via helt seriösa forskare tekniker, vanligt folk, ungdomar, panschisar och fan vet allt. Vissa köper bara för att det är dyrt, eller för de hört det ska vara bra, andra gör mer noggranna jämförelser och val. Finns egentligen inget rätt eller fel utan viktigast är att var och en blir nöjd med sitt val, oavsett om det blir Apple eller nåt annat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in