Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Det låter inte så positivt?
Men msn kunde väl inget göra efter första förhöret mer än att släppa honom?
Men kunde man ansökt om reseförbud och beslagtagen bil i det läget, eller hade man inte tillräckligt på honom i det läget?
Hur lång tid efter första frisläppandet hade han på sig innan USA resan?
Själv hoppas jag på hans egen mobil och dator. De digitala spåren. Även det fynd som hittades i skogen ( som du?) sagt inte är LWs mobil. Det refererades som ”intressant för utredningen” eller liknande.
Jag har ännu inpräntat i min hjärna att de skrik som skrikvittnet beskrivit, kommit i etapper. Tror inte att strypning är det enda dödliga våldet, utan jag tror på annat fysiskt våld också.
T ex slag med kraftig gren, knytnävar eller sten.
Det som hittades skulle kunna vara mordredskapet t ex.
Vi har inget hört om SD hade egna skador på kroppen. Tror kanske därför inte så mycket på knytnävar. Men han skulle också kunnat säga att han skadat sig vid geocaching eller trädgårdsarbete.
Frågan är om hundarna kopplade skogsfyndet till SD på något sätt?
Min vän var inte alls imponerad av hur utredningen sköttes initialt. Jag är inte lika bevandrad i lagar och paragrafer som hen. Det som framgick tydligt i vårt samtal var framförallt tre saker: SD släpptes för fort, han skulle ha nekats att resa och bilen skulle ha beslagtagits omgående. Min vän är som sagt åklagare och har lång erfarenhet av att vara förundersökningsledare i brottsutredningar (framförallt grova narkotikabrott).
(Hen var även övertygad om att SD är gärningsman i detta mordfall.)
Det stämmer att det är jag som dementerat att det var mobilen som hittades, detta har jag fått veta av en källa med insyn i utredningen.
Det är ännu mycket som är oklart och väldigt lite information har nått allmänheten på grund av förundersökningssekretessen. Jag hoppas innerligt att vi kommer att få klarhet i vad som hände.
Jag tror också att det var Lenas skrik som hördes den kvällen. Jag vill helst inte spekulera i hur hon bragts om livet, men jag har mina aningar.