2018-06-30, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serp0
Hur är det nu? Är 11 dagar sedan jag gjorde en nocut på vårda. Ser ruskigt skarpt på ena ögat men det andra är det dåligt. Att sitta vid datorskärmar är katastrof just nu, då all text känns grötig. Har även fått dubbelsyn på båda ögonen så man typ ser svaga dubletter av allt, mest tydligt på texter, hoppas det går bort med tiden.

Efter 3 veckor kommer du se som en hök! Håll ut!
Citera
2018-07-01, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nas0nex
Efter 3 veckor kommer du se som en hök! Håll ut!
Det är bra redan nu 14 dagar efteråt, märkte att det är salvan jag sover med som är så oljig och jävlig och är kvar långt in på nästa dag, ger massa dubbelseende och suddig syn, kan ju inte gnugga ur den heller. Men fick bort det mesta med massa droppar och blinkningar och då var det hur bra som helst.
Citera
2018-07-01, 12:38
Medlem
Åkte på grå starr på Höger öga i våras och den 12 juli blir det operation. Men jag är nu lite orolig, för läkaren erbjöd mig möjlighet till perfekt syn på starrögat efter den nu stundande operationen - utan glasögonförstärkning - jag har haft glasögon sedan barndomen, d v s - mer än fem decennier.

Samtidigt såg han en begynnande grå starr även på vänster öga. Jag ser klart nu, men han konstaterade att något är på gång även där. Men han kunde inte lova perfekt syn utan glasögonförstärkning på detta öga efter en kommande starroperation. (operationerna är Landstingets standard erbjudande - ingen extrabeställning)

Det låter lite knasigt - två ögon med betydande variation i synförmåga efter respektive starroperation - det ena måste glasögonförstärkas - det andra inte. Det kommer att bli kaos i visuella cortex. Vad göra?
Citera
2018-07-01, 12:50
Medlem
Gjorde No Cut hos Vårda för min astigmatism för tre veckor sen men har inte blivit bättre, utan ser sämre nu än innan operationen. Va på återkontroll häromdan o då sa optikern ”Oj va konstigt” när jag skulle läsa bokstäverna på tavlan, men hon hittade inget fel på läkningen av ögat, så hon bokade in en extra kontroll hos kirurgen nästa vecka. Vet att det går lite fram o tillbaka under läkningen men har liksom inte haft bra syn nån gång än.

Någon med liknande erfarenhet där synen blivit bättre först efter en längre tid?
Citera
2018-07-02, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongdjungelboken
Haft glasögon och linser sedan 18 års åldern då jag skulle ta körkort. Har fortfarande samma glasögon och jag är snart 28. Använder linser på dagarna, bar behövt justera minimalt linserna på linserna:

Såhär lyder dom idag, vad det ny betyder:

BC 8.7, DIA 14.5, PWR -1.75, CYL -0.75, AX 080
BC 8.7, DIA 14.5, PWR -1.75, CYL -1.25, AX 080

Hur illa är min närsynthet? Vilka nöffrer ska man kolla på? Ser fan inte långt utan

BC = Baskurvan beskriver linsens kupighet. Värdet anger den radie på cirkelbågen som motsvarar linsens insida. Desto lägre värde, desto kupigare är linsen. Baskurvan anges alltid i millimeter
DIA = Diametern är längden på en rak linje (över linsens mittpunkt) mellan linsens ytterkanter
PWR = Det här värdet anger hur stort ditt synfel är med ett plus- eller minusvärde. Det berättar även om du lider av lång- eller närsynthet. En negativ styrka innebär närsynthet medan ett positivt värde betyder långsynthet eller översynthet
CYL = Cylindern beskriver hur starkt ditt brytningsfel är vid astigmatism
AX = Axelvärdet anger vinkeln på ditt brytningsfel vid astigmatism.

I ditt fall är du alltså, på ren svenska, närsynt (myop) med astigmatism. -1.75 är att betrakta som närsynthet av låg grad. Gränsen för att köra bil utan korrektion går vid -0.5 så du ligger alltså 3.5 gånger högre än den gränsen.

Gränsvärdena gällande närsynthet är: Låg myopi < 3,0, Måttlig myopi 3,0-6,0 D, Hög myopi > 6,0 D

Glasögon och linsvärden är inte samma sak, glasögon har alltid högre styrka (PWR) än linser då glasögon sitter längre från ögat. Så om man säger att man har tex -6.0 så måste man förklara om det är värdet för linser eller glasögon. Om -6.0 är linsvärdet så bör ca -1.5 läggas på det värdet för att få glasögonvärdet.

Utfallet av synkorrigerande operationer är enormt beroende av graden av närsynthet och astigmatism osv. Det är mycket mindre risk att operera ett synfel på 0.5 än operera ett synfel på 6.0. Det finns statistik som visar att andelen lyckade synkorrigerande operationer på ögon minskar drastiskt på synfel över 6.0. Det är därför som det är så intetsägande och lustigt när massa människor i tråden skriver om sin operation och att den var lyckad men de skriver inga detaljer om sitt synfel. Om man inte vet personens synfel så säger deras erfarenhet noll och intet för andra som läser.

Märk väl att det flesta misslyckade operationer handlar om ögontorrhet, ljuskänslighet, halos och annat. Ganska få misslyckade operationer handlar om synskärpa. Det är därför som klinikerna kan visa på så bra statistik, de mäter ju bara om patienten kan läsa bokstäver på syntavlan efteråt, att patienten måste ta ögondroppar vart 20 minut, inte kan köra bil på natten pga ljusfenomen, inte kan läsa en bok eller sitta vid en dataskärm utan besvär är alltså inget som betraktas som misslyckat i statistiken.
Citera
2018-07-25, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nas0nex
.

Recept till framgång är tårersättningsdroppar, musik/ljudbok och en stor portion tålamod.

Detta var min "lilla" sammanfattning. Hoppas den kan ge er ett riktmärke på hur de första två veckorna kan vara.
Du har slutat att skriva? Har du blivit blind?
Citera
2018-08-08, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
BC = Baskurvan beskriver linsens kupighet. Värdet anger den radie på cirkelbågen som motsvarar linsens insida. Desto lägre värde, desto kupigare är linsen. Baskurvan anges alltid i millimeter
DIA = Diametern är längden på en rak linje (över linsens mittpunkt) mellan linsens ytterkanter
PWR = Det här värdet anger hur stort ditt synfel är med ett plus- eller minusvärde. Det berättar även om du lider av lång- eller närsynthet. En negativ styrka innebär närsynthet medan ett positivt värde betyder långsynthet eller översynthet
CYL = Cylindern beskriver hur starkt ditt brytningsfel är vid astigmatism
AX = Axelvärdet anger vinkeln på ditt brytningsfel vid astigmatism.

I ditt fall är du alltså, på ren svenska, närsynt (myop) med astigmatism. -1.75 är att betrakta som närsynthet av låg grad. Gränsen för att köra bil utan korrektion går vid -0.5 så du ligger alltså 3.5 gånger högre än den gränsen.

Gränsvärdena gällande närsynthet är: Låg myopi < 3,0, Måttlig myopi 3,0-6,0 D, Hög myopi > 6,0 D

Glasögon och linsvärden är inte samma sak, glasögon har alltid högre styrka (PWR) än linser då glasögon sitter längre från ögat. Så om man säger att man har tex -6.0 så måste man förklara om det är värdet för linser eller glasögon. Om -6.0 är linsvärdet så bör ca -1.5 läggas på det värdet för att få glasögonvärdet.

Utfallet av synkorrigerande operationer är enormt beroende av graden av närsynthet och astigmatism osv. Det är mycket mindre risk att operera ett synfel på 0.5 än operera ett synfel på 6.0. Det finns statistik som visar att andelen lyckade synkorrigerande operationer på ögon minskar drastiskt på synfel över 6.0. Det är därför som det är så intetsägande och lustigt när massa människor i tråden skriver om sin operation och att den var lyckad men de skriver inga detaljer om sitt synfel. Om man inte vet personens synfel så säger deras erfarenhet noll och intet för andra som läser.

Märk väl att det flesta misslyckade operationer handlar om ögontorrhet, ljuskänslighet, halos och annat. Ganska få misslyckade operationer handlar om synskärpa. Det är därför som klinikerna kan visa på så bra statistik, de mäter ju bara om patienten kan läsa bokstäver på syntavlan efteråt, att patienten måste ta ögondroppar vart 20 minut, inte kan köra bil på natten pga ljusfenomen, inte kan läsa en bok eller sitta vid en dataskärm utan besvär är alltså inget som betraktas som misslyckat i statistiken.

Tack intressant. Kort efter det där gick jag på undersökning hos memira men blev nekad pga att synen tydligen hade ändrats lite i ett öga
Citera
2018-08-08, 11:38
Medlem
ProfessorKloess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singoallaballerina
Gjorde No Cut hos Vårda för min astigmatism för tre veckor sen men har inte blivit bättre, utan ser sämre nu än innan operationen. Va på återkontroll häromdan o då sa optikern ”Oj va konstigt” när jag skulle läsa bokstäverna på tavlan, men hon hittade inget fel på läkningen av ögat, så hon bokade in en extra kontroll hos kirurgen nästa vecka. Vet att det går lite fram o tillbaka under läkningen men har liksom inte haft bra syn nån gång än.

Någon med liknande erfarenhet där synen blivit bättre först efter en längre tid?

Jag gjorde NoCut hos Vårda för ett antal år sedan. Närsynthet och astigmatism på båda ögonen. Första gången efter operationen jag fick bra syn var efter ca sex veckor. Den höll i sig någon vecka eller två sedan försvann den igen. Jag tyckte själv att jag hade ganska stora problem med torrhet, ont samt ljuskänslighet. Första 10 dagarna låg jag hemma och upplevde stark smärta. Under ca ett års tid gick synen upp och ned ganska mycket och jag kände mig lite orolig, men Vårda sa att allt var lugnt så jag lugnade ned mig.

Jag minns inte helt säkert, men efter 1-1,5 år så hade synen stabiliserats helt och hållet. Har haft perfekt syn i flera år nu. Det var lite jobbigt under året som ögonen läkte, men resultatet har varit helt otroligt bra. Ett av de bästa besluten jag någonsin tagit, helt klart!

Lycka till och hoppas att din syn blir lila bra som min!
Citera
2018-08-23, 11:47
Medlem
vilken metod är den bästa/senaste/populäraste just nu? för ngn som har ca -4.
Citera
2018-08-23, 17:39
Medlem
Efter att man läst precis allt om varenda teknik som finns tillgänglig etc, så borde först och främst LASIK totalförbjudas. Det är alldeles för mycket komplikationer och företagen mörkar siffrorna gällande kundnöjdheten.

LASEK/Nocut är ett bättre alternativ, men faktum kvarstår att man fortfarande gör en procedur som ändrar anatomin i ögat som aldrig därefter kan återställas. Bowman lagret ryker vid dessa 2 metoder också.

Jag har själv bokat in mig på en ICL som jag anser är det mest säkra alternativet som finns tillgängligt idag. Det finns risker med denna procedur också, där tidig gråstarr utmärker sig, men det är ingenting jämfört med övriga metoder. Metoden är fullt reversibel och ändrar inte ögats anatomi.

Om din syn ändras i framtiden kan man enkelt byta ut linsen till en ny med din nya styrka. Du får mer precisa resultat jämfört med laser. När du blir äldre och eventuellt måste göra en RLE så blir det enklare för läkarna att finjustera denna jämfört med LASIK/LASEK etc. Du kan lugnt sitta i båten och invänta bättre teknik som kommer i framtiden om du fortfarande är sugen på laser.

Du får inga torra ögon, halos etc är i princip garanterat att gå över med ICL, medans med LASIK/LASEK så kan dessa finnas kvar för all framtid. Det är också bevisat att mörkerseendet behålls eller blir bättre med ICL. Risken för att drabbas av keratokonus är samma som för en person som inte gjort nån laserbehandling alls, medans för dom som gjort LASIK är risken betydligt större eftersom hornhinnan inte är lika hållfast nåt mer. En frisk hornhinna håller med lätthet emot trycket ifrån ögat medans ett öga som är laserbehandlat inte alls är lika säkert.

Det enda jag ser som nackdel med ICL är priset samt den obefintliga reklam som görs för detta. LASIK branschen är en industri och man pressar priserna hela tiden. Vi pratar ändå om dina ögon och då anser jag att kostnaden är det minsta man ska tänka på.

Det finns helt enkelt inget som heter billigt och bra.
Senast redigerad av jarmop 2018-08-23 kl. 18:14.
Citera
2018-08-24, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jarmop
Efter att man läst precis allt om varenda teknik som finns tillgänglig etc, så borde först och främst LASIK totalförbjudas. Det är alldeles för mycket komplikationer och företagen mörkar siffrorna gällande kundnöjdheten.

LASEK/Nocut är ett bättre alternativ, men faktum kvarstår att man fortfarande gör en procedur som ändrar anatomin i ögat som aldrig därefter kan återställas. Bowman lagret ryker vid dessa 2 metoder också.

Jag har själv bokat in mig på en ICL som jag anser är det mest säkra alternativet som finns tillgängligt idag. Det finns risker med denna procedur också, där tidig gråstarr utmärker sig, men det är ingenting jämfört med övriga metoder. Metoden är fullt reversibel och ändrar inte ögats anatomi.

Om din syn ändras i framtiden kan man enkelt byta ut linsen till en ny med din nya styrka. Du får mer precisa resultat jämfört med laser. När du blir äldre och eventuellt måste göra en RLE så blir det enklare för läkarna att finjustera denna jämfört med LASIK/LASEK etc. Du kan lugnt sitta i båten och invänta bättre teknik som kommer i framtiden om du fortfarande är sugen på laser.

Du får inga torra ögon, halos etc är i princip garanterat att gå över med ICL, medans med LASIK/LASEK så kan dessa finnas kvar för all framtid. Det är också bevisat att mörkerseendet behålls eller blir bättre med ICL. Risken för att drabbas av keratokonus är samma som för en person som inte gjort nån laserbehandling alls, medans för dom som gjort LASIK är risken betydligt större eftersom hornhinnan inte är lika hållfast nåt mer. En frisk hornhinna håller med lätthet emot trycket ifrån ögat medans ett öga som är laserbehandlat inte alls är lika säkert.

Det enda jag ser som nackdel med ICL är priset samt den obefintliga reklam som görs för detta. LASIK branschen är en industri och man pressar priserna hela tiden. Vi pratar ändå om dina ögon och då anser jag att kostnaden är det minsta man ska tänka på.

Det finns helt enkelt inget som heter billigt och bra.
hur går en icl till?
Citera
2018-08-24, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fassback
hur går en icl till?

Det är bara att googla på ICL. Operationen utförs på samma sätt som en gråstarrsoperation, förutom att man istället för att ta bort ögats egna lins så sätter man in en ICL mellan iris och ögats egna lins. Denna är helt osynlig på utsidan och syns enbart via ett mikroskop. Gråstarrsoperation räknas in som ett av världens säkraste operationssätt.

Jag kan inte rekommendera nåt annat än ICL, speciellt när man läser detta som kommer vara verklighet inom några år.

https://www.osa-opn.org/home/newsroom/2018/june/femtosecond_lasers_for_noninvasive_vision_correcti /

Det handlar alltså om en helt ny teknik som omformar hornhinnan utan att ta bort vävnad. Detta är nåt som alla som har ICL idag kan utföra i framtiden sen om man vill.

Allt som heter LASIK/LASEK etc är jag helt övertygad om kommer försvinna helt från marknaden inom 10 år. Det känns som att utvecklingen har stått stilla ett bra tag nu då dom flesta företag koncentrerat sig på att förfina dom befintliga lösningarna, men nu kommer det gå med raketfart framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in